Vstavané skrine a dizajn
Možno si hovoríte: Načo toľko rečí okolo nejakej skrine. Veď skriňa je len skriňa. Omyl! Skriňa je široký pojem, skriňa je nábytok, ktorý má veľký potenciál... skriňa už jednoducho nemusí byť tým, čím bývala. To, že pri vstavaných skriniach sa dajú posúvať nielen dvere, ale aj význam, uhol pohľadu, či dokonca celý interiér, predviedli mladí slovenskí dizajnéri v jednej zaujímavej súťaži.
Interiér očami mladých slovenských architektov
znel názov prvého ročníka súťaže vyhlásenej v roku 2009 spoločnosťou Indeco, ktorá sa špecializuje na výrobu vstavaných skríň na mieru. Inšpirovali sa témou mužský pohľad – ženský pohľad, ktorú rok predtým zadala ich materská spoločnosť Indeco cz dvom mladým českým dizajnérom. Výsledky boli príjemným prínosom pre mladých autorov, pre firmu aj pre jej zákazníkov.{R1}
V slovenskej „dcére“ sa rozhodli ukázať, že aj Slovensko má talent (a nie len na spev či tanec), a vyhlásili súťaž pre mladých tvorcov s rovnakou témou. Dnes tak máme možnosť predstaviť vám víťazov – dvoch mladých slovenských dizajnérov – a ich pohľad na interiér s využitím vstavaných skríň s posuvnými dverami. Neprekvapilo by, ak by všetkých, ktorí považovali skriňu za nezaujímavé zariadenie, presvedčili o opaku. Hoci podtitul súťaže znel: Ženský pohľad – mužský pohľad, víťazmi sú dvaja mladí muži. Dôvod bol prozaický – mladé dámy sa o svoj pohľad na vstavené skrine akosi nepodelili. A ako hodnotí prvý ročník súťaže riaditeľka marketingu spoločnosti Indeco, pani Noemi Czerwinská? „Veľmi nás potešila kvalita prác, ktoré sme dostali. O ich vysokej úrovni svedčia aj návrhy víťazov. Osobne ma však zarmútilo, že medzi súťažiacimi sa nenašla ani jedna žena, i keď nie jedna nás kontaktovala so žiadosťou o podklady. Pripisujem to tomu, že kým sa správa o súťaži dostala k adresátom, uplynul značný čas, takže ho ostalo pomerne málo na vypracovanie návrhov. Poučili sme sa z toho a v druhom ročníku už bude času na vypracovanie súťažných návrhov určite dostatok.“
Druhý ročník
má trochu iný názov. Chýba v ňom slovo mladý a témou sú tento rok špeciálne priestory. „Prehodnotili sme vekovú hranicu,“ hovorí Noemi Czerwinská, „pretože sme chceli do súťaže zapojiť širší okruh odborníkov, a získať tak pohľad bez vekového obmedzenia. Ďalším cieľom projektu je spojiť značku Indeco s tvárami nadaných architektov a dizajnérov, aby sme mohli zákazníkom predstaviť na jednej strane ich tvorivý potenciál, a na druhej strane variabilitu a možnosti našich produktov.“ Podtitulom súťaže sú Špeciálne priestory – v spoločnosti Indeco ich považovali za zaujímavú výzvu pre odborníkov, ktorí môžu prísť s naozaj originálnymi nápadmi, a zároveň za nemenej zaujímavú príležitosť, ako ukázať zákazníkom interiéry a vstavané skrine v trochu iných súvislostiach.
Pre Michala Semana je dizajn jazykom budúcnosti. Je to vzťah, reč nášho vnútra, ktorá odráža nás samotných. Podľa neho je každý svojím spôsobom návrhár: „Už napríklad tým, že si vyberáme veci zo šatníka,“ hovorí.
