Dom dokonale skrytý pred zrakom cudzích

10. 01. 2012
Zdieľať

Dom dokonale skrytý pred zrakom cudzích si predstavujeme na odľahlých miestach, v horách, v lesoch, na ostrovoch. Určite nie v hustej zástavbe vilovej štvrte veľkomesta. A predsa, stačilo postaviť ho zhruba dvadsaťpäť metrov od uličnej čiary, zacloniť ho dvoma prístreškami na autá... a vďaka zrázu vykúka z domu cez bránu iba polovica komína.

Pozícia domu

Dom je chránený pred pohľadmi tak od ulice, kde mu súkromie zabezpečujú dostatočný odstup a modelovaný terén, ako aj z opačnej strany, od záhrady. Cez veľké okná miestností obrátených na protiľahlý zalesnený pahorok vidieť z najbližších domov iba ak časti sedlových striech. A pritom k rušným uliciam pri námestí Schloßplatz v centre Stuttgartu sa dá dostať autom asi za desať minút.


Javor japonský ‚Aconitifolium citlivo dopĺňa kompozíciu priečelia. Vzhľadom na neobyčajne pomalý rast potrvá dlho, kým javor prerastie prístrešok nad vchodom. Je príjemné zaviezť sa v nečase pod šesť metrov široký prístrešok a vojsť do domu v závetrí.

Javor japonský ‚Aconitifolium? citlivo dopĺňa kompozíciu priečelia. Vzhľadom na neobyčajne pomalý rast potrvá dlho, kým javor prerastie prístrešok nad vchodom. Je príjemné zaviezť sa v nečase pod šesť metrov široký prístrešok a vojsť do domu v závetrí.
Al Broc


Javor japonský ‚Aconitifolium citlivo dopĺňa kompozíciu priečelia. Vzhľadom na neobyčajne pomalý rast potrvá dlho, kým javor prerastie prístrešok nad vchodom. Je príjemné zaviezť sa v nečase pod šesť metrov široký prístrešok a vojsť do domu v závetrí.


Horizontálne prístrešky na autá v rohu parcely dokonale zacláňajú dom od cesty. Karborundová vrstva (SiC), pôsobivo sa lesknúca v slnečnom svetle, ktorú použili aj na prístrešku nad vchodom, je výsledkom architektových hľadaní nových výrazových prostriedkov.

Horizontálne prístrešky na autá v rohu parcely dokonale zacláňajú dom od cesty. Karborundová vrstva (SiC), pôsobivo sa lesknúca v slnečnom svetle, ktorú použili aj na prístrešku nad vchodom, je výsledkom architektových hľadaní nových výrazových prostriedkov.
Al Broc

 

Miznúca červená

Po odsunutí brány sa naskytá pohľad na kompozíciu z prienikov geometrických tvarov a ukazuje sa, že aj ostatné hranoly modernistickej skladačky majú podobne štíhle proporcie ako vertikála čnejúca nad bránou. Pôsobí to elegantne a vďaka hlbokým vzájomným prienikom prvkov mimoriadne stabilne.

Najlepšie by bolo vychutnávať si kompozíciu a proporcie domu zhora, odkiaľ by pripomínal dielo geometrickej abstrakcie. Dobrý prehľad o nej možno získať aj tesne za bránou, kým terén umožňuje pohľad na plochú strechu. Spolu so sivými a sivastými tónmi drevenej terasy, dláždenia pred vstupom a prístreškom nad nim vyvažuje svietivú bielobu hranolov.


Takto sa javí fasáda ani nie od polovice záhrady. Na jej konci vidieť z domu už len výrazne prečnievajúce zastrešenie balkóna a komín. Dolné podlažie, akoby priezračný sokel, dom opticky odľahčuje, horné zaujme vzťahom troch rovín – dvoch reálnych, vytvorených stenami, a tretej naznačenej zastrešením a telesom balkóna. Kompozíciu fasády vyrovnáva pomyslená obrátená pyramída zo spojníc týchto dvoch telies s betónovým múrikom, ktorý ohraničuje terasu.

