Konstrasty a fúzie v zariaďovaní hifi zostavy
Kedysi som čítal v nejakej filozofickej literatúre, že duše prišli zo žiariaceho neba sem pre to, aby v kontraste tohto sveta bolo vidieť ich skutočné svetlo. Priznám sa že neviem či je to presne tak, ale každopádne ma zaujala myšlienka kontrastu. Veľa krát sa mi ľudia hovoria svoje predstavy, alebo sa pýtajú aké reproduktory umiestniť do nejakého architektonického priestoru. Často ak majú orechový interier, tak chcú orechové bedne, keď biely, tak biele, keď rustikálne zariadené, tak napríklad niečo elektrónkové. Áno aj to je cesta ak to zoberie pod taktovku šikovný architekt, ale čo takto skúsiť nejaký poriadný kontrast?
Zoberme si zosilňovače DEVIALET. Ultra moderný, tenký chrómový prístroj nadupaný digitálnou technológiou. Jeho vzhľad a hlavne zvuk patrí medzi špičku 21-eho storočia. Videl som ho položený na starožitnom skutočne masívnom stole s tmavého dubového dreva. Jeho lesklý kovový povrch odrážal štruktúru dreva, dobové odreniny a malé poškodenia. Keď sme zapli osvetlenie, tak on bol ten, ktorý doslova žiaril na hodvábne matnom povrchu. Potom sa spustila hudba, plna dynamiky, farieb a detailov. Tak ako je v kontraste priestor s ultra moderným designom prístroja, tak sú v kontraste hlboké, presné basy s jemnými a detailnými stredmi a výškami. A výsledný efekt – dokonalá harmónia zrakových, ale aj sluchových vnemov.
Opakom je ultramoderný priestor, plný svetla, bielej farby a čistých zenových tvarov. Ako dve dominanty sa týčia reproduktory Aida od firmy Sonus Faber. Čierny stred a bočnice z hrubých vrstiev prírodného dreva, sú práve tým dynamickým bodom, ktorý magnetizuje pohľady hneď pri vstupe do miestnosti. Jasne vystupujúca štruktúra dreva, zvýraznená lesklým lakom. Výškače aj stredy umiestnené s prednej aj zadnej strany, dodávajú týmto monumentom aj technický dôraz, ktorý sa prejaví na holografickej priestorovosti zvuku. Zrazu nie sme sami v miestnosti ale tu stojí flautista a kúsok opodiaľ sedí hráč na akýsi čínsky strunový nástroj a potom, keď sa v nasledujúcej skladbe spustí opera a orchester spustí to svoje nadupané forte, tak začínam chápať talianske ponímanie zvuku a krásy.
Zaujímavým kontrastom minulosti a budúcnosti tento rok ponúka firma McIntosh, ku svojim 70 tim narodeninám. Elektrónky patria k časom minulým, ale moderné súčiastky a materiály ako uhlíkové vlákna k časom súčasným. Sedím v Bratislavskom BIS Audiu a prepínam farbu podsvietenia elektróniek zo zelenej na modrú a späť. Všetko je tu dotiahnuté. Retro dizajn s materiálmi z kozmickej doby. Zostávam pohrúžený v kresle a vnímam tú ľahkosť, ako sa prístroj pohráva s detailmi a ten krištáľovo čistý hlas speváčky a prirodzene zafarbené kvílenie trubky, ktorá mu kontruje. A potom už len Wágner a niečo z legendárneho Prsteňa Nibelungov aby sa orchester mohol rozmiestniť po posluchovom priestore.
FOTO: Oliver Dráb
Minule ma dostal, nie už ani kontrastom, ale zdanlivo nespojiteľným, výrobca rackov pod HIFI, firma Bassocontinuo. Hnedá rustikálna koža v spojení s hliníkovými platňami a nitovaním, ktoré mi navodilo pocit z detstva, keď som sa zaujímal o lietadlá. Antikorové nohy a toto všetko sú časti stojana určeného pod obľúbenú HIFI zostavu. Spomenul som si na kreslený film Ratatouille, kde si chlapík pri obyčajnom, ale dokonalom jedle, spomína na detstvo. Tak sa deje aj mne, keď vnímam túto symbiózu materiálov na zvukovo odladenom stojane. Vibrácie sú materiálmi, tvarom a konštrukciou minimalizované a tak, keď na ne kladiem prístroje celkový zvuk sa okamžite čistí, stáva sa jasnejším a jemné nuansy vystupujú do popredia.
FOTO: Oliver Dráb
Či už teda pôjdete do kontrastu farebného, prípadne historického, alebo nakoniec zostanete pri jednej farbe všetkého, dajte si poradiť od architekta, ktorý dokáže vycítiť, vaše estetické túžby, ale aj zavítajte k odborníkom na audiotechniku, aby to nie len špičkovo vyzeralo, ale aj špičkovo hralo.
Autor: Mgr Miroslav Maglen @top_ear_guru, www.bisaudio.sk
FOTO: Oliver Dráb
ZDROJ PR článok spoločnosti BIS audio, s.r.o.