Ekologický nábytok dneška
Býva sa nielen štýlovo, ale aj ekopriateľsky, ohľaduplne k svojmu zdraviu a budúcnosti planéty. V kurze je škaredokrásny nábytok. Bez výčitiek sebavedomia sa hlási k materiálom a predmetom, z ktorých ho zrecyklovali alebo aspoň vyhotovili na prírodno.
{R1}
Kolín, Frankfurt, Paríž, Štokholm, Miláno, ale aj naša Nitra patria k mestám, ktoré raz v roku sústredia svoju energiu na nábytkové a interiéru milé novinky, vylepšenia, tvorivé stretnutia ľudí od fachu. Prichádzajú aj tí, ktorí pre svoj domov hľadajú svojský štýl, praktické riešenia a čoraz naliehavejšie sa zaujímajú o ekonábytok a interiérové ekodoplnky. Pred niekoľkými rokmi boli zelené snahy výrobcov a dizajnérov síce chválené, ale cielene ich budúci spotrebitelia nevyhľadávali. Značky a dizajnéri súčasnosti vedia, že už nestačí navrhovať a vyrábať len štýlové bytové zariadenie, ale v každom prípade sa očakáva, že bude ekologické. Pravdou ostáva, že niektoré s vervou prezentované ekobenefity sú vlastne len strategicky oprášené a oddávna zaužívané technologické či remeselné postupy, ktoré boli pre predchádzajúce generácie také samozrejmé, že sa nimi nepotrebovali chváliť.
Medzitým sme si však zahádzali planétu plastmi, výrobu čohokoľvek urobili závislou od chémie a od prírody berieme viac ako stihne, chudera vyčerpaná, dorobiť. Sme nechutne závislí od komercie, pohodlia, chceme sa módne obliekať, prepravovať, bývať. Módne znamená dočasne žiadané, a tak o sezónu-dve bude všetko inak, aby sa bezprestania vyrábalo, vystavovalo, kupovalo, vyhadzovalo. Moderné sa už pokúša o nadčasovosť, vyrába sa z kvalitnejších materiálov a rado by s nami zotrvalo aspoň niekoľko sezón. Ekopriateľské zbytočne nesmetí ani pri svojej výrobe, ani pri svojej doprave, neotrávi domácnosť. Keď sa opotrebuje alebo zunuje, poberie sa na recykláciu alebo elegantne, bez škodlivého vplyvu na svoje okolie, sa vráti odkiaľ prišlo.
Moderný je dizajn, ktorý premieta stopy predošlého života do vzhľadu nových úžitkových predmetov. Takto sa vystavovalo vo Frankfurte na Ambiente 2011. Ošúchanosť, patina, zrecyklované kravaty, papier, palety. |
Firma Bird&Tree na nitrianskom Nábytku a bývaní predstavila kolekciu obohatenú belgickou značkou Colect. Funkčnosť, jednoduchosť a nadčasovosť patria k vlastnostiam tejto značky. Pred desiatimi rokmi vznikla pod vedením návrhárky Katrien van Hulle, zástankyni koncepčného dizajnu na základe funkčnej potreby. Načúvala názorom ľudí, ktorí navštevovali jej obchod „B“ v Bruggách. Tu predáva a propaguje belgický dizajn. Stôl so skrytými zásuvkami na príbor, vyhotovený v spolupráci so Siegfriedom De Buckom, bol prvou reakciou na hľadanie odpovedí podľa skúseností bežných ľudí. Neskôr sa začala výroba baru „B-ar“ a stola „B-artable“. Popritom zdokonalili remeselné techniky, rozbehol sa predaj a marketing aj v Anglicku, Hong Kongu, Austrálii, USA a Izraeli. Katrien nabáda k spolupráci nadaných belgických dizajnérov, pomáha im na scéne medzinárodného koncepčného dizajnu. Minimalistický prístup a nábytkové kusy (vhodné aj dnu, aj von) sú svojským spôsobom belgickej dizajnérky, ako ochrániť životné prostredie.
„Sme mladá firma. Najprv sa musíme postarať o investície, potom prídu väčšie veľtrhy. Tohto roku sme u vás v Nitre, budúci vystavujeme na IMM v Kolíne. Za daných okolností by drahé veľtrhy boli viac-menej len snobskou záležitosťou. Dizajn cítim podobne ako firma Bird&Tree. Blízke mi je ich myslenie a natívny štýl, kombinácia klasických foriem s modernými predmetmi. Úplne nový dizajn začlenia do interiéru správnym spôsobom. Neboja sa kombinovať drevo, hliník, sklo, ale vždy s rešpektom k prírode. Hliník je môj materiál, moja veľká láska. Väčšinu vecí som navrhla z hliníka. Pre mňa a mnohých ďalších výrobcov a návrhárov ide o prírodný produkt. S podporou belgického dizajnu som začala pred dvanástimi rokmi v Bruggách. Ľudia, s ktorými spolupracujem, sú hrdí na svoju prácu, nábytkový štýl a detaily spracovania. Kvalita a vypracovanie našich výrobkov budia rešpekt. Teší nás to. Belgičania sú v istom zmysle sebeckí. Znie to negatívne, ale naše návrhy a práca sa podriaďujú celkom našim predstavám, nemusíme nasledovať momentálne trendy, pri ktorých často nie je dôležité, z akého materiálu a v akej kvalite sa nábytok z masívu vyrobí. Skicujeme, kreslíme, až kým nemáme dobrý pocit, že návrh dozrel a môžeme ho zadať do výroby. Dá sa povedať, že belgický dizajn je zásadový, zaujíma ho funkčnosť, trvanlivosť a tak prirodzene inklinuje k minimalizmu. Stôl so zásuvkami na príbor skrytými v jeho hrane vznikol v čase, keď som pre svoj obchod objednávala príbory od návrhára Bojmana. Hovorí mi, Katrien, musíš mať pre ne aj zásuvku. Prišlo mi na um, že najlepšie bude, ak príbory budú celkom poruke. A kde inde, ak nie práve v stole. Každý stolovník má teda vlastnú zásuvku na príbor.“