Z pôvodného rekreačného domu vznikla oceňovaná stavba

15. 01. 2013
Zdieľať

V tasmánskej Trialovej zátoke sú výstavné i skromnejšie domy, ale ako Trial Bay House je v Austrálii známe práve toto dielo architekta Jamesa Jonesa, ktorému zaň pred dvoma rokmi udelili najvýznamnejšiu austrálsku cenu za architektúru.

Pozemok a umiestnenie domu 

Dom je v šírej krajine a zároveň poruke, vedľa hlavnej cesty a necelých štyridsať kilometrov od metropoly Hobart. Kým sa zíde z cesty na rozsiahlu parcelu zaberajúcu takmer celý polostrov na severe zátoky, stavba rozložená na vyvýšenine sa niekoľkokrát letmo mihne medzi stromami. 


K výhľadu v novom krídle patrí statný kmeň a konár blahovičníka guľatoplodého (Eucalyptus globulus). Komponovaniu ázijských akcentov sa architekt venoval rovnako pozorne ako hľadaniu miesta, z ktorého by bol optimálny výhľad. Dlhý čínsky stolík, tu zobrazený sotva spolovice, stojí pod dielom významného austrálskeho maliara strednej generácie Christophera Sneeho. Pri okne lampa Tolomeo Mega (Artemide, 2002).

K výhľadu v novom krídle patrí statný kmeň a konár blahovičníka guľatoplodého (Eucalyptus globulus). Komponovaniu ázijských akcentov sa architekt venoval rovnako pozorne ako hľadaniu miesta, z ktorého by bol optimálny výhľad. Dlhý čínsky stolík, tu zobrazený sotva spolovice, stojí pod dielom významného austrálskeho maliara strednej generácie Christophera Sneeho. Pri okne lampa Tolomeo Mega (Artemide, 2002).
Ray Joyce


Parcelu pokrývajú prevažne lúky, pobrežie, ku ktorému sa schádza z vyvýšeniny, lemuje les. Prieliv je dobre vidieť len z obývačky v juhovýchodnej časti pôvodnej stavby, v kuchyni i v spálni ho zacláňajú stromy, čo zrejme rozhodlo o pristavaní vyhliadkovej Channel Room.

Parcelu pokrývajú prevažne lúky, pobrežie, ku ktorému sa schádza z vyvýšeniny, lemuje les. Prieliv je dobre vidieť len z obývačky v juhovýchodnej časti pôvodnej stavby, v kuchyni i v spálni ho zacláňajú stromy, čo zrejme rozhodlo o pristavaní vyhliadkovej Channel Room.
Ray Joyce


Architekt sa k pôvodnej stavbe rozhodol pripojiť sklenou chodbou mohutné betónové krídlo, ktorú možno nazvať architektonickou plastikou. Túto a vedľajšiu užšiu stranu, cez ktoré sa otvára výhľad na prieliv, stvárnil v podobe profesionálnej kamery, respektíve zariadenia, ktoré sa pripevňuje pred objektív, takzvaného matte boxu.

Architekt sa k pôvodnej stavbe rozhodol pripojiť sklenou chodbou mohutné betónové krídlo, ktorú možno nazvať architektonickou plastikou. Túto a vedľajšiu užšiu stranu, cez ktoré sa otvára výhľad na prieliv, stvárnil v podobe profesionálnej kamery, respektíve zariadenia, ktoré sa pripevňuje pred objektív, takzvaného matte boxu.
Ray Joyce

 

Pôvodnú dlhú stavbu na osi sever – juh s garážou pripojenou v pravom uhle, postavenú v polovici sedemdesiatych rokov, si terajší majitelia vyhliadli ako rekreačný dom. Po čase však podľahli mágii prostredia a zatúžili presťahovať sa sem. 

Zvláštnosťou je absolútne súkromie. K najbližším susedom je ďalej ako pol kilometra a oddeľuje ich háj. Hneď po vstupe na parcelu sa príjazdová cesta skrúca do takmer dokonalého es a obchádzajúc jazierko, kde hniezdia čierne labute, vedie po okraji lesíka, nakrátko sa doň vnorí a vyústi rovno pred domom v zátoke.
 
Prestavaný dom má tri obytné časti, štvrtou je nová garáž pri južnom okraji, pripojená, podobne ako pristavaný objekt na severe, sklenou chodbou. Po prestavbe sa zväčšila obytná plocha domu na komfortných 475 metrov štvorcových. Bývalú garáž premenili na poschodové krídlo, kde majú samostatné bývanie dve dospelé deti, syn dokonca s vlastným vchodom. Ide sa k nemu po svahu chodníkom od garáže, ústiacim na mostík rovno k dverám. 

