Byt na najvyššom poschodí jedného z parížskych domov

22. 11. 2011
Zdieľať

Neďaleko námestia Bastily, na najvyššom poschodí jedného z parížskych domov, vytvoril interiérový architekt Laurent-Olivier Gros pre mladý pár hniezdočko vo farbách komiksu. Vyťažil pritom maximum z malého a komplikovane členitého priestoru, v ktorom vyskladal byt ako skladačku v popartových odtieňoch.

{R1}

V tomto podkroví nešlo o prvú prestavbu. Prvý pokus premeniť rôznorodé priestory pod šikminami strechy na útulné miestnosti, ktoré by vytvorili zaujímavý celok, však nebol dovedený do úspešného konca. Podarilo sa to až interiérovému architektovi Laurentovi-Olivierovi Grosovi, ktorý vniesol do bytu praktickosť a pohodlie a všetko dokonale zladil so vkusom majiteľov. Tí túžili po modernom, a najmä pestrofarebnom bývaní. „Vybrali sme si svieže farby, ktoré máme najradšej – do kuchyne oranžovú a červenú, do obývačky ružovú, do spálne modrú, do kúpeľne citrónovožltú a do WC jablkovo zelenú. Ich intenzívne pôsobenie zmierňuje neutrálna sivá.“ V živých odtieňoch však nemaľovali steny (až na malé výnimky). Architekt tu navrhol iný postup – farby priniesol do interiéru prostredníctvom zariadenia, či už vstavaného, alebo mobilného nábytku a doplnkov. Farebný nábytok zároveň vytvoril efektný kontrast s neutrálnym pozadím a niekoľkými tmavšími kúskami vybavenia bytu.

 

Chytré výmeny

Úspešný bol teda až druhý pokus správne poskladať skladačku tohto podkrovného bytu. Pôvodne tu boli izby pre slúžky a miesto na sušenie bielizne, neskôr ich spojili a vznikol podkrovný bytík, ktorý však nebol veľmi praktický. Majitelia sa preto rozhodli dať celý priestor upraviť tak, aby mohli 65 štvorcových metrov jeho podlahovej plochy využívať v čo najväčšej miere, prakticky a s maximálnym pohodlím. Hoci celková rozloha nevyzerá na dvojizbový byt nijako tragicky, problémom bolo, že iba 39 štvorcových metrov z nej má svetlú výšku viac ako 1,8 metra, čo je minimum potrebné na využiteľný obytný priestor.


Klenba stropu v obývačke upozorňuje na zvláštny tvar strechy, pod ktorou sa usadil nemenej zaujímavý byt. Oblé krivky sa opakujú aj na dizajnovej ikone z roku 1970 – gauči Togo od francúzskej firmy Ligne Roset (ide o prototyp s metalickým povrchom). Majitelia si ho vybrali nielen pre jeho vzhľad veľkého vankúša a možnosť multifunkčného využívania, čo je v malom priestore praktické. V skutočnosti bol tento model z peny s rôznou hustotou jediným dostatočne veľkým gaučom, ktorý sa sem dal po strmom a úzkom schodisku vyniesť. (Nízky príborník pri stene má meno Everywhere a pre značku Cinna ho navrhol dizajnér Christian Werner.)

Klenba stropu v obývačke upozorňuje na zvláštny tvar strechy, pod ktorou sa usadil nemenej zaujímavý byt. Oblé krivky sa opakujú aj na dizajnovej ikone z roku 1970 – gauči Togo od francúzskej firmy Ligne Roset (ide o prototyp s metalickým povrchom). Majitelia si ho vybrali nielen pre jeho vzhľad veľkého vankúša a možnosť multifunkčného využívania, čo je v malom priestore praktické. V skutočnosti bol tento model z peny s rôznou hustotou jediným dostatočne veľkým gaučom, ktorý sa sem dal po strmom a úzkom schodisku vyniesť. (Nízky príborník pri stene má meno Everywhere a pre značku Cinna ho navrhol dizajnér Christian Werner.)
Julien Clapot / photoforpress.com


Neutrálny podklad, na ktorom skvele vynikne farebný nábytok aj doplnky, vytvorili biele steny a hladká sivá dlážka – pôvodné staromódne linoleum a klasickú terakotovú dlažbu nahradila v celom byte liata betónová podlaha, ošetrená voskom. V obývačke ju oživuje najmä fuksiovo ružový koberec z hovädzej kože a pestrofarebné vankúše – keďže obývačka nemá všade dostatočnú výšku, sedí aj býva sa tu čo najviac pri zemi. Najnižšiu časť obývacej izby pri obvodových stenách prakticky využili sivé skrinky vyrobené na mieru.