Takto sa javí fasáda ani nie od polovice záhrady. Na jej konci vidieť z domu už len výrazne prečnievajúce zastrešenie balkóna a komín. Dolné podlažie, akoby priezračný sokel, dom opticky odľahčuje, horné zaujme vzťahom troch rovín – dvoch reálnych, vytvorených stenami, a tretej naznačenej zastrešením a telesom balkóna. Kompozíciu fasády vyrovnáva pomyslená obrátená pyramída zo spojníc týchto dvoch telies s betónovým múrikom, ktorý ohraničuje terasu.
Zooey Braun


Prístupová cesta sa hadí okolo trávnatej plochy s ladnou terénnou vlnou, na druhej strane je hustý porast bambusu z rodu Phyllostachys. Podobne plynulo sa dá kráčať popri západnom okraji domu, kde sa betónovou rampou so zdrsneným povrchom prejde až na zadnú terasu, ktorá je, podobne ako predná, z dreva bangkirai. Napriek strmému terénu nie sú okolo domu schody.

Prístupová cesta sa hadí okolo trávnatej plochy s ladnou terénnou vlnou, na druhej strane je hustý porast bambusu z rodu Phyllostachys. Podobne plynulo sa dá kráčať popri západnom okraji domu, kde sa betónovou rampou so zdrsneným povrchom prejde až na zadnú terasu, ktorá je, podobne ako predná, z dreva bangkirai. Napriek strmému terénu nie sú okolo domu schody.
Al Broc


Ako sa cestou po vlniacom sa príjazde k prístrešku pred domom stráca červená strecha z dohľadu, mení sa aj ráz stavby. Na jej jasnú farbu nadväzujú na jeseň ohnivé listy javora japonského, ktoré sa vynímajú sa na pozadí bielej steny pri terase. Z bambusovej húštiny lemujúcej príjazd sa vynára nový, striedmejší farebný akcent – stena zo smrekovcových latiek. Mohutnie zároveň biely blok s prístreškom pred vstupom, ktorý odtiaľto vyzerá ako hlavné krídlo, v skutočnosti však siaha len po schodište uprostred budovy, so svetlíkom skrytým v kompozícii hranolov na streche.


Po zotmení žiaria do noci nielen veľké okná, atmosféru vytvárajú aj podsvietené rastliny. Ako vidieť na ľavom okraji snímky, bodové svetlá smerujú na elegantné javory aj na skromnejšie kry. Pointou sú svetielkujúce LED diódy vo výreze komína, čo je vraj signál, že majitelia sú doma.

Po zotmení žiaria do noci nielen veľké okná, atmosféru vytvárajú aj podsvietené rastliny. Ako vidieť na ľavom okraji snímky, bodové svetlá smerujú na elegantné javory aj na skromnejšie kry. Pointou sú svetielkujúce LED diódy vo výreze komína, čo je vraj signál, že majitelia sú doma.
Zooey Braun


Priestrannú miestnosť opticky ešte zväčšuje balkónový parapet, ktorý sa farebne neodlišuje od steny, a jednotná podlaha. Z domu sa rozvíja úchvatný výhľad na náprotivný zalesnený vrch, kde sa skrývajú dve zachované rímske cesty. Výhľadu nič neuberá ani skutočnosť, že dom je zasadený v dolnej časti kopca.

Priestrannú miestnosť opticky ešte zväčšuje balkónový parapet, ktorý sa farebne neodlišuje od steny, a jednotná podlaha. Z domu sa rozvíja úchvatný výhľad na náprotivný zalesnený vrch, kde sa skrývajú dve zachované rímske cesty. Výhľadu nič neuberá ani skutočnosť, že dom je zasadený v dolnej časti kopca.
Zooey Braun

 

