Kuchynský riad v severskom dizajne

22. 07. 2014
Zdieľať

Severský dizajn je známy predmetmi, ktoré sú vo svojom nenútenom pôvabe také zreteľné, až sa stávajú prehliadanými.

Pri pohľade na striedmy keramický riad Kilta/Teema by nikomu ani na um nezišlo, že práve ním sa začala revolúcia v modernom stolovaní. Bez príkras, s jednoduchými priamočiarymi tvarmi: riad Kilta zodpovedal funkčným nárokom domácností druhej polovice 20. storočia. Vďaka nevtieravej elegancii sa stal jedným z najpopulárnejších servisov v Škandinávii, ktorý sa s úspechom predáva dodnes.

Autorom série Kilta je významný fínsky dizajnér Kaj Franck. Zhmotnil v nej svoju tvorivú filozofiu založenú na prísnej racionalite. Koncom 40. rokov minulého storočia sa sústredil na návrh priekopníckeho riadu pre tradičné keramikárske dielne Arabia. Keď ho v roku 1953 predviedol na kodanskom veľtrhu spotrebného tovaru, spôsobil senzáciu. Striktné formy jeho tanierov, mís či šálok bez akýchkoľvek vzorov sa radikálne rozchádzali s vtedajším vkusom, založeným na reprezentatívnosti a košatých ornamentoch. Franckov riad Kilta naproti tomu ponúkal „iba“ základné geometrické tvary, primárne farby či zredukovaný repertoár ôsmich jednoduchých kúskov. Nedostatok povrchného „štýlu“ však kompenzovala dôsledná praktickosť: riad sa dal naskladať na seba, vďaka solídnej glazúre bol dostatočne odolný a mohol sa ľubovoľne kombinovať alebo dopĺňať s inými sériami. Napriek tomu – možno pre svoju prílišnú priekopníckosť – sa nestretol s priaznivou odozvou, a tak ho Arabia po čase stiahla z ponuky. Revolúcia prestierania sa však neodvratne rozbehla: na celom svete prichádzali ďalšie podobné kolekcie, inšpirované praktickými stránkami riadu Kilta. Ten sa na trh opätovne dostáva až v roku 1981, keď ho začala – pod názvom Teema – vyrábať sesterská firma Iittala. Dnešná Teema je verná pôvodnej Franckovej kolekcii; pre potreby súčasníkov ju však prispôsobil dizajnér Heikki Orvola – zamenil predovšetkým materiál: pôvodnú fajansu nahradil modernejší materiál vitro  porcelán.


Nepočetný riad Teema (pôvodne nazývaný Kilta) je ikonou škandinávskeho dizajnu. Zachytáva jeho základné princípy: jednoduchosť podriadenú spoľahlivému úžitku a rafinovanú krásu striedmych foriem. Podľa návrhu dizajnéra Kaja Francka ho vyrába fínska spoločnosť IITTALA.

Nepočetný riad Teema (pôvodne nazývaný Kilta) je ikonou škandinávskeho dizajnu. Zachytáva jeho základné princípy: jednoduchosť podriadenú spoľahlivému úžitku a rafinovanú krásu striedmych foriem. Podľa návrhu dizajnéra Kaja Francka ho vyrába fínska spoločnosť IITTALA.
IITTALA

1948 – 1952

Nepočetný riad Teema (pôvodne nazývaný Kilta) je ikonou škandinávskeho dizajnu. Zachytáva jeho základné princípy: jednoduchosť podriadenú spoľahlivému úžitku a rafinovanú krásu striedmych foriem. Podľa návrhu dizajnéra Kaja Francka ho vyrába fínska spoločnosť IITTALA.

Kaj Franck (1911 – 1989)
fínsky dizajnér

Pokračovatelia


Keramický riad od Höganäs je „oživovacím projektom“. V roku 2010 ho navrhli dizajnérky zo švédskeho štúdia Front, aby takmer zabudnutej storočnej dielni Höganäs dodali nový impulz. Vyšli pritom z vekmi overeného repertoáru a pripravili riad povedomých obrysov zhotovený z poctivej glazovanej kameniny. „Navrhli sme servis s jednoduchými tvarmi, ktoré vyvolávajú spomienky na minulosť, a zároveň zodpovedajú nárokom dneška,“ poznamenali k projektu dámy zo štúdia Front. (Vyrába HÖGANÄS KERAMIK.)

