Dokonalosť je na ústupe. Aké trendy ovládnu naše interiéry v roku 2025?
Minimalizmus, funkčnosť, ale aj estetika. Tri piliere interiérového dizajnu, ktoré budú vládnuť trendom v bývaní počas tohto roka. Nielen o trendoch, ale aj o udržateľnosti a smart technológiách sme sa rozprávali s Michalom Karcolom, generálnym riaditeľom XXXLutz, konateľom XLSK Nábytok a XLCZ Nábytek.
Aké kľúčové trendy prinesie podľa vás rok 2025?
Podobne ako posledné roky, aj rok 2025 nám v nábytkárskom segmente prináša veľa vzrušujúcich zmien, ktoré menia spôsob a prístup k interiérovému dizajnu. Doba sa mení a je stále rýchlejšia. Interiéry aj tento rok ovládne minimalizmus, s ktorým sa stretávame už niekoľko rokov. Vnímame, že v obývačkách sa zväčšujú konferenčné stolíky a sedacie plochy a zmenšujú obývacie steny. Kuchyne sú veľmi čisté, plné bezúchytkových riešení – a aj tam platí heslo, že v jednoduchosti je krása. Výrobcovia nábytku berú ohľad aj na ergonómiu, teraz si dokážete prispôsobovať výšku pracovnej plochy tak, aby vám 100 % vyhovovala.
V otázke materiálov vnímame prechod z lesklých na matné povrchy, aktuálne sú veľmi populárne meď a prírodné materiály.
V médiách sa dlhodobo opakuje naratív, ktorý hovorí o návrate ľudí z rýchleho sveta smerom k prírode. Môže podľa vašich skúseností túto túžbu zrkadliť aj zariadenie interiéru?
Áno, vnímam to aj ja. Do popredia idú prírodné materiály, ako sú drevo, ľan, či kameň, ktoré vôbec nemusia byť dokonale opracované a textúrované, skôr naopak. Na dlhodobom ústupe je aj kedysi veľmi populárny chróm. Túžba byť v kontakte s prírodou je u našich zákazníkov veľmi silná.
Ak správne čítam medzi riadkami, môžeme to zhrnúť tak, že vizuálna a pocitová dokonalosť je na ústupe a trendom je priznávanie nedokonalosti?
Myslím, že áno. Zákazníci jednoducho riešia funkčnosť zariadenia a napojenie na prírodu. Táto preferencia zrejme vychádza aj z toho, že sa čoraz viac hovorí o udržateľnosti a ekológii. Tomu sa veľmi teším a podporujem to.
Ako sa zmenili preferencie vašich zákazníkov v posledných rokoch?
Ak sa bavíme o konkrétnych druhoch nábytku, tak v roku 2024 sa najviac predávali sedacie súpravy, kreslá, doplnky a svietidlá – a to pokračuje aj tento rok. Na vzostupe sú aj kuchyne a ich zariadenie. A keď sa okrajovo vrátim k použitým materiálom a farbám, tak kým sa dva-tri roky dozadu kupoval vysoký lesk, posledný rok prevažovalo zas drevo, prírodné kombinácie a odtiene sivej.
Aké faktory ľudia zohľadňujú pri výbere nábytku?
Rozhoduje to, či ide o rekonštrukciu existujúceho objektu alebo ide o kompletné zariadenie. Ak zákazník nemá jasnú predstavu, môže prísť napríklad k nám do kamennej predajne, kde mu naši kolegovia pomôžu a vysvetlia jeho možnosti.
No jednou z najdôležitejších stránok výberu nábytku sú samozrejme financie. Samotný zákazník by si mal v prvom rade povedať, čo potrebuje a koľko do toho chce investovať. Je jasné, že každý má na zariadenie iný rozpočet, preto aj u nás v XXXLutz ponúkame nábytok vo viacerých cenových reláciách.
Existuje niečo ako generačné nakupovanie? Vnímate rozdiel v nakupovaní jednotlivých generácií?
Určite áno. Môžem to preniesť aj na seba – ja som dieťa milénia a vyrástol som v zahltenom bývaní plnom rôznych kobercov, vankúšov a dekorácií. Myslím, že mnohým z nás tento obraz ostal v hlave a to má dopad na spôsob, ako dnešní tridsiatnici a štyridsiatnici zariaďujú svoje bývanie. Idú skôr do minimalizmu a riešia, ako ten byt čo najviac prevzdušniť, spríjemniť a sfunkčniť. Otázne je, čo urobí generácia po nás.
Myslíte si, že im bude liezť na nervy minimalizmus, v ktorom vyrastali?
Neviem to posúdiť a predpovedať, ale budem sa tešiť na sledovanie tohto generačného vývoja.
Je podľa vás bývanie skôr o funkčnosti alebo estetike?
Vnímam to tak, že zákazník dnes zariaďuje veľmi minimalisticky a zároveň funkčne. Predáva sa menej kusov nábytku do domácnosti ako kedysi.
Je možné tieto dve vlastnosti skĺbiť?
Samozrejme. Pozrime sa na obývačku. Vyberiete si jednoduchý veľký gauč, ten doplníte konferenčným stolíkom. Namiesto mohutnej obývacej steny teraz zákazníci riešia jednoduchý TV stolík, menšiu skrinku a pár poličiek. Zariaďujú funkčne, esteticky a vkusne.
