Sklenený dom učupený v parku na brehu Bodamského jazera

25. 10. 2011
Zdieľať

Domy pri jazere by mali vyzerať inak. Napríklad ako ten od architekta Andreasa Zecha – nie je honosný, pritom je však rafinovaný, s flexibilne členeným priestorom, ktorý dáva krídla fantázii. Aj vďaka cédrovému drevu a množstvu skla dýcha rovnakou poéziou ako miesto, na ktorom stojí: park na brehu Bodamského jazera.

Šum lístia, vlny tancujúce vo vetre, ľahký opar a belasé jazero také veľké, že vyzerá ako more. Cyklistická cestička vedúca popri jazere a potom vedľa železničnej trate a okolo kúpaliska, záhradnej reštaurácie, domčeka pre železničiara a ďalej cez obilné polia a lúky. Pri Bodamskom jazere je naozaj nádherne! Thomas a Martina Golderovci si často takto povzdychli na svojich cyklotúrach po jeho južnom brehu. „Snívali sme o víkendovom domčeku, ktorý by sa nám vo vyššom veku stal trvalým domovom,“ spomínajú. Jedného dňa sa náhodou dozvedeli o pozemku, ktorého krása ich úplne uchvátila. Išlo o park s rozlohou 3 500 štvorcových metrov, situovaný priamo pri jazere medzi sedliackou usadlosťou a vilou z nepálených tehál, postavenou v 60. rokoch. „Pohľad na starú usadlosť s ovocným sadom a pasúcimi sa ovečkami, na romantický les s lipami, dubmi a divými ružami, veľký trávnik, ktorý siahal až k brehu jazera – to bolo viac, ako sme si predstavovali v tých najodvážnejších snoch.“


Romantický pozemok pri jazere prekonal aj najodvážnejšie sny jeho nových majiteľov: lesík líp, dubov a divých ruží a obrovský trávnik siahajú až na breh Bodamského jazera.

Romantický pozemok pri jazere prekonal aj najodvážnejšie sny jeho nových majiteľov: lesík líp, dubov a divých ruží a obrovský trávnik siahajú až na breh Bodamského jazera.
Francesca Giovanelli


Sklenené steny domu sú obrátené na sever, k jazeru.

Sklenené steny domu sú obrátené na sever, k jazeru.
Francesca Giovanelli

 

Viac foto nájdete v galérii

Úplnou náhodou sa majiteľ vily práve rozhodol, že pozemok predá. „Môj otec tento dom z nepálených tehál staval,“ hovorí architekt Andreas Zech. „Ako dieťa som na jeho stavbe prvý raz privoňal k cementu, hrával som sa tu a sem-tam som si zarobil aj zopár frankov. Tento dom pri jazere ma už vtedy fascinoval.“ Vtedy by si nebol ani pomyslel, že jedného dňa hneď v susedstve vyrastie dom podľa jeho projektu. Iba náhoda?


Pohľad na strechu

Pohľad na strechu
Francesca Giovanelli

Pohľad na strechu

Situácia


Situácia

Situácia
Francesca Giovanelli


Pôdorys prízemia

Legenda:
1 – vstup do domu
2 – chodba
3 – átrium
4 – hosťovská izba
5 – kryté miesto na sedenie (Dvor pod stromom)
6 – kuchyňa a jedáleň
7 – obývačka
8 – kozub
9 – spálňa
10 – šatník – obliekareň
11 – kúpeľňa
12 – kúpací dvor
13 – nádrž s vodou
14 – odkladací priestor
15 – garáž

Pôdorys prízemia

Legenda:
1 – vstup do domu
2 – chodba
3 – átrium
4 – hosťovská izba
5 – kryté miesto na sedenie (Dvor pod stromom)
6 – kuchyňa a jedáleň
7 – obývačka
8 – kozub
9 – spálňa
10 – šatník – obliekareň
11 – kúpeľňa
12 – kúpací dvor
13 – nádrž s vodou
14 – odkladací priestor
15 – garáž
Francesca Giovanelli

Pôdorys prízemia

Legenda:
1 – vstup do domu                     8 – kozub
2 – chodba                                  9 – spálňa   
3 – átrium                                    10 – šatník                      –                                                              obliekareň
4 – hosťovská izba                   11 – kúpeľňa
5 – kryté miesto na sedenie   12 – kúpací dvor
6 – kuchyňa a jedáleň             13 – nádrž s vodou
7 – obývačka                             14 – odkladací priestor
                                                      15 – garáž

 

