Domáce modelky
Priznajme si, páčia sa nám. Vybrať si nie je vôbec jednoduché. Domáce spotrebiče si už pekných pár rokov konkurujú nielen technickými parametrami, ale lákajú nás na úžasné tvary, zaodeté do kvalitných materiálov, decentne vystavujúce na obdiv svoju značku. Potrebovali sme to? Odjakživa – a výrobcovia nám na to prišli...
Kritériá výberu sú naozaj rôzne. Technické parametre sú totiž často veľmi podobné až rovnaké, akurát umne poskrývané za fajnovými cudzojazyčnými názvami. Od ich počtu záleží, ako hlboko budeme musieť siahnuť do peňaženky. Napriek všetkým racionálnym argumentom sa však mnohí z nás rozhodujú intuitívne, pocitovo. Skrátka – berieme ten spotrebič, ktorý sa nám viac páči.
Pri nákupe teda hráme rolu porotcu v súťaži miss chladnička a, priznajme si, veľmi radi a nekompromisne hodnotíme správne proporcie, naleštený povrch a materiál príjemný na dotyk. Domov si potom odnášame tú, s ktorou sme sa dobre cítili. Až tučný manuál v škatuli nám možno vysvetlí, čo tá naša kráska vlastne dokáže. Dizajnéri veľkých výrobcov domácich spotrebičov model nášho rozhodovania už dávno poznajú. Preto sa snažia ulahodiť našim prianiam, vkusu i snom. Dokonca tak, že tie sny vlastne vymýšľajú…
Na niekoľko otázok o súčasnom dizajne domácich spotrebičov odpovedal Rasťo Ondrejmiška, obchodný riaditeľ spoločnosti Gorenje. |
Ak vnímame z dizajnu domácich elektrospotrebičov iba to, čo vidno na prvý pohľad, zdá sa, že sa odlišujú len málo…
Dizajn práčok, chladničiek, sporákov – čo nové vymyslíte na bielej technike? Je to kváder, a koniec. Vyhrať sa dá na detailoch. Tým môžeme byť iní ako konkurencia. Štandardný a konzervatívny dizajn neprekvapí, ale určite ani nezhorší vzhľad bežnej kuchyne. Hranatý tvar kvádra je gro aj mnohých našich spotrebičov, ale napríklad v dizajne SMILE sme im to „kvádro“ trochu upravili… chceli sme priniesť oblosť a personifikáciu. Tento dizajn získal našej práčke a sušičke prestížne ocenenie Red Dot. V roku 2004 im dal tvár dizajnér Rok Jenko – dva oblúky v prienikoch s 33 cm širokými kruhovými dvierkami zatraktívnili a zjemnili minimalistické línie oboch spotrebičov. Nijaká strohosť, a pritom sú moderné. Kto sa usmieva, je sympatický, a tak aj tento návrh urobil z oboch spotrebičov sympaťákov.
Klasický dizajn sa obyčajne spája s nižšou cenou. Ako je to s atraktívnejšími výrobkami? Platíme len za inovatívny tvar?
Najväčšiu cenu z materiálov na bežných spotrebičoch má plech. Návrh, myšlienka, nápad sú ďalšou hodnotou. Čím sú zaujímavejšie, tým viac sa však od nich žiada aj precízna technológia a kvalitný materiál. Od dizajnového elektrospotrebiča sa očakávajú aj isté technické parametre, minimálne A trieda. Napríklad línia Pininfarina II je prešpikovaná elektronikou a ozvláštnená zasklenými dvierkami, pri ktorých je prestup tepla špeciálne riešený s ohľadom na kombináciu dvoch materiálov. Do takého skvostu sa musia použiť iba kvalitné a teda drahé materiály a technológie, čo súvisí aj s cenou. Nemôžete tam dať nič lacné v akomkoľvek zmysle slova. Pablo Pininfarina použil konkrétne materiály, ktorých sme sa pri výrobe museli držať, aby sa celá línia ocitla v top triede. V Taliansku vyrába, s miernym zveličením, chladničky každá druhá dedina, ale na dizajn a značku Pininfarina má exkluzívne právo výroby a predaja iba Gorenje.
