Stolička pohľadom dizajnérov
Stolička Eames Plastic Armchair, azda najpoužívanejšia spomedzi všetkých návrhov manželov Ray a Charlesa Eamesovcov, vznikla tým najprirodzenejším procesom – evolúciou.
{R1}
Po druhej svetovej vojne zaznamenala dizajnérska scéna v Spojených štátoch výrazný rozmach. Návrhári vyvíjali nábytok, ktorý by zodpovedal modernému spôsobu života, zapadal by do optimistických vízií „amerického sna“ a zužitkoval by funkcionalistické ideály predchádzajúceho obdobia. Aj Charles Eames ako perspektívny dizajnér prispieval dôkladne premyslenými návrhmi postavenými na technologickej inovácii a na vľúdnom organickom tvarosloví. Pri svojej dizajnérskej „misii“, na ktorej ho sprevádzala manželka a spolupracovníčka Ray, pritom úzko spolupracoval s nábytkovým impériom Herman Miller.
V 50. rokoch začali uvažovať o nábytkovej aplikácii sklolaminátu. V tom čase nový materiál, polyesterová živica vystužená sklenenými vláknami, ponúkal výhodné vlastnosti – odolnosť, pružnosť aj relatívne lacnú výrobu. Vo svojom ateliéri naň preto adaptovali staršie stoličky série Organic, aby ich rozvinuli do početnej rodinky sedenia s prostým názvom Fiberglass Armchair. Škrupinové kreslo získalo pôvabne tvarované kontúry a celý repertoár podnoží, od jednoduchých nôh z lesklej ocele až po efektnú kombináciu drôtu s drevenými vretenami. Patrilo k vôbec prvým priemyselne vyrábaným plastovým stoličkám na svete; netreba zdôrazňovať, že vďaka elegancii a pohodliu sa okamžite stalo bestsellerom.
Herman Miller neskôr z environmentálnych pohnútok pozastavil výrobu sklolaminátovej škrupiny sedadla, kým nenájde priaznivejšiu náhradu. To sa podarilo a v roku 2004 bola stolička opätovne vzkriesená. Pod názvom Molded Plastic Armchair je vernou kópiou originálu zhotovenou z polypropylénu. Vďaka tomu sa pôvodné sedenie stalo o čosi pružnejšie, pevnejšie a na dotyk príjemnejšie.
Manželia Ray (1912 – 1988) a Charles (1907 – 1978) Eamesovci
americkí dizajnéri
1950
Obľúbenú stoličku Eames Plastic Armchair v Európe vyrába švajčiarska Vitra. Ponúka ju v množstve farieb, s kovovými, drôtenými či drevenými nohami. Dostupné je tiež hojdacie kresielko alebo verzia bez opierok, známa ako Eames Plastic Side Chair. Od 279 € (podľa vyhotovenia a podnože), VITRA, predáva Konsepti (www.konsepti.sk).
Pokračovatelia
1953
1958
Kreslo Tulip Arm Chair je výsledkom spolupráce medzi dizajnérom Eerom Saarinenom a výrobcom Knoll, ktorých môžeme považovať za znamenitú konkurenciu podobnej dvojice Eames/Herman Miller. Dizajnérov spájalo priateľstvo, no zároveň zdravá profesijná súperivosť. Ako inak vysvetliť Saarinenovo odôvodnenie jeho „tulipánovej“ stoličky? „Chcem sa vyhnúť ‚slumu nôh‘ – škaredému a nepokojnému svetu pod úrovňou sedenia!“ Svoju sklolaminátovú škrupinu preto obdaril jedinou štíhlou nohou z lakovaného hliníka. Od 1 401 $, KNOLL INTERNATIONAL
1997
Autor futuristicky stvárnenej stoličky Bluebelle, dizajnér Ross Lovegrove, sa Eamesovou plastovou ikonou nechal inšpirovať okľukou. Jeho vzdušné dielo je totiž technologicky vyspelou variáciou stoličky iného amerického návrhára, Georga Nelsona, ktorý s Charlesom Eamesom spolupracoval. Pôvodnú predlohu, stoličku DAF z roku 1956, posunul Ross Lovegrove do „cool“ estetiky, keď využil efektne priesvitný technoplast na časti chrbtovej opierky. Rôzne farebné kombinácie, 435,6 €, DRIADE, predáva Triform Factory (www.triform.sk).
2013
Zvodnú krásku Flow Slim možno vyhlásiť za adaptáciu legendárnej Eamsovej stoličky pre 21. storočie. Technologicky, esteticky i konštrukčne zodpovedá najprísnejším nárokom dneška. Jej autorom je francúzsky architekt Jean-Marie Massaud, ktorý na nej pracuje už niekoľko rokov, pričom ju neustále vylepšuje v štýlových variáciách. Stolička je podobne ako iné jej predobrazy založená na celistvej škrupine sedadla z plastu; môže byť doplnená viacerými druhmi podnoží a o väčší komfort sa postará dostupná čalúnená verzia. Od 220 do 1185 € (podľa podnože a čalúnenia), MDF ITALIA, predáva Kabinet (www.kabinetkabinet.sk).