Výhľad z obývačky je dvojaký – na jednej strane do prírodnej krajiny, na rušnú lodnú premávku a vzdialené pahorky ostrova, na opačnej do komponovaného prostredia, dvora, ktorý uzatvára svah. Stolné lampy v miestnosti sú zo série Tolomeo (Artemide, 2004), kožené kreslá zo šesťdesiatych rokov navrhol austrálsky sochár Clement Meadmore, ktorý pôsobil v Spojených štátoch amerických.

Výhľad z obývačky je dvojaký – na jednej strane do prírodnej krajiny, na rušnú lodnú premávku a vzdialené pahorky ostrova, na opačnej do komponovaného prostredia, dvora, ktorý uzatvára svah. Stolné lampy v miestnosti sú zo série Tolomeo (Artemide, 2004), kožené kreslá zo šesťdesiatych rokov navrhol austrálsky sochár Clement Meadmore, ktorý pôsobil v Spojených štátoch amerických.


Na strane bez výrazných zošikmených stien dopĺňajú architektonickú plastiku dva páry zvislých plôch, ktoré opäť evokujú šesťdesiate roky, najmä dielo mexického architekta Luisa Barragána.

Na strane bez výrazných zošikmených stien dopĺňajú architektonickú plastiku dva páry zvislých plôch, ktoré opäť evokujú šesťdesiate roky, najmä dielo mexického architekta Luisa Barragána.
Ray Joyce


Holý kmeň blahovičníka je bežný zjav, strom často zhadzuje kôru v dlhých plátoch. Neďaleko domu (mimo záberu) sa darí rastline, ktorá je u nás, podobne ako blahovičník, známa ako liečivo, nádherne načerveno kvitnúcej manuke (Leptospermum scoparium). Okolité lesy s ďalšími, menej mohutnými druhmi blahovičníkov, prasličníkov a akácií sú kráľovstvom omamných vôní.

Holý kmeň blahovičníka je bežný zjav, strom často zhadzuje kôru v dlhých plátoch. Neďaleko domu (mimo záberu) sa darí rastline, ktorá je u nás, podobne ako blahovičník, známa ako liečivo, nádherne načerveno kvitnúcej manuke (Leptospermum scoparium). Okolité lesy s ďalšími, menej mohutnými druhmi blahovičníkov, prasličníkov a akácií sú kráľovstvom omamných vôní.
Ray Joyce


Posuvné dvere na začiatku a na konci spojovacej chodby zaisťujú, že Channel Room je vždy oázou ticha. Pri okne orientovanom k hlavnému vstupu do domu sa našlo miesto na pracovný stôl. Pred zasklenou stenou obrátenou na sever sa vyníma vzácna mušľa Zévy veľkej.

Posuvné dvere na začiatku a na konci spojovacej chodby zaisťujú, že Channel Room je vždy oázou ticha. Pri okne orientovanom k hlavnému vstupu do domu sa našlo miesto na pracovný stôl. Pred zasklenou stenou obrátenou na sever sa vyníma vzácna mušľa Zévy veľkej.
Ray Joyce

Nový objekt z betónu

Nový objekt z betónu – v podstate architektonická plastika – skrýva jedinú miestnosť, ktorú majitelia volajú Channel Room. Cez sklené steny od severu aj východu z nej totiž majú ako dlani prieliv D’Entrecasteaux Channel s defilujúcimi člnmi a jachtami, medzi ktorými sa raz za hodinku-dve zjaví trajekt, a breh ostrova North Bruny. 
 
Mohutný dojem krídla architekt Jones korigoval vysunutím jeho užšej strany nad klesajúci terén. V jednom z rozhovorov vysvetlil, že prístavbu navrhol masívnu, keďže dom je vystavený silným južným a juhozápadným vetrom, vejúcim z Antarktídy. Popritom ju chcel stvárniť ako profesionálnu kameru, cez ktorú sa z miestnosti pozoruje scenéria – žiada sa dodať, že majiteľ pochádza z filmovej brandže.
 

Otvorený krov bol v obývačke aj pred prestavbou, terajší je z tuje riasnatej, trámy z borovice duglasky. Možno si predstaviť, ako odlišne pôsobila miestnosť s neomietnutými tehlovými stenami. V celom objekte boli navyše štandardné okná, kuchyňu oddeľovala priečka. Obývačku zmenil aj nový kozub a osvetlenie zhora, celú starú časť domu jednotná podlaha zo sivých dlaždíc – vykurovaná, s výnimkou spojovacích chodieb.