Moderný je neofunkcionalizmus, minimalizmus, čisté línie. Tie však pri dizajne neposkytujú veľmi široké možnosti…
Iste. Trh si však žiada aj iné prístupy. Trendy sa menia aj vďaka tomu, že mnohí ľudia už aj od bielej techniky očakávajú podobne ako od nábytku, že im do domácnosti pribudne zaujímavý „kus“. Žiadané sú napríklad chladničky Old Timer, ktoré sa s malými obmenami vyrábajú už desať rokov. Úchytka má tvar podobný kľučke na dobovej škodovke, ktorý je v zásade redizajnom 50. rokov, rovnako ako oblý tvar celého spotrebiča. Ale vďaka moderným technológiám sa retrodizajn spája so súčasnými požiadavkami na funkčnosť. Milé situácie vznikajú, keď sa pamätníci snažia otvoriť chladničku po starom: zatláčajú úchytku a hľadajú poistný pedál na spodnom okraji dvierok… Obyčajne sú prekvapení aj vnútorným priestorom a vybavením chladničky. Kupujú si ju ľudia, ktorí majú radi kombináciu štýlov a nájdu pre ňu výnimočné miesto; nielen aby bola na dosah, ale aby ju bolo aj vidieť. Aj preto tento špecifický dizajnový rad vyrábame v štyroch farebných vyhotoveniach. Sú značky, ktoré pri podobnom výrobku majú aj „šaty na prezliekanie“ v podobe fólie so vzorom.
Aké požiadavky idú od výrobcu spotrebičov smerom na dizajnérov? Odvíja sa interiér kuchyne od dizajnu spotrebičov alebo je to naopak?
Moderné kuchyne sú jednoduché. Horné skrinky sú úzke alebo úplne chýbajú, využívajú sa výrazné línie masívnych políc, jednoduché spodné skrinky a voľný priestor – samozrejme, ak máte dostatočne veľkú kuchyňu. Nasvietite si zadnú stenu s policami na ne si vyložíte krásne malé spotrebiče… Ale trend jednoduchosti a rovných línií, samozrejme, ovplyvňuje všetko, aj dizajn veľkých elektrospotrebičov – chladničky, rúry, varnej dosky… V istom zmysle sa nábytok skôr prispôsobí elektrospotrebiču ako naopak, a dizajn spotrebičov teda určuje dizajn celej kuchyne. Ale z pohľadu dizajnérov platí aj jedno, aj druhé: interiér kuchyne a dizajn spotrebičov sú späté. Trend velí rovné, strohé línie a interiéroví architekti sa vyhýbajú zdobnosti. Najprv je vždy účel, potom tvar. Výrobcovia sú však zároveň nútení stále vymýšľať čosi nové. Hľadanie odlišností, to je aj už spomínaný Swarowski alebo vtipne osadený sklený priehľad v dvierkach v línii Pininfarina.
Ako často prezliekate?
Ide o to, či hovoríme o zmene dizajnu, alebo o inováciách. Pred dvoma rokmi na jeseň sme zoznámili spotrebiteľov s radom Pininfarina II, ktorý mal päťročný odstup od prvej generácie, minulý rok sme uviedli na trh Swarowského a hneď po roku máme prichystaný rad Ora ïto. V zásade však meníme dizajn po štyroch rokoch: ide ale skôr o nový rad výrobkov ako len o obmeny vzhľadu.