Neutrálny podklad, na ktorom skvele vynikne farebný nábytok aj doplnky, vytvorili biele steny a hladká sivá dlážka – pôvodné staromódne linoleum a klasickú terakotovú dlažbu nahradila v celom byte liata betónová podlaha, ošetrená voskom. V obývačke ju oživuje najmä fuksiovo ružový koberec z hovädzej kože a pestrofarebné vankúše – keďže obývačka nemá všade dostatočnú výšku, sedí aj býva sa tu čo najviac pri zemi. Najnižšiu časť obývacej izby pri obvodových stenách prakticky využili sivé skrinky vyrobené na mieru.
Julien Clapot / photoforpress.com

 

Ďaľšie fotografie nájdete v galérii

Riešením bola zmena dispozície v štýle hry Škatule, hýbte sa: obývačka sa rozšírila a zabrala aj bývalú spálňu. Vznikol tak pomerne veľkorysý denný priestor v tvare L, príjemnejší na bývanie i na pohyb – otvorenejší a voľnejší, v ktorom bolo možné vyčleniť miesto aj na kuchyňu. Ďalšiu výmenu absolvovala kúpeľňa, ktorá zaujala miesto pôvodnej pracovne. Navyše, vďaka sklenenej stene sa opticky prepojila s kuchyňou a jedálňou, takže obytný priestor získal viac svetla aj vzdušnosti. V bývalej minikuchynke na opačnom konci dispozície je dnes minispálnička s vlastnou toaletou, pracovnému kútu pridelil architekt nové miesto na rozhraní dennej a nočnej zóny, oproti schodom, ktorými sa vchádza do bytu. Je síce menší, ale dostatočný a praktický. Nočná zóna sa tak jasne oddelila od dennej, zjednodušili sa komunikačné trasy a komplikovaný priestor dostal logické členenie.


Dôkazom nápaditosti dispozičného riešenia je aj kúpeľňa, vďaka sklenenej stene opticky prepojená s kuchyňou a jedálňou. Ak je to potrebné, môžete si v nej vytvoriť súkromie pomocou závesu, ktorým sa sklenená stena ľahko zmení na nepriehľadnú. Premiestnenie kúpeľne a jej sklenená stena dodali obytnému priestoru viac prirodzeného svetla a otvorili z jedálne nový výhľad na okolité parížske strechy.

Dôkazom nápaditosti dispozičného riešenia je aj kúpeľňa, vďaka sklenenej stene opticky prepojená s kuchyňou a jedálňou. Ak je to potrebné, môžete si v nej vytvoriť súkromie pomocou závesu, ktorým sa sklenená stena ľahko zmení na nepriehľadnú. Premiestnenie kúpeľne a jej sklenená stena dodali obytnému priestoru viac prirodzeného svetla a otvorili z jedálne nový výhľad na okolité parížske strechy.
Julien Clapot / photoforpress.com

 


V otvorenom priestore pritom zabezpečila každej z oblastí s rôznymi funkciami vlastnú identitu vlastná farba. Jednotlivé zóny sú vyčlenené viac farebnosťou než fyzickým rozdelením už aj tak komplikovane tvarovaného podkrovia, tam, kde je to potrebné, zabezpečujú intimitu posuvné alebo skladacie dvere, prípadne závesy – všetko s minimálnymi nárokmi na priestor.


Kuchynská linka v tvare L je vyskladaná z bežných sektorových skriniek z Ikey (séria Applad). Ich pôvodný povrch však dali u stolára natrieť akrylátovou farbou a nalakovať. Oranžové a červené skrinky lemujú jedálenský stôl z tmavého dreva (starší model od značky Cinna), doplnený stoličkami z priehľadného polykarbonátu. Známe stoličky Louis Ghost, ktoré pre firmu Kartell navrhol Philippe Starck, dizajnéri milujú pre rafinovanú kombináciu klasického tvaru a priam éterického materiálu, ktorý nezaťaží ani malý priestor. Doplnky uložené na pracovnej doske z oranžového Corianu sú zladené s dominantnou vysokou červenou skriňou – od kuchynského robota Kitchen Aid cez stojan na nože Voodoo od La Chaise Longue až po zmenšeninu červeného hasičského vedra, ktorá slúži na uloženie príborov a ďalšieho riadu.

