Mezonet s výhľadom smerom na juh ponad Dunaj

24.05.2011  |     

Čakala by som miesto obkľúčené starým mestom. V predstavách by sa predo mnou vypínalo statné priečelie vily s tradíciou, ktorá by dokazovala nehynúcu slávu architekta z doby prvorepublikovej. Stavba by bola ovenčená pestovanou záhradou a my by sme prešľapovali pri nehorázne veľkej bráne, kým by nám neotvorila majordómka v štýlovej „fjertuške“. Tohto omylu ma ušetrila vlastná nevedomosť. Keď sme si s architektom Šulíkom ladili termín fotenia mezonetového bytu v novostavbe na Dlhých dieloch, ani do päty mi neprišlo, že sa chystáme na diplomatickú pôdu.

Stretne sa solídny funkcionalista s intuitívnou romantičkou. Jedna obhliadka bytu, jeden rozhovor. Viac ako polovica zvukového záznamu sa kamsi podeje. Pátranie v redakčných záznamoch. Ticho a rozjímanie nad zapamätateľnosťou mesiac starého dialógu o byte. O takom, ktorý sa počas svojej kompletnej premeny celkom poddal predstave architektov Mariána Šulíka a Barbory Svatíkovej. Od počiatku sa im najviac pozdávala vízia ideálne funkcionalistického bývania – priestorného, opticky ľahkého, zasiahnutého do srdca interiéru výhľadom na šíru krajinu. A pohodlné a praktické!

To všetko sa mohlo prihodiť vďaka „antiškatuľkovým“ myšlienkovým pochodom architektov domu, architektov bytu a zrelším technológiám stavania ako mali pred necelým storočím na úžitok svojich návrhov otcovia funkcionalizmu. Dojmy zo vzdušného bytu ostali, vecnosť udalostí a zoznam použitých materiálov len obmedzene. Za priznaním redaktorky–romantičky nasledovalo stretnutie po mesiaci. Oblažila ho januárová nedeľa s jarným slnkom za sklom reštaurácie na bratislavskom „Račku“. Na diktafón sa obaja zúčastnení vykašľali. Funkcionalistu by zneisťoval a romantička si pre istotu priniesla dve písadlá a sériu záberov na priam nehmotný obytný priestor.

Chodba, či skôr vstupná hala, sa ani v najmenšom do seba neuzavrela. Nechala si podlahu vyložiť rovnakou svetlou veľkorozmernou dlažbou ako celý priestor prízemia. Steny sú len zľahka a účelne vyzbrojené nevyhnutným nábytkom. Šatník sa ukryl za posuvnými dielmi so zrkadlami. Lavicu z brazílskeho duba, podobne ako ďalší nábytok dovezený z Dánska, zreštauroval Adrián Görner (AG Interiér).
Odvahu si tu nikto nedokazoval farebnou, štrukturálnou alebo nábytkovou pestrosťou. Vzletný biely interiér pridržali pri zemi žule príbuzné obklady stien, kozuba a svetlá lesklá dlažba. Spojenie s exteriérom skoro dokonalé.

 

Dánsky výhľad do zadunajských diaľav

Priestor je taká neskonalá abstrakcia, a pritom, alebo práve preto, sa ho architekti snažia uchopiť, ohraničiť, zovrieť, otvoriť, uvoľniť a zase prepojiť. Potom predstavu o priestore tvarovanú konštrukciami zo všemožných stavebných materiálov zakomponujú do architektonických objektov. Číra snaha po dokonalosti, ktorej sa chce každý tvorca aspoň dotknúť. Niekedy sa, žiaľ, dotkne len ega investorov alebo sa sám stratí vo vlastnej márnivosti, no inokedy nájdu všetci zainteresovaní spoločnú reč a investori potrebné financie.

Neveľká toaleta na prízemí sa vyhranila v minimalistickom duchu  Chodbové zátišie so stoličkou podľa návrhu manželov Eamesovcov, ktorej dizajn pamätá 50. roky minulého storočia.


