Extrovertný dom, do ktorého nielen vidieť, ale sa cezeň črtá aj zeleň na jeho opačnej strane, stojí v konzervatívnej predmestskej štvrti amerického stredného západu. I keď na prvý pohľad pôsobí moderne, má v sebe viac tradičných prvkov, ako by sa zdalo.
{R1}
Príklon k tradícii je najnápadnejší vo vodorovnom členení dreveného obkladu, ktorým sa dom prispôsobuje tradičným stavbám koloniálneho typu s doskovými fasádami (jedna z nich stojí necelých dvadsať metrov od neho). Ďalšie tradičné prvky skrýva dispozícia. Ten, kto okolo domu len prejde, však najskôr zaregistruje viacero typicky súčasných znakov, vďaka ktorým stavba v duchu trendu ladí s prostredím. Najsilnejšie účinkujú sýtou medovou farbou drevené obklady. Na strane vstupu do domu pokrývajú obe krídla stavby, spoza ktorých vyčnievajú koruny javorov, dubov a topoľov. Prekvapujúco pekné a prirodzené pozadie pre stromy vytvárajú aj kovové fasády na kratších stranách traktov, blízke farbe kôry.
Ešte viac sa jej približuje odtieň kamenného obkladu, ktorý je najvýraznejší na sokli, objavuje sa však aj na komíne a vyvýšenom záhone konča nádvoria. Viac farieb na dome nie je. Ku každej možno nájsť náprotivok v najbližšom okolí a súlad podčiarkuje zošikmený horný okraj krídla s vysokými oknami, kopírujúci línie terénu.
Vodorovnými drevenými obkladmi (na priečelí obrátenom k jazeru sú iba na krátkom úseku pri nároží), sa dom prispôsobuje okolitej tradičnej zástavbe. Jej charakteristickou črtou sú doskové fasády, takzvané clapboards, aké vidno aj na susednom dome pri pravom okraji fotografie. Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Vodorovnými drevenými obkladmi (na priečelí obrátenom k jazeru sú iba na krátkom úseku pri nároží), sa dom prispôsobuje okolitej tradičnej zástavbe. Jej charakteristickou črtou sú doskové fasády, takzvané clapboards, aké vidno aj na susednom dome pri pravom okraji fotografie. Fasáda obrátená k jazeru je takmer celá zasklená. Pomerne dlhé severné krídlo, ktoré stúpajúca výška strechy ešte predlžuje, prerušil architekt výrezom terasy – chcel tak vytvoriť ilúziu dvoch samostatných objektov, ktorú zdôraznil dreveným obkladom vnútorných stien v ustupujúcej časti. V skutočnosti tvoria objekt dve krídla spojené do tvaru písmena L.
Steny vytvárajúce ľavé nárožie sú silno zošikmené, a tak je dom aj z tejto strany transparentný – cez okná sa ponúkajú priehľady do krajiny. Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Steny vytvárajúce ľavé nárožie sú silno zošikmené, a tak je dom aj z tejto strany transparentný – cez okná sa ponúkajú priehľady do krajiny. Bočný vstup je viac kompozičnou finesou fasády, než nevyhnutnosťou z funkčného hľadiska. Popri kontraste čierneho kovového obkladu s drevom medovej farby sa uplatňuje sivý čadičový obklad sokla. Dom spočíva na terénnej vlne, a tak je na opačnej, východnej strane kamenný obklad v celej výške poschodia.
Obklopený tisíckou jazier
Presťahovaním do nového domu sa majiteľom výrazne neskrátila cesta do práce – trvá stále asi desať minút. Rozhodujúcim impulzom pre to, že sa rozhodli stavať práve tu, bola kvalita bývania. Asi najatraktívnejší bol tesný kontakt pozemku s jazerom Farquar Lake, ktoré má približne polovičnú veľkosť ako známe bratislavské Zlaté piesky (istá podobnosť sa dá nájsť aj v rovinatej krajine). V Minnesote, známej ako Krajina desaťtisíc jazier (v skutočnosti je ich okolo 11 850), je to len malý fliačik vody, k pozemku však patrí pláž s ohniskom a na jazere je dovolené člnkovanie a rybárčenie. Veľkomesto je poruke a zároveň dostatočne ďaleko – do centra Minneapolisu je asi 35 kilometrov, podstatné bolo tiež to, že dom obklopuje lesík, a z dvoch hlavných ciest, ktoré vedú okolo, naň nevidno. Čo viac si vlastne možno želať? Výhody teda prevážili nad istými mínusmi parcely. Pozemok je totiž pomerne úzky a nie práve najvýhodnejšie orientovaný – fasáda domu otočená k jazeru sa iba mierne odkláňa od severu východným smerom.
