Toto je pätica barových stoličiek, ktorá ovládla trh

02. 10. 2014
Zdieľať

Náš aktuálny nábytkový výber, pätica barových stoličiek s prívlastkom nadčasové, má viac spoločných rysov. Na prvý pohľad upúta kovový prstenec, ktorý spevňuje nohy.

Keď sa pri nejakej dizajnérskej téme – povedzme vysokej barovej stoličke – dopracujete k bezchybnej dokonalosti, je ťažké prekonať to a priniesť niečo ešte lepšie. Obzvlášť, ak samotná „dokonalosť“ prýšti z esencie triezvej jednoduchosti. Predsa však môže byť zdolávanie perfektného absolútna autorskou výzvou s pútavými výsledkami.

K takej výzve sa priznáva aj Jean Prouvé, jeden z najdôležitejších predstaviteľov funkcionalistického dizajnu, ktorý si renomé vybudoval v medzivojnovom období vo Francúzsku. Sám sa označuje za konštruktéra a inžiniersky prístup k navrhovaniu uplatňuje rovným dielom v dizajne nábytku i v umení architektúry. Jeho autorským východiskom je triezvosť. V návrhoch – očividne ovplyvnených optimizmom modernizmu – spája utilitárnosť s racionalitou do súdržného celku. Dáva si pritom záležať na výrobnej ekonómii (teda používa lacné, ľahko spracovateľné materiály); krásu nevytvára zámerne, ale dosahuje ju prirodzeným spôsobom ako dôsledok stvárnenia rýdzej účelnosti.

Prominentným materiálom sa vo väčšine jeho návrhov stáva obyčajný plech kombinovaný s ohýbanou preglejkou, prípadne s čalúnenými časťami. V prípade barovej stoličky Tabouret Haut – nenápadnej práce z čias druhej svetovej vojny – však pre nedostatok iného materiálu využil o čosi tradičnejšie drevo. Ako tvarové  východisko mu pre Tabouret Haut poslúžili bežné anonymné stolčeky s tenkým okrúhlym sedadlom a štyrmi zužujúcimi sa nohami. Jean Prouvé pridal delikátny detail kruhového prstenca z lakovanej ocele, ktorý okrem spevňujúcej úlohy funguje ako podpera na nohy sediaceho. Výsledok, samozrejme, nezaprie majstrovský kumšt autora. V harmonických proporciách, diskrétnom vzhľade či v konštruktivisticky čistých detailoch možno ľahko spoznať génia funkcionalistického dizajnu.

Jean Prouvé 
(1901 – 1984)
francúzsky konštruktér a priemyselný návrhár


Okrúhlu barovú stoličku z dubového dreva Tabouret Haut začali v rámci širšej reedície diela Jeana Prouvého vyrábať vo švajčiarskej Vitre. Od 629 €, VITRA, predáva KONSEPTI

Okrúhlu barovú stoličku z dubového dreva Tabouret Haut začali v rámci širšej reedície diela Jeana Prouvého vyrábať vo švajčiarskej Vitre. Od 629 €, VITRA, predáva KONSEPTI
Vitra

1942

Okrúhlu barovú stoličku z dubového dreva Tabouret Haut začali v rámci širšej reedície diela Jeana Prouvého vyrábať vo švajčiarskej Vitre. Od 629 €, VITRA, predáva KONSEPTI

Pokračovatelia


Klasický model CH56 nezaprie príslušnosť ku škandinávskej nábytkárskej tradícii. Nečudo. Veď jeho autorom je chýrny stoličkový virtuóz, Dán Hans Wegner. Aj v tomto prípade použil osvedčenú receptúru. Prírodné materiály ako drevo či kožu spracoval vo vľúdnych nevtieravých líniách a – podobne ako vo všetkých prípadoch na tejto dvojstrane – dômyselne využil kruh z rúrkovej ocele ako konštrukčný, funkčný, ale i estetický lajtmotív celej zostavy. Od 705 €, CARL HANSEN & SØN, predáva FORTE P

Carl Hansen

1985

Klasický model CH56 nezaprie príslušnosť ku škandinávskej nábytkárskej tradícii. Nečudo. Veď jeho autorom je chýrny stoličkový virtuóz, Dán Hans Wegner. Aj v tomto prípade použil osvedčenú receptúru. Prírodné materiály ako drevo či kožu spracoval vo vľúdnych nevtieravých líniách a – podobne ako vo všetkých prípadoch na tejto dvojstrane – dômyselne využil kruh z rúrkovej ocele ako konštrukčný, funkčný, ale i estetický lajtmotív celej zostavy. Od 705 €, CARL HANSEN & SØN, predáva FORTE P


Hliníkové Déjà-vu je ozaj povedomým kusom nábytku. Naoto Fukasawa je majstrom v tvorbe „pocitu už videného“ a na obyčajnosti svojich diel si postavil kariéru. Spája sa s tým však i drobná autorská mrzutosť: prehliadanie. Ako o tom vypovedá anekdota. Keď vystavovali prvé prototypy Déjà-vu na veľtrhu nábytku, Naoto sa zlostil, že si ich ľudia poriadne nevšímajú. Automaticky si na ne sadali, akoby nešlo o výstavné exponáty, ale o erárnu výbavu veľtrhového stánku. Od 335 €, MAGIS DESIGN, predáva TRIFORM

