Kultový stôl La Rotonda – príbeh nadčasového dizajnu
Tri hrubé drevené klady vzájomne zapreté v družnom objatí dávajú tomuto stolu pevne rozkročenú stabilitu.
Autorom efektného stola La Rotonda, ktorý sme zaradili do aktuálneho pokračovania rubriky Nadčasový dizajn, je taliansky architekt Mario Bellini. Tento autor má na konte viaceré kultové diela z dejín dizajnu 20. storočia. Vizionárske návrhy pripravil pre známe firmy ako Olivetti, B&B Italia, Flos alebo Cassina. Poslednej menovanej značke venoval celý nábytkársky súbor – rôzne stoličky, kreslá, pohovky a niekoľko stolov. Medzi nimi aj úspešnú La Rotondu.{R1}
Kariéra Maria Belliniho (1935) obsiahla všetky stránky návrhárskej tvorivosti. Podieľal sa na významných budovách, napríklad Národnej galérii v Melbourne alebo ústredí Nemeckej banky vo Frankfurte, navrhol nespočetné množstvo interiérov či výstav a rovnako nespočetné množstvo dizajnérskych diel. Viaceré z nich sú v stálych zbierkach prestížnych múzeí. Ešte v roku 1987 mu newyorské MoMA usporiadalo retrospektívu ako vôbec prvému žijúcemu autorovi. V rokoch 1985 až 1991 sa zas na dizajn pozeral z opačnej strany ako editor rešpektovaného magazínu Domus. Je nositeľom mnohých ocenení, medzi nimi Zlatej medaily prezidenta Talianskej republiky.
Mario Bellini navrhol jedálenský stôl La Rotonda v roku 1976, v období, keď sa viac venoval priemyselnému dizajnu. V jeho priezračnej jednoduchosti dokázal, že má mimoriadny cit pre údernosť tvarov. Stôl korunuje doska skla, ktorá vo svojej neviditeľnosti necháva vyznieť to najdôležitejšie – sošnú podnož. Tvoria ju časti z masívneho dreva dômyselne spojené do „trojnožky“ podobne ako články nejakého hlavolamu. Ich geometrický pôvab má odkazovať na minimalistické sochy výtvarníka Maxa Billa, ale i na prosté spoje tesárskych konštrukcií. Inšpirácia architektúrou bola zakódovaná aj do názvu. La Rotonda je pomenovaná podľa rovnomennej vily renesančného autora Andrea Palladia, v ktorej „božská krása“ geometrie zohráva kľúčovú úlohu. Tri na seba kolmé osi skrížených drevených klád majú zrezané vrcholy tak, aby sa na ne dala položiť platňa krištáľovočíreho skla. Jej ladná kružnica harmonizuje s prísnou pravouhlosťou spodnej časti, plochy, línie aj objemy sú vyvážené v elegantnom celku a výsledok preto pôsobí klasicky, no zároveň celkom moderne.
1976
MATERIÁLOVÉ OBMENY kultového jedálenského stola La Rotonda zahŕňajú svetlé, tmavé a čierne drevo jaseňa alebo orecha. Okrem sklenenej dosky je dostupný i v celodrevenej verzii. Už 40 rokov ho podľa návrhu Maria Belliniho vyrába Cassina.
Pokračovatelia
1987
VÝŠKOVO NASTAVITEĽNÝ stôl Vidun je nádherný, a predsa celkom banálny kúsok dizajnu. Jeho autor – taliansky dizajnér Vico Magistretti – ho vymyslel ako funkčnú zväčšeninu obyčajnej skrutky. Závit podstavy, ktorý sa dá vykrútiť do potrebnej vzdialenosti, je doplnený trojramennou konštrukciou so sklenenou doskou. „Maticu“ mu robí drevená trojnožka: spolu tak tvoria tesársky poctivý pár. Vyrába De Padova.
2010
JEDÁLENSKÝ STÔL Arc sa na dizajnérsku ikonu La Rotonda ponáša len vzdialene. Jej princíp zachováva, no v tvare aj materiáli ho posúva ďalej. Namiesto dreva využíva nábytkársky nezvyčajný materiál ľahčeného betónu, namiesto priamočiarosti zas ponúka eleganciu kriviek. Fakt, že stôl navrhli vplyvní architekti Foster + Partners, neprekvapí: podnož stola pripomína maketu oblúkovej stavby. Vyrába Molteni&C.
2012
VEĽKORYSÝ NÁBYTKOVÝ šperk Pantheon je priamym potomkom stola La Rotonda. Úspešný originál upravil jeho autor, dizajnér Mario Bellini tým, že sklenenú platňu nahradil o poznanie rozmernejšou doskou z dreva. Aby nezaclonil pohľad na podnož, do stredu umiestnil priesvitný rotujúci podnos (v niektorých krajinách prezývaný tiež „lenivá Zuza“), ktorý navrchu stola tvorí okrúhle okienko. Vyrába Cassina.
TEXT MICHAL LALINSKÝ
FOTO CASSINA, DE PADOVA, MOLTENI&C
ZDROJ časopis Môj dom 9/2016