Ako si vážime ľudovú architektúru? Ohodnoťte s nami niekoľko slovenských dreveníc

16. 01. 2014
Zdieľať

Dokážeme si ich uchrániť v ich prirodzenej kráse alebo sa premenia na gýč a turistickú atrakciu? Ako si vážime svoju tradičnú ľudovú architektúru? Po desaťročiach nezáujmu svitá na lepšie časy a moderné ekotrendy obracajú pozornosť aj na tradičné slovenské drevenice.


Unikátne drevenice v Čičmanoch s ornamentálnou výzdobou, pôvodne vápennou maľbou na ochranu dreva s motívmi tunajšej výšivky. Tieto drevenice sú dôkazom filigránskosti a technickej vyspelosti slovenských tesárov v minulosti, ktorým nechýbalo estetické cítenie.

Unikátne drevenice v Čičmanoch s ornamentálnou výzdobou, pôvodne vápennou maľbou na ochranu dreva s motívmi tunajšej výšivky. Tieto drevenice sú dôkazom filigránskosti a technickej vyspelosti slovenských tesárov v minulosti, ktorým nechýbalo estetické cítenie.
regnUM

regnUM

Unikátne drevenice v Čičmanoch s ornamentálnou výzdobou, pôvodne vápennou maľbou na ochranu dreva s motívmi tunajšej výšivky. Tieto drevenice sú dôkazom filigránskosti a technickej vyspelosti slovenských tesárov v minulosti, ktorým nechýbalo estetické cítenie.


V čase, keď sa stavali drevenice, ešte nevedeli vyrobiť sklo s väčšími rozmermi, takže okná sú členené na malé časti. Na ich veľkosť vplývali aj vedomosti a praktické skúsenosti o úniku tepla, a preto boli čo najmenšie, najmä v severných častiach Slovenska.

V čase, keď sa stavali drevenice, ešte nevedeli vyrobiť sklo s väčšími rozmermi, takže okná sú členené na malé časti. Na ich veľkosť vplývali aj vedomosti a praktické skúsenosti o úniku tepla, a preto boli čo najmenšie, najmä v severných častiach Slovenska.
regnUM

 

V čase, keď sa stavali drevenice, ešte nevedeli vyrobiť sklo s väčšími rozmermi, takže okná sú členené na malé časti. Na ich veľkosť vplývali aj vedomosti a praktické skúsenosti o úniku tepla, a preto boli čo najmenšie, najmä v severných častiach Slovenska.


Dreveníc v pôvodnom stave sa už veľa nezachovalo, ale práve v nich by sme mali hľadať vzor a inšpiráciu výstavby na vidieku. Svojou primeranosťou, mierkou adekvátnou k prostrediu, citlivým zasadením do krajiny či farebnou estetikou a použitými materiálmi sú vzorom overeným skúsenosťami mnohých generácií, na ktorých treba stavať.

Dreveníc v pôvodnom stave sa už veľa nezachovalo, ale práve v nich by sme mali hľadať vzor a inšpiráciu výstavby na vidieku. Svojou primeranosťou, mierkou adekvátnou k prostrediu, citlivým zasadením do krajiny či farebnou estetikou a použitými materiálmi sú vzorom overeným skúsenosťami mnohých generácií, na ktorých treba stavať.
Dano Veselský

 

Dreveníc v pôvodnom stave sa už veľa nezachovalo, ale práve v nich by sme mali hľadať vzor a inšpiráciu výstavby na vidieku. Svojou primeranosťou, mierkou adekvátnou k prostrediu, citlivým zasadením do krajiny či farebnou estetikou a použitými materiálmi sú vzorom overeným skúsenosťami mnohých generácií, na ktorých treba stavať.


Našťastie, existujú aj takí, ktorí pochopili krásu našej tradičnej horskej zrubovej architektúry a aj po rekonštrukcii a adaptácii na moderné bývanie dokázali zachovať to pekné, čo drevenica ponúka. (Až na ten satelit. Ale dobre, chápeme.)

Našťastie, existujú aj takí, ktorí pochopili krásu našej tradičnej horskej zrubovej architektúry a aj po rekonštrukcii a adaptácii na moderné bývanie dokázali zachovať to pekné, čo drevenica ponúka. (Až na ten satelit. Ale dobre, chápeme.)
archív JAGA GROUP

 

Našťastie, existujú aj takí, ktorí pochopili krásu našej tradičnej horskej zrubovej architektúry a aj po rekonštrukcii a adaptácii na moderné bývanie dokázali zachovať to pekné, čo drevenica ponúka. (Až na ten satelit. Ale dobre, chápeme.)