Tie v tomto prípade nechýbali. Architektonický zámer prestavby mezonetu sa tak v bytovom dome Tizián komplexu Condominium Renaissance dopracoval od januára do konca leta minulého roka k zdarnej realizácii. Byt krátko po svojom dokončení zapôsobil na veľvyslankyňu Dánskeho kráľovstva na Slovensku. Vybrala si ho pre eleganciu, neutrálnu farebnosť, voľnú dispozíciu pôdorysu a neskutočne skutočný výhľad smerom na juh ponad Dunaj až k horizontu susedných krajín. Jej Excelencia, sama so zmyslom pre presnosť, najprv ocenila dôkladnosť, s akou byt architekti zariadili a potom si doň z Dánska priviezla niekoľko nábytkových skvostov a doplnkov, ktoré patria k ikonám dánskej dizajnérskej školy.

„Neumiestňujeme drevo na drevo,“ prízvukujú architekti. Drevený nábytok pôsobí na bielom lesku podlahy celkom ľahúčko. Stena vľavo vznikla pri prestavbe. Za ňou sa dvíha schodisko na poschodie so spálňami, pracovňou a kúpeľňami.
Letu svietidla značky Artemide nad dánskym jedálenským stolom sa prizerá zbierka porcelánu Royal Copenhagen a ďalších kúskov z dielní dánskych dizajnérov

 

S mezonetom vzdušne a k presnosti

K rozprávaniu za stolom sme si s pánom Šulíkom kreslili pôvodné i nové usporiadanie bytu, búrali priečky, otvárali dispozíciu mezonetu k čo najväčšej priechodnosti a priehľadom hodným divadelnej scény, a pritom tak trochu filozofovali: „Priestor je daný. Dôležitým sa stáva to, čo s ním chce architekt urobiť. Tento byt sa kupoval s deliacimi stenami, na náš účel nevhodnou dispozíciou, s viacerými dverami ako bolo stráviteľné a sčasti aj zariadený podľa vkusu a potrieb predchádzajúceho majiteľa. Oranžový strop, drevené, slnkom nerovnomerne vybielené parkety, schodiskové rameno vyskladané z nerovnakých stupňov. Čo schod, to rozmerová odchýlka. Šírku a výšku schodov sme zjednotili obložením na mieru každého schodiskového stupňa. Rameno so schodmi sa o ďalšie centimetre vysunulo do prízemia,“ spomína a dôvodí architekt. Tento stav vyladili už v návrhu dreveným obložením ostenia steny, ktorá oddeľuje spoločenský priestor od kuchyne. Úzky obdĺžnik obkladu z európskeho orecha hneď pri schodisku, veľké drevené plochy na stenách obývačky a orechové zázemie police v jedálni sa materiálovo i tvarovo opakujú. Štýlovo a v detailoch tak prepájú otvorenú dispozíciu spoločenskej zóny.

Akcenty sú preto akcentami, že ich nie je veľa a sú na správnom mieste, tak ako plocha obkladu z orechového dreva na predele schodiska a kuchyne. V nej sa o stenu opiera úložný systém, ktorý prekrývajú biele posuvné panely dômyselne zavesené na hornej časti skrine. Pri otváraní sa posuvné krídla odvezú bez dotyku s podlahou.
„Čistá architektúra domu od Ľuba Závodného predikuje funkcionalistické riešenie vnútorného priestoru,“ hovorí o určujúcich momentoch autor návrhu interiéru bytu.

