Stôl ako dizajnérsky kúsok

05. 06. 2013
Zdieľať

Stôl so sklenenou doskou LC10-P pochádza z roku 1928. Le Corbusier, Pierre Jeanneret a Charlotte Perriandová sa v tom čase intenzívne venovali nábytkovému dizajnu pri príprave na Jesenný salón v nadchádzajúcom roku. Predtým Le Corbusier používal vo svojich projektoch štandardný nábytok, väčšinou od Thoneta.

Thonet začal realizovať návrhy trojice v roku 1933 a LC10-P vyrobil ako prvý. Firma Thonet, respektíve novozaložená pobočka Thonet France, však zhotovila už nábytok na inštaláciu Equipment intéreur d’une habitation na salóne. Le Corbusier sa predtým neúspešne usiloval dohodnúť s firmou Peugeot, ktorá používala rúrkovú oceľ na výrobu bicyklov. Vodorovnú konštrukciu nalakovali načierno. Nabordovo, ako vidíme na reprodukcii, ju lakovali až v 30. rokoch u Thoneta. Pôvodne ju vyrábali zo železa, so sklom hrubým 25 až 30 mm, takže v porovnaní so súčasnou verziou z pochrómovanej ocele a s 15-milimetrovou sklenenou doskou bol stôl napriek subtílnemu vzhľadu ťažký.
 

1928


Nadčasový stôl LC10-P so sklenenou doskou a oceľovou konštrukciou dnes vyrába talianska firma Cassina, ktorá získala práva na realizáciu Le Corbusierovho nábytku v polovici 50. rokov. V roku 1984 upravila návrh na reedíciu jeho spoluautorka Ch. Perriandová, vtedy 81-ročná. Dnes sa vyrába s konštrukciou v siedmich farebných verziách. 1 380 €, Cassina

Nadčasový stôl LC10-P so sklenenou doskou a oceľovou konštrukciou dnes vyrába talianska firma Cassina, ktorá získala práva na realizáciu Le Corbusierovho nábytku v polovici 50. rokov. V roku 1984 upravila návrh na reedíciu jeho spoluautorka Ch. Perriandová, vtedy 81-ročná. Dnes sa vyrába s konštrukciou v siedmich farebných verziách. 1 380 €, Cassina
Cassina

Nadčasový stôl LC10-P so sklenenou doskou a oceľovou konštrukciou dnes vyrába talianska firma Cassina, ktorá získala práva na realizáciu Le Corbusierovho nábytku v polovici 50. rokov. V roku 1984 upravila návrh na reedíciu jeho spoluautorka Ch. Perriandová, vtedy 81-ročná. Dnes sa vyrába s konštrukciou v siedmich farebných verziách. 1 380 €, Cassina
 

Le Corbusier 

(1887 – 1965)
 

Pierre Jeanneret 

(1896 – 1967)
 

Charlotte Perriand 

(1903 – 1999)
 
Le Corbusier, vlastným menom Charles-Édouard Jeanneret-Gris, autor 75 budov v 12 krajinách, je jedným z najvplyvnejších architektov minulého storočia. Jeho bratranec Pierre, ktorý sa k nemu pripojil v roku 1922, v čase, keď už bol Le Corbusier známym architektom a výtvarníkom, údajne často vytváral prvé verzie projektov. O päť rokov neskôr prijali do ateliéru ako návrhárku interiérov 24-ročnú Perriandovú, ktorá sa venovala dizajnu rúrkového nábytku a svoje návrhy aj vystavovala. Spolupráca trojice sa na dlhšie obdobie prerušila na konci 30. a začiatku 40. rokov.
 

Pokračovatelia

 

1987


1987

Stôl Deneb nazvali podľa jednej z najjasnejších hviezd na oblohe v súhvezdí Labute. Dielo kompozične veľmi príbuzné LC10-P nepôsobí napriek nohám z kovových profilov masívnejšie – na rozdiel od Le Corbusierovho totiž nemá ťažkú a nápadnú vodorovnú konštrukciu. Vďaka podnoži z matného anodizovaného hliníka a oceľovým skrutkám sa Deneb dá používať aj v exteriéri. Jeho autor Jesús Gasca je zakladateľom a hlavným dizajnérom výrobcu, baskickej firmy Stua, ktorá sídli neďaleko mesta San Sebastián. Firma začínala na prahu 80. rokov a tento stôl je jedným z jej prvých produktov. Gascov neskorší štýl ostáva jednoduchý, zároveň však nadobúda dekoratívnosť, ako vidieť napríklad na slávnom kresle Globus (1994), ktorým zariadili aj pracovne Guggenheimovho múzea v New Yorku. Od 795 €, Stua

