Kvalitný spánok je dôležitý, odkazuje IKEA. Robíte tieto chyby aj vy?

30.09.2019  |  

V dnešnej uponáhľanej dobe si častokrát naložíme na svoje plecia viac, ako sme schopní uniesť. A práve stres, ktorý prežívame, môže do veľkej miery vplývať na kvalitu spánku. IKEA sa rozhodla upozorniť na dôležitosť plnohodnotného spánku a zamerať sa na všetko dobré, čo nám spánok prináša.

Stres a jeho vplyv na spánok

Z prieskumu Inštitútu stresu1, vyplýva alarmujúce zistenie. Až 54,4 % opýtaných uviedlo, že sa nachádza v stave vyčerpania. Hlbšie sa skúmali možné dôvody a úloha stresu a jeho prepojenie vo vzťahu k vyčerpanosti. Prieskum prekvapivo ukázal, že bolesti a tenzie sú oveľa silnejším indikátorom stresu a zdrojom vyčerpania pre človeka, než psychický stres. 

Mgr. Karol Kováč, PhD. z Inštitútu stresu dopĺňa dôležitosť spánkovej sebadisciplíny: „Je dobré zaspávať a ráno vstávať pravidelne v určitom čase. Odporúčaný čas spánku je pre dospelého človeka od 6 do 8 hodín, no nie je to pravidlom. Niekto potrebuje spánku viac, iný menej. Rovnako významná je aj predspánková rutina. 30 až 60 minút pred spánkom je vhodné venovať sa aktivitám, ktoré podporujú uvoľňovanie. Každý večer by mali tie isté aktivity nasledovať v tom istom poradí. Po čase dochádza k výraznejšiemu uvoľneniu, čo sa pozitívne odzrkadľuje na kvalite spánku."

Čo naozaj nepatrí do postele? 

Posteľ by sme mali primárne využívať na aktivity spojené s relaxom a odpočinkom. Rozhodne by sme mali zaspávať s dobrým pocitom. Preto je dobré sa vyhnúť hádkam či inému nervovému vypätiu, ako vysvetľuje psychológ PhDr. Robert Krause, PhD.: „Ak do postele vstupujeme v napätom emočnom stave, je prirodzené, že to významne ovplyvní aj celkový spánok. Mali by sme preto regulovať informácie, ktorým venujeme pozornosť tesne pred spánkom."

Odložte ten telefón!

Blíži sa polnoc a na druhý deň vstávame o šiestej. Napriek tomu mnohí z nás namiesto spánku radšej trávia čas napríklad na sociálnych sieťach. „Nadmerná prítomnosť svetla napr. zo smartfónu v negatívnom slova zmysle ovplyvňuje tvorbu spánkového hormónu - melatonínu. Ten hrá významnú rolu pre kvalitu spánku, keďže v noci sa tvorí niekoľkonásobne intenzívnejšie," dopĺňa Krause.

Praktické riešenia do malých priestorov

Na to, ako dobre sa vyspíme, vplýva niekoľko faktorov. Súčasťou spánkovej hygieny je aj usporiadanie a zariadenie prostredia, kde spíme. Pri zariaďovaní miesta na spanie sa dotýkame emočnej a racionálnej roviny. Emočná rovina závisí od našich preferencií farieb, racionálna rovina by sa mala odvíjať od toho, aké máme pri spánku potreby.

„Je zrejmé, že v skutočnom živote nemáme vždy ideálne podmienky na spánok. Častokrát dokonca nemáme ani plnohodnotnú spálňu. Dobrým riešením do menších priestorov môže byť posteľ PLATSA, ktorá ponúka zabudované úložné riešenie a dokáže pekne rozdeliť priestor v izbe. Pre tých, ktorým popri obývacej izbe už nezvýšilo miesto na spálňu, môže byť veľmi dobrým riešením rozkladacia pohovka, ako sú GRÖNLID, VIMLE či LIDHULT. Postarajú sa o pohodlný spánok, a keďže sú modulárne a ponúkajú úložný priestor, pomôžu vám využiť miesto v izbe čo najlepšie. Navyše si môžete vybrať taký matrac, na ktorom sa vám bude spať čo najpohodlnejšie, a tak premeníte svoju obývaciu izbu na multifunkčný priestor,‟ Karina Hartai, dizajnérka pre IKEA.

Spánku je venovaná aj veľká časť nového Katalógu IKEA 2020. Poradí, ako pomocou závesov, roliet, matracov, ergonomických vankúšov, posteľných obliečok, kobercov a rastlín jednoducho vytvoriť spálňu, kde sa bude každému dobre odpočívať a spať.

1 Prieskum Inštitútu stresu realizovaný v rokoch 2015 až 2018 pod vedením psychológa Mgr. Karola Kováča, PhD. Vzorka takmer 7000 stres auditov

ZDROJ PR článok spoločnosti IKEA

Tagy:
posteľ rozkladacia pohovka

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Foto dňa

Rodinný dom v Nitre: Interiér vo vidieckom štýle a veľká zimná záhrada

Najnovšie knihy a časopisy

Tvorivé bývanie 6/2019 v predaji


26 tipov na sviatočné dekorácie




Predplatné

 

kúpiť v e-shope

 

 

 

Najnovšie príspevky