Kalové čerpadlo
„Čerpadlo je konštrukčne riešené ako ponorné. Počas jarných záplav som ním odčerpával vodu z pivnice, ktorá je asi 2 m pod úrovňou terénu,“ hovorí Ing. Ján Šimo.
Postup práce
Konštrukcia čerpadla je jednoduchá a nevyžaduje mimoriadnu presnosť obežného kolesa. Na zhotovenie čerpadla sú potrebné zámočnícke a sústružnícke práce na výrobu hriadeľa (poz. č. 6), uloženie ložísk (poz. č. 16 a 17), klzného ložiska (poz. č. 18 a 10) a náboja obežného kolesa (poz. č. 26).Ostatné časti sú vyrobené z dostupných rúrok a plechov. Spojka na prevod krútiaceho momentu od elektromotora je použitá ako náhradný diel k čerpadlu na hriadeľ Ø 17 mm. Klzné ložisko (poz. č. 18) je zhotovené z mosadze a nalisované do kolesa (poz. č. 19). Teleso obežného kolesa (poz. č. 25) je urobené z rúrky Ø 219 x 6 mm. Obežné koleso tvorí náboj (poz. č. 26) a štyri obežné lopatky (poz. č. 27) vyrobené z rúrky Ø 127 x 4 mm a privarené na náboj podľa náčrtku.
Čelá obežného kolesa sú šesťhranné pre možnosť výroby na nožniciach. Časť spojky na hriadeli treba upraviť na maticu (poz. č. 7) podľa nákresu. Na hornej prírube vyvŕtame 8 otvorov Ø 10 mm na lepšie nasávanie. Na predĺženej časti (poz. č. 13) nad klzným ložiskom navŕtame otvor na lepšie mazanie ložiska. Výtlačná rúrka (poz. č. 24) má 1“ závit. Môžeme na ňu napojiť 3/4“ hadicu so spojkou.
Čerpadlo poháňa prírubový elektromotor s výkonom 1,1 kW s 1 420 ot./min. Prívodný kábel by mal pripojiť elektrikár, najmä z toho dôvodu, že čerpadlo pracuje vo vlhkom prostredí.