Farquar Lake je síce najväčšie v skupinke jazier v najbližšom okolí, na južnom predmestí Minneapolis – St. Paul, spomedzi 929 jazier v súmestí však patrí k menším vodným plochám Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Farquar Lake je síce najväčšie v skupinke jazier v najbližšom okolí, na južnom predmestí Minneapolis – St. Paul, spomedzi 929 jazier v súmestí však patrí k menším vodným plochám
Tri z nových stromov vysadených na parcele trocha zakrývajú pohľad z ulice do útrob domu. Ľahkým pergolovým zastrešením terasy architekt potlačil mohutnosť tejto časti krídla. Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Tri z nových stromov vysadených na parcele trocha zakrývajú pohľad z ulice do útrob domu. Ľahkým pergolovým zastrešením terasy architekt potlačil mohutnosť tejto časti krídla. Efekt vyniká ešte viac po odsunutí sklenených stien chodby, ktorou sa prechádza z obývacieho priestoru do krídla so spálňami.
Miestny ateliér ALTUS Architecture + Design navrhol pre rodinu dom pozostávajúci z dvoch funkčne odlišných krídel, spojených v tvare písmena L, so šikmou severnou a západnou stranou. Jeho konfigurácia vyplynula z tvaru parcely – vonkajšie strany krídel sú rovnobežné s jej okrajmi a stena otočená k jazeru sleduje líniu brehu. Dva rady okien na východnej fasáde trochu mýlia, dom je v podstate prízemný, svah však umožnil využiť na bývanie aj časť suterénu. Výsledkom je obytná plocha s rozlohou 312 štvorcových metrov, ktorá pre štvorčlennú rodinu znamená ozaj dostatok pohodlia.
Zariadenie kuchyne pochádza zväčša od amerických firiem. Pozoruhodná je armatúra Venuto od firmy Brizo s dotykovým ovládaním na ľubovoľnom mieste. (Servírovacie okienko kúsok od drezu je praktické pri posedeniach pri kozube.) Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Zariadenie kuchyne pochádza zväčša od amerických firiem. Pozoruhodná je armatúra Venuto od firmy Brizo s dotykovým ovládaním na ľubovoľnom mieste. Servírovacie okienko kúsok od drezu je praktické pri posedeniach pri kozube. Rovnako ako v celej obývačke priestor zušľachťuje taliansky dizajn. Zavesené svietidlá sú z kolekcie Talo od Artemide a polypropylénové barové stoličky Midia od Bontempi Casa. Súčasťou kuchynského ostrova je pekný kus talianskeho mramoru, ostatné pracovné plochy majú povrch z kórejského živičného HanStone.
Decentne skrytý vchod
Do domu sa dá vojsť z oboch jeho krídel. Z garáže v užšom, východnom krídle, je cez predsieň prístupná rodičovská spálňa, z najnižšieho miesta parcely sem vedie aj vonkajšie schodisko (z ulice je čiastočne zakryté a na snímkach ho nevidieť). Vstup, ktorý sa z cesty vyníma v juhozápadnom nároží, vedie do širšieho, spoločenského krídla. Možnosť vojsť taktiež v strede objektu sa ukáže až po niekoľkých krokoch po dlažbe príjazdovej cesty. Priamo na priečelí architektovi takýto markantný prvok kompozične nevyhovoval, a tak ho umiestil zboku pod strieškou. Z odstupu by však chýbal akcent, naznačil teda vstup na nároží – čisto ako signál, na druhej strane plne funkčný, a v strede priečelia uplatnil plnú stenu s malým oknom, za ktorým je klasický kuchynský výklenok s rohovou lavicou. Motív tradičného panoramatického okna populárneho vo viktoriánskej architektúre je tu zrejmý, i keď značne posunutý – jeho historická predloha vystupovala z líca múru.
Veľké plochy skla a biely náter stien vyvažuje v kuchyni svietivá neapolská žltá a brezová podlaha s výraznou kresbou. Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Veľké plochy skla a biely náter stien vyvažuje v kuchyni svietivá neapolská žltá a brezová podlaha s výraznou kresbou. Tá vytvára pekný akord s tujovým, príťažlivo voňajúcim drevom s jemnejšou štruktúrou, použitým nielen na fasáde, ale aj v interiéri domu okolo okien a na pilieroch. Pri pohľade na jednotu materiálov v dome sa ponúka otázka, či pri terase vysadili práve brezy náhodou, alebo preto, že ich drevo sa využilo aj v interiéri. Priestor jedálne oddeľuje od kuchyne nábytok s povrchom z recyklovanej dyhy – na kuchynských skrinkách mahagónovej, na príborníku z wengé.
Odstupňované priečelie členené rytmom plných a zasklených plôch predovšetkým umožnilo architektovi opticky rozdeliť dlhé krídlo, ktoré by inak popri menších blokoch susedných domov pôsobilo nesúrodo. Pri pohľade od ulice aj od jazera vyzerá dom vďaka tomu skôr ako dva krátke, oddelené objekty.