Švédsky dizajnér Henrik Otto pôsobil dlhé roky ako hlavný návrhár spoločnosti Volvo. Asi najlepšie jeho prácu poznajú šoféri modelu S40/V50. Vyštudoval dizajn na univerzite v Göteborgu a kreatívnej práci sa venuje od roku 1990. V roku 2004 sa stal hlavným dizajnérom spoločnosti Electrolux. |
Dizajnéri Electroluxu sú sústredení do ôsmich stredísk po celom svete – štúdiá nájdeme v Spojených štátoch, v Brazílii, Austrálii, v Ázii i v Európe. No spotrebiče ako keby boli na prvý pohľad všetky rovnaké…
Sú iné v tom ohľade, že musia uspokojiť odlišného spotrebiteľa. Napríklad vy alebo ja, ak by nás poslali kúpiť vajíčka, prinesieme domov 6 alebo 12 vajec. Takže nám v Európe stačí rovnaký počet priehradiek v chladničke. V Číne domácnosť spotrebuje aj 60 až 70 vajíčok za týždeň, takže im musíte vytvoriť dostatok priestoru na ich skladovanie. My dizajnéri musíme mať tieto odlišnosti neustále na pamäti. Neznamená to pritom, že by sme tvorili pre každý trh zvlášť. Spotrebiče od jednej firmy by mali hovoriť spoločným jazykom. Len v rôznych kútoch sveta by mali pochytiť domáci dialekt. Aby ich komunikácia so zákazníkom bola účinnejšia.
Dajú sa naznačiť trendy dizajnu kuchynských spotrebičov v 21. storočí?
Určite sa stretneme s použitím nových, nečakaných kombinácií materiálov. Nielen v kuchyni, ale aj v kúpeľni či v obývačke. Interiéry sú individualizované, snažia sa vyjadriť osobnosť majiteľa. Preto budú oveľa viac pracovať s pocitmi človeka. Dnes majú ľudia k dispozícii oveľa viac peňazí, ktoré sú ochotní investovať do vlastnej kuchyne. Pretože už dávno nejde len o varenie – kuchyňa a obývačka sa spája do jedného sociálneho priestoru. Pozrite sa na to opačne – dnes si pri zariaďovaní kuchyne vlastne umiestňujete chladničku do obývačky. A zrazu stojí umývačka vedľa vášho obľúbeného sterea, chladnička vedľa špičkového systému domáceho kina, mikrovlnka na drahom nábytku či v blízkosti umeleckých diel… čo sú všetko predmety, ktorými vyjadrujeme svoju osobnosť. Dobrý dizajnér by si to mal uvedomiť. Takže nepustí z rúk produkt, ktorý nemá určitý emocionálny náboj, neorientuje sa len primárne na funkciu ohrievania či chladenia jedla.
Vytvárate priestor pre milióny príležitostných i pravidelných kuchárov. Osobná otázka znie: Viete variť?
Áno, samozrejme.
A máte pocit, že za posledné roky sa nejakým spôsobom zmenilo naše správanie v kuchyni?
Celkom určite. Cez týždeň varíme stále menej a menej. Vynahrádzame si to cez víkend, keď venujeme vareniu o to viac času. Pretože cez týždeň sa potrebujeme predovšetkým nabiť energiou, aby sme mohli pokračovať v práci či v ďalších aktivitách. Preto pripravujeme menšie a ľahšie jedlá. Cez víkend si naopak pozývame priateľov, rodinu a varíme často spolu, takže kuchyňa ako priestor získava i dôležitý sociálny rozmer. Vďaka tomu je však kuchyňa veľmi polarizovaná a dizajnéri musia dokázať zareagovať.
Súčasný dizajn mnohí zákazníci považujú za veľmi chladný.
Veľmi záleží na tom, z akej perspektívy tvoríte. Môžete vytvoriť veľmi funkčný a veľmi súčasný dizajn rôznymi spôsobmi. Môžete ho vytvoriť z pohľadu používateľa či z pohľadu fascinácie technológiou. Keď pôjdete tou druhou cestou, pravdepodobne vytvoríte niečo, čo môže pôsobiť chladne. Keď zvolíte pohľad používateľa, vytvoríte produkt, ktorý bude funkčne takmer rovnaký, ale využíva príjemnejšie materiály, látky, farby, skrátka taký, ktorý hovorí „dotkni sa ma!“ oveľa radšej než „ruky preč!“.
Vravíte však, že spotrebič sa stáva súčasťou obývačky. Nie sú vo výhode firmy, ktoré dokážu vyrobiť všetky spotrebiče – od elektroniky cez televízor až po chladničku? Dokážu lepšie zladiť spoločnú tvár všetkých pomocníkov.
Áno aj nie. Pretože ja si myslím, že stále existuje dosť dôvodov na to, aby sme už na prvý pohľad dokázali rozoznať rúru od televízora.