Ako dopadlo spojenie starého vidieckeho domu s novostavbou

14. 10. 2015
Zdieľať

Upraviť starý dom tak, aby nestratil tvár a zároveň vyhovel novým potrebám, nie je jednoduchá úloha. A ak ju ešte skomplikuje ďalšie náročné zadanie – spojiť súkromie rodinného bývania s prostredím na prácu tak, aby si každé mohlo žiť vlastným životom v spoločnom priestore – začína to znieť napínavo. V tomto prípade sa skončil príbeh originálnou symbiózou a happyendom.

{R1}

Príbeh prestavby tohto domu 

je úzko zviazaný s príbehom architektonického ateliéru A1 Architects, ktorý založili Lenka Křemenová a David Maštálka, pôvodne spolužiaci z ateliéru architektúry s rovnakým označením A1 na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe. Začal ako Lenkin a Davidov diplomový projekt, dnes je ich domovom i ateliérom. Ale poďme pekne po poriadku. 


Nový dom siaha od južného okraja pozemku pri lese takmer až k severnému plotu susedov. V zadnej časti drevenej dostavby je kuchyňa, ktorá pokračuje ďalej do súkromnej záhrady drevenou terasou.

Nový dom siaha od južného okraja pozemku pri lese takmer až k severnému plotu susedov. V zadnej časti drevenej dostavby je kuchyňa, ktorá pokračuje ďalej do súkromnej záhrady drevenou terasou.
David Maštálka

Fasáda nového domu je z opaľovaných dosiek. 

Terasa nadväzujúca na kuchyňu je v peknom počasí ideálna na romantické stolovanie pod čerešňou.


Z ulice sa vchádza do dvorčeka medzi pôvodnou hospodárskou časťou, dnes zasadačkou, a ateliérom A1 Architects. Hoci zvonka vyzerá dom aj vďaka členitosti a rôznorodosti malý, vo vnútri poskytuje až prekvapivo veľa priestoru.

Z ulice sa vchádza do dvorčeka medzi pôvodnou hospodárskou časťou, dnes zasadačkou, a ateliérom A1 Architects. Hoci zvonka vyzerá dom aj vďaka členitosti a rôznorodosti malý, vo vnútri poskytuje až prekvapivo veľa priestoru.
David Maštálka

Starý dom

Postavili ho na začiatku 19. storočia v pražskej štvrti Hloubětín, na území pôvodnej osady V Chaloupkách. Podobne ako susedné, aj tento mal obyčajný obdĺžnikový pôdorys, s dlhšou stranou rovnobežnou s vrstevnicami kopca Aloisova, a tisol sa k západnému okraju pozemku tak, aby pred dverami do domu ostal dostatok miesta na dláždený dvorček. Dvere v strede domu viedli z dvora do predsiene, odkiaľ sa na každú stranu vchádzalo do jednej izby s klenutým stropom. Nabielo omietnutá kamenná stavba mala sedlovú strechu s klasickými červenými škridlami, okolo záhradku a latkový plot. Skrátka nefalšovaná vidiecka romantika.


Priestory ateliéru umiestnili architekti hneď pri vstupe na pozemok tak, aby nenarúšali súkromie bývania v starom dome ani záhrady za ním. Dvorček medzi ateliérom architektov a zasadačkou je riešený ako drevená terasa so záhonmi okrasných tráv – reprezentatívna a zároveň veľmi priateľská podoba vstupu.

Priestory ateliéru umiestnili architekti hneď pri vstupe na pozemok tak, aby nenarúšali súkromie bývania v starom dome ani záhrady za ním. Dvorček medzi ateliérom architektov a zasadačkou je riešený ako drevená terasa so záhonmi okrasných tráv – reprezentatívna a zároveň veľmi priateľská podoba vstupu.
David Maštálka

Ulica je mierne nad úrovňou dvora.


Zasadačka v niekdajšej hospodárskej budove slúži na porady a stretnutia s klientmi, oproti, v drevenej dostavbe, je ateliér architektov čiastočne otvorený až do podkrovia. Veľké zasklené steny vytvorili kontakt medzi oboma pracovnými priestormi.

Zasadačka v niekdajšej hospodárskej budove slúži na porady a stretnutia s klientmi, oproti, v drevenej dostavbe, je ateliér architektov čiastočne otvorený až do podkrovia. Veľké zasklené steny vytvorili kontakt medzi oboma pracovnými priestormi.
David Maštálka