Hliníkové Déjà-vu je ozaj povedomým kusom nábytku. Naoto Fukasawa je majstrom v tvorbe „pocitu už videného“ a na obyčajnosti svojich diel si postavil kariéru. Spája sa s tým však i drobná autorská mrzutosť: prehliadanie. Ako o tom vypovedá anekdota. Keď vystavovali prvé prototypy Déjà-vu na veľtrhu nábytku, Naoto sa zlostil, že si ich ľudia poriadne nevšímajú. Automaticky si na ne sadali, akoby nešlo o výstavné exponáty, ale o erárnu výbavu veľtrhového stánku. Od 335 €, MAGIS DESIGN, predáva TRIFORM
Magis

2007

Hliníkové Déjà-vu je ozaj povedomým kusom nábytku. Naoto Fukasawa je majstrom v tvorbe „pocitu už videného“ a na obyčajnosti svojich diel si postavil kariéru. Spája sa s tým však i drobná autorská mrzutosť: prehliadanie. Ako o tom vypovedá anekdota. Keď vystavovali prvé prototypy Déjà-vu na veľtrhu nábytku, Naoto sa zlostil, že si ich ľudia poriadne nevšímajú. Automaticky si na ne sadali, akoby nešlo o výstavné exponáty, ale o erárnu výbavu veľtrhového stánku. Od 335 €, MAGIS DESIGN, predáva TRIFORM


Priamočiari sólisti zo skupiny Solo tému barovej stoličky síce rozvíjajú v robustnom a takmer sedliacky prostom tvarosloví, no nechýba im pri tom ani dávka dômyselnej grácie. Ich autorom je nemecký dizajnér Nitzan Cohen, ktorý si dal záležať na nenápadných detailoch. Ukryl v nich neodolateľnú vizuálnu príťažlivosť. Všimnite si napríklad spodnú časť nôh alebo ich napojenie na oceľovú výstuhu. Model Solo sa vyrába v dvoch výškach a v šiestich farebných úpravách dreva. Od 599 $, MATTIAZZI

Priamočiari sólisti zo skupiny Solo tému barovej stoličky síce rozvíjajú v robustnom a takmer sedliacky prostom tvarosloví, no nechýba im pri tom ani dávka dômyselnej grácie. Ich autorom je nemecký dizajnér Nitzan Cohen, ktorý si dal záležať na nenápadných detailoch. Ukryl v nich neodolateľnú vizuálnu príťažlivosť. Všimnite si napríklad spodnú časť nôh alebo ich napojenie na oceľovú výstuhu. Model Solo sa vyrába v dvoch výškach a v šiestich farebných úpravách dreva. Od 599 $, MATTIAZZI
Mattiazzi

2012

Priamočiari sólisti zo skupiny Solo tému barovej stoličky síce rozvíjajú v robustnom a takmer sedliacky prostom tvarosloví, no nechýba im pri tom ani dávka dômyselnej grácie. Ich autorom je nemecký dizajnér Nitzan Cohen, ktorý si dal záležať na nenápadných detailoch. Ukryl v nich neodolateľnú vizuálnu príťažlivosť. Všimnite si napríklad spodnú časť nôh alebo ich napojenie na oceľovú výstuhu. Model Solo sa vyrába v dvoch výškach a v šiestich farebných úpravách dreva. Od 599 $, MATTIAZZI


Nenápadná barovka Blocco je ďalším (podobným) kúskom japonského dizajnéra Naota Fukasawu, ktorý sa programovo zameriava na tvorivú pokoru. Vo svojom diele nehľadá príležitosti na vyjadrenie „prevratných“ vízií. Sústredí sa skôr na prirodzené vyjadrenie účelu daného predmetu. V tomto prípade posed „na vysokej nohe“ mení na čistú stolársku kompozíciu častí z jaseňového dreva. Jej triezvu siluetu dopĺňa prstencom z matnej ocele, elegantne vsadeným medzi nohami. Od 402 €, PLANK, predáva FORTE P

Nenápadná barovka Blocco je ďalším (podobným) kúskom japonského dizajnéra Naota Fukasawu, ktorý sa programovo zameriava na tvorivú pokoru. Vo svojom diele nehľadá príležitosti na vyjadrenie „prevratných“ vízií. Sústredí sa skôr na prirodzené vyjadrenie účelu daného predmetu. V tomto prípade posed „na vysokej nohe“ mení na čistú stolársku kompozíciu častí z jaseňového dreva. Jej triezvu siluetu dopĺňa prstencom z matnej ocele, elegantne vsadeným medzi nohami. Od 402 €, PLANK, predáva FORTE P
Plank

2013

Nenápadná barovka Blocco je ďalším (podobným) kúskom japonského dizajnéra Naota Fukasawu, ktorý sa programovo zameriava na tvorivú pokoru. Vo svojom diele nehľadá príležitosti na vyjadrenie „prevratných“ vízií. Sústredí sa skôr na prirodzené vyjadrenie účelu daného predmetu. V tomto prípade posed „na vysokej nohe“ mení na čistú stolársku kompozíciu častí z jaseňového dreva. Jej triezvu siluetu dopĺňa prstencom z matnej ocele, elegantne vsadeným medzi nohami. Od 402 €, PLANK, predáva FORTE P

Kategória: Dizajn Nábytok
Tagy: interiérový dizajn nadčasový stolička
Zdieľať článok

Diskusia