Kresba dreva patrí k tým niekoľkým detailom, ktoré vyakcentovali interiér bez toho, aby sa presycoval množstvom prvkov, farieb a materiálov. Strohá farebnosť necháva vyniknúť architektúre a kompozícii interiéru: „Architektúra má ukázať svoju kompozičnú silu,“ hovorí autor návrhu, ktorý nemá sklon presycovať interiéry rozmanitosťou a výstrednosťou. Verí, že: „Módne je často výstredné a výstredné rýchlo omrzí.“ Pôvodne sa steny bytu odchyľovali od zvislíc, v kúpeľni dokonca o štyri centimetre. To prispelo k rozhodnutiu oholiť byt až na kosť hrubej stavby a začať pekne-vecne od vyrovnávania podláh na oboch podlažiach. Stavebné nedokonalosti, ktoré zvyčajne prináša i dobre organizovaná stavba, sa priečili vkusu a osobnosti architektov a aj budúcich majiteľov. „Neofunkcionalistická čistá architektúra domu podľa návrhu Ľuba Závodného si zaslúži zachovať čistotu, presnosť vyhotovenia stavebných detailov a priestorový súlad aj v interiéri bytu,“ prejavil sympatiu k architektonickej práci svojho kolegu Marián Šulík.

Kuchynské biele krídlo zakončuje zabudovaná vinotéka. Stena, ktorá tvorí „závetrie“ pre policu s porcelánom, je jedným z nosných prvkov konštrukcie domu. V takto rozvrhnutom interiéri pôsobí výtvarne. Kuchynská linka pokračuje ďalej až k oknu. Jej podnožie môže byť aj vysúvateľné s úložným priestorom. V prípade tejto kuchyne ide len o elgantný oblúk sokla.
Skvelá pripomienka dánskeho dizajnu
Na vstupnú chodbu priamo nadväzuje kuchyňa. Dennému svetlu, ktoré prúdi zasklenou stenou z jedálenskej časti, nebránia nijaké dvere ani tmavé plochy. Svetlo dňa je tu vítané.
Čistá práca architektov, zhotoviteľov skrine a majordómky, ktorá opatruje veľvyslanecký porcelán. Tento pohľad ma nenechal ľahostajnou. Nepotrebujem, ale obdivujem.

 

Luxus neokázalosti a neokázalý súlad

V jednote je sila! A tak vzhľadovo a všeobjímajúco zjednotiť architektonický výraz jedného bytu patrí k dobrým mravom a stavovským prikázaniam súdobého architekta. Architekti Marián Šulík a Barbora Svatíková materiálovo a štýlovo spríbuzňovali miestnosť za miestnosťou, stenu za stenou, dbali na presné hrany, vypočítali a na seba nadviazali rastre dlažby a obkladov z granito gresu, podlahe určili jednoliatosť ako konštantu, od ktorej sa decentne odrazia ostatné prvky interiéru. Bytové zariadenie a doplnky sa mohli spoľahnúť na neutrálnosť a dôstojnosť podlahy vyskladanej z platní s rozmermi 0,6 m × 1,2 m. Obklad stien, kozuba a napojenie tabúľ celoskleného zábradlia na hornom podlaží pokračujú v rytme, ktorý im určilo škárovanie podlahy.

Ani jedálensky a ani barovo, ale predsa len pohodlne možno sledovať pohyb v kuchyni zo vznosného sedenia pri okrúhlom stolíku
Až kým neboli dokonalé! Dovtedy ich konštrukčne dolaďovali, nanovo obkladali, vylepšili hliníkovými lištami a zvýšili ich bezpečnosť bočným bodovým nasvietením, ako inak – hranatým. Múr medzi obývačkou a schodiskom vytiahli až dodatočne. Nechali však dostatočnú medzeru na schodiskové „zrkadlo“. Mohli tak dokončiť obklad steny až k hornému poschodiu a bezpečne ukotviť sklenené zábradlie.

 
„Všetko si vyžadovalo presnosť. Iba firma inžiniera Čalfu dokáže dodržať pri ukladaní dlažby a obkladov náš plán. Okrem toho vedia vodným lúčom dokonale pod 45°-ým uhlom zrezať materiál tak, aby v kútoch a rohoch vznikli kolmé väzby,“ hovorí o svojej skúsenosti architekt. Steny sa dodatočne vyrovnávali a nanovo omietali alebo obkladali európskym orechom či žule príbuzným kompozitom granito greso. Nechceli tu do seba zahľadenú podlahu s členitým či farebne pestrým povrchom. Rušila by pokojné plynutie priestoru. Architekti byt nezapĺňali, ale komponovali. Osnovou mali byť čo najdokonalejšie tvary a hrany konštrukcií hrubej stavby. Tam, kde murári zlyhali, naprávali ich reputáciu architektonické triky.