Hlavný vchod je zakrytý presahom strechy. Vstupuje sa ním do členitého denného priestoru, ktorého jednotlivé zóny sú oddelené iba nábytkom. Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Hlavný vchod je zakrytý presahom strechy. Vstupuje sa ním do členitého denného priestoru, ktorého jednotlivé zóny sú oddelené iba nábytkom. Jeho centrálnou časťou je kuchyňa, z ktorej sa vchádza aj do sklenenej chodby vedúcej k spálňam.
Po zasunutí sklených stien chodby vznikne v strede domu veľká, čiastočne zastrešená terasa, zjednotená sivou dlažbou. Zaberá celú šírku krídla a ako z pohľadu od ulice, tak aj od jazera pomáha opticky rozdeliť pomerne rozsiahly dom tak, aby získal mierku typickú pre stavby v okolí. Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Miznúca chodba
Už vstupná miestnosť patrí k otvorenému, avšak členitému viacfunkčnému dennému priestoru – od kuchynskej zóny ju oddeľujú iba skrinky. (V celom dennom priestore sa dá uzavrieť iba pracovňa posuvnými dverami.) Susedná kuchyňa slúži aj ako komunikačný uzol – okolo ostrova sa prechádza buď ku sklenému koridoru, ktorý vedie do druhého krídla, alebo na opačnú stranu, do jedálne a oddychovej zóny s kozubom. Mimoriadne fotogenický je najmä jej severozápadný kút, kde sa výška priestoru vďaka stúpajúcej streche blíži k piatim metrom. Hoci je dom prízemný, stretávame sa tu s klasickým obývačkovým schodiskom, ktoré obopína komínové teleso. Dostanete sa po ňom na miesto s nevšedným výhľadom, určené na rozjímanie – architekt tu použil riešenie známe z penthousov najvyššej triedy.
Neprehliadnuteľným akcentom sedacej zostavy pri kozube je klasická Savojská váza od Alvara Aalta (Iittala), inšpirovaná fínskym pobrežím. Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Neprehliadnuteľným akcentom sedacej zostavy pri kozube je klasická Savojská váza od Alvara Aalta Iittala, inšpirovaná fínskym pobrežím. Stojí na stolíku Directions, ktorý navrhol dizajnér izraelského pôvodu Ilan Dei pre kalifornského výrobcu Creative Elegance. Od rovnakého výrobcu aj tvorcu pochádza tiež jedálenský stôl Visions, skombinovaný so stoličkami Asia z bielej kože od štúdia Bontempi Casa. Jedálenskú skupinu dotvára lampa PH Artichoke. V skratke v jej názve sa zvečnil významný dánsky dizajnér Poul Henningsen Louis Poulsen, 1958. Medzi oknami sú rytmicky rozmiestené nástenné svietidlá z rovnakej série Talo ako lampy v kuchyni.
Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Vedľa obývačky, v centrálnej polohe medzi prednou a zadnou terasou, je obdoba tradičnej pôvodne nevykurovanej, niekedy dokonca otvorenej a len zastrešenej chodby, ktorá spája dve krídla domu, bežnej v južnejšie položených oblastiach USA. Tu má podobu miestnosti oddelenej od oboch terás sklenenými stenami. Medzi ňou a prednou terasou vedie sklenená chodba, ktorou sa prechádza do spální. Zvyčajne je uzavretá, za pekného počasia sa však po odsunutí stien doslova stratí chodba aj miestnosť a vznikne atraktívny priestor čiastočne zastrešenej terasy v celej šírke krídla, zjednotený rovnakou sivou dlažbou. Pozemok nie je oplotený, jeho hranice naznačujú len rady stromov, a aj keď podrastú tri brezy pred terasou, ktoré ju pri pohľade od ulice trocha zacláňajú, na transparentnosti domu sa v podstate nič nezmení.
Zariadenie kúpeľne a šatníkov zverili majitelia výrobcovi z predchádzajúceho bydliska, ktorý navrhol aj kuchynské skrinky a príborník v otvorenom obývacom priestore. Za sklenými dverami je toaleta. Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Výhľad na jazero, ku ktorému sa obracia šikmá severná stena domu, využíva aj rodičovská spálňa. Paul Crosby, ALTUS Architecture + Design
Výhľad na jazero, ku ktorému sa obracia šikmá severná stena domu, využíva aj rodičovská spálňa. Vysoké rohové okno je umiestené tak, že bolo potrebné zacloniť ho roletou iba na strane terasy. Pozoruhodné je, že okrem tejto rolety nie sú v dome žiadne iné, a nenájdete tu ani záclony či žalúzie.