Kuchynská linka v tvare L je vyskladaná z bežných sektorových skriniek z Ikey (séria Applad). Ich pôvodný povrch však dali u stolára natrieť akrylátovou farbou a nalakovať. Oranžové a červené skrinky lemujú jedálenský stôl z tmavého dreva (starší model od značky Cinna), doplnený stoličkami z priehľadného polykarbonátu. Známe stoličky Louis Ghost, ktoré pre firmu Kartell navrhol Philippe Starck, dizajnéri milujú pre rafinovanú kombináciu klasického tvaru a priam éterického materiálu, ktorý nezaťaží ani malý priestor. Doplnky uložené na pracovnej doske z oranžového Corianu sú zladené s dominantnou vysokou červenou skriňou – od kuchynského robota Kitchen Aid cez stojan na nože Voodoo od La Chaise Longue až po zmenšeninu červeného hasičského vedra, ktorá slúži na uloženie príborov a ďalšieho riadu.
Julien Clapot / photoforpress.com

 

Výška, svetlo, výhľad

Tieto tri faktory najviac ovplyvnili architekta Grosa pri navrhovaní novej dispozície. Tá sa podriadila v prvom rade výškovým možnostiam podkrovného priestoru, ktorý má od 2,45 metra v strede, teda v terajšej kuchyni a časti obývačky, až po 0,60 metra po obvode, kde sú umiestnené najmä nízke skrinky. Do centrálnej zóny bytu s najväčšou svetlou výškou umiestnil architekt kuchyňu. Táto voľba jednak zjednodušila komunikačné trasy, pohyb v byte aj činnosti spojené s prípravou jedla, jednak umožnila umiestniť sem zariadenie so štandardnou výškou. V nižších častiach podkrovia (so svetlou výškou menšou ako 1,8 metra) našli miesto kúpeľňa, pracovný kút, spálňa a odkladacie priestory.


Jednotná hladká podlaha a nenápadné steny pomohli zjednotiť a opticky zväčšiť pomerne malý a komplikovane členitý priestor, jasné farby dodali každej funkčnej zóne vlastnú identitu. Kúpeľňu oživenú sviežim odtieňom citrusov otvoril architekt do kuchyne a aj vďaka svojej farbe perfektne zapadla do denného obytného celku.

Jednotná hladká podlaha a nenápadné steny pomohli zjednotiť a opticky zväčšiť pomerne malý a komplikovane členitý priestor, jasné farby dodali každej funkčnej zóne vlastnú identitu. Kúpeľňu oživenú sviežim odtieňom citrusov otvoril architekt do kuchyne a aj vďaka svojej farbe perfektne zapadla do denného obytného celku.
Julien Clapot / photoforpress.com


Každej miestnosti dodáva charakteristickú farebnosť len zopár kúskov vybavenia, zvyšok je neutrálny, sivo-čierno-biely. Do kúpeľne priniesol architekt farbu najmä prostredníctvom hranatého objektu s umývadlom – skrinka so sadrokartónovými stenami a citrónovožltým skleneným obkladom (formát 10 × 10 cm od Aire Azur Carrelage) ukrýva práčku a kôš na špinavú bielizeň. Aj pri špinavej bielizni, našťastie, funguje porekadlo Zíde z očí, zíde z mysle.

Každej miestnosti dodáva charakteristickú farebnosť len zopár kúskov vybavenia, zvyšok je neutrálny, sivo-čierno-biely. Do kúpeľne priniesol architekt farbu najmä prostredníctvom hranatého objektu s umývadlom – skrinka so sadrokartónovými stenami a citrónovožltým skleneným obkladom (formát 10 × 10 cm od Aire Azur Carrelage) ukrýva práčku a kôš na špinavú bielizeň. Aj pri špinavej bielizni, našťastie, funguje porekadlo Zíde z očí, zíde z mysle.
Julien Clapot / photoforpress.com


Na neutrálnom sivom schodisku pestrofarebné doplnky len jemne naznačujú, že stúpate do podkrovia plného živých farieb. Privedie vás do pracovne, ktorá vznikla v priestore na rozhraní dennej a nočnej časti bytu. Schodisko lemujú vstavané skrine, na mieru zasadené pod šikminy strechy – v tomto podkroví sa využil naozaj každý kubický centimeter.

Na neutrálnom sivom schodisku pestrofarebné doplnky len jemne naznačujú, že stúpate do podkrovia plného živých farieb. Privedie vás do pracovne, ktorá vznikla v priestore na rozhraní dennej a nočnej časti bytu. Schodisko lemujú vstavané skrine, na mieru zasadené pod šikminy strechy – v tomto podkroví sa využil naozaj každý kubický centimeter.
Julien Clapot / photoforpress.com


Vaňu umiestnili do najnižšej časti kúpeľne, ktorá je tu na kúsku zvýšená vďaka vikieru. Ostatné nízke priestory pod šikminami sa využívajú najmä ako odkladacie – na tejto strane má okrem žltej, na mieru vstavanej skrinky miesto aj mobilný kontajner na kolieskach od nemeckej firmy Bordbar v štýle servírovacieho vozíka, aký sa používa v lietadlách.