Moderný interiér by podľa Michala nemal byť neosobný a nemala by mu chýbať najmä prirodzenosť a myšlienka. Potrebuje tiež veľa svetla, prepojenie s prírodou a útulnosť, pozitívom sú aj variabilita a sviežosť. To všetko sa dá ovplyvniť výberom farieb, materiálov a mobiliáru, ale aj technológií, ktoré uľahčujú život. „Dobrý interiér nie je len otázkou financií, pretože pekný interiér nemusí byť nevyhnutne drahý. Osobne oceňujem najmä návrhy, v ktorých je interiér pre človeka, a nie naopak.“
VIZUALIZÁCIE: (Michal Seman) |
|
|
V súťaži sa Michal popri experimentovaní s výrazom interiéru zároveň snažil ovplyvniť postavenie úložného nábytku – povýšiť skriňu do role neobyčajného mobiliáru. „Nosnou myšlienkou mojej kolekcie bolo vytvoriť interiér, v ktorom je skriňa neodmysliteľnou súčasťou priestoru, no zároveň nie je vždy jeho stredobodom,“ hovorí. „Niekedy ho harmonicky dopĺňa, inokedy je akcentom. V priestoroch, kde je dominantná, by mala byť svojou čistotou a jednoduchosťou priam umeleckým dielom.“ Michal sa v návrhu zameral na dve základné témy: prvou je plošná kompozícia výplne dverí a druhou priestorová kompozícia integrovaná do celku. „Plošná kompozícia bola dôležitá najmä pri vstavaných skriniach, voľne stojace skrine sú súčasťou nejakej zostavy alebo sú jednoducho voľne postavené v priestore ako dominanta. Snažil som sa skriniam vždy priradiť vlastný výraz a charakter podľa ich funkcie a priestoru, v ktorom sa nachádzajú.“
Pre Tomáša Dobríka je dizajn forma vyjadrovania sa, spôsob, ako vidieť veci v súvislostiach. „Dôležitý je však aj ohľad na konkrétneho užívateľa,“ hovorí. „Interiér nesmie byť samoúčelný, preto je jedným z dôležitých prvkov vstupujúcich do procesu navrhovania samotný zákazník, jeho osobnosť, zvyky a potreby.“ Dizajnérskym krédom Tomáša Dobríka je byť vždy o krok vpred. „Na trh sa dostávajú stále nové technológie a materiály, čo prináša nové možnosti. Dizajnér však o nich musí v prvom rade vedieť, musí kráčať s dobou a byť informovaný. Verejnosť má v súčasnosti prístup k informáciám a to isté vyžaduje aj od nás.“ Modernému interiéru by podľa neho nemala chýbať sviežosť a istý nadhľad. V interiéri rieši nielen koncept, ktorý je jeho osobnou výpoveďou, ale aj dizajn jednotlivých prvkov, takže sa tu popri katalógovom nábytku uplatní aj atypický, navrhnutý pre konkrétnu zákazku.
VIZUALIZÁCIE: (Tomáš Dobrík) |
|
|
Keďže súťaž je oveľa slobodnejšia a voľnejšia než tvorba pre konkrétneho zákazníka, bola pre Tomáša priestorom na hľadanie nových a menej tradičných prístupov, možnosťou naplno uplatniť svoje nápady. „Mojim zámerom bolo poňať vstavané skrine komplexnejšie a zakomponovať ich do interiéru ako plnohodnotný prvok. Znamenalo to nájsť spojitosť s ostatnými nábytkovými, a najmä stavebnými prvkami v priestore. Chcel som, aby skriňa v interiéri pôsobila prirodzene, aby sa stala dostatočne dominantnou. Takisto som riešil myšlienku zakomponovania vstavaných skríň do koncepcie interiéru s odkazom na tradíciu a prírodné materiály. Skriňa by podľa mňa mala byť pre každý interiér iná, ušitá presne na mieru, a to je úloha architekta.“
Náš Tip: Moderné vstavané skrine do každého priestoru. Bratislava a okolie.