Keď stavia staviteľ
Určite poznáte známe porekadlo o kováčovej kobyle. V prípade našej návštevy neplatilo však výnimočne neplatilo. Zaklopali sme totiž na dvere domu, ktorého majiteľ sám kedysi rodinné domy projektoval a staval. Keď sa rozhodol pustiť do výstavby toho vlastného, presne vedel, čo potrebuje. Napriek tomu sa so svojím premysleným konceptom pre istotu obrátil na renomovaný architektonický ateliér.
Naši hostitelia si na stavbu svojho domu vyhľadali na internete pozemok situovaný na okraji mesta, ešte v dosahu mestskej hromadnej dopravy. V okolí už stála pestrá zmes starších rodinným domov rozličného štýlu. Pri hľadaní odpovede, aký dom je pre takúto hraničnú lokalitu optimálny, je dobré si najskôr odpovedať na otázku, či vidiek prerastá do mesta, alebo sa naopak rozširuje mesto. Ak sa pozrieme na vývoj zamestnanosti v jednotlivých odboroch, odpoveď je jasná. Nové domy si tu už dávno nestavajú miestni poľnohospodári, ale naopak zamestnanci dochádzajúci za prácou do mesta. Je preto pochybné presadzovať na okrajoch miest výstavbu vidieckych domov, ktorým tu chýba logické opodstatnenie a ďalšie nadväzujúce štruktúry.
Projekt sa vyplatíMajitelia domu sa v profesii veľmi dobre orientujú, dávno mali jasnú predstavu, aký dom si želajú. Vedome sa prihlásili k tradičnej myšlienke výstavby, keď by malo všetko vychádzať z funkcie. Prosté geometrické tvary bez zbytočných ozdôb, jasná a účelná dispozícia, kvalitné materiály. Centrom domu je voľný spoločenský priestor, zahŕňajúci obývaciu izbu, knižnicu, kuchyňu a jedáleň. Dôležitou požiadavkou je intenzívne prepojenie interiéru so záhradou, ktorá sa považuje za súčasť obydlia. Veľké plochy okien zásobujú všetky obytné miestnosti hojnosťou denného svetla. Privátna zóna so spálňami je v druhom nadzemnom podlaží.
Základom dobrého domu je projekt. Iba v individuálne riešenom návrhu sú zohľadnené skutočne všetky potreby a požiadavky investora, iba v dome postavenom podľa takéhoto projektu prebieha život prirodzeným, zažitým spôsobom, bez priestorovo-prevádzkových kolízií. To všetko majitelia dobre vedeli, obaja sú stavební inžinieri. Pán, ktorý, ako už bolo povedané, kedysi rodinné domy projektoval, hovorí: „Ľudia si často myslia, že kúpou typového projektu výrazne ušetria, ale to je nezmysel. Kvalitný projekt stojí zlomok ceny domu, avšak od neho sa odvíja kvalita bývania, v ňom je definitívne rozhodnuté o všetkom. Šetriť na projekte je obrovská a nenapraviteľná chyba. Základnú predstavu a koncepciu domu som mal, pripravil som si skice a požiadal som o projekt architekta Rajniša, ktorého som poznal z predchádzajúcej spolupráce. Martin Rajniš má jasnú víziu. Vie, že dom má byť úsporný, nie rozmarný, aby spĺňal životné funkcie. Vie, čo nevyťahuje stavebníkovi zbytočne peniaze z vrecka. Pripravil prvý návrh a potom projekt dokončili jeho spolupracovníci. Projekt sa vylaďoval asi štyri mesiace, než bola hotová definitívna verzia.“
Veľkorysý priestor
Rohovú parcelu, na ktorej dom stojí, lemuje na severnej a východnej strane ulica. Hlavný vstup do domu aj vjazd do garáže sú situované na severnej strane, garáž je umiestnená na západnom konci stavby, aby auto nevychádzalo z pozemku priamo do križovatky. Hmota domu je navrhnutá ako prienik dvoch čistých hranolov na pôdoryse písmena L. Zámerom bolo navrhnúť dom ekologický, spĺňajúci súčasné kritériá hospodárnosti. Južná stena, hľadiaca do záhrady, je maximálne zasklená, severná, priľahlá k ulici, má minimum okien. Dom vykuruje tepelné čerpadlo umiestnené v pivnici, výmenník vzduch – voda je skrytý za strešnou atikou. Kozub okrem toho, že vytvára špecifickú atmosféru, plní funkciu záložného tepelného zdroja. Tepelné čerpadlo aj kozub majú výkon 15 kW.
