Na vode vzletne
Zúri vraj kríza vo všetkých oblastiach svetového hospodárstva. Pre niekoho to však bude príležitosť k novým a lepším zajtrajškom. Veríme, že pohľad do interiéru jachty poteší nielen solventnejších, ale aj tých, ktorých nič nestojí pozeranie obrázkov vydareného dizajnu talianskeho plavidla.
Po stáročia bolo vlastnenie vojenských, ale aj rekreačných plavidiel výsadou kráľov. Prvé rekreačné plavidlá mali vraj vo vlastníctve holandský miestodržiteľ Viliam Oranžský a anglický kráľ Jakub II. (samozrejme, ak ich nepredbehol nejaký Viking, ktorý si rekreačne zadovažoval poživeň na brehoch Škótska). Lodiari tvrdia, že obchody so súkromnými jachtami sa rozbehli najmä od polovice minulého storočia, keď sa stali predmetom záujmu širšej strednej vrstvy. Najviac sa uchytil lodný dizajn talianskych a škandinávskych návrhárov. Kým lodenice Azimut spustili jachtu 47 na vodu, vznikali štúdie pohonu a hydrodynamiky tela lode, hľadali sa výtvarné riešenia interiéru a nadstavby. Model smeroval k atraktívnemu a svojskému výrazu. More, jachta, voľný priestor sú symbolmi slobody, ktoré sa pripomínajú v čistých líniách plavidla.
Talianski stavitelia prezentujú štyridsaťsedmičku ako dynamický model so zaujímavou architektúrou. Táto trojkajutová jachta sa stala na janovskej výstave lodí v roku 2007 Loďou roka. Dizajnér Stefano Righini umne spojil eleganciu, komfort a inteligentný dizajn, ktorý dáva pocit voľnosti aj vďaka výhľadom z interiéru a flybridge, teda zvýšenému mostíku. Takto jachta umožní väčší kontakt posádky s morom. Znalci ocenia exteriér s veľkými oknami, ktoré nielen presvetľujú útroby lode na oboch palubách, ale aj vytvárajú charakteristické rysy tohto plavidla. Pozornosť na prvý pohľad upúta predĺžená krivka okenných oblúkov, ktoré opticky dynamizujú už aj tak hydrodynamike prispôsobené telo lode. Loď patrí so svojou charakteristickou nadstavbou k vydareným modelom typu Flybridge. Veľkoryso riešený priestor trupu a množstvo inovačných riešení v interiéri zaručujú posádke pohodlie, ktoré nie je limitované životným priestorom. Pohľad do interiéru potvrdil, že interiérový návrhár Carlo Galeazzi vie, ako skombinovať svetlé povrchy z dubového dreva s doplnkami z kože v koňakovom odtieni. Tou obtiahli časť nábytkových dosiek, dverí a sedacích súprav. Ostatné poťahové materiály a povrchové úpravy sa pridržiavajú škály prírodných farieb. V zadnom kokpite umiestnili ďalšiu sedačku a pod ňu ukryli rebríkový vstup do kajuty.
Výhľad zo salónu pre bohov alebo majiteľov jácht | Keď je niekto majiteľom jachty, tak sa môže ráno zobudiť a priamo z postele si vychutnať pohľad na more. Poležiačky to ide iba v prípade, ak dizajnéri domyslia osadenie okien. |
Výhľad a pohodlie na flybridge pri riadení lode | „Šamanský“ stolík na všetko s úložným priestorom obklopený mäkkým sedením na flybridge |
Viac sme zistili od slovenského predajcu navštívenej jachty.
Ako vznikal tvar novej plachetnice?