Pantonka na stráži pri vstupoch do pracovne a hosťovskej izby na poschodí
V tomto prípade architekt komunikačne prepojil dve susediace kúpeľne. Na ich pomedzí nechali vybudovať obojstranne prístupný sprchovací kút. Inak má každá kúpeľňa vlastnú vaňu.

 

Neutralita – vysoká škola architektonickej diplomacie

Obývačka s priateľským štvorcovým pôdorysom si voľká vo voľnom prepojení s výrazne menšou, ale svetlom dokonale zásobenou jedálňou. Obe miestnosti prerastajú cez zasklenú stenu do terás a zatrávnených plôch. Nad nimi drží obraz krajiny múrik, ku ktorému časom dorastie pás krovia kroteného presným zostrihom. V obývačke mohli vďaka proporčnému priestoru umiestniť veľké pohodlné pohovky a kreslá. Sedací nábytok nemá dôvod, aby sa pritískal k stenám. Tam si našli výhodnú polohu komody. Jedna pochádza zo série kancelárskeho nábytku Bene, druhú konzolovite prichytili do steny a teraz, odlepená od podlahy, sa celá v bielom vyníma na pozadí kresby panelu z orechového dreva. Šesť štvorcov sadrokartónového podhľadu a štruktúrovaná omietka zacelili rany predošlého stropu a vytvorili dômyselné zázemie pre svetelnú scénu.

Už voľakedy objavené a pre súčasný interiérový dizajn charakteristické je prepájanie spálne s kúpeľňou. Na ňu však môžu nadväzovať aj ďalšie časti bytu. Dánske stoličkové defilé na čele so stoličkovo-mravcovou rodinou podľa vzoru Arne Jacobsena
Dánske stoličkové defilé na čele so stoličkovo-mravcovou rodinou podľa vzoru Arne Jacobsena


K stropu vzlietli a smerom do krajiny sa vydali svietidlá značky Artemide. Neutrálne povrchy obývačky, jedálne, kuchyne, vstupnej časti so zrkadlovou stenou a miestností na poschodí nechávajú vyniknúť nábytkovým kusom a doplnkom. Tak na seba upozornili police v jedálni s dánskym kráľovským porcelánom, v obývačke na komode drevená opica – dizajnérsky pôsobivá a dánskou televíziou spopularizovaná hračka od dizajnéra Kaya Bojesena. Vyniknú tu stoličky, z ktorých sa každá môže pochváliť dizajnérsky kvalifikovaným a svetovo uznávaným pôvodom. Sídlia tu vyslanci dánskeho dizajnu v podobe rodiny stoličiek-mravcov od Arne Jacobsena, ktoré sa sériovo vyrábajú od roku 1954 u Fritza Hansa. Nechýba ani notoricky známa ikona dánskeho dizajnu stolička Panton od Vernera Pantona. Svetlý a otvorený byt ponecháva voľnosť pri zariaďovaní. Kto si s funkcionalistickou úprimnosťou vyberie pre svoje súkromie takýto interiér, ten pokračuje v jeho kompozícií len niekoľkými dôležitými kusmi nábytku a vyberanými doplnkami, ktoré mu dodajú potrebnú atmosféru.

Vzory áno, ale nie prezdobenosť. Ak náznak zdobnosti, tak v priehľadnom vyhotovení svietidla značky Kartell.
Žensky dotvorený funkcionalizmus v kúpeľni, ktorú zariadili predmetmi a batériami z kúpeľňového štúdia Dea
Komody nadnesené nad kamennou podlahou sú určené na iný, tak trochu kreatívnejší typ odkladania ako skriňové úložné systémy. Obývačkové exteriérovo--interiérové prepojenie za všetky drobné a aj papierové.