Architektúra slovenských dreveníc dlho odolávala módnym vplyvom a novým slohom vo vývoji architektúry, pretože sa vždy pri ich výstavbe preferovala funkcia. Základom bol súzvuk s prírodou a využívanie miestnych, ľahko dostupných materiálov.

Architektúra slovenských dreveníc dlho odolávala módnym vplyvom a novým slohom vo vývoji architektúry, pretože sa vždy pri ich výstavbe preferovala funkcia. Základom bol súzvuk s prírodou a využívanie miestnych, ľahko dostupných materiálov.
Dano Veselský

 

Architektúra slovenských dreveníc dlho odolávala módnym vplyvom a novým slohom vo vývoji architektúry, pretože sa vždy pri ich výstavbe preferovala funkcia. Základom bol súzvuk s prírodou a využívanie miestnych, ľahko dostupných materiálov.

 

Veľmi dôležité je, aby samotní majitelia dreveníc pochopili, že pri kontrolovanej adaptácii ide o dobrý zámer zachovať našu históriu a nielen o samoúčelné byrokratické obmedzovanie.


Toto nie je architektúra s prvkami tradície. Tvári sa síce ako drevenica, ale z guľatiny sa u nás nestavalo, toto je prvok privezený zo zámoria a iných krajín. Prečo sa neobzrieme okolo seba a nehľadáme inšpiráciu v miestnych stavebných tradíciách, ktoré sú rokmi overené u nás? Prečo sem vnášame prvky, čo sem nepatria?

Toto nie je architektúra s prvkami tradície. Tvári sa síce ako drevenica, ale z guľatiny sa u nás nestavalo, toto je prvok privezený zo zámoria a iných krajín. Prečo sa neobzrieme okolo seba a nehľadáme inšpiráciu v miestnych stavebných tradíciách, ktoré sú rokmi overené u nás? Prečo sem vnášame prvky, čo sem nepatria?
Dano Veselský

Dano Veselský

 

Toto nie je architektúra s prvkami tradície. Tvári sa síce ako drevenica, ale z guľatiny sa u nás nestavalo, toto je prvok privezený zo zámoria a iných krajín. Prečo sa neobzrieme okolo seba a nehľadáme inšpiráciu v miestnych stavebných tradíciách, ktoré sú rokmi overené u nás? Prečo sem vnášame prvky, čo sem nepatria?


A toto je absolútna neúcta k vlastnej histórii! Naozaj neexistoval iný spôsob tienenia okna ako táto facka drevenici?

A toto je absolútna neúcta k vlastnej histórii! Naozaj neexistoval iný spôsob tienenia okna ako táto facka drevenici?
Dano Veselský

 

A toto je absolútna neúcta k vlastnej histórii! Naozaj neexistoval iný spôsob tienenia okna ako táto facka drevenici?


Výstavba drevenice bola v minulosti spojená so skúsenosťami miestnych tesárov. Dôležitý bol správny výber stromu a jeho výrub v správnom čase, ako aj vedomosti o tom, ktorou stranou bol strom otočený ku konkrétnym svetovým stranám, kde je jeho štruktúra hustejšia a kde redšia a ako sa drevo v budúcnosti prehne pri postupnom zosychaní. Možno by bolo dobré sa nad tým zamyslieť pri výstavbe nových dreveníc.

Výstavba drevenice bola v minulosti spojená so skúsenosťami miestnych tesárov. Dôležitý bol správny výber stromu a jeho výrub v správnom čase, ako aj vedomosti o tom, ktorou stranou bol strom otočený ku konkrétnym svetovým stranám, kde je jeho štruktúra hustejšia a kde redšia a ako sa drevo v budúcnosti prehne pri postupnom zosychaní. Možno by bolo dobré sa nad tým zamyslieť pri výstavbe nových dreveníc.
Dano Veselský

 

Výstavba drevenice bola v minulosti spojená so skúsenosťami miestnych tesárov. Dôležitý bol správny výber stromu a jeho výrub v správnom čase, ako aj vedomosti o tom, ktorou stranou bol strom otočený ku konkrétnym svetovým stranám, kde je jeho štruktúra hustejšia a kde redšia a ako sa drevo v budúcnosti prehne pri postupnom zosychaní. Možno by bolo dobré sa nad tým zamyslieť pri výstavbe nových dreveníc.

Adaptácia dreveníc na nové funkcie, predovšetkým rekreačné, alebo ich prispôsobovanie modernému spôsobu života by malo byť viac kontrolované. Práca  pamiatkarov a architektov, ktorí sa zaoberajú touto problematikou, by mala byť automatickou súčasťou zásahov do týchto vidieckych stavieb.

Kategória: Materiály
Tagy: drevenice
Zdieľať článok

Diskusia