Nový dom

David a Lenka sa rozhodli k starému domu pristavať nový: „Dôvodom bol predovšetkým nedostatok priestoru, ktorý nám chýbal k naplneniu ideálnej predstavy života vo vnútri,“ hovoria. Od začiatku projektu pritom vedeli, že je dôležité zachovať os stavby, ktorá je charakteristická aj pre všetky okolité domy. „To znamenalo nájsť tú správnu hmotu, ktorá by sa so starým domom harmonicky prepojila,“ vysvetľujú architekti. Nakoniec vznikol krížový pôdorys, na ktorom sa dva rozdielne domy spájajú do jedného. „Nový pritom rešpektuje tvar starého a prechádza cez jeho stred. Doslova doňho preráža svetlo,“ hovorí Lenka. „Kolmou pozíciou pritom zvýrazňuje charakteristické pozdĺžne usporiadanie okolitých domov.“ V kontrastnom ponímaní dostavby boli architekti dôslední, a tak pôvodnú uzavretú murovanú stavbu doplnili otvorenou drevenou. „V tomto krížovom spojení dvoch tvarovo podobných, ale materiálom úplne odlišných domov, spočíva ich harmonické a zároveň kontrastné prepojenie. Sú to dva domy, a predsa spoločne tvoria jeden.“


Priehľad medzi starým domom a zasadačkou smerom k vstupu do domu, ktorý je jediným spoločným miestnom bývania a ateliéru.

Priehľad medzi starým domom a zasadačkou smerom k vstupu do domu, ktorý je jediným spoločným miestnom bývania a ateliéru.
David Maštálka

Pôvodné miestne domy pôsobia masívne a nedobytne. Ich špecifickým znakom je hrubá omietka, ktorá na styku stien a strechy prechádza do oblúkových fabiónov, čo dodáva stavbám staromilský pôvab.

„Sú to dva domy, a predsa spoločne tvoria jeden celok. Ich harmonické a zároveň kontrastné spojenie spočíva v krížovom prelínaní dvoch tvarovo podobných, zato materiálom úplne odlišných objektov.“
Lenka Křemenová a David Maštálka, A1 Architects


V centre. Byt architektov sa začína halou v mieste kríženia starého a nového domu, ktorej dominujú točité schody z monolitického betónu. Oproti nim, na konci nového domu, je kuchyňa, naľavo od schodiska obývačka, napravo jedáleň. Na poschodí, v podkroví starého domu, sú dve spálne, kúpeľňa a nad kuchyňou miestnosť s príznačným názvom „lebedín“.

V centre. Byt architektov sa začína halou v mieste kríženia starého a nového domu, ktorej dominujú točité schody z monolitického betónu. Oproti nim, na konci nového domu, je kuchyňa, naľavo od schodiska obývačka, napravo jedáleň. Na poschodí, v podkroví starého domu, sú dve spálne, kúpeľňa a nad kuchyňou miestnosť s príznačným názvom „lebedín“.
David Maštálka

Spojenie.Steny tejto miestnosti sú pôvodné, zo zmiešaného muriva, drevený strop naznačuje spojenie s novým domom. Povrch nových betónových schodov vytvorili odtlačky dosiek debnenia, ktoré pripomínajú všadeprítomné drevo./p>

Schody-socha. Monolitické točité schody pôsobia monumentálne a plnia nielen praktickú, ale aj estetickú úlohu, ktorú podčiarkuje ich centrálne umiestnenie – v mieste kríženia striech oboch domov. 

O stavbe…

Projektu sa Lenka venovala rok, ďalšie dva trvalo, kým dostali stavebné povolenie a ešte takmer štyri roky ubehli, kým stavbu dokončili. Pre dvojicu mladých architektov to však bola skúsenosť na nezaplatenie: „Napínavá bola hlavne renovácia starého domu a odkrývanie jeho historických vrstiev,“ spomínajú Lenka a David na obdobie, keď sa výkresy postupne stávali teóriou a proces stavby sám súžil na navrhovanie a domýšľanie detailov, ktoré si vyžiadali rôzne objavy a prekvapenia – či už objavenie takmer nulových základov, zamurovaného okna alebo pivničky pod podlahou. Dva a pol roka teda búrali a odkrývali, až kým z domu neostala ruina v podobe dvoch kvádrov s odhalenými klenbami. Klenby potom stužili železobetónovými vencami a základy podbetónovali a spevnili podľa odporúčaní statika. Nasledoval rok a pol stavania z dreva a úpravy interiérov. A v januári 2014 sa konečne mohli A1 Architects zabývať v novom ateliéri.


Staromilský minimalizmus. Obývačka s kachľovou pecou, knižnicou a pohodlnou sedačkou – vďaka jednoduchosti vybavenia vynikol pôvab pôvodných priestorov pod klenutým stropom.

Staromilský minimalizmus. Obývačka s kachľovou pecou, knižnicou a pohodlnou sedačkou – vďaka jednoduchosti vybavenia vynikol pôvab pôvodných priestorov pod klenutým stropom.
David Maštálka

… aj o živote

Spojenie rodinného bývania a fungovania architektonickej kancelárie spolu s ďalšími kolegami je veľmi delikátna záležitosť už s ohľadom na súkromie. O to viac, ak sa pridajú limity, ktoré prináša starý dom a jeho dispozícia. Tu slúži ako ateliér hlavná časť dreveného domu orientovaná do ulice. Spolu s malým dvorčekom a prízemným objektom, bývalou hospodárskou prístavbou, ktorá je po novom zasadačkou, je dôsledne oddelený od zvyšku záhrady, takže hostia ateliéru nevstupujú a ani nevidia do súkromných častí domu a záhrady. Spoločným priestorom domu a ateliéru je len predsieň na rozhraní murovaného a dreveného domu. Na bývanie slúži najmä murovaná stavba, iba kuchyňa a podkrovná vyhliadka nad ňou sú v druhej časti drevenej dostavby, ktorá siaha do záhrady za starým domom. 


