Domček s kúpeľom

13.09.2005  |     

Už starí Rimania mali vo veľkej obľube horúce kúpele a trávili v nich množstvo času. Saunovanie je obdobou starodávnych rímskych kúpeľov aj napriek tomu, že nepatrí k rýdzo vodným procedúram. Dokonale „zmanipulované“ teplo prináša organizmu blahodarné účinky. Podľa rozloženia cyklov môže sauna pôsobiť uvoľňujúco, ale aj ako ťažký tréning v posilňovni.

Blahodarné pôsobenie

Pravidelné a správne saunovanie zlepšuje odolnosť organizmu. Výskyt ochorení horných dýchacích ciest sa u návštevníkov sauny vyskytuje až 10-krát menej ako u tých ľudí, ktorí saunu nenavštevujú. Masívne vylučovanie škodlivín z tela pri potení a silné okysličenie organizmu po absolvovaní saunovania majú komplexný preventívny účinok a priaznivo pôsobia aj na pokožku. Sauna nezbaví človeka akejkoľvek choroby, ale pravidelným saunovaním organizmus získa vyššiu obranyschopnosť. Blahodarné účinky na zdravie však nemožno očakávať po jednorazovej návšteve sauny.

Fáza potenia

Dĺžka pobytu v saune je individuálna a pohybuje sa okolo 10 minút, nemala by však presiahnuť 15 minút na jednu návštevu potiarne. Nejde o žiadne preteky v tom, kto v saune vydrží dlhšie – v potiarni by mal saunujúci zotrvať len dovtedy, kým sa cíti príjemne. Pasívny pobyt v saune možno doplniť masážou či trením pokožky, aby sa podporila cirkulácia krvi a po kúpeli lepšie obnovila pokožka. Deti, ktoré na teplo reagujú najvýraznejšie, začiatočníci, ale aj príležitostní saunujúci by mali začínať s teplotami na spodnej hranici a s kratšími fázami pobytu v potiarni. Na horných lavičkách je teplota vyššia. Stúpajúce teplo najviac zaťažuje hlavu, preto je lepšie ležať so zdvihnutými nohami. Pri nižšom stupni prehrievania (70 °C) sa odporúča dlhší, 15-minútový pobyt v potiarni, pri teplotách okolo 90 °C stačí 10-minútový pobyt.

Sucho alebo vlhko?

Potenie je účinné najmä v suchej saune (relatívna vlhkosť vzduchu okolo 10 %). Ak sa na rozpálené kamene vylieva voda, prudko stúpa vlhkosť vzduchu v kabíne, človek pociťuje náhly prílev tepla a znižuje sa potenie. Zvýšená vlhkosť prehlbuje únavu. Ak chcete v saune relaxovať, mali by ste sa vysokej vlhkosti v potiarni vyhýbať. Avšak ani ostrá, veľmi suchá sauna neprospieva zdraviu, pretože poškodzuje sliznice dýchacích ciest. Regeneračné saunovanie sa odporúča dávkovať jedenkrát do týždňa, najlepšie pred voľným dňom. Saunovanie nie je vhodné bezprostredne pred náročným tréningom alebo po ňom. Vlhká sauna dopĺňa klasickú procedúru saunovania (relatívna vlhkosť vzduchu 25 – 35 %). Tzv. parné rázy v saune vznikajú oblievaním horúcich kameňov v piecke. Na polievanie sa používa zásadne drevené vedierko s drevenou naberačkou.

Klíma parnej sauny, ktorá je známa aj pod názvom turecký kúpeľ, vzniká pomocou špeciálnej piecky so zvlhčovačom, ktorá reguluje konštantný pomer teploty a vlhkosti v priestore potiarne (teplota 45 – 65 °C, relatívna vlhkosť vzduchu 40 – 60 %). Vzhľadom na vysokú vlhkosť sa od bežnej saunovacej kabíny líši aj konštrukčne. Na vnútorné obloženie stien i stropu sa zväčša používa keramický obklad, akrylové dosky alebo plasty odolávajúce teplu, po ktorých môže stekať skondenzovaná vlhkosť. Steny, strop aj podlahy sa musia ľahko čistiť a dezinfikovať.