A čo keď do tejto rovnice pridáme ešte financie? Dá sa kúpiť za dostupnú cenu pekný a funkčný nábytok?
O tom niet pochýb. No teraz existujú aj rôzne ďalšie riešenia – pri rekonštrukcii vôbec nie je potrebné kupovať celé zariadenie nanovo, niekedy pomôže vymaľovať, opracovať existujúci nábytok a do toho dokúpiť pár doplnkov. Aj takýmto spôsobom dokážete zveľadiť svoje bývanie a dá sa to aj bez obrovských investícií. Čo hrá podľa mňa veľmi veľkú rolu pri zariaďovaní a rekonštrukcii je osvetlenie – dobré osvetlenie dokáže skutočne povzniesť bývanie.
Tému udržateľnosti rieši čoraz viac ľudí – prichádza otázka na udržateľné riešenia aj od vašich zákazníkov?
Prichádza, áno. Táto téma rezonuje z viacerých strán a rieši sa u nás na internacionálnej úrovni. A sú k nej vedené všetky krajiny. Veď ide o veľkú tému aj v rámci Európy a predpokladáme, že rok 2025 prinesie zmeny, ktoré sa odrazia v otázke kombinácie historických vplyvov a moderného komfortu.
Zákazníci sledujú, koľko používame pri balení papiera a koľko plastu. Momentálne môžem hrdo povedať, že všetky produkty balíme do recyklovaného papiera.
Keď hovoríte, že to zákazníci sledujú – vnímate rozdiel v ich prístupe v Českej republike a na Slovensku?
V Českej republike a na Slovensku túto tému ľudia ešte neriešia tak vo veľkom, ako to je napríklad v regióne DACH (Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko).
A čo smart domácnosti? Pamätáme si ešte začiatok tohto vývoja a prvé inteligentné riešenia – bol to len boom alebo záujem o inteligentnú domácnosť stále pretrváva?
Ako som už spomenul, doba je veľmi rýchla. Ľudia majú čoraz menej času a snažia sa život si zjednodušiť najviac, ako sa dá. Vidíme to aj na tých domácnostiach, naozaj začínajú byť viac robotizované. Aj my pracujeme so smart home technológiami a zákazníci dokážu vďaka nim stiahnuť starostlivosť o domácnosť na minimum.
Sú nejaké inovácie v týchto technologických smeroch, po ktorých začína v západných krajinách stúpať dopyt a myslíte si, že čoskoro prídu aj k nám?
Začína sa využívať umelá inteligencia. Na tomto pracujeme aj my ako spoločnosť v otázke zariaďovania bytov a určite riešenia spojené s AI ponúkneme aj našim zákazníkom.
Kam podľa vás smeruje nábytkársky segment v najbližších rokoch?
Je naozaj ťažké povedať, čo bude zajtra. No vieme, že aj v odvetví nábytku vždy budú prichádzať nové trendy. Keď sa ale pozrieme späť, aj v tých trendoch sa trochu vraciame do minulosti – dizajn nábytku, ktorý bol populárny v 70. a 80. rokoch je populárny aj teraz.
Vaša firma XXXLutz prichádza v roku 2025 so špeciálnym spôsobom oceňovania svojich verných zákazníkov. Pokiaľ si vybavia vernostnú XXXL HIT kartu, tak môžu nakupovať nábytok s 20 % zľavou. Je to naozaj tak?
Je to tak. Základná myšlienka našej novej cenovej politiky je jasná: chceme byť transparentní a konkurencie schopní. Naším plánom je byť bližšie k našim zákazníkom a odmeniť ich za lojalitu. Preto sme (s výnimkou kuchýň) znížili aktuálne predajné ceny o 20 % – v kamenných predajniach, aj online. Je to aj také poďakovanie za ich dôveru pri príležitosti pätnásteho výročia na českom trhu, ktoré oslavujeme v tomto roku.
Sme veľmi veľká spoločnosť a pôsobíme v niekoľkých krajinách v rámci Európy. Máme veľmi dobrých dodávateľov, od ktorých odoberáme tovar vo veľkom. Čo znamená lepšie ceny pre nás, to znamená lepšie ceny pre našich zákazníkov.
Je táto akcia aj časovo obmedzená?
Ide o trvalo zníženú cenu na celý tovar okrem kuchýň.
Toto je jediný dôvod, prečo by si mali vaši zákazníci vybaviť XXXL HIT kartu?
Táto karta ponúka mnoho výhod, naši zákazníci vďaka nej dostávajú pravidelne rôzne ponuky, pričom verní zákazníci môžu u nás nakupovať oveľa výhodnejšie.
Je ešte niečo, čo by ste odporučili majiteľom domácností, ktorí plánujú zariaďovať svoje interiéry? Akú radu by ste im dali?
Nie sú v tom sami. Pokiaľ sa cítia v tejto téme trochu stratení, môžu prísť k nám do kamenných predajní, kde im naši skúsení dizajnéri a predajcovia poradia, odpovedia na otázky a nasmerujú v ich plánoch.
Na otázky odpovedal Michal Karcol, generálny riaditeľ XXXLutz, konateľ XLSK Nábytok a XLCZ Nábytek.
Zdroj: môjdom podcast
Foto: XXXLutz