 

Condominium Renaissance

Nad Devínskou cestou v Bratislave na Dlhých dieloch sa sedem terasových domov Condominia Renaissance obracia zasklenými stenami k juhu. Architektonické tvaroslovie sa spôsobne obmieňa v rámci jednoduchého výrazu. Ustupujúce podlažia jednotlivých domov sa mierne odlišujú, ale navzájom si nekonkurujú. Autormi sú architekti Ľubomír Závodný a Juraj Polák. Terasovité vilové domy s 80 luxusnými veľkometrážnymi bytmi stoja na ploche 1,7 hektára. Pozemok sa dramaticky  prevýšil rozdielom až 23 metrov. Vďaka konfigurácii terénu, jeho južnej orientácii a kaskádovému ustupovaniu hmoty domov prišiel každý byt k výbornej terase. Názov projektu Condominium Renaissance odkazuje na renesanciu, obdobie plné svetla a čistých ideálnych tvarov.
Stavbu založili na pilótach a oceľobetónovej základovej doske s hrúbkou 400 mm. Nosnú konštrukciu domov tvorí oceľobetónový skelet s monolitickými oceľobetónovými stropmi. Skeletová konštrukcia umožnila veľkú variabilnosť riešenia dispozícií. Obvodové steny a priečky sú murované z tehlového muriva. V podzemných garážach sú zvislou nosnou konštrukciou oceľobetónové steny hrúbky 250 mm, ktoré tvoria s 200 mm hrubým stropom tuhú konštrukciu. V dennej časti jednotlivých bytov nainštalovali klimatizačné zariadenie, kozub, veľkolamelové žalúzie a predprípravu na zabezpečovací systém.

Autori architektonického návrhu bytu: Ing. arch. Marián Šulík, Ing. arch. Barbora Svatíková, štúdio Arch Fatale
Autor architektonickej koncepcie domu: Ing. arch. Ľubomír Závodný
Investor: GEOSAN ALFA
Generálny projektant: Architektonická kancelária ZÁVODNÝ AA
Generálny dodávateľ: GEOSAN SK
Stavebný dozor: REINVEST
Hlavný inžinier projektu: Ing. Ľubomír Žemla
Počet nadzemných podlaží: 4 + 1 ustupujúce podlažie / penthouse
Počet bytov: 80
Plochy bytov: 70 – 225 m2
Celková plocha bytov: 19 501 m2
Parkovacie miesta v podzemí: 163
Začiatok realizácie domu: 11/2005
Koniec realizácie domu: 05/2008
Začiatok prebudovania interiéru bytu: 01/2010
Koniec realizácie interiéru: 07/2010
Hrubá stavba: SKYBAU
Strešná krytina: Sibaz, Stavebná firma WEISS
Omietky v dome: Stavebná firma WEISS, STAVEX Plus
Vzduchotechnika, vykurovanie, elektroinštalácie v dome: PULSKLIMA, Vladimír Mikletič – INSTAMIK, ROSS Slovakia
Okná: INCON
Zariadenie kúpeľní, dlažby, obklady v byte: DEA
Svietidlá v byte: značky Artemide, dodáva Actuella
Kuchyňa: podľa architektonického návrhu štúdií Arch Fatale a STOPKA, kuchynská linka SieMatic, spotrebiče Miele dodáva STOPKA, Miele centrum
Atypické kuchynské prvky: kuchynská stena s posuvnými dverami Lakobel a svietiacimi policami nad pracovnou doskou vrátane štvorcovej skrinky
Posuvné a vstavané steny vrátane kuchynských: firma Ďuriš
Kovania: Hettich, Blum
Kuchynské sedenie: Wilkhahn, dodáva Bene
Skrinkový nábytok v obývačke: dodáva Bene
Kozub: značky Piazzetta od firmy Bautech
Dvere: Wensdoor
Drevené obklady: AG Interiér (Adrian Görner)

 


Text: Marína Ungerová
Foto: Dano Veselský
Zdroj: časopis Môj dom JAGA GROUP

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Foto dňa

Jednopodlažný pasívny dom odkazuje na typické vidiecke osídlenia

Mojdom.sk  odporúča

Najnovšie knihy a časopisy

Najnovšie príspevky