![](https://mojdom.zoznam.sk/wp-content/uploads/2020/01/1212797-768x335.jpg)
Dom, ktorý sa vám vryje do pamäti
O podobe telavivského domu sa rozhodlo v Barcelone v deň, ktorý jeho autorka Irit Axelrodová venovala návšteve pavilónu medzinárodnej výstavy od Ludwiga Miesa van der Rohe. „Otvorili sa mi oči,“ uviedla v jednom z rozhovorov.
{R1}
Načo mramor! Načo ónyx!
Priečelie eHousu sa vyznačuje, podobne ako jeho vzor Barcelonský pavilón, vyváženým účinkom rôznych materiálov, v tomto prípade omietnutej prednej časti bloku severného krídla a betónu. V menej exponovaných častiach exteriéru sa pridružujú rozsiahle sklené plochy, centrálnu časť so vstupom zvýrazňuje drevo. Akord štyroch materiálov – omietky, betónu, skla a dreva – zaisťujú v bočných pohľadoch drevené podlahy terás. Na kompozícii uličného priečelia sa vtipne podieľa ryha, prechádzajúca z južného (pravého) krídla na betónový múr.
Pri pohľade z mierne svažitej ulice vynikajú pri dome kríky železneca (Metrosiderios, vľavo), ktoré majú na jar atraktívne tmavočervené kvety, a pekné koruny vavrínu.
Amit Geron
Priečelie eHousu sa vyznačuje, podobne ako jeho vzor Barcelonský pavilón, vyváženým účinkom rôznych materiálov, v tomto prípade omietnutej prednej časti bloku severného krídla a betónu. V menej exponovaných častiach exteriéru sa pridružujú rozsiahle sklené plochy, centrálnu časť so vstupom zvýrazňuje drevo. Akord štyroch materiálov – omietky, betónu, skla a dreva – zaisťujú v bočných pohľadoch drevené podlahy terás. Na kompozícii uličného priečelia sa vtipne podieľa ryha, prechádzajúca z južného (pravého) krídla na betónový múr. Pri pohľade z mierne svažitej ulice vynikajú pri dome kríky železneca (Metrosiderios, vľavo), ktoré majú na jar atraktívne tmavočervené kvety, a pekné koruny vavrínu.
S precízne zladenými detailmi, napríklad vstupnej bránky, dverí a obkladov strednej časti domu a žalúzií na sklenej stene v obývacom priestore dlhej štrnásť metrov, sa stretávame v celom dome.
Vedľa vstupu sú rozložené polyetylénové guľové svietidlá od talianskej firmy Globo, ktorých variant AquaGlobo pláva aj v reflexnej nádrži
Amit Geron
S precízne zladenými detailmi, napríklad vstupnej bránky, dverí a obkladov strednej časti domu a žalúzií na sklenej stene v obývacom priestore dlhej štrnásť metrov, sa stretávame v celom dome. Vedľa vstupu sú rozložené polyetylénové guľové svietidlá od talianskej firmy Globo, ktorých variant AquaGlobo pláva aj v reflexnej nádrži.
Juhozápadné nárožie s terasou a reflexnou nádržou, ktorá zaberá polovicu šírky parcely. Prečnievajúce severné krídlo vytvára na terase závetrie a chráni miesto na stolovanie. Vždyzelené duby vyrastajú na terase i trávniku zo štvorcov – v strihanom trávniku vytvára tento geometrický obrazec odlišný porast.
Amit Geron
Sklo v dome, dom v skle
Podobne ako ryha na priečelí pokračuje výrez tvoriaci horizontálu na najbližšom rovnako orientovanom betónovom múre – v chodbe severného krídla (obr. 11). Tu, v obývacom priestore, je vo výreze umiestené okno na výhľad od jedálenského stola. Opačnú os tvorí okno v rohu miestnosti obrátené k vchodu. Pretínajúce sa osi sú kľúčovým prvkom dizajnu domu.
Chodníky, aké vidíme v podraste z brečtanu, už dlho inšpirujú architektov v japonských čajových záhradách rodži.
Amit Geron
Podobne ako ryha na priečelí pokračuje výrez tvoriaci horizontálu na najbližšom rovnako orientovanom betónovom múre – v chodbe severného krídla (obr. 11). Tu, v obývacom priestore, je vo výreze umiestené okno na výhľad od jedálenského stola. Opačnú os tvorí okno v rohu miestnosti obrátené k vchodu. Pretínajúce sa osi sú kľúčovým prvkom dizajnu domu. Chodníky, aké vidíme v podraste z brečtanu, už dlho inšpirujú architektov v japonských čajových záhradách rodži.
Niekoľko pretínajúcich sa osí sa črtá ihneď po vstupe do domu. Tvoria ich napríklad zrkadlá proporčne zosúladené s výrezmi v múre napríklad s kuchynským oknom na susednej fotografii. Vystupujúci blok, ktorý plní funkciu police, je dekorovaný typografickými znakmi pripomínajúcimi komixové bubliny a popart; v dome sú na viacerých miestach detaily v podobnom duchu – piktogramy a motívy písma.
