Zhmotnenie nábytkárskeho dômyslu i elegancie: Driečna drevená stolička

07. 09. 2018
Zdieľať

Driečna drevená stolička, ktorú americký architekt Norman Cherner navrhol v roku 1958, predstavuje zhmotnenie nábytkárskeho dômyslu i elegancie.

Stolička, ktorá do učebníc dizajnu vstúpila pod názvom Cherner Chair, predstavuje vrcholné číslo štýlu „mid-century modern“, teda modernistickej produkcie vznikajúcej v povojnovom období hospodársky prekvitajúcej Ameriky. Stolička sa dá ľahko spoznať podľa jedinečného obrysu: v mieste, kde sedadlo prechádza do operadla, je zúžená, takže pôsobí, akoby mala korzetom stiahnutý pás.

 

Autorom nápadito tvarovanej sedadlovej škrupiny je Norman Cherner. Podobne ako ďalší jeho kolegovia, ktorí v USA pôsobili po 2. svetovej vojne, aj on rozvinul svoju prax v zlatej ére: trh prahol po pohodlnom a dostupnom bývaní, takže bolo na architektoch, aby čo najrýchlejšie priniesli riešenia. Normanovou špecialitou boli prefabrikované rodinné domy.

Navrhoval ich v súlade s myšlienkami o generáciu starších funkcionalistov, teda tak, aby čo najlepšie spĺňali praktickú stránku každodennej prevádzky. Ich vnútrajšok zapĺňal lacným, no dobre navrhnutým nábytkom a časť z neho – jedinečné drevené stoličky – dokonca navrhol sám. Využil pri tom súdobú inováciu, technológiu ohýbanej preglejky. Tvarované preglejkové škrupiny boli vtedy hitom – využil ich Charles Eames v slávnom kresle Eames Lounge Chair, George Nelson v „praclíkovej stoličke“ či architekt Arne Jacobsen na opačnej strane Atlantiku. Ohýbaná preglejka, teda sendvič navrstvených drevených dýh, umožnila autorom dosahovať neobyčajne ladné línie nábytku a súčasne úsporu dreveného materiálu. Chernerov stoličkový nápad technológiu posunul o kúsok dopredu.

Pre výrazné zúženie sedadlovej škrupiny ju musel v mieste najväčšieho namáhania spevniť – päť vrstiev preglejky na okraji zvýšil na pätnásť, takže hrúbka sedadla sa postupne mení. Štyri jednoduché pevné nohy a lakťová opierka, ktorá sa vinie okolo stoličky ako stuha, dopĺňajú celok v bezchybnej harmónii.

Príbeh stoličky však nie je len ukážkou radostného modernizmu či amerického sna. Poznačili ho aj etické mrzutosti. Dizajn Normana Chernera z roku 1958 vznikol v dielňach massachusettskej firmy Plycraft na popud jej predstaviteľov, ktorí architekta najali, aby vyvinul pevný, ľahko zostavený model. Cherner prišiel s niekoľkými prototypmi, vedenie Plycraft ich však zavrhlo ako nerentabilné. Nemilé prekvapenie čakalo architekta o tri roky nato, keď objavil svoju stoličku vystavenú v jednom newyorskom obchodnom dome.

Plycraft návrh odkopíroval a začal produkovať pod obchodným menom Bernardo. Norman Cherner firmu zažaloval, súdny spor vyhral a s nábytkármi, ktorí mali dokonale zvládnutú technológiu ohýbanej preglejky, sa dohodol na tantiémach. V 70. rokoch, keď preglejka vyšla z módy a ľudia uprednostnili plast, nábytkárske oddelenie Plycraft aj s výrobou stoličky zaniklo.

Ikonický model Cherner Chair sa opäť začal vyrábať až na sklonku milénia. Normanovi synovia založili v roku 1999 rodinný podnik a dizajnérske dedičstvo otca rozvinuli do širokej stoličkovej kolekcie. Vďaka dôsledne vernej výrobe a spoľahlivej kvalite Made in USA, tak naďalej pretrváva odkaz „mid-century modern“.

Norman Cherner (1920 – 1987)
americký architekt


PÔVABNÁ KRÁSKA Cherner Chair – stolička, ktorá sa vyrába vo viacerých rozmerových obmenách, vznikla presne pred šesťdesiatimi rokmi ako vízia architekta Normana Chernera o dostupnom nábytku. Cherner Chair Company

PÔVABNÁ KRÁSKA Cherner Chair – stolička, ktorá sa vyrába vo viacerých rozmerových obmenách, vznikla presne pred šesťdesiatimi rokmi ako vízia architekta Normana Chernera o dostupnom nábytku. Cherner Chair Company
Cherner Chair Company

Originál 1958

PÔVABNÁ KRÁSKA Cherner Chair – stolička, ktorá sa vyrába vo viacerých rozmerových obmenách, vznikla presne pred šesťdesiatimi rokmi ako vízia architekta Normana Chernera o dostupnom nábytku. Cherner Chair Company

Pokračovatelia


VŠESTRANNÁ Grand Prix je treťou zo série preslávených preglejkových stoličiek dánskeho architekta Arneho Jacobsena – z trojice tou najmenej známou. Podobne ako dva autorove skoršie návrhy (Sedmička a Mravec) i Grand Prix využíva tvaroslovné možnosti ohýbaného preglejkového sedadla upevneného na štyroch drevených nohách. Jeho silueta má však o poznanie ostrejšie rysy. Oceňovaný model už 60 rokov produkuje firma Fritz Hansen.

