Priestor na hru i učenie
Detskú izbu môžeme trochu prehnane označiť ako „byt v byte“. Zatiaľ čo my dospelí si vyčleňujeme samostatné miestnosti na spanie, prijímanie hostí i prácu, dieťa má obvykle na všetky činnosti len svoju izbu. V nej sa hrá, učí sa, komunikuje so svojimi kamarátmi, ale i spí, sníva a ukrýva svoje poklady. Má v nej svoje šatstvo i hračky, ktoré vo vyššom veku nahradí počítačmi, elektronikou a športovými pomôckami. Detská izba sa mení s vekom, preto by mala byť priestranná a mal by v nej byť dostatok miesta a pohodlia na hru i na učenie.
Postieľka a prebaľovací pult pre čerstvo narodeného potomka zaberú iba kút izby, musíme však počítať s častým uspokojovaním jeho hygienických potrieb. Miesto na kúpanie a prebaľovanie by malo byť v teplej miestnosti bez prievanu, dymu a iných splodín. Ľahostajné by nám nemalo zostať ani umiestnenie izby pre bábätko v rámci obytného priestoru. Detskú izbu tých najmenších je vhodné umiestniť v tesnej blízkosti spálne, prípadne kuchyne. Zvuková izolácia medzi izbami by mala byť dostatočná, aby v noci nedochádzalo k vzájomnému rušeniu. Nároky na priestor s vekom rýchle rastú. Zhruba od jeden a pol roka sa dieťa pokúša o samostatný pohyb po byte, neskôr sa začína sústredene venovať hre, i keď iba na pár minút. Z vývojového hľadiska ide o prvú „prácu“ a to by sme ako rodičia mali rešpektovať a vytvoriť na ňu podmienky. Čo všetko teda dieťa v priebehu času potrebuje?
Umiestnenie lôžka
Aby sa dieťa cítilo chránené, je podstatné, kde bude jeho lôžko. Pokiaľ vyrastá v rodine jedináčik, nebýva s obľúbeným umiestnením oproti dverám, ktoré spravidla dieťa upokojuje, žiadny problém. Kým pribudne súrodenec, máme dosť času premýšľať o umiestnení dvojice peleštekov. Existuje niekoľko základných priestorových riešení. Najbežnejším variantom je rovnobežná pozícia, ktorá prirodzeným spôsobom vymedzuje súrodencom ich teritórium. V takomto prípade nezabúdajme na vhodný odkladací stolík. Lôžka umiestnené za sebou privítajú skôr staršie deti či súrodenci opačného pohlavia, pretože týmto spôsobom ľahko vytvoríme pocit súkromia. Priestor nad lôžkami potom využijeme na umiestnenie políc alebo násteniek. Takéto riešenie nám však dovolí iba rozmernejšia miestnosť. Zaujímavým riešením je situovanie lôžok do tvaru písmena L, ktoré kopíruje roh miestnosti. Na ukladanie perín možno dobre využiť rohový stolík. Ak potrebujeme ušetriť v detskej izbe plochu, môžeme jednu posteľ odpútať od podlahy a pripevniť ju na nábytkovú zostavu alebo pomocou konzol len k stene. V prvom prípade získame ďalšie priestory na ukladanie, v druhom priestor na hry. Atraktivitu usporiadania lôžok v dvoch výškových úrovniach ešte podčiarkneme, keď ich usporiadame v miestnosti v tvare L.