1987

Stôl Deneb nazvali podľa jednej z najjasnejších hviezd na oblohe v súhvezdí Labute. Dielo kompozične veľmi príbuzné LC10-P nepôsobí napriek nohám z kovových profilov masívnejšie – na rozdiel od Le Corbusierovho totiž nemá ťažkú a nápadnú vodorovnú konštrukciu. Vďaka podnoži z matného anodizovaného hliníka a oceľovým skrutkám sa Deneb dá používať aj v exteriéri. Jeho autor Jesús Gasca je zakladateľom a hlavným dizajnérom výrobcu, baskickej firmy Stua, ktorá sídli neďaleko mesta San Sebastián. Firma začínala na prahu 80. rokov a tento stôl je jedným z jej prvých produktov. Gascov neskorší štýl ostáva jednoduchý, zároveň však nadobúda dekoratívnosť, ako vidieť napríklad na slávnom kresle Globus (1994), ktorým zariadili aj pracovne Guggenheimovho múzea v New Yorku. Od 795 €, Stua
Stua

Stôl Deneb nazvali podľa jednej z najjasnejších hviezd na oblohe v súhvezdí Labute. Dielo kompozične veľmi príbuzné LC10-P nepôsobí napriek nohám z kovových profilov masívnejšie – na rozdiel od Le Corbusierovho totiž nemá ťažkú a nápadnú vodorovnú konštrukciu. Vďaka podnoži z matného anodizovaného hliníka a oceľovým skrutkám sa Deneb dá používať aj v exteriéri. Jeho autor Jesús Gasca je zakladateľom a hlavným dizajnérom výrobcu, baskickej firmy Stua, ktorá sídli neďaleko mesta San Sebastián. Firma začínala na prahu 80. rokov a tento stôl je jedným z jej prvých produktov. Gascov neskorší štýl ostáva jednoduchý, zároveň však nadobúda dekoratívnosť, ako vidieť napríklad na slávnom kresle Globus (1994), ktorým zariadili aj pracovne Guggenheimovho múzea v New Yorku. Od 795 €, Stua
 

2006


2006
Chat Double od Claudia Dondoliho a Marca Pocciho s rámom takisto z anodizovaného hliníka vyrobila popredná firma Bonaldo, založená v 30. rokoch minulého storočia (ešte v 60. rokoch sa venovala výlučne výrobe postelí z rúrkovej ocele). Z mnohých stolov, ktoré Dondoli a Pocci pre Bonaldo navrhli, má k Le Corbusierovej klasike najbližšie práve Chat Double, hoci nepatrí medzi najznámejšie stoly tohto typu od Bonalda. Chat Double napokon nie je ani typickým dielom tandemu – oblé tvary sú pre týchto dvoch dizajnérov ešte charakteristickejšie ako pre klasické diela Jesúsa Gasca. Dobrým príkladom je úspešné kreslo Gliss (2003), ktoré vytvorili pre firmu Pedrali. Od 2 250 €, Bonaldo

2006
Chat Double od Claudia Dondoliho a Marca Pocciho s rámom takisto z anodizovaného hliníka vyrobila popredná firma Bonaldo, založená v 30. rokoch minulého storočia (ešte v 60. rokoch sa venovala výlučne výrobe postelí z rúrkovej ocele). Z mnohých stolov, ktoré Dondoli a Pocci pre Bonaldo navrhli, má k Le Corbusierovej klasike najbližšie práve Chat Double, hoci nepatrí medzi najznámejšie stoly tohto typu od Bonalda. Chat Double napokon nie je ani typickým dielom tandemu – oblé tvary sú pre týchto dvoch dizajnérov ešte charakteristickejšie ako pre klasické diela Jesúsa Gasca. Dobrým príkladom je úspešné kreslo Gliss (2003), ktoré vytvorili pre firmu Pedrali. Od 2 250 €, Bonaldo
Bonaldo