Otvorený krov bol v obývačke aj pred prestavbou, terajší je z tuje riasnatej, trámy z borovice duglasky. Možno si predstaviť, ako odlišne pôsobila miestnosť s neomietnutými tehlovými stenami. V celom objekte boli navyše štandardné okná, kuchyňu oddeľovala priečka. Obývačku zmenil aj nový kozub a osvetlenie zhora, celú starú časť domu jednotná podlaha zo sivých dlaždíc – vykurovaná, s výnimkou spojovacích chodieb.
Ray Joyce


Okno do obývačky ponúka zo zasklenej chodby „živý obraz“ s prielivom a korunami stromov. Pod ním je naaranžovaný tradičný čínsky stolík na odkladanie citary ku-čeng. Na pravom okraji snímky vedie dlhá pohľadová os cez sklenú stenu chodby a okno nad pracovným kútom v Channel Room.

Okno do obývačky ponúka zo zasklenej chodby „živý obraz“ s prielivom a korunami stromov. Pod ním je naaranžovaný tradičný čínsky stolík na odkladanie citary ku-čeng. Na pravom okraji snímky vedie dlhá pohľadová os cez sklenú stenu chodby a okno nad pracovným kútom v Channel Room.
Ray Joyce


Nahliadnutie do izby dcéry v kratšom z dvoch starých krídel domu (smerom od garáže). Okenice sa dajú roztvoriť, ale, ako ukazuje snímka, aj zaistiť 10 cm od rámu, a cez medzeru sa dá natiahnuť sieťka proti hmyzu.

Nahliadnutie do izby dcéry v kratšom z dvoch starých krídel domu (smerom od garáže). Okenice sa dajú roztvoriť, ale, ako ukazuje snímka, aj zaistiť 10 cm od rámu, a cez medzeru sa dá natiahnuť sieťka proti hmyzu.
Ray Joyce


Zasklená chodba s technicistickou strechou na mieste niekdajšej terasy značne ovplyvňuje ráz domu. Z vyvýšeného okolia vedie cez môstik (vpravo) ďalší vstup do domu cez kratšie krídlo s detskými izbami. K slnečným kolektorom na jeho streche sa pripája skupina 48 kolektorov, ktoré inštalovali neďaleko domu.

Zasklená chodba s technicistickou strechou na mieste niekdajšej terasy značne ovplyvňuje ráz domu. Z vyvýšeného okolia vedie cez môstik (vpravo) ďalší vstup do domu cez kratšie krídlo s detskými izbami. K slnečným kolektorom na jeho streche sa pripája skupina 48 kolektorov, ktoré inštalovali neďaleko domu.
Ray Joyce

Realizácia prestavby

Prestavba neprekryla pôvodnú stavbu, len ju dôkladne prehodnotila. Zachoval sa predovšetkým jej tvar, sedlové strechy, vnútri otvorený krov. Jednoduché fasády ozvláštnil architekt vystupujúcimi oknami, akýmisi plochými arkiermi. Zvnútra umožnili zriadiť široké parapety, na ktorých sa dá oddychovať alebo naaranžovať keramika či váza s kvetmi, podobne ako na radoch skriniek v chodbách, spájajúcich centrálnu časť s krajnými stavbami.
 
Významnou zmenou bolo vytvorenie sklenej chodby, ktorá vznikla zastrešením terasy na západnej strane pôvodného objektu, jej uzavretím sklenou stenou a predĺžením v pravom uhle popri vedľajšom krídle. Medzi dvoma ramenami chodby a stúpajúcim terénom architekt navrhol dvor, vysypaný bielym drveným štrkom. 
Ak o tejto architektúre ktosi výstižne povedal, že „spomaľuje tep“, pričiňuje sa o to najmä výhľad na zádumčivo pôsobiaci dvor. Núka sa zo všetkých hlavných miestností – nielen z obývačky a spálne, ale vďaka priehľadu cez obývačku dokonca aj z priestoru Channel Room.
 

Na dvore s posypom z bielych kamienkov vysadili previsnuté dreviny na prízemných i vyvýšených záhonoch, ohraničených dlažbou z dvojakého kameňa, aká je použitá aj na terase na opačnej strane krídla. Okolitý hustý porast chráni dvor pred vetrom.

