Prestavba rodinného domu je vždy náročná. Často býva dokonca náročnejšia než stavba nového a výsledok nemusí byť vždy presvedčivý. Ak je však základ v poriadku a zásahy premyslené (netreba sa hneď uchýliť k radikálnym rezom), aj starší dom môže získať všetky kvality novostavby.
Dom s dreveným mimikry
Prízemný rodinný dom v jednej z pokojných piešťanských štvrtí postavili asi pred štyridsiatimi rokmi. V tých časoch, keď u nás „frčali“ klasické kocky, bol pomerne netradičný – podpivničená je len jeho predná časť, čo sa na obytnom podlaží prejavilo zvýšenou polohou spální a kúpeľne, orientovaných do ulice. Pôvodne švédsky typový projekt, ktorý do Piešťan priviezol niekedy v 70-tych rokoch vtedajší riaditeľ Chirany, koloval s rôznymi úpravami po známych a kolegoch, a tak v okolí nájdete niekoľko desiatok podobných stavieb. A hoci bol dom zaujímavo riešený a vo svojej dobe veľmi moderný, časy aj nároky na bývanie sa zmenili, a tak sa jeho nový majiteľ rozhodol pre rekonštrukciu.
Ešte pred dvoma rokmi bol dom skrytý za obrovskými smrekmi, takže z ulice ho vlastne ani nebolo vidieť. Stromy musela zrezať špecializovaná firma, vyklčovať pne dalo novému majiteľovi domu tiež poriadne zabrať. Peter Drab
Keď zrezali mohutné stromy, objavil sa prízemný domček. Za oknami v jeho soklovej časti je dnes namiesto pivnice nový dvojizbový byt. Peter Drab
Pultová strecha pozvoľna klesá smerom do záhrady, podobne ako kedysi, avšak dnes už pod väčším sklonom. Vyžiadala si to nová strešná krytina – betónové škridly, ktoré uložili na drevené nosníky. Bolo teda potrebné dobudovať štít (z ľahkého bieleho pórobetónu), čím uličná fasáda zároveň získala príjemnejšie proporcie. Peter Drab
Pultová strecha pozvoľna klesá smerom do záhrady, podobne ako kedysi, avšak dnes už pod väčším sklonom. Vyžiadala si to nová strešná krytina – betónové škridly, ktoré uložili na drevené nosníky. Bolo teda potrebné dobudovať štít (z ľahkého bieleho pórobetónu), čím uličná fasáda zároveň získala príjemnejšie proporcie. Peter Drab
Optické triky a liečba drevom
Aj keď novému majiteľovi – mladému mužovi, išlo najmä o zmeny v interiéri, ktoré by zo starého domu urobili moderné bývanie, pri rekonštrukcii sa výrazne zmenil aj exteriér. Neostalo totiž len pri zateplení a výmene okien. A hoci je rozdiel medzi pôvodnou a novou podobou domu priam dramatický, jediným stavebným zásahom do jeho podstaty bola malá zmena v oblasti strechy. Všetko ostatné obstarali pridané ľahké drevené konštrukcie a omietkové farby. Zväčšenie sklonu pultovej strechy súviselo jednak s uličnou fasádou – tá získala nadstavaním príjemnejšie proporcie, a jednak s novou strešnou krytinou. Na rozdiel od pôvodných asfaltovaných pásov totiž tvoria nový strešný plášť sivé betónové škridly, pri ktorých bolo potrebné dodržať predpísaný minimálny sklon. Uličné priečelie potom dotvorila drevená treláž – jednotne pôsobiaca predsadená konštrukcia, ktorá nebráni svetlu ani výhľadu, skryla rôzne odskoky a členenie pôvodnej stavby, ktoré sa dnes už zdá zbytočne komplikované.
