Prístrešok alebo garáž? Výhody a nevýhody oboch možností

24.10.2014  |     

Pri stavbe domu treba obvykle nájsť na pozemku aj vhodné miesto pre štvorkolesových členov rodiny – či im poskytnete len strechu nad kapotou alebo vyšší komfort, by ste mali zvážiť z viacerých hľadísk.

Strieška má svoje výhody 

Asi najviac zaváži cena – tá je oproti garáži, pochopiteľne, podstatne nižšia. S jednoduchosťou konštrukcie sú spojené aj ďalšie výhody, napríklad rýchlosť realizácie, ktorú zručnejší pán domu zvládne aj svojpomocne.

Aj prístrešok pritom ochráni auto pred dažďom, snehom, letným prehrievaním aj intenzívnym UV žiarením, ktoré je príčinou starnutia laku. Výhodou oproti garáži je, že auto nie je vystavené prudkým výkyvom teploty, takže nedochádza ku kondenzácii vodných pár, navyše, stále okolo neho voľne prúdi vzduch, takže rýchlejšie vyschne a nezačne tak skoro hrdzavieť.

Kam s ním

Či už bude stáť prístrešok pri dome, alebo sólo, mali by spolu ladiť – stávkou na istotu je použitie rovnakého materiálu a tvaroslovia. Zvážiť by ste mali aj to, aký priestor vznikne medzi domom a prístreškom. Dôležitá je pritom nielen estetická, ale najmä praktická stránka – napríklad šikovný a bezpečný vjazd a výjazd, dostupnosť z domu, smer prevládajúcich vetrov či tienenie počas dňa. Ďalším dôvodom na zváženie vhodného miesta, ale aj tvaru a orientácie strechy prístrešku môže byť jej využitie na umiestnene solárnych panelov alebo fotovoltiky.

O umiestnení prístrešku (ale aj garáže) pri hranici pozemku je pritom dobré sa dohodnúť so susedom – nie je to síce vaša povinnosť, ale obyčajnou slušnosťou sa dá predísť zbytočným konfliktom. I keď všeobecne možno povedať, že pri dodatočnej výstavbe vybavíte ľahšie stavebné povolenie na prístrešok než na garáž, pre istotu si podmienky vopred ujasnite na príslušnom stavebnom úrade.

Čo s bicyklami?

Samozrejme, nevýhodou prístrešku oproti garáži je nižšia bezpečnosť, nič vám však nebráni pričleniť k nemu malý sklad náradia alebo športového vybavenia, ktorého vybudovanie ani uzatváranie určite nie je také náročné ako pri garáži. Aj prístrešok na auto sa pritom dá využívať rôznymi spôsobmi podľa momentálnej situácie a jeho umiestnenia – napríklad na uloženie bicyklov, kosačky a ďalšieho náradia, ktoré okolo domu pravidelne používate, alebo aj na príležitostné letné posedenie. Dôležité je pritom všetko si dopredu premyslieť a naplánovať si prístrešok s dostatočnými rozmermi.

Na zvýšenie komfortu

Samozrejme, prístrešok vám nezabezpečí, aby ste v zime nenastupovali do studeného auta s námrazou na skle – i keď vhodne zvolená poloha alebo stienka chrániaca pred prevládajúcim studeným vetrom môže podstatne zmenšiť vrstvu snehu i ľadu na aute. O zimný komfort sa však môžete postarať aj pomocou nezávislého kúrenia v aute – jeho inštalovanie vyjde podľa typu na niekoľko stoviek eur, benzín alebo nafta potrebné na jedno ohriatie asi na 20-30 centov (podľa typu auta). Ohriatie motora totiž zníži spotrebu paliva na začiatku jazdy.