VŠESTRANNÁ Grand Prix je treťou zo série preslávených preglejkových stoličiek dánskeho architekta Arneho Jacobsena – z trojice tou najmenej známou. Podobne ako dva autorove skoršie návrhy (Sedmička a Mravec) i Grand Prix využíva tvaroslovné možnosti ohýbaného preglejkového sedadla upevneného na štyroch drevených nohách. Jeho silueta má však o poznanie ostrejšie rysy. Oceňovaný model už 60 rokov produkuje firma Fritz Hansen.
FRITZ HANSEN

1957

VŠESTRANNÁ Grand Prix je treťou zo série preslávených preglejkových stoličiek dánskeho architekta Arneho Jacobsena – z trojice tou najmenej známou. Podobne ako dva autorove skoršie návrhy (Sedmička a Mravec) i Grand Prix využíva tvaroslovné možnosti ohýbaného preglejkového sedadla upevneného na štyroch drevených nohách. Jeho silueta má však o poznanie ostrejšie rysy. Oceňovaný model už 60 rokov produkuje firma Fritz Hansen.


SVIŽNE VYFORMOVANÁ stolička Saya má s ikonou tohto článku spoločný útly driek. Kým klasická „šernerovka“ je zúžená v spodnej časti preglejkovej škrupiny, moderný model od španielskych dizajnérov Lievore Altherr Molina sa zužuje o čosi vyššie. Vizuálne úderný tvar vychádza z úsilia o ľahko rozpoznateľný znak inšpirovaný kaligrafiou. Stolička naozaj vyzerá, akoby bola rýchlymi ťahmi zhmotnená v priestore. Vyrába Arper.

SVIŽNE VYFORMOVANÁ stolička Saya má s ikonou tohto článku spoločný útly driek. Kým klasická „šernerovka“ je zúžená v spodnej časti preglejkovej škrupiny, moderný model od španielskych dizajnérov Lievore Altherr Molina sa zužuje o čosi vyššie. Vizuálne úderný tvar vychádza z úsilia o ľahko rozpoznateľný znak inšpirovaný kaligrafiou. Stolička naozaj vyzerá, akoby bola rýchlymi ťahmi zhmotnená v priestore. Vyrába Arper.
Arper

2013

SVIŽNE VYFORMOVANÁ stolička Saya má s ikonou tohto článku spoločný útly driek. Kým klasická „šernerovka“ je zúžená v spodnej časti preglejkovej škrupiny, moderný model od španielskych dizajnérov Lievore Altherr Molina sa zužuje o čosi vyššie. Vizuálne úderný tvar vychádza z úsilia o ľahko rozpoznateľný znak inšpirovaný kaligrafiou. Stolička naozaj vyzerá, akoby bola rýchlymi ťahmi zhmotnená v priestore. Vyrába Arper.


AJ POHODLNÁ STOLIČKA Fox (po anglicky líška) stavia svoju výnimočnosť na škrupine rezko vykrojeného tvaru, ktorý plynie v kontrastných organických líniách. Na rozdiel od viditeľného povrchu ohýbanej preglejky na ostatných stoličkách z tejto dvojstrany je „líštička“ odetá v priliehavom úbore z pevnej kože. Komfort pri sedení umocňuje priebežná línia lakťových opierok. Stoličku navrhol Francúz Patrick Norguet pre Pedrali.

AJ POHODLNÁ STOLIČKA Fox (po anglicky líška) stavia svoju výnimočnosť na škrupine rezko vykrojeného tvaru, ktorý plynie v kontrastných organických líniách. Na rozdiel od viditeľného povrchu ohýbanej preglejky na ostatných stoličkách z tejto dvojstrany je „líštička“ odetá v priliehavom úbore z pevnej kože. Komfort pri sedení umocňuje priebežná línia lakťových opierok. Stoličku navrhol Francúz Patrick Norguet pre Pedrali.
Pedrali

2018

AJ POHODLNÁ STOLIČKA Fox (po anglicky líška) stavia svoju výnimočnosť na škrupine rezko vykrojeného tvaru, ktorý plynie v kontrastných organických líniách. Na rozdiel od viditeľného povrchu ohýbanej preglejky na ostatných stoličkách z tejto dvojstrany je „líštička“ odetá v priliehavom úbore z pevnej kože. Komfort pri sedení umocňuje priebežná línia lakťových opierok. Stoličku navrhol Francúz Patrick Norguet pre Pedrali.

 

TEXT: MICHAL LALINSKÝ
FOTO: ARPER, CHERNER, FRITZ HANSEN, PEDRALI
Zdroj: časopis Môj dom 7/2018

Kategória: Dizajn
Tagy: drevený nábytok stoličky
Zdieľať článok

Diskusia