Predškoláci a školáci
Popri lôžku zaberá značný priestor skriňa na šaty. Dôležité je, aby veľkosť a vnútorné členenie zodpovedali telesným proporciám dieťaťa a aby ju mohlo samostatne používať. Na ukladanie hračiek a ďalších detských pokladov sú potrebné ďalšie úložné priestory, ktoré môžu mať rozličnú veľkosť. Pre predškolákov a školákov sú veľmi vhodné zásuvky, boxy a kontajnery na kolieskach, kam hračky doslova nahádžu. Deti budú mať rýchle upratané a my dospelí si ušetríme nervy. Na školské pomôcky by však mali mať ľahko prístupné skrinky, poličky alebo zásuvky v blízkosti pracovnej plochy. Požiadavkou na priestorové usporiadanie detskej izby je miesto na hranie, to môže – napríklad kobercová plocha. Vlastný stôl bude miestom na písanie domácich úloh, na modelovanie, maľovanie a ďalšie činnosti, ktoré by v záujme rozvoja sústredenia malo dieťa robiť v sede. Osobitnú pozornosť si zasluhuje stolička, ktorá by mala mať nastaviteľnú výšku sedadla i operadla. Najstabilnejšia je stolička so stredovou podnožou s piatimi ramenami. Priamo do detskej izby je ideálne včleniť i zariadenie na pohybové aktivity – rebriny, rôzne hojdačky – alebo zavesiť sieť. Ak žijú v izbe dve deti, musíme, samozrejme, všetko násobiť dvomi. Pokiaľ sú ešte malé, nie je usporiadanie zložité. Spoločná izba pre ne, naopak, predstavuje po dlhý čas veľa výhod. Často však u detí rozdielneho veku a pohlavia prichádza ku kolízii, a tak nové požiadavky na prestavbu alebo aspoň reorganizáciu na seba nenechajú dlho čakať.Dvaja v jednom
Prechod detí na druhý stupeň základnej školy sprevádzajú prudké vývojové zmeny, ktoré možno jednoducho zhrnúť do slova puberta. Do rodín prináša spravidla i malú bytovú revolúciu. Do tohto obdobia mierumilovný potomok, ktorý vítal príchod rodičov zo zamestnania, sa začína tvrdo dožadovať súkromia, vlastného priestoru a jeho stvárnenia. Po čase väčšinou nezostáva nič iné, než sa prispôsobiť, zatvoriť oči a otvoriť peňaženku. Úprava izby, ktorej cieľom je úplné, čiastočné alebo len pocitové rozdelenie miestnosti, niečo stojí. Zapojte svoje ratolesti, majú viac fantázie, než si bežne uvedomujeme, a navyše v tomto veku už môžu priložiť ruku k dielu. Kolízna situácia vzniká v prípadoch, keď treba vtesnať do jednej miestnosti prváka a študenta strednej školy, či už rovnakého, alebo rozdielneho pohlavia. V inom čase sa pripravujú do školy, inak spia, taktiež záujmové aktivity majú rozdielne. Študentom pomáha pri školskej príprave čoraz častejšie počítač vyžadujúci samostatný stolík. Dospievajúci potrebujú viac priestoru na športové potreby či audiovizuálnu techniku, zatiaľ čo malého súrodenca nadchne kadejaká stavebnica. Adolescent sa chce stretávať so svojimi vrstovníkmi. Ideálnym riešením takejto situácie by, samozrejme, malo byť rozdelenie miestnosti priečkou. Pokiaľ to z priestorových dôvodov nie je možné, použijeme aspoň paravány, závesy alebo interiérové predely v podobe policovej zostavy. Pozoruhodné výsledky možno dosiahnuť namontovaním pohyblivej látkovej steny z vertikálnych žalúzií umiestnených v rámoch na strope a podlahe. V starších domoch s vysokými stropmi možno samostatné teritórium vytvoriť na vstavanej drevenej galérii.„Devätoro“ pri zariaďovaní detskej izby
- Antropometrické charakteristiky tela dieťaťa sa rýchlo menia, a preto je vhodné, aby zariaďovacie predmety – obzvlášť stoly a stoličky – boli rozmerovo prestaviteľné (výška sedacej a stolovej plochy a pod.).
- Predškolský a školský vek je dôležitý z hľadiska formovania postavy dieťaťa a obzvlášť pre výber kvalitného ergonomicky tvarovaného nábytku na sedenie a ležanie.
- Materiály, z ktorých sú zariaďovacie predmety vyrobené, musia byť zdravotne neškodné a ľahko udržiavateľné.
- Veľkú pozornosť treba venovať osvetleniu (prirodzenému i umelému). Pracovný stôl je vhodné umiestniť čo najbližšie k oknu atď.
- K lepšej pocitovej atmosfére prispieva vhodná voľba farieb a materiálov.
- Priestorovo najväčším prvkom interiéru izby je lôžko. Pri riešení interiéru izby pre viac ako jedno dieťa je dôležitým hľadiskom rozdielnosť veku a pohlavia.
- Po desiatom roku je vhodné, aby chlapec a dievča mali samostatné izby.
- Z hľadiska bezpečnosti je dôležité tvarové a materiálové vyhotovenie nábytku (bez ostrých hrán a rohov, menej vhodné je použitie skla atď.).
- Z psychologického hľadiska je vhodné, aby priestory a vybavenie pre dve deti alebo pre dvoch študentov boli, pokiaľ možno, rovnocenné.