Ako sa býva v úchvatnom dome pod Stolovým vrchom

11. 12. 2012
Zdieľať

Dom v štvrti víl a drahých penziónov v Kapskom Meste je na skok od centra a ešte bližšie k bralu Stolového vrchu. Leží na jednej z troch najvyššie položených ulíc štvrte Oranjezicht, ktorých južná strana je len niekoľko desiatok metrov od hraníc Národného parku Stolový vrch, súčasti lokality, ktorá je svetovým prírodným dedičstvom UNESCO.

Architekti známeho juhoafrického ateliéru Van Der Merwe Miszewski Architects navrhli dom tak, aby jeho prítomnosť v blízkosti jedného z najbohatších ekosystémov planéty bola čo najdecentnejšia – vymysleli preň schému pavilónov, zarezaných v troch radoch do strmého svahu. 


Veľkou prednosťou štvrte Oranjezicht je výhľad na centrum vzdialené iba asi dva kilometre a na ďalších trinásť štvrtí City Bowl – časti mesta zovretej v kotline. Zo štyroch hôr, ktoré ohraničujú City Bowl, je na snímke vidieť úbočie Devil's Peak.

Veľkou prednosťou štvrte Oranjezicht je výhľad na centrum vzdialené iba asi dva kilometre a na ďalších trinásť štvrtí City Bowl – časti mesta zovretej v kotline. Zo štyroch hôr, ktoré ohraničujú City Bowl, je na snímke vidieť úbočie Devil’s Peak.
Van Der Merwe Miszewski Architects


Veľkou prednosťou štvrte Oranjezicht je výhľad na centrum vzdialené iba asi dva kilometre a na ďalších trinásť štvrtí City Bowl – časti mesta zovretej v kotline. Zo štyroch hôr, ktoré ohraničujú City Bowl, je na snímke vidieť úbočie Devil's Peak.

Na začiatku bol dub

Pri výstavbe uchránili väčšinu odrasteného rastlinstva. Ťažiskom vily, od ktorého, ako sa zdá, sa projekt odvíja, je statný dub vedľa schodov k bazénu – v jednoduchej prízemnej stavbe, ktorá na pozemku stála predtým, kraľoval uprostred terasy. Koruny pínií lemujúce parcelu zhora ich inšpirovali k vykrojeniu unikátnych tenkých striech. Línia striech pritom nadväzuje aj na kontúry a štruktúru nevysokej prastarej hory, niekoľkonásobne staršej ako Himaláje. 

Betónové strechy pavilónov architekti prirovnávajú k „listom spadnutým zo Stolového vrchu“. Súvislý veniec okien, ktorý ich obkolesuje, vyvoláva dojem, že takmer nič nevážia.

Betónové strechy pavilónov architekti prirovnávajú k „listom spadnutým zo Stolového vrchu“. Súvislý veniec okien, ktorý ich obkolesuje, vyvoláva dojem, že takmer nič nevážia.
Van Der Merwe Miszewski Architects


Z domu vidno hornú stanicu lanovky na Stolový vrch. Nástupná stanica je neďaleko, niečo vyše pol kilometra za terénnou vlnou. Vzhľadom na konfiguráciu terénu sa však k nej ide veľkou okľukou, až hodinu.

Z domu vidno hornú stanicu lanovky na Stolový vrch. Nástupná stanica je neďaleko, niečo vyše pol kilometra za terénnou vlnou. Vzhľadom na konfiguráciu terénu sa však k nej ide veľkou okľukou, až hodinu.
Van Der Merwe Miszewski Architects


Základnými materiálmi domu, ktoré komunikujú s okolitou krajinou, sú drevo, kameň a betón. Na pozadí je ihličnan s názvom nohovec, ľudovo kamenný tis (Podocarpus latifolius). Na rozdiel od duba a pínií, ktoré sa vynímajú v čelnom pohľade na dom, je to domáci druh.