O slobode navrhovania

Pri projektovaní domu nič neobmedzovalo architektovu invenciu, neexistovali ani finančné limity. Veľký pozemok mu poskytoval absolútnu slobodu ako nepopísaný list papiera, a tak sa s nadšením pustil do návrhu. „Vedeli sme iba to, že náš dom by mal byť tichý, diskrétny, elegantný a vyvážený. Chceli sme, aby nasiakol poéziou tohto miesta a aby z neho aj dýchalala,“ vraví Thomas Golder. „Mal však zároveň pôsobiť bezpečne a príťažlivo,“ dopĺňa ho domáca pani. Architekt sa inšpiroval kalifornskou architektúrou päťdesiatych rokov minulého storočia, ktorej ukážkou sú tzv. Case Study Houses, a hľadal tak dlho, kým našiel to najjednoduchšie a zároveň najgeniálnejšie riešenie – dom sem nakoniec sadol vo všetkých detailoch ako oblek dobre ušitý na mieru.


Z opačnej, južnej strany chráni súkromie interiéru drevom obložená stena. Odtiaľto sa vchádza do garáže aj do domu cez vstup prekrytý presahom strechy. Od cyklistického chodníka oddeľuje dom bukový živý plot.

Z opačnej, južnej strany chráni súkromie interiéru drevom obložená stena. Odtiaľto sa vchádza do garáže aj do domu cez vstup prekrytý presahom strechy. Od cyklistického chodníka oddeľuje dom bukový živý plot.
Francesca Giovanelli


Bolo logické obrátiť sklenenú tvár domu k výhľadu na jazero, hoci aj na sever. Keďže sa pre okolie a danosti miesta otvoril interiér na sever a uzavrel z juhu, architekt urobil všetko pre to, aby jeho obyvatelia netrpeli nedostatkom slnka – jeho lúče prenikajú až do centra dispozície aj cez sklenené steny átria. V hranatej nádobe zo surovej ocele rastie ozdobnica čínska.

Bolo logické obrátiť sklenenú tvár domu k výhľadu na jazero, hoci aj na sever. Keďže sa pre okolie a danosti miesta otvoril interiér na sever a uzavrel z juhu, architekt urobil všetko pre to, aby jeho obyvatelia netrpeli nedostatkom slnka – jeho lúče prenikajú až do centra dispozície aj cez sklenené steny átria. V hranatej nádobe zo surovej ocele rastie ozdobnica čínska.
Francesca Giovanelli


Centrálne átrium je akýmsi lapačom slnečných lúčov – pomáhajú mu v tom aj zrkadlá, ktorými je tu obložený okraj strechy. Vďaka skleneným stenám sa už po pár krokoch otvorí návštevníkovi pohľad naprieč celým domom až na Bodamské jazero.

Centrálne átrium je akýmsi lapačom slnečných lúčov – pomáhajú mu v tom aj zrkadlá, ktorými je tu obložený okraj strechy. Vďaka skleneným stenám sa už po pár krokoch otvorí návštevníkovi pohľad naprieč celým domom až na Bodamské jazero.
Francesca Giovanelli

 

„Ohraničenie železničnou traťou a cyklistickým chodníkom, výhľad na sever k jazeru, svetelné pomery, les a veľkolepá rozloha pozemku – to všetko ma viedlo k rozhodnutiu umiestniť dom blízko južnej hranice pozemku,“ vysvetľuje Andreas Zech. „Čaro tohto miesta tak môže naplno zapôsobiť pred domom a slnko ho umocňuje zo zadnej strany. Z oboch týchto prvkov som chcel dostať čo najviac aj do samotného domu.“ Kombináciu otvoreného a transparentného priestoru s nárokmi na intimitu zvládol vo svojom projekte majstrovsky. Navrhol sklený dom s tromi exteriérovými priestormi začlenenými do jeho dispozície a uzavretou zadnou stranou. Exteriérové priestory v bungalove – átrium v jeho centre, terasa so stromom na západnej strane a otvorený záliv vyhradený na vodné radovánky v jeho východnej časti – vytvorili v dome akési ostrovy svetla a slnka. Ale nielen to.


V obývačke si môžete transparentnosť domu užiť naplno – na jednej strane sklenená severná fasáda s výhľadom, na druhej sklené steny slnečného átria. (Sedačka značky Flexform, stôl a koberec od spoločnosti Redbox, za stenou s kozubom je otvorená spálňa.)

V obývačke si môžete transparentnosť domu užiť naplno – na jednej strane sklenená severná fasáda s výhľadom, na druhej sklené steny slnečného átria. (Sedačka značky Flexform, stôl a koberec od spoločnosti Redbox, za stenou s kozubom je otvorená spálňa.)
Francesca Giovanelli


Rovnako ako sám dom, aj jeho zariadenie je premyslene jednoduché, elegantné čistými líniami a príjemné prírodnými materiálmi. Vďaka veľkému zrkadlu sa jazero a okolitá zeleň nasťahovali až do kuchyne.

