Mokré správy z Frankfurtu
Vo Frankfurte nad Mohanom sa každé dva roky koná megaznámy a megadôležitý kúpeľňový megaveľtrh menom ISH. (Presne a dôkladne, keďže sa koná v Nemecku, je to najvýznamnejší svetový veľtrh kúpeľní, klimatizácie, obnoviteľných energií a techniky budov a energií. Uf.) Tento rok bol na cestu do Frankfurtu ten správny, takže som sa veľmi potešila pozvaniu z kúpeľňového štúdia Armaturex. Architektov a obchodníkov z kúpeľňového štúdia to totiž celkom logicky ťahalo rovnakým smerom ako mňa, teda za zaujímavou kúpeľňovou ponukou.
Desať niekoľkopodlažných hál, pri ktorých by Incheba vyzerala ako model z hračkárstva, by sa mi za dva dni prejsť nepodarilo, a tak som si musela vybrať len hrozienka z koláča. Ešte šťastie, že už mám po výstavách niečo odchodené. Okrem toho expozície dôležitých firiem mávajú vo Frankfurte rozlohu futbalových ihrísk, takže ich nakoniec nie je až tak veľa a dajú sa celkom dobre nájsť.
Úspešne som teda vynechala klimatizačnú techniku a časť venovanú obnoviteľným aj akýmkoľvek iným energiám, čím som si ušetrila energiu na to, čo ma zaujíma najviac – vrhla som sa priamo na wellnes, sanitu a kúpeľňové zariadenia. Len ma trochu mrzelo, že mi neostal čas na pavilón čínskych batérií… Ale čo už. To najzaujímavejšie z neho hneď v prvý deň aj tak odstránila polícia. Išlo totiž o nezákonné (a nekvalitné) napodobneniny značkových výrobkov.
Koncepčný prístup a nová romantika
Kúpeľňa dnes získava nielen na význame, ale aj na rozlohe a rozmanitosti zariadenia. Objavujú sa v nej skrinky, police alebo kreslá, charakteristické skôr pre obývačky či iné obytné priestory. A o to práve ide – dizajnéri sa už nezaoberajú len samotným umývadlom či batériou, zaoberajú sa kúpeľňou ako celkom.A súčasná kúpeľňa sa v ich predstavách mení na priestor, v ktorom možno relaxovať nielen osamote, ale aj spoločne. Už nielen kuchynské práce sa odporúča spríjemniť si spoločnosťou partnera. S novými funkciami získava aj nové dimenzie, zariadenie a vzťahy s ostatnými priestormi domu alebo bytu.
Druhá kúpeľňa alebo o generačných rozdieloch
Viaceré firmy venovali pozornosť takzvaným druhým kúpeľniam alebo inak povedané kúpeľniam pre ľudí v najlepšom veku (náročky nehovorím seniorov). Sú to kúpeľne pre tých, ktorým už deti odrástli, a prvá kúpeľňa (alebo byt), čo si zariadili ako mladí, už doslúžila alebo už celkom nevyhovuje novým predstavám.Títo ľudia majú viac času sami na seba a môžu si dovoliť aj drahšie zariadenie (teda v Nemecku určite) – či už ide o masážne technológie, alebo elegantné materiály. Viac si potrpia na pohodlie, a to nielen nadštandardné, napríklad v masážnej vani, ale aj pohodlie pri každodennej hygiene – dobre im padne, ak sa môžu pri vstávaní oprieť alebo si namiesto státia posedieť. Je jasné, že lepšie to už nebude, tak prečo si život nespríjemniť aj pri každodenných rituáloch?
Originálne návnady aj praktické inovácie
Neviem, či si viete predstaviť pokope niekoľko desiatok až stoviek firiem, ktoré ponúkajú vlastne to isté. Aby si ich návštevníci všimli, museli ukázať v tom istom niečo celkom iné – a mnohým sa to naozaj podarilo. Každá solídna firma sa snažila upútať pozornosť a zároveň predviesť, kam až siahajú možnosti jej konštruktérov a fantázia jej dizajnérov.
A keď už ste vošli do expozície, priviedli vás aj k veciam síce menej prekvapivým, ale zato veľmi vkusným, elegantným, technicky prepracovaným a použiteľným viac či menej masovo.