PRÍSTREŠOK plusy/mínusy

+ nízka cena
+ jednoduchá a rýchla realizácia
+ pri dodatočnej stavbe jednoduchšie vybavovanie povolení

menší komfort
nižšia bezpečnosť

Garáž je praktickým riešením

Hlavnými výhodami garáže sú bezpečnosť a pohodlie. Keby sa niekto chcel vlámať do otvoreného prístrešku, pochopiteľne, s tým nebude mať veľké problémy. „Naozaj bezpečná garáž by však mala byť vybavená kvalitnou bránou, odolnou proti násilnému vytiahnutiu, prelomeniu alebo vypáčeniu,“ upozorňuje Lubomír Valenta z firmy Lomax. Ak si potrpíte na komfort, určite by ste nemali šetriť na motorickom otváraní s diaľkovým ovládaním, pripomína Anna Považanová, zástupkyňa slovenského výrobcu garážových brán Elba. „Najmä v zlom počasí oceníte, ak nebudete musieť pred garážou vystúpiť. A ak je garáž spojená ďalšími dverami so zvyškom domu, dostanete sa pohodlne z auta až do obytných miestností,“ dodáva. Garáž má však oproti prístrešku aj ďalšie praktické výhody – môžete mať v blízkosti auta uložené napríklad aj potrebné náradie, a ak je vykurovaná, ani v treskúcej zime nebudete nastupovať do studeného vozidla. 

Garáž v suteréne

„Garáž pod úrovňou terénu, v suterénnych priestoroch rodinného domu, bola kedysi celkom bežná, a aj keď na prvý pohľad ide o perfektné riešenie, má niekoľko háčikov. Mali by ste v prvom rade počítať s tým, že vybudovanie podzemného podlažia bude mať veľký vplyv na konečnú cenu domu. Zvýši ju odhadom o 10 až 15 %. Ak by bola takáto garáž nevykurovaná, bude potrebné predovšetkým dôkladne zaizolovať jej strop, inak by mala negatívny vplyv na klímu v miestnosti nad ňou.“
LUBOMÍR VALENTA, LOMAX

Garáž alebo dielňa?

Keďže garáž je suché, teplé a bezpečné miesto, dajú sa tu šikovne uložiť napríklad bicykle, kosačka a ďalšie náradie. Nie je však žiadnou výnimkou, že sa garáž časom zmení na sklad alebo dielňu a štvorkolesový miláčik je vyhostený na dážď a mráz pred dom. Takže plánujte priestor poctivo, aby bolo v garáži dostatok miesta naozaj na všetko. Z požiarneho hľadiska by ale nemal byť jeden objekt garážou aj dielňou zároveň. Garáž by mala slúžiť len na odstavenie motorového vozidla a nemala by sa vo väčšej miere využívať ani ako sklad. Aby teda bolo všetko kóšer, garáž, dielňa a sklad by mali byť v oddelených miestnostiach – i keď v praxi sa toto pravidlo veľmi nedodržiava. Dbajte teda aspoň na bezpečnosť (vašu aj auta), a keď v garáži niečo majstrujete, vyparkujte von, aby ste auto nepoškodili. Taktiež tu neskladujte väčšie množstvá horľavín. Už pri plánovaní garáže-príležitostnej dielne sa tiež oplatí myslieť na možnosť denného presvetlenia, teda okno alebo aspoň zasklené časti v garážovej bráne. Nemali by chýbať elektrické zásuvky a umelé osvetlenie, zvážte tiež možnosť napojenia na prívod vody a kanalizáciu. A v každom prípade musí byť garáž dobre vetraná. „V nevykurovanej by mali byť vetracie otvory chránené mriežkou, ktorá sa nesmie dať uzatvárať, najlepšie na protiľahlých stenách – nad bránou a oproti pri podlahe. Vykurované a temperované garáže sa môžu vetrať pomocou vzduchotechniky,“ upresňuje Lubomír Valenta. 

Vpustíte ho do domu?

Ak pri stavbe domu začleníte garáž do jeho pôdorysu, môžete dosiahnuť zaujímavý vzhľad a usporiť stavebný materiál: „Ušetríte jednu stenu,“ upozorňuje Anna Považanová. Okrem toho môžete prísť tzv. suchou nohou z auta domov aj z domu po veci uložené v garáži. „Garáž, ktorá je súčasťou domu, v ňom však zaberá isté miesto, kde by mohla byť napríklad ďalšia izba, navyše, ak sú nad ňou obytné miestnosti, musí byť vykurovaná, čo znamená vyššiu spotrebu energie,“ predkladá Lubomír Valenta aj argumenty z druhej strany. „Vnútornú garáž treba dokonale izolovať, aby nedochádzalo k tepelným stratám celého domu. Je preto vhodné vybrať kvalitnú sekciovú garážovú bránu, ktorá má čo najlepšie tepelnoizolačné vlastnosti,“ pripomína. Samostatná garáž nielenže nezaberá v dome miesto, ale ani nehrozí, že v ňom bude zdrojom hluku či zápachu. Práve obava zo zápachu (napriek povinnému vetraniu) je totiž častým argumentom za výstavbu samostatne stojacej garáže. Pri samostatnej garáži však dobre zvoľte miesto, aby ste si dlhou príjazdovou cestou neznehodnotili podstatnú časť záhrady.