Chat Double od Claudia Dondoliho a Marca Pocciho s rámom takisto z anodizovaného hliníka vyrobila popredná firma Bonaldo, založená v 30. rokoch minulého storočia (ešte v 60. rokoch sa venovala výlučne výrobe postelí z rúrkovej ocele). Z mnohých stolov, ktoré Dondoli a Pocci pre Bonaldo navrhli, má k Le Corbusierovej klasike najbližšie práve Chat Double, hoci nepatrí medzi najznámejšie stoly tohto typu od Bonalda. Chat Double napokon nie je ani typickým dielom tandemu – oblé tvary sú pre týchto dvoch dizajnérov ešte charakteristickejšie ako pre klasické diela Jesúsa Gasca. Dobrým príkladom je úspešné kreslo Gliss (2003), ktoré vytvorili pre firmu Pedrali. Od 2 250 €, Bonaldo
 

2008


2008

Oscar Table, modernistické dielo celé zo skla, ktoré navrhol Pier Lissoni pre firmu Glas Italia, je krajným zjednodušením Le Corbusierovej idey. Vyrábajú ho v štyroch veľkostiach, najdlhší je so svojimi 230 cm o 5 cm dlhší ako LC10-P. Lissoni vytvoril množstvo skvelých stolov aj pre iné firmy (napríklad Cassina či Kartell), no Oscar, ocenený okrem iného štyrmi cenami na veľtrhu IMM v Kolíne nad Rýnom v roku 2009, je nepochybne jedným z všeobecne najslávnejších stolov. Pre výrobcu, lombardskú firmu, ktorá existuje od roku 1970, navrhol Lissoni, aktívny aj ako architekt, v roku 2010 nové sídlo v lombardskom mestečku Macherio. Steny sú v ňom, ako inak, zväčša sklené. Tvorca sa však nehlási k Le Corbusierovi, ale k dánskym klasikom Arnemu Jacobsenovi a Poulovi Kjaerholmovi, hoci Kjaerholmov stôl PK 61 so sklenenou doskou z roku 1961 je celkom inak koncipovaný. 4 770 €, Glas Italia

2008

Oscar Table, modernistické dielo celé zo skla, ktoré navrhol Pier Lissoni pre firmu Glas Italia, je krajným zjednodušením Le Corbusierovej idey. Vyrábajú ho v štyroch veľkostiach, najdlhší je so svojimi 230 cm o 5 cm dlhší ako LC10-P. Lissoni vytvoril množstvo skvelých stolov aj pre iné firmy (napríklad Cassina či Kartell), no Oscar, ocenený okrem iného štyrmi cenami na veľtrhu IMM v Kolíne nad Rýnom v roku 2009, je nepochybne jedným z všeobecne najslávnejších stolov. Pre výrobcu, lombardskú firmu, ktorá existuje od roku 1970, navrhol Lissoni, aktívny aj ako architekt, v roku 2010 nové sídlo v lombardskom mestečku Macherio. Steny sú v ňom, ako inak, zväčša sklené. Tvorca sa však nehlási k Le Corbusierovi, ale k dánskym klasikom Arnemu Jacobsenovi a Poulovi Kjaerholmovi, hoci Kjaerholmov stôl PK 61 so sklenenou doskou z roku 1961 je celkom inak koncipovaný. 4 770 €, Glas Italia
Glas Italia

Oscar Table, modernistické dielo celé zo skla, ktoré navrhol Pier Lissoni pre firmu Glas Italia, je krajným zjednodušením Le Corbusierovej idey. Vyrábajú ho v štyroch veľkostiach, najdlhší je so svojimi 230 cm o 5 cm dlhší ako LC10-P. Lissoni vytvoril množstvo skvelých stolov aj pre iné firmy (napríklad Cassina či Kartell), no Oscar, ocenený okrem iného štyrmi cenami na veľtrhu IMM v Kolíne nad Rýnom v roku 2009, je nepochybne jedným z všeobecne najslávnejších stolov. Pre výrobcu, lombardskú firmu, ktorá existuje od roku 1970, navrhol Lissoni, aktívny aj ako architekt, v roku 2010 nové sídlo v lombardskom mestečku Macherio. Steny sú v ňom, ako inak, zväčša sklené. Tvorca sa však nehlási k Le Corbusierovi, ale k dánskym klasikom Arnemu Jacobsenovi a Poulovi Kjaerholmovi, hoci Kjaerholmov stôl PK 61 so sklenenou doskou z roku 1961 je celkom inak koncipovaný. 4 770 €, Glas Italia
 

 

Kategória: Nábytok
Tagy: interiérový dizajn stôl
Zdieľať článok

Diskusia