Základnými materiálmi domu, ktoré komunikujú s okolitou krajinou, sú drevo, kameň a betón. Na pozadí je ihličnan s názvom nohovec, ľudovo kamenný tis (Podocarpus latifolius). Na rozdiel od duba a pínií, ktoré sa vynímajú v čelnom pohľade na dom, je to domáci druh.
Van Der Merwe Miszewski Architects

Ani materiálom sa dom s horou „nerozchádza“ – na jeho stavbu použili výlučne balvany, ktoré sa uvoľnili z hory a ležali na parcele, alebo ich vytiahli z výkopov, či získali pri búraní predchodcu vily, ktorého stavitelia postupovali podobne. Na dlažby a stupne schodísk, ktoré sa mali čo najviac priblížiť odtieňu brala, našli vhodný kameň až na druhom konci zemegule.

Pohľad na pavilóny na troch úrovniach, poprepájané schodmi, sa zastaví na takmer zvislej stene Stolového vrchu. Biobazén – vodu tu prečisťuje rastlinstvo – dosahuje v najhlbšom mieste viac ako dva metre. Vyrovnaný terén okolo bazéna leží približne desať metrov nad ulicou, stena tohto zrázu je spevnená kamenným murivom, pozostatkom niektorej zo starších stavieb. Budhova plastika na konci bazéna naznačuje silný vzťah obyvateľov domu ku kultúre východnej Ázie.

Pohľad na pavilóny na troch úrovniach, poprepájané schodmi, sa zastaví na takmer zvislej stene Stolového vrchu. Biobazén – vodu tu prečisťuje rastlinstvo – dosahuje v najhlbšom mieste viac ako dva metre. Vyrovnaný terén okolo bazéna leží približne desať metrov nad ulicou, stena tohto zrázu je spevnená kamenným murivom, pozostatkom niektorej zo starších stavieb. Budhova plastika na konci bazéna naznačuje silný vzťah obyvateľov domu ku kultúre východnej Ázie.
Van Der Merwe Miszewski Architects


Vstupné nádvorie s majestátnym oblúkom schodiska, ktoré stúpa k pavilónu s obývacím priestorom. Vľavo je garáž, vpravo hosťovský pavilón – dá sa doňho vojsť aj z opačnej strany parcely dlhým chodníkom, vedľa ktorého tečie potôčik. Dvere v kamennom múre pod vyústením schodov vedú do krídla so štúdiami, mediálnou miestnosťou a bazénom.

Vstupné nádvorie s majestátnym oblúkom schodiska, ktoré stúpa k pavilónu s obývacím priestorom. Vľavo je garáž, vpravo hosťovský pavilón – dá sa doňho vojsť aj z opačnej strany parcely dlhým chodníkom, vedľa ktorého tečie potôčik. Dvere v kamennom múre pod vyústením schodov vedú do krídla so štúdiami, mediálnou miestnosťou a bazénom.
Van Der Merwe Miszewski Architects

Baldachýny vo vetre

Stavba je založená na dialógu kameňa a dreva. Strechy, za ktoré ateliéru udelili minulý rok jednu z najprestížnejších domácich cien, vyvolávajú napriek horizontalite stavby neobyčajne ľahký dojem. Architekti prirovnávajú pavilóny k suchému „lístiu, ktoré sa znieslo z hory“, čo je výstižné pri pohľade zhora. Zdola sa ponúka prirovnanie k baldachýnu, do ktorého sa oprel Kaapse dokter (kapský lekár), miestne vetrisko – vraj sa po ňom lepšie dýcha.

Jemne zvlnený strop je ešte atraktívnejší s podsvietením. Obytný priestor rozširuje terasa. V tieni v Južnej Afrike ceneného exotického duba si možno posedieť na západoafrických denných posteliach vyrezaných z jedného kusa dreva. Duby, podobne ako pínie rastúce nad domom, doviezli do krajiny osadníci z Európy.