Keramický riad od Höganäs je „oživovacím projektom“. V roku 2010 ho navrhli dizajnérky zo švédskeho štúdia Front, aby takmer zabudnutej storočnej dielni Höganäs dodali nový impulz. Vyšli pritom z vekmi overeného repertoáru a pripravili riad povedomých obrysov zhotovený z poctivej glazovanej kameniny. „Navrhli sme servis s jednoduchými tvarmi, ktoré vyvolávajú spomienky na minulosť, a zároveň zodpovedajú nárokom dneška,“ poznamenali k projektu dámy zo štúdia Front. (Vyrába HÖGANÄS KERAMIK.)
HÖGANÄS KERAMIK

2010

Keramický riad od Höganäs je „oživovacím projektom“. V roku 2010 ho navrhli dizajnérky zo švédskeho štúdia Front, aby takmer zabudnutej storočnej dielni Höganäs dodali nový impulz. Vyšli pritom z vekmi overeného repertoáru a pripravili riad povedomých obrysov zhotovený z poctivej glazovanej kameniny. „Navrhli sme servis s jednoduchými tvarmi, ktoré vyvolávajú spomienky na minulosť, a zároveň zodpovedajú nárokom dneška,“ poznamenali k projektu dámy zo štúdia Front. (Vyrába HÖGANÄS KERAMIK.)


Zátišie z mís a tanierov Tonale je zhmotnením poézie všednosti. Za zvláštne „sedatívny“ charakter tejto série je zodpovedný architekt David Chipperfield, ktorý je známy stavbami pokojného, často minimalistického výrazu. Jeho riad však napriek tomu nie je nudný. Naopak! Ponúka vnútornú bohatosť: v tvaroch vychádza z tradícií Ďalekého východu, vo farbách zas z plátien talianskeho maliara Giorgia Morandiho. Nad tým všetkým, samozrejme, kraľuje racionálna všestrannosť úžitku. (Vyrába ALESSI.)

Zátišie z mís a tanierov Tonale je zhmotnením poézie všednosti. Za zvláštne „sedatívny“ charakter tejto série je zodpovedný architekt David Chipperfield, ktorý je známy stavbami pokojného, často minimalistického výrazu. Jeho riad však napriek tomu nie je nudný. Naopak! Ponúka vnútornú bohatosť: v tvaroch vychádza z tradícií Ďalekého východu, vo farbách zas z plátien talianskeho maliara Giorgia Morandiho. Nad tým všetkým, samozrejme, kraľuje racionálna všestrannosť úžitku. (Vyrába ALESSI.)
Alessi

2011

Zátišie z mís a tanierov Tonale je zhmotnením poézie všednosti. Za zvláštne „sedatívny“ charakter tejto série je zodpovedný architekt David Chipperfield, ktorý je známy stavbami pokojného, často minimalistického výrazu. Jeho riad však napriek tomu nie je nudný. Naopak! Ponúka vnútornú bohatosť: v tvaroch vychádza z tradícií Ďalekého východu, vo farbách zas z plátien talianskeho maliara Giorgia Morandiho. Nad tým všetkým, samozrejme, kraľuje racionálna všestrannosť úžitku. (Vyrába ALESSI.)


Projekt New Norm je vecou „novej objektivity“, na ktorú sa dnes dizajn – v súvislosti s rehabilitáciou hodnôt – zameriava. Zároveň zodpovedá zemitému gastronomickému trendu New Nordic Cuisine. Aj preto je riad sedliacky obyčajný, založený na účelných formách a zdržanlivých odtieňoch. Jeho autori, chlapíci zo štúdia Norm, nenavrhli len samotnú keramiku, ale rozvinuli ho do ucelného konceptu, pridali inšpiračné nápady, recepty, či dokonca reštauráciu, kde sa jednotlivé kúsky dajú vyskúšať aj kúpiť. (Vyrába MENU.)

Projekt New Norm je vecou „novej objektivity“, na ktorú sa dnes dizajn – v súvislosti s rehabilitáciou hodnôt – zameriava. Zároveň zodpovedá zemitému gastronomickému trendu New Nordic Cuisine. Aj preto je riad sedliacky obyčajný, založený na účelných formách a zdržanlivých odtieňoch. Jeho autori, chlapíci zo štúdia Norm, nenavrhli len samotnú keramiku, ale rozvinuli ho do ucelného konceptu, pridali inšpiračné nápady, recepty, či dokonca reštauráciu, kde sa jednotlivé kúsky dajú vyskúšať aj kúpiť. (Vyrába MENU.)
MENU

2013

Projekt New Norm je vecou „novej objektivity“, na ktorú sa dnes dizajn – v súvislosti s rehabilitáciou hodnôt – zameriava. Zároveň zodpovedá zemitému gastronomickému trendu New Nordic Cuisine. Aj preto je riad sedliacky obyčajný, založený na účelných formách a zdržanlivých odtieňoch. Jeho autori, chlapíci zo štúdia Norm, nenavrhli len samotnú keramiku, ale rozvinuli ho do ucelného konceptu, pridali inšpiračné nápady, recepty, či dokonca reštauráciu, kde sa jednotlivé kúsky dajú vyskúšať aj kúpiť. (Vyrába MENU.)

Kategória: Dizajn
Tagy: interiérový dizajn kuchyňa riad severský
Zdieľať článok

Diskusia