Vaňu umiestnili do najnižšej časti kúpeľne, ktorá je tu na kúsku zvýšená vďaka vikieru. Ostatné nízke priestory pod šikminami sa využívajú najmä ako odkladacie – na tejto strane má okrem žltej, na mieru vstavanej skrinky miesto aj mobilný kontajner na kolieskach od nemeckej firmy Bordbar v štýle servírovacieho vozíka, aký sa používa v lietadlách.
Julien Clapot / photoforpress.com

 


Bonusom nového dispozičného riešenia je úžasný výhľad na strechy Paríža, ktorý sa z obytných miestností otvára v rozsahu celých 360 stupňov. Okná zasadené do vikierov z neho vystrihujú šesť nádherných pohľadníc. Presne nad jedálenský stôl, ktorý je centrom súkromného aj spoločenského života dvojice obyvateľov, umiestnil architekt nové strešné okno, ktoré prinieslo svetlo a vzduch do pôvodne tmavého stredu dispozície. Je vybavené nielen tieniacou roletou, ale aj dažďovým senzorom, takže sa pri prvých kvapkách z oblohy automaticky zatvorí.


Hneď vedľa spálne je za zelenými skladacími dverami toaleta. Rovnako ako posuvné dvere spálne, prispôsobené sklonu strechy, sú aj dvere WC vyrobené na mieru. Aj v tomto prípade myslel architekt na to, ako čo najpraktickejšie využiť daný priestor. (Pletená prikrývka na posteli je od Zara Home.)

Hneď vedľa spálne je za zelenými skladacími dverami toaleta. Rovnako ako posuvné dvere spálne, prispôsobené sklonu strechy, sú aj dvere WC vyrobené na mieru. Aj v tomto prípade myslel architekt na to, ako čo najpraktickejšie využiť daný priestor. (Pletená prikrývka na posteli je od Zara Home.)
Julien Clapot / photoforpress.com


Zariadiť útulnú a štýlovú spálňu v tomto minipriestore bolo naozaj náročné. Keďže do minimiestnôstky sa ledva zmestila posteľ, na ďalší nábytok tu miesto rozhodne nebolo, zútulňuje ju najmä stena namaľovaná namodro, ktorá je zároveň čelom postele. Atmosféru dotvárajú výrazné doplnky. Zrkadlo v benátskom štýle dodáva malému priestoru pôvab aj ďalší rozmer.

Zariadiť útulnú a štýlovú spálňu v tomto minipriestore bolo naozaj náročné. Keďže do minimiestnôstky sa ledva zmestila posteľ, na ďalší nábytok tu miesto rozhodne nebolo, zútulňuje ju najmä stena namaľovaná namodro, ktorá je zároveň čelom postele. Atmosféru dotvárajú výrazné doplnky. Zrkadlo v benátskom štýle dodáva malému priestoru pôvab aj ďalší rozmer.
Julien Clapot / photoforpress.com


Pôdorys podkrovného bytu

1 – schodisko
2 – pracovný kút
3 – kuchyňa s jedálenským stolom
4 – obývačka
5 – kúpeľňa
6 – WC
7 – spálňa

Pôdorys podkrovného bytu

1 – schodisko
2 – pracovný kút
3 – kuchyňa s jedálenským stolom
4 – obývačka
5 – kúpeľňa
6 – WC
7 – spálňa
Julien Clapot / photoforpress.com

 

Architekt Gros umiestnil do bytu aj ďalšie technické zariadenia, ktoré majú tak praktický, ako aj ekonomický význam. Napríklad tepelné čerpadlo vzduch – vzduch s možnosťou reverzného chodu zabezpečuje vykurovanie v zime aj chladenie v lete. Vnútorné jednotky sú nenápadne ukryté v skrinkách, vonkajšia je umiestnená na streche. Pri návrhu osvetlenia hlavného denného priestoru využil Laurent–Olivier Gros nízkonapäťové svietidlá, v ktorých sa spája dekoratívnosť s modernou technológiou – svetelné pásy, zabudované v podhľade, sú osadené diaľkovo ovládanými bodovými halogénkami.

Kategória: Bývanie Návšteva
Tagy: byt bývanie návšteva Paríž
Zdieľať článok

Diskusia