Murovaná kompozícia

Vily projektované v ateliéri Alexandra Brennera (www.alexanderbrenner.de) nazývajú Wohnplastik, obytné plastiky. Zaužívalo sa to nielen pre kompozičnú alchýmiu exteriéru, ale aj pre spôsob stvárňovania interiérov. Dôležitý je pre ne ucelený vnem. Aj v dome sa opakuje bielo-sivo-hnedá kombinácia, ktorá utkvie v pamäti z pohľadu na priečelie od meandrov príjazdovej cesty. Tu a tam sú použité kovové prvky ako paralela exteriérových detailov, výrazných najmä na balkónovom parapete. Steny v dome prerušuje iba maľba v štýle lyrickej abstrakcie v spálni rodičov. Podlahy z čínskeho bazaltu so zvláštne upraveným povrchom prikrýva v obývačke vysoký koberec okolo sedacej súpravy. Protipól k bielej a sivej vytvárajú svetlejšie tíkové plochy na schodišti a v kúpeľni a tmavšie z jatoby, ktoré vnášajú do obývačky exotickú iskru.


Celé zariadenie okrem sedacieho a čalúneného nábytku navrhol ateliér Alexandra Brennera: na snímke je sústava skriniek, jedálenský stôl z jatobových dosiek prekladaných hliníkovými pásmi aj kuchynský ostrov s pracovnou plochou z čiernej zimbabwianskej žuly nero assoluto a s hliníkovou doskou. Tak ako ostatné materiály, aj kov v interiéri vily nadväzuje na vonkajšie kovové prvky – oceľové zakončenie strechy a detaily z práškovo lakovaného hliníka na parapete balkónu.

Celé zariadenie okrem sedacieho a čalúneného nábytku navrhol ateliér Alexandra Brennera: na snímke je sústava skriniek, jedálenský stôl z jatobových dosiek prekladaných hliníkovými pásmi aj kuchynský ostrov s pracovnou plochou z čiernej zimbabwianskej žuly nero assoluto a s hliníkovou doskou. Tak ako ostatné materiály, aj kov v interiéri vily nadväzuje na vonkajšie kovové prvky – oceľové zakončenie strechy a detaily z práškovo lakovaného hliníka na parapete balkónu.
Zooey Braun


Vstupná hala by sa svojou tóninou mohla zdať až neosobná – nebyť otočných dverí, obložených nehobľovanými jatobovými doskami s rozličnou šírkou. Ešte viac dominuje kolekcia z tohto tropického amerického dreva v obývacom priestore.

Vstupná hala by sa svojou tóninou mohla zdať až neosobná – nebyť otočných dverí, obložených nehobľovanými jatobovými doskami s rozličnou šírkou. Ešte viac dominuje kolekcia z tohto tropického amerického dreva v obývacom priestore.
Zooey Braun


Vstupná hala by sa svojou tóninou mohla zdať až neosobná – nebyť otočných dverí, obložených nehobľovanými jatobovými doskami s rozličnou šírkou. Ešte viac dominuje kolekcia z tohto tropického amerického dreva v obývacom priestore.

Vstupná hala by sa svojou tóninou mohla zdať až neosobná – nebyť otočných dverí, obložených nehobľovanými jatobovými doskami s rozličnou šírkou. Ešte viac dominuje kolekcia z tohto tropického amerického dreva v obývacom priestore.
Zooey Braun

 

Kráľovstvo priestoru

Pre Brennerove obytné plastiky je očividne prvoradý vnem priestrannosti. Zariadenie sa obmedzilo na potrebné minimum a to, čo v miestnostiach bežne prekáža a na čo sa práši, je skryté v skrinkách pripomínajúcich opäť objekt v štýle geometrickej abstrakcie. Ukladajú sa do nich, prirodzene, odevy, obuv, domáce drobnosti a skrývajú aj poistky, vypínače a alarm, v kuchyni nielen spotrebiče či kôš na odpadky, ale aj drez.


Schody s bariérou z tíkovej dosky ústia do herne – spodnej obývačky, odkiaľ sa otvorom pri pravom okraji snímky vchádza chodbou do detských izieb. Po oboch stranách schodišťa sú vstupy s dverami v štýle kuchynských skriniek, ľavé dvere vedú cez chodbu do hosťovskej izby, tie vpravo do sauny. 
Pohovka je z rovnakého modelového radu Andy od Paola Pivu (B&B Italia, 2002) ako sedačka v obývacom priestore. Za oknom je vo vrstve sivého drveného kameňa, ktorý farebne komunikuje s dlažbou herne, vysadený javor dlaňovitolistý ‚Blood Good, jeden z viacerých náznakov inšpirácie Ďalekým východom.