Rýchle schladenie

Po prehriatí tela by mala nasledovať fáza rýchleho schladenia pod sprchou (max. 5 minút), v jazierku, bazéne, kadi či skruži s vodou, ktorá má teplotu 8 – 12 °C (max. 2 minúty), alebo v zime na snehu či v priehlbine ľadu. Keď opäť pocítime potrebu tepla, fázu chladenia treba ukončiť. Chlad prinúti cievy, aby sa stiahli, a vráti krvný obeh do stabilného stavu. Účinok sauny sa mení podľa počtu opakovaných výmen tepla a chladu. Podľa počtu výmen rozlišujeme tieto typy saunovania: 1-krát – iritačné (dráždivé), 2-krát – tonizujúce (povzbudivé), 3-krát – relaxačné (uvoľňujúce), 4-krát – inhibičné (útlmové), 5-krát – exhaustívne (vyčerpávajúce). Šesť opakovaní už predstavuje rizikový stupeň, ktorý sa vymyká správnym zásadám saunovania. Obnovenie „schladeného“ krvného obehu sa urýchli pomocou teplého kúpeľa nôh posediačky. Kúpeľ nôh trvá 3 – 5 minút. Príjemný pocit tepla na celom chrbte sa dostaví veľmi rýchlo.

Odpočinok

Záverečné ochladenie by malo zabrániť poteniu potom, ako sa saunujúci oblečie. Jeho súčasťou je aj odpočinok na lôžku, počas ktorého telo ešte profituje z naakumulovaného tepla a pochody v organizme sa vracajú na normálne hodnoty. Zo sauny by mal človek odchádzať s príjemným pocitom eufórie, podobným ako po dobrom športovom výkone, trochu hladný a smädný. Vhodné občerstvenie by malo doplniť stratené tekutiny a minerály, v žiadnom prípade sa však po saunovaní neodporúča podávať alkohol, pretože ruší účinok sauny. Saunovanie je dobré zakončiť ľahkou pohybovou aktivitou na čerstvom vzduchu (napr. voľný beh, chôdza). Sauna nie je kúra na chudnutie. Úbytok na váhe je spôsobený stratou vody potením a rýchlo sa vráti do normálu.

Kedy začať?

Správna odpoveď znie: hneď. Sauna padne vhod za sychravého počasia, ale dá sa praktizovať počas celého roka. Nie je vhodná pre ľudí s rizikom srdcovej príhody, vysokým krvným tlakom, s ochorením štítnej žľazy alebo obličiek, pre diabetikov ani pre tehotné ženy. Do sauny nepatria ani akútne zápalové ochorenia a niektoré kožné prejavy. Ak nemáte istotu, poraďte sa s lekárom. Sauna sa neodporúča ani po požití alkoholu a namáhavom fyzickom výkone. Človek by do sauny nemal vstupovať s plným žalúdkom, ale ani celkom hladný.

Umiestnenie sauny

Saunu možno postaviť kdekoľvek: v samostatnom domčeku v záhrade, v kúpeľni rodinného domu, ale aj v panelovom dome. Špecializované firmy ponúkajú rôzne veľkostné kategórie a priestorové typy parných kabín aj s príslušenstvom, príp. dokážu kabínu vyrobiť aj podľa individuálneho želania zákazníka. Samostatne stojace domčeky a sauny situované pri východe do ohradenej záhrady sú veľmi výhodné najmä v zime, pretože umožňujú nerušené ochladzovanie v exteriéri.

Materiál v saune

Základným materiálom na stavbu sauny sú druhy takých drevín, z ktorých sa neuvoľňujú živica a triesky. Ak vám záleží aj na atraktívnom vzhľade, vyberajte dreviny s malým množstvom hŕč. Na vnútorné obklady sa používa severský smrek, kanadská jedľa, hemlock (jedľovec kanadský), jelša, osika a niekedy dokonca cédrové drevo. Na lavičky sa používa redšie drevo, ktoré sa menej zahrieva, napr. topoľ alebo exotické drevo abachi (trojobalec tvrdodrevový). Menej vhodné sú tvrdé drevá ako dub. Borovica a červený smrek sa nepoužívajú pre vysoký obsah živice; preglejky, latovky, drevotriesky a lakované povrchy zas pre výpary lepidiel. Dreviny zo severských oblastí sa vyznačujú vysokou hustotou, pretože vďaka drsnejším podmienkam rastú pomalšie. Drevo na konštrukciu sauny musí mať minimálnu vlhkosť a jeho povrch musí byť opracovaný jemným brúsením, aby bol dokonale hladký.