Na dvore s posypom z bielych kamienkov vysadili previsnuté dreviny na prízemných i vyvýšených záhonoch, ohraničených dlažbou z dvojakého kameňa, aká je použitá aj na terase na opačnej strane krídla. Okolitý hustý porast chráni dvor pred vetrom.
Ray Joyce


Veľkú pozornosť venoval architekt súladu plôch, k čomu ho možno inšpirovala šíra vodná plocha. Na sivú podlahu nadväzuje posyp z bielych kamienkov, na opačnej strane domu zas zeleň trávnika. Snímka dobre ilustruje aj jeho tendenciu modelovať prostredie svetlom prúdiacim cez strešné okná v chodbe a v obývačke.

Zo zasklenej chodby vedú na dvor tri vstupy – k dvom krajným sa kráča z miestností naprieč chodbou, so strešným oknom nad hlavou. Prostredný vstup architekt pre kompozíciu neumiestnil oproti vchodu do domu, ale naproti oknu z obývačky. Na konci chodby upúta charakteristická plastika Clementa Meadmora.
Ray Joyce


Veľkú pozornosť venoval architekt súladu plôch, k čomu ho možno inšpirovala šíra vodná plocha. Na sivú podlahu nadväzuje posyp z bielych kamienkov, na opačnej strane domu zas zeleň trávnika. Snímka dobre ilustruje aj jeho tendenciu modelovať prostredie svetlom prúdiacim cez strešné okná v chodbe a v obývačke.


o zasklenej chodby vedú na dvor tri vstupy – k dvom krajným sa kráča z miestností naprieč chodbou, so strešným oknom nad hlavou. Prostredný vstup architekt pre kompozíciu neumiestnil oproti vchodu do domu, ale naproti oknu z obývačky. Na konci chodby upúta charakteristická plastika Clementa Meadmora.

Zo zasklenej chodby vedú na dvor tri vstupy – k dvom krajným sa kráča z miestností naprieč chodbou, so strešným oknom nad hlavou. Prostredný vstup architekt pre kompozíciu neumiestnil oproti vchodu do domu, ale naproti oknu z obývačky. Na konci chodby upúta charakteristická plastika Clementa Meadmora.
Ray Joyce


o zasklenej chodby vedú na dvor tri vstupy – k dvom krajným sa kráča z miestností naprieč chodbou, so strešným oknom nad hlavou. Prostredný vstup architekt pre kompozíciu neumiestnil oproti vchodu do domu, ale naproti oknu z obývačky. Na konci chodby upúta charakteristická plastika Clementa Meadmora.


Pri okne obrátenom k vyústeniu prístupovej cesty stojí stôl s klasickými trojnohými stoličkami Ant od Arneho Jacobsena. Jedálenský nábytok dopĺňa luster Cross Cable Mobile od Davida Weeksa. Huňatý koberec za poodsunutými dverami chodby do priestoru Channel Room pripomenie, že podlahy v tomto úseku nie sú vykurované.

Pri okne obrátenom k vyústeniu prístupovej cesty stojí stôl s klasickými trojnohými stoličkami Ant od Arneho Jacobsena. Jedálenský nábytok dopĺňa luster Cross Cable Mobile od Davida Weeksa. Huňatý koberec za poodsunutými dverami chodby do priestoru Channel Room pripomenie, že podlahy v tomto úseku nie sú vykurované.
Ray Joyce


Kým dlažba v sklenej chodbe na opačnej strane pôvodného krídla nadväzuje na interiér, terasa so zaujímavou dlažbou z dvojakého, neopracovaného a hladeného kameňa sa z tohto celku vyčleňuje. Jej koniec zdobí previsnutá moruša.

Kým dlažba v sklenej chodbe na opačnej strane pôvodného krídla nadväzuje na interiér, terasa so zaujímavou dlažbou z dvojakého, neopracovaného a hladeného kameňa sa z tohto celku vyčleňuje. Jej koniec zdobí previsnutá moruša
Ray Joyce


Kým dlažba v sklenej chodbe na opačnej strane pôvodného krídla nadväzuje na interiér, terasa so zaujímavou dlažbou z dvojakého, neopracovaného a hladeného kameňa sa z tohto celku vyčleňuje. Jej koniec zdobí previsnutá moruša.