Jemne zvlnený strop je ešte atraktívnejší s podsvietením. Obytný priestor rozširuje terasa. V tieni v Južnej Afrike ceneného exotického duba si možno posedieť na západoafrických denných posteliach vyrezaných z jedného kusa dreva. Duby, podobne ako pínie rastúce nad domom, doviezli do krajiny osadníci z Európy.
Van Der Merwe Miszewski Architects


V jedálenskej časti vstupného pavilónu stoja pri rustikálnom stole stoličky Louis Ghost od Philippa Starcka (Kartell, 2000). Rovnaké postavili aj k raňajkovému stolu v kuchyni. Z obývacej izby sa schádza do knižnice pod svietidlami Jimken s tienidlami z ručného papiera (1998) od Inga Maurera a Dagmar Mombachovej. Lampy nemeckého dizajnéra sú aj v iných miestnostiach: Eddie´s Son s hologramom žiarovky (2005) visí v kuchyni pred priechodom do obývacej miestnosti.

V jedálenskej časti vstupného pavilónu stoja pri rustikálnom stole stoličky Louis Ghost od Philippa Starcka (Kartell, 2000). Rovnaké postavili aj k raňajkovému stolu v kuchyni (obr. 18). Z obývacej izby sa schádza do knižnice pod svietidlami Jimken s tienidlami z ručného papiera (1998) od Inga Maurera a Dagmar Mombachovej. Lampy nemeckého dizajnéra sú aj v iných miestnostiach: Eddie´s Son s hologramom žiarovky (2005) visí v kuchyni pred priechodom do obývacej miestnosti.
Van Der Merwe Miszewski Architects


V jedálenskej časti vstupného pavilónu stoja pri rustikálnom stole stoličky Louis Ghost od Philippa Starcka (Kartell, 2000). Rovnaké postavili aj k raňajkovému stolu v kuchyni. Z obývacej izby sa schádza do knižnice pod svietidlami Jimken s tienidlami z ručného papiera (1998) od Inga Maurera a Dagmar Mombachovej. Lampy nemeckého dizajnéra sú aj v iných miestnostiach: Eddie´s Son s hologramom žiarovky (2005) visí v kuchyni pred priechodom do obývacej miestnosti.


Pohľad na schodište do knižnice z chodby, ktorá vedie ku krytým schodom do horných pavilónov. Okno, ktoré schody osvetľuje, vyúsťuje v trávniku pred spálňami na najvyššom podlaží. S oceľovým zábradlím ladia perforované stupne zavesené na lanách. Stena knižnice je jedným z mnohých oblúkov v dome a okolo neho. Na konci obývačky žiaria odrazeným svetlom mosadzné panely – oživujú stenu s kozubom v betónovom rámci.

Pohľad na schodište do knižnice z chodby, ktorá vedie ku krytým schodom do horných pavilónov. Okno, ktoré schody osvetľuje, vyúsťuje v trávniku pred spálňami na najvyššom podlaží. S oceľovým zábradlím ladia perforované stupne zavesené na lanách. Stena knižnice je jedným z mnohých oblúkov v dome a okolo neho. Na konci obývačky žiaria odrazeným svetlom mosadzné panely – oživujú stenu s kozubom v betónovom rámci.
Van Der Merwe Miszewski Architects

K dojmu ľahkosti prispieva aj sklený pás medzi korunou múru a stropom, vďaka ktorému je v miestnostiach dokonalé svetlo aj pri zatiahnutých paneloch z drevených lamiel, čo je pri orientácii na slnečnú stranu nevyhnutné. Moaré rôznorodého dreva lamiel umocňuje na priečelí tieňohru stromov a kovových konštrukcií nad terasami. Cez horné okná, zaclonené pred slnečnými lúčmi previsom strechy, je výhľad na všetky strany – na troch sú vrchy, na štvrtej veľkomesto a za ním záliv.

Vonkajšie schody a podlahy v strednom rade pavilónov sú z rovnakej indickej bridlice. Ak kráčajúci zdvihne zrak k bralu, zistí, že sú si farebne blízke.