Drevená treláž zjednotila uličnú fasádu – skryla rôznorodé odskoky a presadenia okolo sokla, okien a rímsy v úrovni strechy. „Príjemne ma prekvapila najmä pozitívna reakcia starších ročníkov,“ hovorí autor návrhu. „Myslel som si totiž, že práve starší ľudia, ktorí obvykle bývajú konzervatívni, budú najväčšími obhajcami klasiky z minulosti a kritikmi predsadenej drevenej konštrukcie, ktorou sa mierne potlačilo klasické členenie fasády.“ Dano Veselský
Okrem drevenej treláže na čelnej fasáde bolo dôležité aj farebné riešenie bočnej steny domu: „Chceli sme tu vytvoriť niečo zaujímavé, aby jednofarebná plocha nepôsobila príliš monumentálne. Takáto farebná kamufláž ju rozčlenila a opticky zmenšila,“ vysvetľuje Michal Staško. Dano Veselský
Hoci priečelie dnes prekrýva treláž, v interiéri je viac svetla než predtým pod statnými smrekmi. „Priateľka sa trochu bála, že bude mať v spálni pocit ako vo väzení,“ vedie nás mladý majiteľ domu do jednej z dvoch miestností orientovaných do ulice. „Ale teraz jasne vidno, že drevo na fasáde pôsobí skôr ako riedke exteriérové žalúzie alebo slnolam,“ dodáva spokojne. „V interiéri je nielen dostatok svetla, ale bonusom je aj zvýšenie bezpečnosti vďaka treláži,“ dopĺňa ho autor návrhu. Dano Veselský
Zmenou prešla celá vstupná časť domu – aby malá predsienka nepôsobila stiesnene, použili tu toľko skla, koľko len bolo možné.
Pod pôvodný šikmý strop zavesili rovný, avšak kaskádovito odstupňovaný sadrokartónový podhľad, v ktorom je vtipne zabudované osvetlenie. Dano Veselský
Zmenou prešla celá vstupná časť domu – aby malá predsienka nepôsobila stiesnene, použili tu toľko skla, koľko len bolo možné. Pod pôvodný šikmý strop zavesili rovný, avšak kaskádovito odstupňovaný sadrokartónový podhľad, v ktorom je vtipne zabudované osvetlenie.
Opakovanie rovnakých prvkov je osvedčeným prostriedkom na vytvorenie jednotného dojmu, treláž pri vstupných dverách však nie je samoúčelná – potláča ich pôsobenie (podobne ako pri oknách na čelnej fasáde), a pritom vytvára praktické závetrie. Dano Veselský
Z podobnej drevenej treláže vytvorili autori rekonštrukcie, Mgr. art. Michal Staško a Ing. arch. Norbert Sládečka aj praktické závetrie, ktoré chráni sklenené vstupné dvere. Okrem tejto neveľkej prístavby zmenila pôsobenie bočnej steny domu aj neobvyklá maľba šikmých pruhov: „Aby jednofarebná bočná fasáda nepôsobila príliš monumentálne, využil som kamufláž, ktorá ju rozčlenila a opticky zmenšila,“ vysvetľuje Michal Staško. „Väčšinou sa na domy maľujú štvorce a obdĺžniky, ale fasádne farby ponúkajú omnoho širšie možnosti,“ pokračuje. „A toto je ukážka, že majstri sú šikovní, len im treba dať ideu, presvedčiť ich, aby sa nebáli nových vecí. Lebo obavy sú v takýchto prípadoch neopodstatnené – ide predsa len o farbu, ktorá sa dá kedykoľvek pretrieť. S farbou, páskou a šnúrkou sa pritom dajú robiť priam zázraky. Aspoň tie optické. Tu som, našťastie, natrafil na mladého investora, ktorý mal pre tento nápad pochopenie,“ dodáva spokojne.
Vzhľad prízemného domu celkom zmenili pridané drevené konštrukcie, šikovným trikom bolo aj farebné riešenie bočnej steny, ktoré potlačilo monotónnosť veľkej, predtým jednoliatej plochy. Ako vidno, rekonštrukcia môže aj vonkajšiu formu domu posunúť na úroveň moderných novostavieb. Dano Veselský
Tvár domu obrátenú do záhrady celkom zmenila moderná drevená terasa s pergolou, ktorá zároveň v duchu súčasných trendov plynulo spojila vynovenú obývačku s exteriérom. Nevzhľadnú stavbu u susedov časom skryje zeleň, ktorá bude lemovať hranice neveľkej záhradky.
