Pracovňa a pracovný kút
Súčasný životný trend je časovo náročný. Nie je nezvyčajné, že väčšina pracujúcich ľudí si zariaďuje vo svojom domove pracovňu alebo pracovný kút, kde môže nerušene a v príjemnom prostredí vykonávať intelektuálnu činnosť, vzdelávať sa či inak rozširovať svoj obzor. Domácim pracovniam vďačíme za vznik veľmi plodných myšlienok a diel. V štandardných panelových bytoch sú isté obmedzenia, no rodinný dom ponúka širšie možnosti.
Samostatná pracovňa
Pracovňa je samostatná miestnosť, zväčša zvukovo a priestorovo izolovaná izba, ktorá poskytuje optimálne podmienky na vykonávanie duševnej činnosti. Ak nám to náš interiér dovoľuje a môžeme si ako pracovňu vyčleniť samostatný priestor, dotvoríme ho vhodným– praktickým a, samozrejme, aj pohodlným – zariadením tak, aby vyhovoval našim predstavám. Súčasný trh ponúka širokú škálu komplexných pracovných nábytkových zostáv. Domáca kancelária môže pôsobiť buď stroho, alebo si ju môžeme dotvoriť a prispôsobiť domáckejšiemu štýlu. Jednoduché rovné pracovné línie (stôl, nábytok) sú zväčša nenáročné na priestor, naopak, modernejšie a tvarovo neobvyklé zostavy si vyžadujú viac miesta.Pracovný kútNie každý si môže dovoliť samostatnú pracovňu. Ak nám to podmienky nedovoľujú, uchyľujeme sa k rozličným riešeniam: pracovný kút umiestňujeme do spálne či obývačky. Názov tohto malého priestoru je oprávnený, pretože predpokladá nenáročnosť na priestor a manipuláciu. Je dôležité, aby sa pracovný kút priveľmi neodlišoval od zvyšku interiéru, pretože by mohol pôsobiť nepríjemne až rušivo. Tzv. home office je moderné riešenie pracovného kúta v našich domácnostiach. Zväčša ide o samostatnú nábytkovú zostavu, ktorá sa uzatvára a navonok pôsobí ako súčasť komplexu skríň a ostatného zariadenia. Toto utajené pracovisko je nenáročné na obsluhu, takže v prípade nečakanej návštevy možno home office kedykoľvek uzatvoriť a nerušene oddychovať v kruhu priateľov či rodiny.
Nábytok
Vhodne zvolený nábytok sa veľkou mierou podieľa na celkovej pracovnej atmosfére. Zvyčajne ho tvorí pracovný stolík, stolička, príručný stolík a skriňová zostava. Príjemnú atmosféru dotvára aj hudba či oddychové kreslo, kde môžeme relaxovať. Pracovná plocha by mala mať rozmery 70 × 140 cm. V ponuke sú klasické zostavy aj v tvare L a U. Príručné stolíky slúžia ako odkladacie priestory na telefón, tlačiareň či fax. Práca s počítačom si vyžaduje správne rozloženie technických zariadení, ktoré umožňuje špeciálne upravený počítačový stolík s miestom na médiá či s vysúvateľnou plochou na klávesnicu. Dôležité je aj držanie tela, preto sa vyrábajú stoly, na ktorých možno nastaviť požadovanú výšku (štandardná je 70 až 75 cm) a správny uhol pracovnej plochy.
Aby sme predišli zdravotným problémom a poškodeniu chrbtice, mali by sme dostatok pozornosti venovať aj výberu vhodnej pracovnej stoličky. Súčasný trh ponúka široký sortiment: praktické, mobilné (na kolieskach) s nastaviteľnou výškou sedenia a sklonom operadla, s koženým či textilným poťahom. Všetko závisí od nášho vkusu, individuálnych potrieb a v konečnom dôsledku aj od financií. Ak si potrpíme na luxus, riešením je kožená „šéfovská“ stolička s rozličnými vymoženosťami ako plynový mechanizmus na výškovo nastaviteľné sedenie, páčka na blokovanie a odblokovanie sklonu operadla, antišokový systém a pod. Sedadlo ani operadlo by nemali byť priveľmi mäkké, aby v nás pri práci nevyvolávali pocity únavy či spánku.
Poriadok a systematickosť v domácej pracovni sú predpokladom bezchybného chodu práce. Na ich zabezpečenie slúžia rôzne priehradky a oddelenia v stolíku, ale aj police, ktoré možno prispôsobiť našim požiadavkám. Príručné stolíky či mobilné zásuvkové kontajnery dostatočne spĺňajú podmienky odkladacích priestorov na pracovné pomôcky a kancelárske potreby, preto sú veľmi obľúbené. Police a skrinkové zostavy slúžia najmä na usporiadanie a prehľadné uskladnenie pracovných vecí, kníh, papierov a iných pre nás dôležitých dokumentov. Opakom uzatvorených skriniek, ktoré neposkytujú aktuálny prehľad o odložených predmetoch, je nábytok so sklenenými dvierkami. Skrinky zabraňujú aj vnikaniu nežiaduceho prachu.
FarebnosťOptimálne zvolené farby dotvárajú celkovú atmosféru a pomáhajú väčšmi sa sústrediť na prácu. Zelená, modrá a žltá farba navodzujú podmienky na duševné uvoľnenie. Uprednostňujú sa najmä svetlé odtiene, ako sú bledomodrá, trávovozelená či prírodná žltohnedá. Farbu leta a slnka nám pripomenie a pracovný priestor rozjasní žltá farba. Na oživenie pracovne slúžia drobné doplnky. Pri ich výbere sa nemusíme striktne pridržiavať farebného zladenia so zvyškom interiéru. Červená a oranžová farba v týchto priestoroch majú dokonca oživujúci a povzbudzujúci účinok, ale netreba zabúdať na správnu mieru. Farby ako biela, sivá či čierna sú tzv. neutrálne a v rozumnej kombinácii vhodne dotvárajú pracovné prostredie.
Osvetlenie
Základné pravidlo znie: pracovná plocha má byť osvetlená jasne, aby sme si nekazili oči! Rovnomerné a vhodné osvetlenie pracovne či pracovného kúta dosiahneme spojením lokálneho a centrálneho svetla. Keďže nevyhnutnou súčasťou viacerých domácich pracovní sú aj počítače, nemali by sme zabúdať na lokálne osvetlenie – lampu, ktorej svetelné lúče môžeme nasmerovať tak, aby neoslňovali používateľa pri práci. Žiarenie monitora zmiernime tlmeným svetlom, ktoré umiestnime do blízkosti počítača.
Pracovná lampa by mala spĺňať tieto kritériá:
- dokonalé osvetlenie požadovanej pracovnej plochy,
- univerzálnosť a s ňou spojená prispôsobivosť pracovným nárokom (regulovateľný sklon aj stupeň zatienenia),
- navodenie vhodnej pracovnej atmosféry, aby sa nenarúšala koncentrácia a sústredenosť človeka.
Pracovňa a pracovný kút sú určené na štúdium a intelektuálnu prácu, preto by sme pri ich zariaďovaní mali zohľadňovať najmä svoje potreby, aby sme duševnú činnosť mohli vykonávať v dokonalej a ničím nerušenej pohode.