Uprostred domu je situovaná obývacia izba s výškou cez dve podlažia. Na ňu volne nadväzujú jedáleň a kuchyňa. Na prízemí sa nachádza jedna samostatná bytová jednotka, ktorá môže poslúžiť hosťovi alebo o pár rokov rodičom. Obývačku delia poschodia na dve časti, kde na jednej strane je spálňa rodičov s kúpeľnou a šatníkom a na druhej strane sú dve detské izby. Obidve zóny spájajú dve oceľové lávky, na jednej z nich je umiestnená knižnica. Uprostred je priechodná pracovňa, na dvoch stranách s posuvnými sklenými dverami v hliníkových rámoch.
Dôležité detaily
Aby sa vo svojom domove cítili dobre, navrhovali si investori zariadenie interiérov sami. Kombinovali chladné materiály s teplými, antikoro a drevo, sivé železo s teplou farbou stien. Usporiadanie kuchyne a kozub sú dielom majiteľa. Kozub má nútené odvetrávanie do vrchných izieb, jeho vložka je obmurovaná plnými tehlami, ktoré akumulujú teplo. Kombinuje sa takto teplovzdušné a sálavé vykurovanie. Trojzložkový komín obložený antikorovým plechom viditeľne prechádza cez galériu v druhom podlaží. Architekt Lubor Gavalec, ktorý prevzal „dirigentskú“ taktovku po Martinovi Rajnišovi, ho navrhol ako lávku pozváranú z oceľových plechov. Pohľadový betón na strope obytného priestoru zdôrazňuje čistú funkciu bez zbytočného zdobenia. Okná siahajú od podlahy k stropu bez nadpražia a soklov, pod oknami sú v podlahe zapustené podlahové konvektory belgickej výroby, vysoké iba 7 cm. Aj vonku sú v maximálnej miere použité klasické materiály.
Fasádu domu tvoria lícové tehly, chodníčky sú vydláždené žulou. Na stavbu plotu a záhradných múrikov použili takzvané gabiony, kamene poskladané v klietkach z pozinkovaného drôtu. Zrealizovať stavbu takéhoto výsostne kultivovaného domu nie je stále jednoduché. Majiteľ na celý proces spomína: „Obaja sme „stavbári“, mali sme požiadavky trochu iné, než dnes prevládajú. Celkom presne sme dopredu vedeli, ako má výsledok vyzerať, problém bol nájsť slušnú firmu s rozumnými cenami a s dobrou kvalitou. Dnes je na trhu veľká ponuka materiálov, firiem, všetkého, ale kvalita a prispôsobenie požiadavkám investora je veľký problém. Práce sme zadávali jednotlivým firmám, aby sme mali všetko pod kontrolou. Treba mať fantáziu, nebáť sa experimentovať. Netreba používať iba najdrahšie materiály, ale vždy hľadať optimálne riešenie. Mať trpezlivosť s dodávateľmi, byť na nich náročný, nepripúšťať kompromisy. Kontrolovať, kontrolovať, zlú prácu dať prerobiť, fušerstvo a lajdáctvo neakceptovať.“
Projekt: Ing. arch. Martin Rajniš, Ing. arch. Lubor Gavalec, Mgr. A. Milan Hakl, Mgr. A. Luboš Zemen, Studio 4DS