Nadčasový večne živý!

22. 06. 2009
Zdieľať

V rôznych rovinách našej existencie vstupuje minulé do našej prítomnosti. V intimite domova móda, architektúra a dizajn premietajú vzájomné súvislosti podľa nášho vlastného vzorca. Každý je iný a iný je aj spôsob, akým sa tieto zákonitosti zhmotňujú vo výbere a rozmiestnení bytového zariadenia. Nezávisle od toho, či a v akej miere siahneme po nadčasových kúskoch, sú tieto zákonitosti stále prítomné prinajmenšom v odkaze tvorcov moderného interiérového dizajnu.

Návrhári, či po novom dizajnéri, viac ako storočie kódovali vlastné emócie do nábytkových kusov a ľudia si ich osvojovali ako vlastné – niekedy ako výraz dobrého vkusu, inokedy ako možnosť kúpy sériovo vyrábaného nábytku. Kúsky, ktoré preveril čas, poznáme dodnes a niekedy sa čudujeme, že hoci vekom patria k dinosaurom modernej interiérovej tvorby, formou a spôsobom vyhotovenia sa dokážu nonšalantne uvelebiť v súčasnom interiéri.























Nadčasový večne živý!

203798
Daniel Veselský


Nadčasový večne živý!

203799
Kare

Súčasnému interiéru neraz dominuje pripomienka moderny – notoricky známe ležadlo LC-4. (Le Corbusier, Jeanneret, Perriand, výroba Thonet 1929) V roku 1938 vytvoril argentínsky tím dizajnérov: Jorge Ferrari Hardoy, Juan Kurchan a Antonio večné kreslo Butterfly z ohýbaných oceľových trubiek a pravej kože. (Kare)


Nadčasový večne živý!

203796


Nadčasový večne živý!

203787
Rubner

Vymysleli ho pre Royal Hotel v Kodani v roku 1958, a predsa si kreslo Swan od Jacobsena mnohí ochotne vpustia aj do svojho súkromia. Swan si tu pokojne pláva v čistých vodách súčasného interiéru v priateľskom kontraste so stolíkom firmy Rübner. Strohý kovový stôl Skiffer obkolesený klasikou stoliček DSX, ktorej redizajnovali podnožie. (Rübner)


Nadčasový večne živý!

203774
Vitra


Nadčasový večne živý!

203773
Vitra

Jean Prouvé navrhol v roku 1934 do výroby stoličku, ktorá sa doteraz nachádza na záberoch zahraničných interiérov. (Vitra) Od polovice minulého storočia sa stoličky a nábytok návrhárov manželov Eamesovcov vlnia až do dnešných domácností. Stolička DAW 1950 (Vitra)

{R1}

Aj keď dnes umiestnime napríklad ležadlo LC-4 od Le Corbusiera z rúrkovej ocele a s koženým čalúnením z roku 1928 vedľa minimalisticky strohej komody, málokomu príde na um, že nevznikli v rovnakom čase. V nadčasovosti LC-4 možno už ani nie je také dôležité, že voľakedy pri jeho zrode vychádzal Le Corbusier z názoru, že „stroj sa stal podstatou civilizácie“. V dnešných súvislostiach je zaujímavé najmä tým, že na nás môže pôsobiť ako výtvarný a funkčný objekt, ktorý posilní jedinečnosť nášho interiéru. Ak interiérový dizajnér alebo my sami vycítime, že jednotlivé kusy nábytku sú si navzájom súdené, nezávisle od obdobia a filozofie ich vzniku môžeme vytvoriť atmosféru s nezvyčajným emocionálnym nábojom.






















Nadčasový večne živý!

203779


Nadčasový večne živý!

203777
Vitra

Keď fínsky architekt Alvar Aalto prelomovým spôsobom vytvoril nábytok bez zbytočného spájania z ohýbaného drevo ešte netušil, že bude predvojom mnohým kusom nábytku zo severských dielní nábytku. Novšia verzia stoličky LCW, ktorú v roku 1945 navrhli Charles a Ray Eamesovci, sa delí o pozornosť s taburetkou firmy PTV.
„Elefanti“ Eamesovcov sa tiež dočkali obnovenia výroby. (Vitra)


Nadčasový večne živý!

203797


Nadčasový večne živý!

203780

K replikám pôvodného zariadenia známej funkcionalistickej Vily Tugendhat v Brne patria aj stoličky MR s kostrou z rúrkovej ocele. Interiér sa zariaďoval v 20. rokoch minulého storočia. Ani zbierka starožitností, ani galéria dizajnu, každý kus nábytku má svoju voľnosť v primeranej kompozícii s ostatným zariadením. Kreslá Thonet z polovice minulého storočia sa už povznesli nad časom.


Nadčasový večne živý!

203788
Tecta


Nadčasový večne živý!

203778
Vitra

„V priestorovej kompozícii existujú podobné zákonitosti ako v kompozícii hudobnej.“ (Walter Gropius; v roku 1919 založil školu funkcionalistického dizajnu Bauhaus.)(Tecta) La Chaise sa zrodila asi z lastúry (1948) a vďaka Charlesovi a Ray Eamesovcom dala za pravdu organickým tvarom v modernom dizajne.

Článok bol uverejnený v časopise Môj dom.

Kategória: Dizajn
Tagy: bytové zariadenie bývanie kreslo stôl stolička
Zdieľať článok

Diskusia