Inšpirácia z Ázie

Ďalekovýchodná inšpirácia dvora, zalomenej sklenej chodby i kompozície pohľadových osí je zjavná. Táto tendencia neobchádza ani interiér – ázijské akcenty zapadajú do striedmeho koloritu, materiálovej umiernenosti a dominantného modernistického zariadenia. Oceľové prvky nábytku, najmä v kuchyni navrhnutej architektom, zasa ladia hoci so strechou, komínmi a zastrešením sklených chodieb. 
Na oboch rovinách strechy v hlavnom krídle našiel architekt pri prestavbe správne miesto na okná. Osvetľujú kút obývačky pri kozube, kúpeľňu so šatňou pri spálni rodičov i spálňu. Práve v prechodoch svetla do tieňa v izbách a v sklenej chodbe nad priechodmi z izieb na dvor je kľúč k vysvetleniu pôsobivej atmosféry domu. 
 
Na zvýšenie kontrastu svetla a tieňa architekt nechal omietnuť nabielo múry s exponovanou tehlou. Lepšie tiež na nich vyniknú diela austrálskych umelcov, čínske artefakty a japonské drevorezy.
Najväčším zásahom do pôvodného vzhľadu domu bolo odstránenie veľkých úsekov východného múru – nahradili ich sklené steny, ktoré vytvárajú lepší kontakt s krajinou. Majitelia si pochvaľujú, ako uviedli pre časopis Australian Home & Garden, že takto „sú pod strechou, ale cítia sa, ako by boli niekde v prírode“.
 

Obývačka aj spálňa na koncoch pôvodného krídla sú komfortné, vysoké priestory, do ktorých prúdi svetlo až zo štyroch strán. Medzi nimi je kuchyňa, vedľa nej kúpeľňa obložená venatinom, bielym carrarským mramorom s jemným čiernym žilkovaním a šatník, nad ktorými je povala, prístupná vysúvacím rebríkom.

Obývačka aj spálňa na koncoch pôvodného krídla sú komfortné, vysoké priestory, do ktorých prúdi svetlo až zo štyroch strán. Medzi nimi je kuchyňa, vedľa nej kúpeľňa obložená venatinom, bielym carrarským mramorom s jemným čiernym žilkovaním a šatník, nad ktorými je povala, prístupná vysúvacím rebríkom.
Ray Joyce


Kozub navrhnutý architektom sa obracia na tri strany. V kuchyni k nemu prisunuli stôl od Eamesovcov, ďalší známy nábytok zo šesťdesiatych rokov. Ako všadeprítomná kvapka Ázie poslúžila porcelánová miska.

Kozub navrhnutý architektom sa obracia na tri strany. V kuchyni k nemu prisunuli stôl od Eamesovcov, ďalší známy nábytok zo šesťdesiatych rokov. Ako všadeprítomná kvapka Ázie poslúžila porcelánová miska.
Ray Joyce


Spálňu v kombinácii sivej a hnedej farby oddeľuje od kuchyne a šatníka priečka z dreva domáceho ihličnana zvaného Celery Top Pine (Phyllocladus aspleniifolius). Majitelia si neželali otvorenú kuchyňu poplatnú móde, kvitujú tiež, že chladnička a kávovar sú hneď za posuvnými dverami zo spálne (vľavo).

Spálňu v kombinácii sivej a hnedej farby oddeľuje od kuchyne a šatníka priečka z dreva domáceho ihličnana zvaného Celery Top Pine (Phyllocladus aspleniifolius). Majitelia si neželali otvorenú kuchyňu poplatnú móde, kvitujú tiež, že chladnička a kávovar sú hneď za posuvnými dverami zo spálne (vľavo).
Ray Joyce


Pohľad cez šatňu do spálne s charakteristickou zmesou štýlov – okrem tradičných japonských drevorezov, ktoré, ako prezrádza odraz v zrkadle, sú aj tu v kúpeľni, vidieť cez dvere čínsku, takzvanú svadobnú skriňu.

Pohľad cez šatňu do spálne s charakteristickou zmesou štýlov – okrem tradičných japonských drevorezov, ktoré, ako prezrádza odraz v zrkadle, sú aj tu v kúpeľni, vidieť cez dvere čínsku, takzvanú svadobnú skriňu.
Ray Joyce


Pôdorys:
0 vstup
1 obývacia izba
2 Channel Room
3 kuchyňa
4 spálňa
5 šatňa
6 kúpeľňa
7 sklená chodba
8 úžitková miestnosť
9 garáž

Pôdorys:
0 vstup
1 obývacia izba
2 Channel Room
3 kuchyňa
4 spálňa
5 šatňa
6 kúpeľňa
7 sklená chodba
8 úžitková miestnosť
9 garáž
James Jones

 
Kategória: Bývanie Návšteva
Tagy: house návšteva
Zdieľať článok

Diskusia