Tvár domu obrátenú do záhrady celkom zmenila moderná drevená terasa s pergolou, ktorá zároveň v duchu súčasných trendov plynulo spojila vynovenú obývačku s exteriérom. Nevzhľadnú stavbu u susedov časom skryje zeleň, ktorá bude lemovať hranice neveľkej záhradky. Dano Veselský
O byt viac
K požiadavkám nového majiteľa patrila aj premena pôvodnej pivnice na samostatný byt, ktorý by mohol prenajímať. „Bolo potrebné premiestniť všetky siete vrátane kanalizácie, všetko zasekať a skryť, ale nakoniec tu vznikol celkom pekný dvojizbový byt,“ vedie nás dizajnér do prvých sklených dverí a ďalej dolu schodmi. Pôvodne sa do domu vchádzalo jedinými dverami, z predsiene potom viedli schody do pivnice. Keďže tu však vznikli dva samostatné byty, boli potrebné aj dva samostatné vstupy – nový vstup do bytu v bývalej pivnici je dnes tesne vedľa pôvodných dverí do domu, ktoré pre lepšie presvetlenie vstupných priestorov tiež vymenili za sklenené. Malou zmenou musela, prirodzene, prejsť aj maličká predsieň, z ktorej sa kedysi schádzalo do pivnice, o niečo väčšou schody.
Za oknami na terasu je aj dnes obývačka a kuchyňa, avšak už nie v samostatných miestnostiach, ale v jednom veľkom otvorenom dennom priestore.
Jednoduchý moderný interiér príjemne oživili obrazy od výtvarníka Dávida Švorca. Po mojej poznámke o nepríjemnom pôsobení pustých stien v mnohých dnešných interiéroch sa Michal Staško podelí o svoje skúsenosti: „Mnohí totiž nevedia urobiť pri zariaďovaní ten posledný krok – nájsť dielo, ktoré by sa im páčilo aj finančne vyhovovalo. Dôležité je, aby sa človek do obrazu zamiloval. Ďalšou otázkou potom je, kam ho zavesiť. Pretože s obrazmi je to tak, že si musia svoje miesto v byte nájsť. Niekedy ich treba vyskúšať viacero. Francúzi to riešia tým, že obrazy najskôr opierajú o stenu, a až keď im nájdu správne miesto, zavesia ich.“ Dano Veselský
Za oknami na terasu je aj dnes obývačka a kuchyňa, avšak už nie v samostatných miestnostiach, ale v jednom veľkom otvorenom dennom priestore. Jednoduchý moderný interiér príjemne oživili obrazy od výtvarníka Dávida Švorca. Po mojej poznámke o nepríjemnom pôsobení pustých stien v mnohých dnešných interiéroch sa Michal Staško podelí o svoje skúsenosti: „Mnohí totiž nevedia urobiť pri zariaďovaní ten posledný krok – nájsť dielo, ktoré by sa im páčilo aj finančne vyhovovalo. Dôležité je, aby sa človek do obrazu zamiloval. Ďalšou otázkou potom je, kam ho zavesiť. Pretože s obrazmi je to tak, že si musia svoje miesto v byte nájsť. Niekedy ich treba vyskúšať viacero. Francúzi to riešia tým, že obrazy najskôr opierajú o stenu, a až keď im nájdu správne miesto, zavesia ich.“
Aj z pôvodnej obývačky sa dalo vyjsť do záhrady, samostatná miestnosť však bola pomerne malá. Peter Drab
Šikmý strop vyrovnali sadrokartónovým podhľadom. Peter Drab
„Predtým tu bola v podstate klasická pivnica, s kotlom a nejakým-tým neporiadkom. Našťastie, sú tu normálne okná, ibaže umiestnené o čosi vyššie, takže zmena na obytný priestor nebola až taký problém,“ hovorí Michal Staško. Pivničnú atmosféru úspešne potlačili veselé farby ako na podlahe, tak aj na zariadení, vďaka ktorým pôsobí nový bytík príjemne a optimisticky.