Vykurovanie

Chodby a pomocné priestory v objekte so saunou stačí vykurovať na 18 °C, saunu a sprchy na 22 °C, odpočiváreň na 26 °C. Mimo prevádzky sauny možno v priestoroch udržiavať pomocou automatickej regulácie vykurovania teplotu nižšiu o 5 – 7 °C od uvedených hodnôt. Výpočet tepelných strát cez steny samotnej potiarne vykonáva projektant. Na základe výpočtu určí skladbu stien a druh vhodnej tepelnej izolácie. Dobré je použiť minerálne vaty, penové polystyrény sa neodporúčajú.

Vykurovacie saunové piecky sa vyrábajú z antikora a majú dvojité opláštenie, ktoré chráni pred popálením. Elektrická piecka môže byť konštrukčne riešená pre suchú i vlhkú saunu a môže byť vybavená aj zvlhčovačom. Zvlhčovač obsahuje zásobník vody s objemom do 15 l. Piecka nahrieva lávové kamene, ktoré možno polievať vodou. Na sledovanie teploty a vlhkosti v potiarni sa používajú regulátory, na ktorých sa nastavuje režim saunovania. Samozrejmosťou je temperovanie kabíny na zvolenej teplote. Regulácia automaticky obmedzuje najvyššiu teplote pri vyššej vlhkosti i opačne. Súčasťou regulátora bývajú aj hodiny na kontrolu dĺžky pobytu v saune.

Ak sa na vykurovanie kabíny používa tuhé palivo, treba dbať na to, aby sa splodiny horenia nedostali do potiarne a aby sa vzduch potrebný na horenie neodoberal z potiarne. Spaliny sa odvádzajú cez výmenník tepla, prívod vzduchu do výmenníka je nútený. V pôvodnej fínskej saune sa vôňa dreva a dymu počas zahrievania vháňala do potiarne a vytvárala typickú arómu dymovej sauny (tzv. savusauna). Dnes tento typ sauny opäť prichádza do módy.

Osvetlenie

Osvetlenie potiarne sa umiestňuje na vonkajšej strane dverí potiarne, aby prenikalo okienkom v dverách dnu. Spínač nesmie byť v dosahu saunujúcich sa osôb. Elektrické inštalácie v saune sa navrhujú podľa predpisov platných pre vlhké prevádzky. V kabíne môžu byť zabudované aj farebné lampy alebo nízkotlakové trubice s možnosťou voľby farby. Farebné ladenie interiéru zlepšuje pocitovú stránku saunovania a stimuluje príjemnú náladu.

Vetranie

Prebytočnú vlhkosť treba z potiarne odviesť vetraním. Cirkuláciou by sa mal vzduch v saune vymeniť za hodinu asi 6-krát. Sauna má mať aspoň dva otvory, ktoré sa umiestňujú minimálne 300 mm od podlahy, jeden pod pieckou a druhý diagonálne.

Voda

Teplota vody v sprche by nemala prekročiť hranicu 45 °C. Ochladzovací bazén v saune má mať min. 0,5 m2 na jedno miesto v potiarni a minimálnu celkovú plochu 6 m2. Hĺbka bazéna pre dospelých predstavuje 1,5 m, pre deti 0,5 m. S prevádzkovaním bazéna v saune súvisia aj náklady na vodu v bazéne. Ak je potrebné vodu z bazéna po každom dni používania sauny vypustiť, treba zvážiť, či sa oplatí bazén prevádzkovať.


Foto: Finskka, Salus, Sládek, Eurobalneo, publikácia Koupelny, bazény, sauny (nakl. Paradise Studio)
Zdroj: Zuzana Lovásová

Foto dňa

Rozsiahly dom na samote sa ukrýva pod zelenou strechou

Najnovšie knihy a časopisy

Záhrada 7/2019
v predaji


Čo musíte robiť v záhrade na jeseň




Predplatné

 

kúpiť v e-shope

 

Najnovšie príspevky