Rovnako ako sám dom, aj jeho zariadenie je premyslene jednoduché, elegantné čistými líniami a príjemné prírodnými materiálmi. Vďaka veľkému zrkadlu sa jazero a okolitá zeleň nasťahovali až do kuchyne.
Francesca Giovanelli


Ani vo svojej západnej časti neostal dom nič dlžný prívlastku transparentný. Kuchyňa a jedáleň plynule prechádzajú až na terasu, z ktorej je výhľad na sedliacku usadlosť s ovocným sadom.

Ani vo svojej západnej časti neostal dom nič dlžný prívlastku transparentný. Kuchyňa a jedáleň plynule prechádzajú až na terasu, z ktorej je výhľad na sedliacku usadlosť s ovocným sadom.
Francesca Giovanelli


 

O troch dvoroch a tancujúcom svetle

Stojí učupený za živým plotom z bukového porastu, v parku medzi starými stromami. Jeho jasné kontúry pôsobia uprostred bujnej zelene príjemne a moderne: betónová platňa a malá pivnica ho ukotvili v skalnatom podloží, prečnievajúca strešná doska ho chráni pred slnkom a dažďom. Sklenené steny medzi nimi len decentne naznačujú hranice domu. „Štyristo štvorcových metrov plochej strechy predstavovalo výzvu,“ priznáva architekt. Ako podpery strešnej konštrukcie použil v inak drevenej stavbe niekoľko oceľových nosníkov. Strechu a uzavretú južnú fasádu orientovanú do ulice dal obložiť neupraveným cédrovým drevom. „Takéto drevo vekom získava na dôstojnosti a čoraz lepšie zapadá do vidieckeho prostredia,“ vysvetľuje.


Južná fasáda obložená drevom sa na západnej strane domu otvára do terasy. Cez výrez v plochej streche tu vystrel svoje konáre muchovník olšolistý.

Južná fasáda obložená drevom sa na západnej strane domu otvára do terasy. Cez výrez v plochej streche tu vystrel svoje konáre muchovník olšolistý.
Francesca Giovanelli


Obklad z cédrového dreva, ktorý pokrýva stropy nad otvorenými interiérmi, plynulo pokračuje aj na presahoch strechy v exteriéri; aj vďaka tomu máte v dome pocit priam éterickej stavby – drevom obložená strecha akoby sa vznášala nad podlahou a človeku nič nebráni vykročiť cez romantický park až k jazeru.

Obklad z cédrového dreva, ktorý pokrýva stropy nad otvorenými interiérmi, plynulo pokračuje aj na presahoch strechy v exteriéri; aj vďaka tomu máte v dome pocit priam éterickej stavby – drevom obložená strecha akoby sa vznášala nad podlahou a človeku nič nebráni vykročiť cez romantický park až k jazeru.
Francesca Giovanelli

 

Svoju skutočnú tvár však dom ukáže až v interiéri: človeka vedie a priťahuje svetlom. „Svetlo v pohybe,“ nazýva tento jav Andreas Zech a hneď aj vysvetľuje prečo. „Okraj strechy centrálneho átria je pokrytý zrkadlami, ktoré odrážajú svetlo do hĺbky dispozície – vzniká tak hra svetla, ktoré akoby sa v dome roztancovalo.“ Do centra domu sa však nedostáva iba svetlo z átria, rovnakú funkciu majú aj dve ploché oceľové nádrže po obvode domu – pred vchodom a pri spálni. Svetlo odrážajúce sa od vodnej hladiny vytvára na stenách a stropoch zaujímavé efekty. Ani tým však nie je téma svetlo v tomto dome vyčerpaná: v kúpeľniach a miestnosti na náradie si môžete dopriať pohľad na oblohu vďaka svetlovodom.


Tichej terase na západnej strane domu dali jeho obyvatelia priliehavý názov Dvor pod stromom.

Tichej terase na západnej strane domu dali jeho obyvatelia priliehavý názov Dvor pod stromom.
Francesca Giovanelli


Pomocou hrdzavočervených roliet sa dá na Dvore pod stromom vytvoriť intímny priestor, chránený pred popoludňajším slnkom. (Záhradný nábytok Corex od firmy Ginkgo.)

