
Dom postavený pre mladú rodinu obklopený zeleňou
Dom vo Ville Devoto, jednej z takmer päťdesiatich štvrtí Buenos Aires, postavili architekti z ateliéru Andrés Remy Arquitectos na pozemku s rozmermi 18 × 24 metrov. Jeho veľkým plusom bola adresa v žiadanej štvrti, mínusom zas, že ho tesne obopínali tri susedné budovy. Aj napriek stiesnenému priestoru sa architektom podarilo pripraviť tu pre mladú rodinu bývanie v zeleni – nielenže z okien vidia dokonalý trávnik lemovaný ihličnanmi, ale príroda – voda, kamene a rastliny – ich obklopujú aj v interiéri.
{R1}
Manévre pre trávnik
Našťastie sa ani jedna zo susedných stavieb neobracia na pozemok oknom. Architekti tak mohli dve krídla domu navrhnúť tesne pri okolitých budovách a ostalo dosť miesta na zeleň.
Projektovanie na stiesnenom priestore pritom viedlo k nezvyčajnému stretu krytej parkovacej plochy s bazénom, nepopierateľnou pointou domu, ktorý nie je vsadený do terénu, ale stojí na ňom. Belasý obdĺžnik jeho sklenej steny bude zrejme priťahovať zrak aj po rokoch rovnako ako v prvý deň. A ak sa za ňou zjavia plávajúci, stanú sa hercami v pohyblivom obraze.
Z východného rohu átria je dobrý výhľad na belasú pointu, atraktívny obdĺžnik sklenej steny bazénu, na jemnú krivku terénu stúpajúceho k bazénu a odlesky vody na vysunutom krídle s hlavnou spálňou – lepší je asi už len z pohovky v obývačke.
Alejandro Peral
Bazén i parkujúce limuzíny skrýva vysoký plot, za ktorým vďaka premyslenej kompozícii zmizli aj dve z troch krídel vily. Ten, kto prejde okolo, zazrie len predný trakt, malý zlomok domu.
V krytom priestore na parkovanie členia podlahu z lešteného betónu ryhy, aby ladila s veľkoformátovou dlažbou v exteriérovom obytnom priestore, takzvanej galeríi. Približne pätnásť metrov dlhý priestor od brány ku kuchyni pomohla skrátiť kompozícia z hranolov. Je v nich miesto na odkladanie a gril.
Alejandro Peral
Pohľad z príjemne tienistého miesta pod vysunutým krídlom so spálňou rodičov na zadné krídlo. Redukovanú šírku poschodovej časti v stiesnenom priestore možno len kvitovať. V zábere zaujme tiež neobyčajná hrúbka sklenenej steny bazénu.
Alejandro Peral
Každé z troch podlaží je funkčne ucelené: prízemie možno nazvať spoločenské, prvé poschodie oddychové a druhé rekreačné. Pod prednú časť poschodia, obrátenú do ulice, argentínski architekti „zasunuli“ státie pre dve autá, za ním pokračuje priestranstvo otvorené z dvoch strán a ešte aj osvetlené svetlíkom z laminovaného skla. Do bočnej strany prízemia zas „vtisli“ chodník ku vchodu. Prekrýva ho poschodie, podopreté len elegantným štíhlym okrúhlym stĺpom. Miesto na parkovanie, komunikácie či terasa bývajú zvyčajne vedľa domu a ukrajujú zo zelene, tu ich však z trávnika „odsunuli“ a budova ich „absorbovala“.
Múr zo štiepaného kameňa, ktorý sa tiahne od parkovacej plochy až do kuchyne, delí odlišné osvetlenie. Kým v galeríi, kde po ňom steká voda, sa ligoce v žiari bodových svietidiel v nádrži, v kuchyni ho zalieva svetlo zhora, zo zdroja skrytého pod stropným podhľadom. Za vidna vyniká úsek v galeríi pod oknom svetlíka.
Alejandro Peral
Obrys sedem metrov dlhého bazéna v podstate „kopíruje“ členitý obrys budovy. Výhľad na vodu ponúka z dvoch strán aj spálňa na poschodí.
Alejandro Peral
Žblnkot pri grilovaní
Reprezentačný rámec priestoru na posedenia väčšej spoločnosti pri grile – v španielčine takúto miestnosť volajú galería – tvorí kamenná stena, po ktorej steká voda, a, podľa slov architekta, „tlmí hrany kameňa“. Dve steny obývačky a jedálne v zadnom, kolmo pripojenom krídle sú zasklené, a to nielen smerom na dvor, ale aj na opačnú stranu, kde cez sklo vidieť do úzkeho átria, v ktorom bujnejú vlhkomilné rastliny. Kuchyňa nie je súčasťou obytnej zóny, patrí dokonca do susedného krídla a od obývačky a jedálne ju oddeľuje schodište.