Nový majiteľ domu chcel bývať v modernom interiéri, dôležitá bola preňho najmä priestranná denná zóna – otvorený denný priestor vznikol na mieste pôvodnej obývačky a kuchyne, ktoré dnes namiesto priečky oddeľuje len nízka stienka. Miestnosť opticky prepojili aj so susednou halou, vďaka čomu pôsobí ešte vzdušnejšie. (Pohľad z obývačky smerom ku kuchyni) Dano Veselský
Hoci boli stavebné zásahy naozaj premyslené a obmedzili sa na nutné minimum, rekonštrukcia aj tak trvala viac než rok a bola pomerne náročná.
Základné farebné ladenie interiéru si určil sám majiteľ domu, ktorý inklinuje najmä k drevu a prírodnému vzhľadu. (Pohľad z kuchyne smerom do obývačky) Dano Veselský
Hoci boli stavebné zásahy naozaj premyslené a obmedzili sa na nutné minimum, rekonštrukcia aj tak trvala viac než rok a bola pomerne náročná. Základné farebné ladenie interiéru si určil sám majiteľ domu, ktorý inklinuje najmä k drevu a prírodnému vzhľadu. (Pohľad z kuchyne smerom do obývačky)
Menila sa aj poloha schodiska vedúceho na vyvýšenú podestu, z ktorej je prístupná spálňa, pracovňa a kúpeľňa. Na mieste bývalých schodov vzniklo pri kuchyni, tesne vedľa dverí do komory, šikovné zázemie na chladničku. Dano Veselský
Stena s nikami je vymurovaná z Ytongu, zadné plochy otvorov sú z plexiskla, cez ktoré preniká na podestu a schody svetlo. Ako vidno, pórobetón a fantázia je pre interiér mimoriadne priaznivá kombinácia. Výhodou takejto murovanej konštrukcie navyše je, že je stabilná, únosná a ani časom nepopraská. Peter Drab
Stena s nikami je vymurovaná z Ytongu, zadné plochy otvorov sú z plexiskla, cez ktoré preniká na podestu a schody svetlo. Ako vidno, pórobetón a fantázia je pre interiér mimoriadne priaznivá kombinácia. Výhodou takejto murovanej konštrukcie navyše je, že je stabilná, únosná a ani časom nepopraská. Peter Drab
Aby sa predtým samostatná kuchyňa a obývačka stretli v čo najväčšom otvorenom priestore, pričlenili k nim aj halu, ktorú predtým oddeľovali od obývačky posuvné dvere. Na rozhraní kuchyne a haly, na mieste bývalých schodov, je teraz priestor na chladničku, ktorý od nových schodíkov a vyvýšenej podesty oddeľuje originálna stena s nikami.
Autorom sošiek umiestnených v nikách je Michal Staško, ktorý na margo dekorácií pripomína: „Je to mobiliár, takže sa netreba báť rôzne ich premiestňovať, aby sa interiér trochu obmieňal. Dôležité však je držať sa pri výbere určenej farebnosti.“ Dano Veselský
Aby sa predtým samostatná kuchyňa a obývačka stretli v čo najväčšom otvorenom priestore, pričlenili k nim aj halu, ktorú predtým oddeľovali od obývačky posuvné dvere. Na rozhraní kuchyne a haly, na mieste bývalých schodov, je teraz priestor na chladničku, ktorý od nových schodíkov a vyvýšenej podesty oddeľuje originálna stena s nikami.
Zaujímavým prvkom v otvorenom interiéri je podesta, z ktorej sú prístupné miestnosti obrátené do ulice – dom je totiž podpivničený len čiastočne a časť obytného priestoru nad pivnicou je mierne vyvýšená.
Aby bola prevádzka v dome logická, bolo potrebné zmeniť polohu schodov a pôvodnú podestu predĺžiť. Dano Veselský
Zaujímavým prvkom v otvorenom interiéri je podesta, z ktorej sú prístupné miestnosti obrátené do ulice – dom je totiž podpivničený len čiastočne a časť obytného priestoru nad pivnicou je mierne vyvýšená. Aby bola prevádzka v dome logická, bolo potrebné zmeniť polohu schodov a pôvodnú podestu predĺžiť.