Spätý s miestom. Pri návrhu dostavby starého domu pristupovali architekti veľmi citlivo k okoliu aj k pôvodnej zástavbe. Aj vďaka tomu vznikol dom, ktorý so svojím okolím funguje v príjemnej harmónii.

Spätý s miestom. Pri návrhu dostavby starého domu pristupovali architekti veľmi citlivo k okoliu aj k pôvodnej zástavbe. Aj vďaka tomu vznikol dom, ktorý so svojím okolím funguje v príjemnej harmónii.
David Maštálka

Ako hovoria Lenka a David, harmonický kontrast oboch domov nespočíva len v rozdielnych materiáloch a konštrukciách, teda v protikladoch murovaného s dreveným, ťažkého s ľahkým či tmavého so svetlým, ale aj v spojení symetrie, ktorá je hlavným konceptom usporiadania, a asymetrických detailov, ktoré ako malé prekvapenia prestupujú celým domom. Podobne prechádza myšlienka kontrastu z nenápadného zovňajšku, ktorý vďaka členeniu vytvára dojem malej stavby, do viacvrstvového a veľmi premenlivého vnútrajška, ktorý prekvapí svojou veľkosťou.

„Výnimočnosť života utvárajú na prvý pohľad nepodstatné detaily. Pri svojej práci hľadáme kúzlo týchto maličkostí v obyčajných veciach okolo nás, ktoré nás inšpirujú.“
Lenka Křemenová a David Maštálka, A1 Architects


Diplomovky uvedené do života. Prestavbu domu navrhla Lenka v roku 2008 ako svoj diplomový projekt, Davidovou diplomovkou bol čajový domček, drevená stavba inšpirovaná Japonskom, ktorá stojí v záhrade za domom.

Diplomovky uvedené do života. Prestavbu domu navrhla Lenka v roku 2008 ako svoj diplomový projekt, Davidovou diplomovkou bol čajový domček, drevená stavba inšpirovaná Japonskom, ktorá stojí v záhrade za domom.
David Maštálka

DOM V KOCKE

Dom s ateliérom 
A1 Architects

Autori: Lenka Křemenová a David Maštálka
Murovaná časť a statické spevnenie: Hašek stavby
Betónové schodisko: DNA design
Špaletové okná: HNT truhláři 
Exteriérové omietky: JUB 
Drevená stavba a okná: Vittore
Vstavaný nábytok: Krobot interiéry
Solitérny nábytok: Jakub Vávra, Ateliér Mánes

A1 Architects

Jadro ateliéru tvoria Lenka Křemenová a David Maštálka, neskôr sa k tímu pridali architekti Tereza Schneiderová a Matej Žaloudek.


Prízemie – pôvodný stav 1 vstup, 2 kuchyňa, 3 a 4 izba, 5 práčovňa, 6 a 7 sklad, 8 latrína

Prízemie – pôvodný stav 1 vstup, 2 kuchyňa, 3 a 4 izba, 5 práčovňa, 6 a 7 sklad, 8 latrína
A1 Architects

Prízemie – pôvodný stav

1 vstup, 2 kuchyňa, 3 a 4 izba, 5 práčovňa, 6 a 7 sklad, 8 latrína

Prízemie – nový stav 1 dvorček, 2 vstup, 3 ateliér, 4 hala, 5 kuchyňa, 6 jedáleň, 7 obývačka, 8 chodba, 9 WC, 10 technická miestnosť, 11 zasadačka, 12 WC, 13 terasa

Prízemie – nový stav 1 dvorček, 2 vstup, 3 ateliér, 4 hala, 5 kuchyňa, 6 jedáleň, 7 obývačka, 8 chodba, 9 WC, 10 technická miestnosť, 11 zasadačka, 12 WC, 13 terasa
A1 Architects

Prízemie – nový stav

1 dvorček, 2 vstup, 3 ateliér, 4 hala, 5 kuchyňa, 6 jedáleň, 7 obývačka, 8 chodba, 9 WC, 10 technická miestnosť, 11 zasadačka, 12 WC, 13 terasa


TEXT Erika Kuhnová a A1 Architects
FOTO DAVID MAŠTÁLKA
ZDROJ časopis Môj dom 8/2015, JAGA GROUP, s.r.o.

Kategória: Návšteva
Tagy: návšteva rekonštrukcia rodinný dom
Zdieľať článok

Diskusia