Pomocou hrdzavočervených roliet sa dá na Dvore pod stromom vytvoriť intímny priestor, chránený pred popoludňajším slnkom. (Záhradný nábytok Corex od firmy Ginkgo.)
Francesca Giovanelli


Elegantný a otvorený, a pritom bezpečne chrániaci súkromie, plný slnka a s nádherným výhľadom – aj keď veľký pozemok vyzeral idylicky, využiť naplno danosti nádherného miesta a naplniť predstavy jeho budúcich obyvateľov nebolo také jednoduché. Riešením architekta Zecha bol rafinovane transparentný dom, v ktorom exteriér prerastá interiérom a vnútorné priestory plynulo prechádzajú do vonkajších.

Elegantný a otvorený, a pritom bezpečne chrániaci súkromie, plný slnka a s nádherným výhľadom – aj keď veľký pozemok vyzeral idylicky, využiť naplno danosti nádherného miesta a naplniť predstavy jeho budúcich obyvateľov nebolo také jednoduché. Riešením architekta Zecha bol rafinovane transparentný dom, v ktorom exteriér prerastá interiérom a vnútorné priestory plynulo prechádzajú do vonkajších.
Francesca Giovanelli


Východná časť domu je vyhradená spálni a súkromnému zázemiu. Posteľ a nočné stolíky z wenge navrhol architekt, lampy sú od firmy Santa & Cole.

Východná časť domu je vyhradená spálni a súkromnému zázemiu. Posteľ a nočné stolíky z wenge navrhol architekt, lampy sú od firmy Santa & Cole.
Francesca Giovanelli


Východná časť domu je vyhradená spálni a súkromnému zázemiu. Posteľ a nočné stolíky z wenge navrhol architekt, lampy sú od firmy Santa & Cole.


Aj veľkorysá kúpeľňa je plná svetla – zhora ho do nej privádza svetlovod, smerom na východ je otvorená do Kúpacieho dvora. (Skrinky z wenge, keramické umývadlo Laufen a batérie Dornbracht.)

Aj veľkorysá kúpeľňa je plná svetla – zhora ho do nej privádza svetlovod, smerom na východ je otvorená do Kúpacieho dvora. (Skrinky z wenge, keramické umývadlo Laufen a batérie Dornbracht.)
Francesca Giovanelli

 

Do obytnej časti sa vchádza okolo átria – v strede domu je otvorená obývačka s kozubom a výhľadom na jazero, ktorá v západnej časti pokračuje otvorenou kuchyňou s jedálenským stolom. Len sklenená stena oddeľuje jedáleň od terasy s hrdzavočervenými roletami – Dvor pod stromom volajú obyvatelia túto časť s výhľadom na sedliacku usadlosť a ovocný sad. Cez otvor v streche tu rozprestiera svoje konáre muchovník olšolistý, vyrastajúci z brečtanového koberca. Za kuchyňou sa skrýva malá hosťovská izba a stena s kozubom v obývačke hraničí s priestormi určenými na nočný odpočinok, situovanými vo východnej časti domu. Domáci tu z postele vidia park ozdobený bielymi brmbolcami hortenzií a deň začínajú zážitkom východu slnka nad hladinou Bodamského jazera. Šatník – obliekareň a kúpeľňa vedľa spálne sa otvárajú do tretieho exteriérového priestoru, nazývaného Kúpací dvor, ktorý je vysadený čiernym bambusom a vybavený sprchou. „Dom, ktorý by mohol rozprávať o pokoji a harmónii,“ s nadšením o ňom hovoria jeho obyvatelia. A o poézii, dodávame my.


Šatníku – obliekarni z tmavého dreva wenge – pripadlo logické miesto medzi spálňou a kúpeľňou. Aj z neho je cez sklenenú stenu výhľad na Kúpací dvor.

Šatníku – obliekarni z tmavého dreva wenge – pripadlo logické miesto medzi spálňou a kúpeľňou. Aj z neho je cez sklenenú stenu výhľad na Kúpací dvor.
Francesca Giovanelli


Cez tri výrezy v streche nad troma exteriérovými priestormi, začlenenými do dispozície, sa architektovi podarilo priviesť do domu svetlo aj z južnej strany – vonkajší priestor na východnom konci domu pred spálňami je intímnou zónou oddychu. Majiteľ a architekt mu dali názov Kúpací dvor. (Ležadlá sú od firmy Ginkgo, drevenú plastiku navrhol stavebník.)

Cez tri výrezy v streche nad troma exteriérovými priestormi, začlenenými do dispozície, sa architektovi podarilo priviesť do domu svetlo aj z južnej strany – vonkajší priestor na východnom konci domu pred spálňami je intímnou zónou oddychu. Majiteľ a architekt mu dali názov Kúpací dvor. (Ležadlá sú od firmy Ginkgo, drevenú plastiku navrhol stavebník.)
Francesca Giovanelli

Kategória: Bývanie Návšteva
Tagy: jazero návšteva rodinný dom
Zdieľať článok

Diskusia