Čerstvý vietor v interiéri
Výrazná zmena sa odohrala v interiéri – ako to už v starších domoch chodí, aj tu bola totiž dispozícia pôvodne rozdrobená na pomerne malé miestnosti, ktoré spájala zbytočne veľkorysá hala. Mladému majiteľovi prekážala najmä malá obývačka oddelená od kuchyne – vyhovoval by mu čo najväčší otvorený a vzdušný priestor, ktorý by plnil funkciu obývačky, kuchyne aj jedálne. Nasledovalo teda nevyhnutné búranie priečok, čím sa interiér otvoril a presvetlil. Zmenou polohy schodiska vedúceho na podestu, z ktorej je prístupná vyvýšená spálňa, pracovňa a kúpeľňa, sa pohyb v priestore zjednodušil a odstránenie širokých posuvných dverí umožnilo opticky pričleniť vstupnú halu k priestoru obývačky. „Pri otáčaní schodov sa vedľa dverí do komory vytvorilo aj šikovné zázemie na chladničku,“ vysvetľuje autor návrhu. „Myslím si, že ak chladnička nemá nejaký zaujímavý dizajn, napríklad retro, nie je veľmi čo vystavovať. V takom prípade preferujem jej zabudovanie do linky, čo vyzerá omnoho elegantnejšie. Keďže tu je skrytá za stenou, nepôsobí v otvorenom obytnom priestore rušivo.“
Hranicu medzi obývačkou a kuchyňou naznačuje nízka stienka, ktorá zároveň vytvára priestorovú oporu pre jedálenský stôl. Dano Veselský
Elegantne čistú modernú kuchyňu si majiteľ nechal na mieru vyrobiť u stolára. Odkladacie priestory dopĺňa susediaca komora. Chladničku sa podarilo z otvoreného obytného priestoru šikovne upratať. Dano Veselský
Stienku deliacu otvorený obytný priestor a rovnako aj zábradlie na podeste pred spálňou a pracovňou mala tvoriť multifunkčná zostava rôznych driev s otvormi na umiestnenie rozličných predmetov. Dano Veselský
Stienku deliacu otvorený obytný priestor a rovnako aj zábradlie na podeste pred spálňou a pracovňou mala tvoriť multifunkčná zostava rôznych driev s otvormi na umiestnenie rozličných predmetov. Dano Veselský
Posúvala sa aj priečka medzi kúpeľňou a spálňou – spálni to veľmi neublížilo a maličkej kúpeľni, naopak, veľmi pomohlo. Na všetko, čo bolo potrebné domurovať, použili praktický biely pórobetón. Dôvody boli celkom logické – s Ytongom sa dobre pracuje, je ľahký a rozmery tvárnic sa dajú jednoducho upraviť podľa potreby, čo je najmä pri rekonštrukciách často priam neoceniteľný benefit. Konštrukcia podesty, z ktorej sa vchádza do spální a kúpeľne, je betónová, nové stropy sú zo sadrokartónu – celým domom sa totiž pôvodne niesol šikmý strop, ktorý kopíroval šikminu strechy. Nový strop tvorí kaskádovito odstupňovaný podhľad, v ktorom je zabudované osvetlenie.
Africky pôsobiaca plastika je v skutočnosti rýdzo slovenská – je poskladaná z dnes už takmer zabudnutých pracovných nástrojov, ktoré sa u nás kedysi bežne používali. Jej autorom je Michal Staško. (Viac na www.stasko.sk) Dano Veselský
Moderná kúpeľňa si žiadala aspoň o čosi viac miesta, než bolo na hygienické zázemie k dispozícii pôvodne. Priečku medzi kúpeľňou a spálňou preto posunuli smerom do spálne tak ďaleko, ako to len bolo možné – ostalo v nej tak akurát miesta na šatníkovú skriňu, manželskú posteľ a nočné stolíky. O ďalšie, tentoraz optické zväčšenie priestoru kúpeľne sa postarali zrkadlá umiestnené na jej dvoch stenách – siahajú až po strop a do kútov. Dano Veselský
Takto vyzerala tunajšia kúpeľňa predtým. Peter Drab
Takto vyzerala tunajšia kúpeľňa predtým. Peter Drab
Pôdorys prízemia – pôvodný stav Mgr. art. Michal Staško
Pôdorys prízemia po rekonštrukcii Mgr. art. Michal Staško