Vonkajšie schody a podlahy v strednom rade pavilónov sú z rovnakej indickej bridlice. Ak kráčajúci zdvihne zrak k bralu, zistí, že sú si farebne blízke.
Van Der Merwe Miszewski Architects


Vďaka previsom zvlnenej strechy, zastrešeniu terasy a dreveným panelom s lamelami sú priestory chránené pred slnečnými lúčmi. Väčšina lamelových doštičiek je z merbau, niektoré sú stmavené oxidom železa, zvyšok doštičiek je z tíku.

Vďaka previsom zvlnenej strechy, zastrešeniu terasy a dreveným panelom s lamelami sú priestory chránené pred slnečnými lúčmi. Väčšina lamelových doštičiek je z merbau, niektoré sú stmavené oxidom železa, zvyšok doštičiek je z tíku.
Van Der Merwe Miszewski Architects


Dom je dokonale zladený s okolím – pri jeho stavbe použili takmer výlučne balvany, ktoré ležali na parcele, alebo ich vytiahli z výkopov či zachránili zo zbúraného domu, v jadre múrov sú ale často tehlové steny. Línia striech sleduje obrysy a vrstvenie hory.

Dom je dokonale zladený s okolím – pri jeho stavbe použili takmer výlučne balvany, ktoré ležali na parcele, alebo ich vytiahli z výkopov či zachránili zo zbúraného domu, v jadre múrov sú ale často tehlové steny. Línia striech sleduje obrysy a vrstvenie hory.
Van Der Merwe Miszewski Architects

Prechádzky po terasách

Nezvyčajné na schéme domu je, že hoci sú pavilóny pospájané vnútorným schodiskami, môžu si obyvatelia užívať aj povestnú príjemnú kapskú klímu a prechádzať z izby do izby cez vonkajšie schodiská a terasy. Dosky z ušľachtilého starého striebristosivého dreva, z ktorých sú vytvorené plochy terás, pritom nepotláčajú akcent sýto sfarbených lamelových panelov na stenách. Terasy rozširujú obytný priestor, keďže miestnosti sú zväčša ohraničené odsúvacími sklenými stenami.

Vlna z borovicových latiek v miestnosti s bazénom pripomína stropy na vyšších poschodiach. Podlaha okolo bazéna je kombinovaná z merbau a ipe, s bridlicovou dlažbou kontrastuje indický kremenec kvarcit himačal na stenách. Na opačnom konci miestnosti (mimo záberu) sú dve saunové kabíny.

Vlna z borovicových latiek v miestnosti s bazénom pripomína stropy na vyšších poschodiach. Podlaha okolo bazéna je kombinovaná z merbau a ipe, s bridlicovou dlažbou kontrastuje indický kremenec kvarcit himačal na stenách. Na opačnom konci miestnosti (mimo záberu) sú dve saunové kabíny.
Van Der Merwe Miszewski Architects

Hlavnou časťou domu je stredný rad pavilónov s priestranným obývacím priestorom, kuchyňou a priestormi pre hostí. Riešenie vstupu (z najnižšieho podlažia) pripomína palácovú architektúru: z nádvoria – ohraničeného zo severu komfortným, samostatným hosťovským pavilónom a z juhu garážou – stúpa pohodlné schodisko. Od garáže sa až takmer k okraju parcely tiahne na spodnom podlaží rozsiahly pavilón s krytým bazénom, dvomi saunami, kinom a viacerými štúdiami, ktoré sa spolu s knižnicou dajú spojiť do jedného veľkého priestoru. Majitelia ho využívajú v svojej profesii cvičiteľov jogy, hoci ich oficiálne štúdio je neďaleko, v susednej štvrti. Do najnižšie položených priestorov s garážou a štúdiami sa, prirodzene, vchádza niekoľkými vstupmi. Do stredného radu pavilónov z nich vedú štýlovo i materiálovo odlišné schodiská: s drevenými stupňami z garáže do kuchyne a ľahké loftové z knižnice do obývacieho priestoru. 