V bielom prostredí galeríe dominujú tri výrazné prvky: stena zo štiepaného kameňa, po ktorej steká do úzkej nádrže voda, tmavá stena s kompozíciou kruhových otvorov a hlavná atrakcia domu – bazén.
Alejandro Peral
Z galeríe sa prechádza posuvnými dverami do kuchyne, ladenej takisto dobiela, s akcentmi ocele a svetlej dyhy. Okrúhle okno vo vnútorných kuchynských dverách nadväzuje na riešenie steny pri bazéne – opakovaním prvkov vzniká bohatá sieť súvislostí, súčasť identity domu.
Alejandro Peral
Prízemie pôsobí priam odhmotnene – prispieva k tomu otvorená galería, ako aj tmavá priečka, okolo ktorej z každého uhla vidieť priestor, a sklená, odsúvateľná stena v obývacej zóne. Súvislý múr ohraničuje na prízemí iba úsek nárožia, kde sa pozdĺžne krídlo stretáva so zadným traktom. Dojem odhmotnenosti podporuje aj predné krídlo, keďže jeho výrazne vystupujúce poschodie nie je podopreté.
Exteriérový obytný priestor „odhmotňuje“ prízemie. Prispieva k tomu aj tmavá priečka, keďže všade okolo nej vidno priestor, do ktorého sú priehľady aj priamo v nej. Predné krídlo s výrazne vystupujúcou časťou bez podpory tento dojem ešte zosilňuje.
Alejandro Peral
Decentne poodhalený dom
Predné krídlo so spálňou rodičov, kúpeľňou a šatníkom mení na prvom poschodí pôdorys domu z písmena L na zrkadlovo obrátené C. Na opačnej strane, nad obývacou zónou, siaha poschodová časť len nad jedáleň. Možno predpokladať, že architekti tým chceli odľahčiť pohľad na objekt z tejto strany, alebo sa domnievať, že sa usilovali zmenšiť tieň, ktorý dom vrhá na susedný pozemok. Najpravdepodobnejšie však je, že ich zámerom bolo, aby dom od ulice nepôsobil priveľmi rozložito a aby zachovali určitú zdržanlivosť, ktorou sa vyznačujú aj tie najprepychovejšie staré rezidencie vo Ville Devoto.
Jedálenská časť sa od obývacej odlišuje iným stvárnením stropu i viac ako metrovým rozdielom vo výške. Nad obývacou časťou je už len plochá strecha. Pôsobivú atmosféru vytvárajú vlhkomilné rastliny v úzkom átriu. Pozoruhodné sú dvojkreslá postavené za vrchstolom.
Alejandro Peral
K priestoru otvorenému do exteriéru sa pripája aj zadné krídlo s odsúvateľnými sklenými stenami. Jediný väčší úsek múru na prízemí ohraničuje nárožie pozdĺžneho a zadného krídla a aj ten prerušuje okno do kuchyne a vchodové dvere.
Alejandro Peral
Keď sa za sklenou stenou bazéna objavia plávajúci, stávajú sa pohyblivým obrazom, hercami.
Alejandro Peral
Je zaujímavé, že herňa, miestnosť v tomto skrátenom krídle na poschodí, nemá priehľad do zadného átria. Na poschodí je doň vidieť jedine z haly pri vyústení schodiska. Cieľom bolo akiste vytvoriť neutrálnu slnečnú miestnosť bez sugestívnej, trocha morbídnej, trocha amazonskej atmosféry svetla a tieňa, ktorú obývačke poskytuje átrium s bujným rastlinstvom. Herňu napokon nebolo treba prisvetľovať átriom. Svetlo do nej prúdi oknom do záhrady aj zasklením obráteným na severovýchod, nad plochú strechu.
Vďaka pekným starým stromoradiam, ktorých je tu viac ako v iných štvrtiach, si štvrť Villa Devoto vyslúžila označenie Záhrada Buenos Aires. Koruny stromov clonia výhľad na dom aj z niekoľkých okolitých činžiakov.
Alejandro Peral
Na juhovýchodnom nároží prvého poschodia pribudlo átrium so záhradou v japonskom štýle, s posypom z drveného bieleho kameňa. Vďaka veľkým oknám doň nie je na schodišti menej svetla ako v ostatných miestnostiach v dome. Úzke átriá využili architekti aj kompozične – na strechách ich ohraničili múrmi, ktorých kvádre ešte viac komplikujú obrys budovy.
Stena, dlažba aj obloženie vírivej vane pripomínajú prostredie v prednej časti domu. Z terasy je priečkou vyčlenený priestor na sušenie bielizne, za ním, mimo záberu kamery, je minizáhrada v japonskom štýle, s plochou vyplnenou bielym drveným kameňom, podobne ako v átriách.
Alejandro Peral
Na druhom poschodí, ktoré aj s vyše sedemmetrovou terasou tvorí iba pätnásť percent plochy domu, sú priestory na fitnes, kúpele s masážnou vaňou, sauna a miestnosti pre personál, prístupné samostatným schodiskom z podesty hlavného schodišťa.