Rolovacie brány sú priestorovo úsporným riešením – tvoria ich úzke lamely, ktoré sa navíjajú do kazety pod stropom. Sú však mechanicky menej odolné, ľahšie premŕzajú, a keď sú ušpinené, ľahko sa poškodia. Keďže je ich súčasťou aj motorické ovládanie, patria medzi najdrahšie.

Vykúrenú alebo studenú?

Výhodou vykurovanej garáže je najmä pohodlie v zime – či už pri rannom odchode, alebo popoludňajšom majstrovaní. Nevýhodou je spotreba energie na kúrenie. Z hľadiska prevádzkových nákladov by preto mali byť steny takejto garáže dobre zateplené, rovnako by ste si mali vybrať dobre izolujúcu a utesnenú bránu. „Ak totiž nezabránite vzniku tepelných mostov, môže na vnútornom povrchu brány kondenzovať vlhkosť. Takýto stav je určite nepríjemný, no má aj ďalší negatívny dosah. V prípade mechanického narušenia povrchovej vrstvy niektorej z kovových častí brány sa totiž môže na tomto mieste po čase objaviť korózia,“ upozorňuje Považanová. Aj keď je vykúrená garáž pohodlná pre majiteľa, pre auto je nevýhodou prudké striedanie teplôt a vlhkostných podmienok, ktoré mu neprospieva a môže zapríčiniť koróziu jeho „vnútorností“. „Nevykurovaná garáž ale nie je taká praktická,“ uzatvára Valenta. 

GARÁŽ plusy/mínusy

+ bezpečnosť
+ komfort
+ využitie aj ako sklad alebo dielňa

vyššia cena

Vyberte si kvalitnú garážovú bránu

Bude účinnou bariérou proti násilnému vniknutiu, má však aj tepelnoizolačnú funkciu a zabezpečuje komfort v garáži. Mala by tiež ladiť s domom – možnosti sú v tomto smere naozaj široké, či už ide o typ, členenie, materiál, povrch, alebo farebnosť. Okrem estetického hľadiska však treba brať do úvahy aj možnosti otvárania a priestorové nároky brány, ako aj požiadavky na tepelnú izoláciu. 

Sekciové brány sú najpoužívanejšie, najobľúbenejšie a majú najširšiu ponuku vyhotovení aj doplnkov. Jednotlivé panely – sekcie, z ktorých je brána zložená –, sa pomocou systému torzných pružín posúvajú po vodiacich koľajniciach pod strop garáže. 

Výklopné brány sú masívne, odolné a tiché. Majú však horšie tepelnoizolačné vlastnosti než sekciové a vyžadujú si dostatok miesta pod stropom aj pred garážou. Nie sú teda vhodné napríklad do blízkosti chodníka. 

Sekciové brány otvárané do boku sú výhodné, ak sú pod stropom garáže prekážky, napríklad rozvody, police či háky na zavesenie bicyklov. Princíp je podobný ako pri klasických sekciových bránach, ibaže „otočený o 90°“. 

Krídlové brány sú tradičným riešením, ktoré sa hodí najmä pri rekonštrukciách, k tradičných domom a  tam, kde je obmedzený vnútorný priestor. Otvárajú sa von, takže v garáži netreba na ich pohyb žiadne miesto. Sú spoľahlivé, odolné a možno ich ľahko zatepliť. 


Text: ERIKA KUHNOVÁ
Foto: ARCHÍV FIRIEM ODBORNÁ SPOlUPRÁCA ANNA POVAŽANOVÁ – ELBA, LUBOMÍR VALENTA – LOMAX
Zdroj: časopis Môj dom JAGA GROUP

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Foto dňa

Jednopodlažný pasívny dom odkazuje na typické vidiecke osídlenia

Mojdom.sk  odporúča

Najnovšie knihy a časopisy

Najnovšie príspevky