Spálňa rodičov s odsunutou sklenou stenou a tieniacimi panelmi. Podobné posuvné dvere zo skla s reprodukciou fotografie vytvorenej majiteľom, aké tu uzatvárajú šatník, nájdeme v dome na viacerých miestach, napríklad v kuchyni

Spálňa rodičov s odsunutou sklenou stenou a tieniacimi panelmi. Podobné posuvné dvere zo skla s reprodukciou fotografie vytvorenej majiteľom, aké tu uzatvárajú šatník, nájdeme v dome na viacerých miestach, napríklad v kuchyni
Van Der Merwe Miszewski Architects


Pre stromy nie je z vane vidieť prístav a more, ale pohľad na bazén je z nej čarovný. Vaňu Pear navrhla Patricia Urquiola pre taliansku firmu Agape.

Pre stromy nie je z vane vidieť prístav a more, ale pohľad na bazén je z nej čarovný. Vaňu Pear navrhla Patricia Urquiola pre taliansku firmu Agape.
Van Der Merwe Miszewski Architects

Čo naznačia schodiská

Prečo sú schodiská vzdialené od seba iba niekoľko metrov také odlišné? Sú osviežením, možno povedať šantivou pointou v jednotne ladenom priestore. Do technicistickej kuchyne, kde prevláda leštená oceľ, vedú drevené stupne, v knižnici obloženej drevom zapôsobia zas modernistické oceľové. 
Po desiatich-dvadsiatich krokoch čakajú návštevníka ďalšie schody do najvyšších pavilónov s miestnosťami detí a so spálňou rodičov. Po týchto sa na rozdiel od predchádzajúcich vystupuje tvárou k Stolovému vrchu, a tak sú… zo sivého kameňa. 

Subtílne perforované oceľové schody sú ďalším príkladom tendencie vytvoriť pocit priestrannosti a vzdušnosti. Tu, v miestnostiach spodného pavilónu (rovnako i vo vrchnom), sú na rozdiel od stredného radu pavilónov drevené podlahy. Pod schodmi je v podlahe približne pol metra hlboká vitrína na umelecký predmet. Od štúdia oddeľuje knižnicu zvýšená podlaha.

Subtílne perforované oceľové schody sú ďalším príkladom tendencie vytvoriť pocit priestrannosti a vzdušnosti. Tu, v miestnostiach spodného pavilónu (rovnako i vo vrchnom), sú na rozdiel od stredného radu pavilónov drevené podlahy. Pod schodmi je v podlahe približne pol metra hlboká vitrína na umelecký predmet. Od štúdia oddeľuje knižnicu zvýšená podlaha.
Van Der Merwe Miszewski Architects


Kuchynský nábytok navrhli Van Der Merwe Miszewski Architects. Za schodmi do garáže sa vľavo vchádza do chodby, v ktorej popri kamennom múre stúpajú schody do horných pavilónov. Stupne týchto schodov nie sú drevené ani oceľové, ale bridlicové, aby ladili s horou, ktorú vidieť z okna. Zrkadlo vedľa schodiska zlepšuje svetelné podmienky v hlbokej, členitej miestnosti a spestruje výhľad od raňajkového stola.

Kuchynský nábytok navrhli Van Der Merwe Miszewski Architects. Za schodmi do garáže sa vľavo vchádza do chodby, v ktorej popri kamennom múre stúpajú schody do horných pavilónov. Stupne týchto schodov nie sú drevené ani oceľové, ale bridlicové, aby ladili s horou, ktorú vidieť z okna. Zrkadlo vedľa schodiska zlepšuje svetelné podmienky v hlbokej, členitej miestnosti a spestruje výhľad od raňajkového stola.
Van Der Merwe Miszewski Architects

Špecifikom domu je ladný oblúk, nápadný na rôznych miestach, hoc aj práve tu, na múre medzi schodišťom v kuchyni a schodmi na ďalšie podlažie. Zakrivenie múru medzi nadväzujúcimi vonkajšími schodiskami, stúpajúcimi z nádvoria a klesajúcimi k bazénu a k vstupom do štúdií, je ďalším dôkazom, ako hlboko ovplyvnilo projekt uvažovanie o prostredí, v ktorom sa zrealizuje.
Kategória: Návšteva
Tagy: návšteva rodinný dom
Zdieľať článok

Diskusia