Keď je stolička dizajnérsky kúsok

09.10.2013  |     

Hodnotu nadčasového dizajnu môže preveriť len čas. Takéto označenie náleží dielu, ktoré zaujme už pri svojom vzniku, no rovnako dobre obstojí aj o niekoľko desiatok rokov neskôr.

Stolička CH24 sa vyrába nepretržite od roku 1950. Rok predtým ju vytvoril dánsky prominentný dizajnér Hans J. Wegner pre spoločnosť Carl Hansen, s ktorou si užíval spokojnú spoluprácu. Stoličku navrhol v súlade so svojou tvorivou filozofiou, založenou na nevšedne kvalitných riešeniach všedných predmetov. Verný dánskemu remeselnému dedičstvu aj príslovečnej škandinávskej citlivosti k prírode vytvoril elegantnú drevenú konštrukciu a sedadlo nechal ručne vypliesť zo 120 m obyčajného papierového motúza. Tvar stoličky nevykreslil len tak – jej silueta je vlastne zavŕšením série Wegnerových stoličiek inšpirovaných čínskymi cisárskymi trónmi z obdobia dynastie Ming (napríklad jeho China Chair, dnes vyrábaná firmou Fritz Hansen). CH24 však tejto sérii dominuje; vďaka ladnému tvarovaniu a originálnej konštrukcii je považovaná za jeho „najfajnovejší“ návrh. Vyrobená z masívneho dreva s nezvyčajnými spojmi predstavuje výzvu stolárskej zručnosti. Operadlo aj zadné nohy sú parou tvarované do jemných kriviek; chrbtovú opierku posilňuje drevený prvok v tvare písmena Y. Ten dal stoličke prezývku Wishbone Chair, keďže je podobný zrastenej kľúčnej kosti operencov (furcula, populárna tiež ako kostička želaní). Dnes sa Wishbone Chair vyrába v rozmanitej materiálovej škále, z jaseňového, bukového, dubového, čerešňového alebo orechového dreva upraveného olejom, prípadne lakom. Patrí k najpredávanejším modelom z ponuky dielní Carl Hansen & Sons a k najobľúbenejším ikonám škandinávskeho dizajnu.

Hans Jørgensen Wegner (1914 – 2007)
Dán Hans Jørgensen Wegner je nepochybne kráľom stoličiek. Počas svojej profesionálnej dráhy dizajnéra ich vytvoril vyše 500 a veľké množstvo z nich patrí do klenotnice dizajnu 20. storočia. Vo svojej práci nadviazal na remeselný odkaz dánskeho stolárskeho umenia. K postaveniu významnej figúry škandinávskeho dizajnu sa pritom prepracoval priamo a logicky: ako teenager sa zaúčal u miestneho stolára, neskôr študoval na technike i na škole umeleckých remesiel, aby napokon nadviazal spoluprácu s významnými architektmi a prispel k rozšíreniu hnutia „dánskeho modernizmu“, ktorý v 50. a 60. rokoch rehabilitoval funkcionalistické východiská o čosi vľúdnejšími princípmi. Jeho tvorbu charakterizuje hlboký rešpekt k drevu, ktoré dával spracovať s citom pre remeselný kumšt a zároveň nechával vyniknúť jeho organickú krásu. Návrhy Hansa J. Wegnera dodnes vyrábajú popredné spoločnosti ako Carl Hansen & Sons, PP Møbler či Fritz Hansen.

1949

Stolička CH24 známa ako Wishbone Chair je považovaná za jeden z najkrajších kusov nábytku, aký bol vôbec vyrobený. Toto označenie jej patrí právom, je totiž dielom oduševnenej remeselnej práce pozostávajúcej z vyše stovky individuálnych úkonov. Dodnes sa vyrába v dánskych dielňach CARL HANSEN & SONS, od 729 € (predáva www.fortep.sk)

Pokračovatelia

2004

Buková stolička Carola oplýva zreteľným škandinávskym šarmom, a to aj napriek tomu, že pochádza z opačného konca Európy; jej rodičmi sú španielsky producent Andreu World a barcelonské dizajnérske štúdio Lievore Altherr Molina. Je stvárnená prirodzeným spôsobom, v tesársky logickej a remeselne poctivej konštrukcii. Vďaka dôrazu, ktorý autori vložili do príkladného spracovania masívnych drevených častí, sa stolička hlási k odkazu povojnového škandinávskeho dizajnu – stáva sa tak (nezamýšľanou) reminiscenciou na slávnu Wishbone Chair. Od 583 €, ANDREU WORLD (predáva www.triform.sk)

2008

Mi Ming – plastová, mierne popová kreácia od dizajnérskeho pochábľa Phillipa Starcka nie je tak celkom priamym nasledovníkom Wegnerovej predlohy, napriek tomu pôsobí ako jej rozmarná interpretácia. Podobne ako nesmrteľná ikona škandinávskeho dizajnu, aj Mi Ming upúta ladnou líniou operadla, vinúcou sa v tvare gréckeho písmena omega okolo tela sediaceho. Vizuálny trik tejto stoličky spočíva v kontraste úplne priehľadného plastu spodnej časti s farebne zvýraznenou opierkou. Podobnosť Mi Ming a Wishbone Chair vôbec nie je náhodná. Obaja ich autori sa totiž otvorene hlásia k spoločnej inšpiračnej predlohe, k starožitným čínskym palácovým kresielkam s podkovovým operadlom. Vyrába XO DESIGN.

2013

Čerstvá novinka In Between fínsko-švédskeho návrhára Samiho Kallia je priamou citáciou stoličky Wishbone Chair. Nejde o otrockú napodobeninu, ale o solídnu modernú interpretáciu jej „stoličkovej podstaty“. In Between je vyrobená z jaseňového alebo dubového dreva, spája tradičné sústružené prvky s plochami z ohýbaného laminátu a povedomý tvar dopĺňa súčasnými prvkami. „Vždy ma fascinovala forma nábytku a jeho prítomnosť v priestore. Zaujíma ma to, ako sa medzery v jeho siluete vypĺňajú okolím. Ako výsledný dojem závisí od rovnováhy, odstupu aj od proporcie,“ poznamenáva k svojmu návrhu Sami Kallio. Nepriamo sa tým odvoláva na požiadavku Hansa J. Wegnera, ktorý vravieval, že stolička nemá mať zadnú stranu, ale má byť dokonalá zo všetkých uhlov. Od 370 €, &TRADITION


Text: MICHAL LALINSKÝ
Foto: CARL HANSEN, ANDREU WORLD, XO DESIGN, &TRADITION
Zdroj: časopis Môj dom JAGA GROUP

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Foto dňa

Energeticky sebestačný mobilný dom ponúka plnohodnotné bývanie

Najnovšie knihy a časopisy

Záhrada 6/2019
v predaji


Ako pestovať zdravé hrozno?




Predplatné

 

Najnovšie príspevky