Zooey Braun


Schody s bariérou z tíkovej dosky ústia do herne – spodnej obývačky, odkiaľ sa otvorom pri pravom okraji snímky vchádza chodbou do detských izieb. Po oboch stranách schodišťa sú vstupy s dverami v štýle kuchynských skriniek, ľavé dvere vedú cez chodbu do hosťovskej izby, tie vpravo do sauny. 
Pohovka je z rovnakého modelového radu Andy od Paola Pivu (B&B Italia, 2002) ako sedačka v obývacom priestore. Za oknom je vo vrstve sivého drveného kameňa, ktorý farebne komunikuje s dlažbou herne, vysadený javor dlaňovitolistý ‚Blood Good, jeden z viacerých náznakov inšpirácie Ďalekým východom.

Zooey Braun


Vtipným detailom v podhľade balkóna je hliníková platňa. Vytvára paradoxnú ilúziu, že aj lamely bariéry sú z podobných platní. V kompozícii záhradnej fasády majú lamely viacero funkcií, predovšetkým odľahčujú masívny dojem z balkónového parapetu.

Vtipným detailom v podhľade balkóna je hliníková platňa. Vytvára paradoxnú ilúziu, že aj lamely bariéry sú z podobných platní. V kompozícii záhradnej fasády majú lamely viacero funkcií, predovšetkým odľahčujú masívny dojem z balkónového parapetu.
Zooey Braun


Vtipným detailom v podhľade balkóna je hliníková platňa. Vytvára paradoxnú ilúziu, že aj lamely bariéry sú z podobných platní. V kompozícii záhradnej fasády majú lamely viacero funkcií, predovšetkým odľahčujú masívny dojem z balkónového parapetu.

 

Vo vile B-Wald pracuje vykurovací systém s tepelným čerpadlom, pre ktoré zrealizovali štyri stometrové vrty. Z 275 štvorcových metrov nebol problém vykrojiť štyri spálne, dve kúpeľne a saunu. Jadrom domu je viac ako jedenásť metrov dlhý obývací priestor, z ktorého celkom logicky zaberá väčšinu kuchynská časť. Táto zóna je predĺžená v prednej časti terasou s bujným rozmarínom, do záhrady za domom balkónom a cez vstupnú halu a schodište naň nadväzuje spodná obývačka. Tú zalieva svetlo nielen zo sklenej steny ústiacej na terasu, ale aj zo schodišťa. Istý čas poslúži ako herňa – vchádza sa do nej z detských izieb. Keď deti vyrastú, dispozíciu dolného poschodia nebude problém pozmeniť.


Legenda:
1 – vstup
2 – hala
3 – jedálenský kút
4 – kuchynský kút
5 – WC
6 – obývacia zóna
7 – spálňa rodičov
8 – šatňa
9 – kúpeľňa
10 – pracovňa
11 – práčovňa
12 – terasa
13 – balkón
14 – detská izba
15 – herňa (spodná obývačka)
16 – hosťovská izba
17 – pivnica
18 – sklad
19 – obslužná miestnosť
20 – sauna
21 – príručný sklad

Pôdorys poschodia   Pôdorys prízemia

Legenda:
1 – vstup
2 – hala
3 – jedálenský kút
4 – kuchynský kút
5 – WC
6 – obývacia zóna
7 – spálňa rodičov
8 – šatňa
9 – kúpeľňa
10 – pracovňa
11 – práčovňa
12 – terasa
13 – balkón
14 – detská izba
15 – herňa (spodná obývačka)
16 – hosťovská izba
17 – pivnica
18 – sklad
19 – obslužná miestnosť
20 – sauna
21 – príručný sklad

Pôdorys poschodia Pôdorys prízemia

Kategória: Bývanie Návšteva
Tagy: návšteva rodinný dom
Zdieľať článok

Diskusia