Amit Geron
Všetky cesty vedú k zeleni
Obývací priestor je prevoňaný vetvičkami eukalyptu so striebristými listami (Eucalyptus cinerea) v prírodnej kytici. Váza s kyticou stojí na stole La Rotonda s nohami z načierno moreného jaseňa (Cassina Spa, 1977) od Maria Belliniho, okolo stola sú stoličky potiahnuté kožou, Scacchi (Poliform, 1993) od Paola Pivu. Zadná stena bloku s kuchynskými spotrebičmi tvorí dokonalé pozadie aj ostatným významným dizajnérskym dielam, okrem iného svietidlu Dear Ingo (Moooi, 2003) od telavivského dizajnéra Rona Gilada žijúceho v New Yorku, dvom kreslám 512 Ombria s čierno lakovanými nohami v atraktívnej úprave embossed (Cassina, 2004) od Le Corbusierovej spolupracovníčky Charlotte Perrlandovej a konferenčným stolíkom La Table Basse z lakovaného hliníka (MDF Italia) od Xaviera Lusta.
Amit Geron
Záhradnú fasádu južného bloku možno považovať za proporčne odlišnú analógiu početných výrezov v múroch v interiéri.
Kamenná drvina vo štvorcových výrezoch tu i na severnej terase pomáha zadržiavať v pôde vodu a chráni korene stromu pred prehrievaním.
Amit Geron
Záhradnú fasádu južného bloku možno považovať za proporčne odlišnú analógiu početných výrezov v múroch v interiéri. Kamenná drvina vo štvorcových výrezoch tu i na severnej terase pomáha zadržiavať v pôde vodu a chráni korene stromu pred prehrievaním.
Snímka dokladá odlišnosť pohľadových osí, ktoré architektka nazýva vizuálne koridory – stredný ústi do sporo osvetleného úzkeho dvora. K atmosfére prispieva neosvetlená západná stena obrátená do ulice. Východnej pri dlhom okne dodáva ešte viac svetla svetlík.
Pred oknom obráteným k vstupu stojí lampa Knueller z pokrčeného papiera a sklolaminátu (Ingo Maurer, 2004) od Bernharda Desseckera, v popredí je nad raňajkovým stolom vysunutá nástenná lampa 265 od Paola Rizzata (Flos, 1973).
Amit Geron
Snímka dokladá odlišnosť pohľadových osí, ktoré architektka nazýva vizuálne koridory – stredný ústi do sporo osvetleného úzkeho dvora. K atmosfére prispieva neosvetlená západná stena obrátená do ulice. Východnej pri dlhom okne dodáva ešte viac svetla svetlík. Pred oknom obráteným k vstupu stojí lampa Knueller z pokrčeného papiera a sklolaminátu (Ingo Maurer, 2004) od Bernharda Desseckera, v popredí je nad raňajkovým stolom vysunutá nástenná lampa 265 od Paola Rizzata (Flos, 1973).
V kuchyni slúži ako odkladací priestor parapet pásového okna a výrez v múre pozdĺž pracovnej dosky. Z opačnej strany kuchyne, od dverí do záhrady, sa núka výhľad na reflexnú nádrž, rolety chránia interiér pred popoludňajším slnkom.
V loftovom architektonickom rámci sú integrované spotrebiče Miele z leštenej ocele, kanvica Alessi Mami od Stefana Giovannoniho (2003) na sporáku je ďalším príkladom z kolekcie špičkového talianskeho dizajnu.
Amit Geron
V kuchyni slúži ako odkladací priestor parapet pásového okna a výrez v múre pozdĺž pracovnej dosky. Z opačnej strany kuchyne, od dverí do záhrady, sa núka výhľad na reflexnú nádrž, rolety chránia interiér pred popoludňajším slnkom. V loftovom architektonickom rámci sú integrované spotrebiče Miele z leštenej ocele, kanvica Alessi Mami od Stefana Giovannoniho (2003) na sporáku je ďalším príkladom z kolekcie špičkového talianskeho dizajnu.
Priestor na bývanie aj na rozlet
Vyvýšená spálňa umožnila vytvoriť pri päte múru sklený sokel, cez ktorý prúdi svetlo do dolného obytného priestoru, momentálne slúžiaceho ako herňa.
Police, ryhy v múroch a svetlo rozptýlené laminovaným mliečnym sklom svetlíka vytvárajú silné horizontály, ktoré zmierňuje vysoký priechod do dvoch detských izieb a sklené steny – vľavo odkrýva pohľad do úzkeho dvora s vysadeným bambusom (Bambusa multiplex), doprostred terasy vybrali rohovník (Ceratonia Siliqua) s plodmi známymi ako svätojánsky chlieb. Na sklených dverách na terasu upúta piktogram bicykla – vedľa je naozaj miesto na ich uloženie.
Amit Geron
Vyvýšená spálňa umožnila vytvoriť pri päte múru sklený sokel, cez ktorý prúdi svetlo do dolného obytného priestoru, momentálne slúžiaceho ako herňa. Police, ryhy v múroch a svetlo rozptýlené laminovaným mliečnym sklom svetlíka vytvárajú silné horizontály, ktoré zmierňuje vysoký priechod do dvoch detských izieb a sklené steny – vľavo odkrýva pohľad do úzkeho dvora s vysadeným bambusom (Bambusa multiplex), doprostred terasy vybrali rohovník (Ceratonia Siliqua) s plodmi známymi ako svätojánsky chlieb. Na sklených dverách na terasu upúta piktogram bicykla – vedľa je naozaj miesto na ich uloženie.
Každodenné predstavenie
Pásové okno v severnejšej z dvoch detských izieb, situované v línii očí, tu pôsobí všedne, tento princíp však priniesol aj nezvyčajné riešenia, napríklad okno prispôsobené tomu, kto sedí vo vani. Popartová grafika, typická pre celý dom, sa tu prejavila v šablónovej štylizácii dekóru na stenách.
Amit Geron