Výsledkom spolupráce návrhárov a výrobcu je lineárny architektonický štýl a premyslené detaily. Jachtu sme postavili z dostupných materiálov, ktoré svojou kvalitou vyhovujú podmienkam plavby na mori. Všetko sa začalo vo veterných tuneloch, ktoré spolu s dizajnérskymi návrhmi a technickými prepočtami ovplyvnili výslednú podobu lode. Predĺžená horná paluba slúži na pohostenie až dvanástich ľudí. Zaokrúhlenie prednej časti trupu zvyšuje priestrannosť kajuty, poskytlo praktickejšie riešenie dispozície.
Aké iné okolnosti ovplyvňujú dizajn obytnej lode?
Pri návrhu lodí je nevyhnutné používať materiály, ktoré odolávajú účinkom soli a UV žiarenia. Sú to napríklad aj špeciálne upravené kožené poťahy na nábytku. Stabilita lode a bezpečnosť posádky sú hľadiskom, ktoré ovplyvňuje usporiadanie, tvar, hmotnosť a zaistenie nábytku na palube.
{R1}
Do akej miery ovplyvňuje výber budúci majiteľ?
Návrh podľa individuálnych požiadaviek sa zväčša týka lodí dlhších ako 30 metrov, teda takzvaných custom boat. Veľkosť lode ovplyvňuje možnosti vnútorného vybavenia. Časti pod hladinou a nad hladinou sa navrhujú zvlášť. V súvislosti s dodržaním limitov pre hmotnosť a stabilitu lode musíme niektoré požiadavky odmietnuť. Najdôležitejšie sú manévrovacie schopnosti lode v každom počasí! Azimut 47 má charakter športovej lode, čo zdôrazňuje exteriérový dizajn. Nie je to iba estetika, za každých okolností ide o maximálnu stabilitu!
Sú dizajnéri ovplyvnení módnymi trendami?
Každá loď je jedinečná. Návrhári spoločnosti Azimut pracujú podľa vlastných koncepcií, a tak sami ovplyvňujú módu. Dizajn, farby a formy sa menia podľa aktuálneho trendu. Momentálne zariaďujeme v minimalistickom štýle. Donedávna sme interiéry ladili do hneda a krémova, v súčasnosti sú aktuálnejšie teplé odtiene vrátane bordovej a zlatej, niekedy aj striebornej.
Aké zvláštnosti má nábytok na jachte?
Interiér lodí zariaďujeme výrobkami značiek Gagennau a Miele, ktoré sú podobné ako v obytných interiéroch na súši. Skrine a skrinky sú osvetlené, dvere a zásuvky možno zaistiť špeciálnym zámkom. Používajú sa tiež mechanické patenty. Ležadlá, stoličky a sedačky majú suchý zips.
Aké druhy multifunkčného nábytku sú na lodi?
Rozkladacia pohovka v salóne, stôl na flybridge… Hostia si môžu vo svojej kajute zo sólo postelí urobiť dvojlôžko.
Ako zohľadňuje dizajn interiéru extrémne podmienky na mori?
Každá časť je pripevnená k lodi. Pri výbere materiálov sa uprednostňujú ľahké a bezpečné materiály, hrany nábytku zaobľujeme, držadlá unesú veľkú záťaž aj pri búrke. Na hornú palubu vedú schody zo sklolaminátu, ktorý je bezpečnejší ako bežne používané rebríky v iných lodiach.
• Dĺžka trupu: 14,3 m • Šírka v hlavnej časti: 4,52 m • Ponor: 1,24 m • Výtlak: 18,5 t • Kapacita palivových nádrží: 2 000 l • Kapacita nádrží na vodu: 590l • Motory: 2x 575 PS – CAT C9 6L • Maximálna rýchlosť: 31 až 32 uzlov • Plavebná rýchlosť: 26 uzlov • Maximálny počet pasažierov: 10 osôb • Kajuty: 3 štandardné + 1 pre posádku (nadštandard) • Počet lôžok: 6/8 + 1 (posádka) • Počet kúpeľní: 2 + 1 (pre posádku) • Kategória: B |
Článok bol uverejnený v časopise Môj dom.