23. 03. 2006
Zdieľať

Pre niektorých možno trochu odvážny titulok, ale ak sa pozorne začítate do nasledujúcich riadkov, zistíte, že vhodnejší prívlastok by sa hľadal ťažko. Prevažná väčšina akýchkoľvek súťaží v akomkoľvek odvetví má svojich víťazov aj porazených. Najväčšia publicita sa venuje len tým najlepším, ktorí sa umiestnia na stupňoch víťazov. Nezriedka sú výkony medailistov také vyrovnané, že si na súťažiach miesta vymieňajú. Stále sú to však tí istí, ktorí predstavujú absolútnu špičku vo svojom odvetví. Pre fanúšikov sa stanú modlami, a ak nezaspia na vavrínoch, dokážu si udržať slávu a neporaziteľnosť dlhý čas.

Technológie


„Svätá“ trojica

49194

Pamätáte sa, ako sa nám pred takmer dvomi desiatkami rokov zdalo, že CD nosiče sú v nedohľadne. Alebo akú nedosiahnuteľnú métu predstavovali mobilné telefóny v hollywoodskych filmoch. Rovnako sme si ešte pred časom nevedeli predstaviť v domácnosti DVD prehrávač či dokonca DVD rekordér. Dnes je možno takouto métou digitálna televízia a prenos obrazu vo formáte HDTV (high definition television), teda obraz s veľkým rozlíšením. Na ilustráciu môžeme uviesť, že ani najnovšie DVD tituly nedosahujú túto úroveň a že v Európe vysielajú zatiaľ len dve televízie v tomto formáte. Spomenuté značky už považujú HDTV technológiu za samozrejmosť a prispôsobujú tomu aj vlastné parametre.


„Svätá“ trojica

49193

Pochopiteľne, ako to už v reklame býva zvykom, každá firma (najmä ak je lídrom na svetovom trhu) predstavuje vlastné riešenie ako najsofistikovanejšie a jedinečné. Ale zrejme nebudeme ďaleko od pravdy, ak povieme, že najmodernejšie obrazové a zvukové technológie plazmových obrazoviek a LCD displejov už asi prekonali nároky ľudského oka a ucha, hoci sa tieto zmysly považujú za technicky neprekonateľné. Ak však uvidíte obrazovky najvyššej kategórie v akcii, získate úplne iný pohľad a názor na ideálny obraz. Najmä ak prichádzate do kontaktu len s „bežným“ televízorom.

Dizajn


„Svätá“ trojica

49195

Do veľkej miery záleží na vkuse a cítení každého konkrétneho užívateľa. Každá značka reprezentuje trocha inú koncepciu a pohľad na vlastný dizajn. Exkluzívne prijímače často pôsobia v interiéri ako umelecké plastiky. Múzeum moderného umenia v New Yorku ponúka napríklad v kategórii televízory len typ Loewe Art z roku 1985. Dokonalé tvary línií, prepracovanosť každého detailu, povrchová úprava ušľachtilých materiálov, jednoduchosť a pritom účelnosť v kombinácii farieb, to všetko vytvára punc originality a jedinečnosti. Aj napriek tomu, že sú to dizajnérsky prepracované koncepty, nezaostáva ani variabilita užívania – teda možnosti inštalácie v interiéri. Môžete ich nechať voľne stáť v miestnosti, zapustiť do niky v stene alebo zavesiť na stenu, alebo aj postaviť na stôl. Dá sa povedať, že sú fotogenické v každej situácii a v každej pozícii. Pochopiteľne, ideálne vyniknú v interiéri, ktorý do určitej miery korešponduje s ich dizajnom, ale túto symbiózu zväčša zaručí už reputácia jednotlivých značiek a v neposlednom rade aj ich cena.


„Svätá“ trojica

49188

Stupeň víťazov

Bang & Olufsen, Pioneer a Loewe. Bez ohľadu na poradie je to absolútna špička v segmente spotrebnej elektroniky toho najvyššieho nadštandardu. Vlajkovými loďami tejto trojice sa stali televízne prijímače predstavujúce najmodernejšie technológie prenosu obrazu a zvuku, televízne prijímače stelesňujúce prvotriedny dizajn, posúvajúci tieto diela veľmi blízko k umeniu. Je veľmi ťažké, pravdepodobne sa to ani nedá, určiť z tejto trojice prvého, druhého a tretieho. Namieste by mohla byť poznámka: ak traja robia to isté, nikdy to nebude to isté. Každý z týchto producentov venuje vývoju technológií a kreovaniu dizajnu mimoriadnu pozornosť a každý z nich predstavuje spoľahlivú kvalitu v dokonalom „obale“. Preto závisí len od priaznivcov špičkovej elektroniky, ktorá značka im viac učarí. Navyše to majú v súčasnosti o to ťažšie, že na trhu sa objavili absolútne novinky od všetkých troch spoločností, predstavujúce najnovšie trendy v svojej oblasti. Bang & Olufsen prináša nový rad BeoVision 7, Loewe nasadzuje do konkurenčného boja Spheros R 37 Masterpiece a Pioneer Plazmu Pure Vision.

Plazma Pure Vision


„Svätá“ trojica

49191

Pioneer tentoraz stavil na kombináciu najnovšej spotrebiteľskej technológie a industriálneho, jednoduchého, ale pritom presvedčivého dizajnu. HDTV technológia umožňuje divákovi sledovať obraz, ktorý je takmer úplne identický s realitou snímanou kamerami. Parametre obrazu ako ostrosť, kontrast, rozlíšenie farieb a ich intenzita nadobúdajú nové rozmery vďaka vyššiemu počtu obrazových bodov ako pri štandardnom VGA formáte. Spomedzi množstva technologických detailov môžeme spomenúť napríklad funkciu používateľskej kalibrácie, ktorá umožňuje optimalizovať plazmový display vo vzťahu k prostrediu. Obraz a všetky jeho parametre tak nadobudnú požadovanú úroveň, ktorú si vyžaduje konkrétny interiér.

Zaujímavo sú riešené aj reproduktory. Konštruktéri a dizajnéri nenápadným a elegantným spôsobom oddelili reproduktory od tela televízora a pomocou závesných konzol im umožnili polohovanie do piatich rôznych uhlov. Smer zvuku tak môžete optimalizovať podľa polohy plazmy v miestnosti alebo podľa počtu a rozmiestnenia divákov. Dizajnéri určite ctia heslo, že v jednoduchosti je krása. Vysokolesklý čierny rám obrazovky pôsobí neutrálne v každom prostredí. Voľba čiernej je zámerná. Aluxové rámovanie totiž opticky zužuje obraz. Čierna nenarúša sledovanie programu, a aj keď je televízor vypnutý, pôsobí elegantne. Strieborná úprava dotvára tradičnú dvojkombináciu na zvyšku tela prijímača, stojanoch, prichyteniach a pod. Plazma Pure Vision je dizajnérskym produktom strohej, ale krásnej geometrie a určite osloví tých, ktorí také tvary v domácnosti uprednostňujú.


„Svätá“ trojica

49189

Spheros R 37 Masterpiece

Pri pohľade na tento dizajnérsky artefakt realita nezaostáva za označením Masterpiece. Produkčná dielňa Loewe v spolupráci s nemeckým dizajnérskym ateliérom Phoenix design svojou novou akvizíciou znovu priblížila segment televízorov ešte bližšie k umeleckým doplnkom domácnosti. Opäť osvedčená kombinácia čiernej a striebornej, tónované sklo spájané s brúseným hliníkom, jednoduchý, ale charakteristický dizajn spolu s neodmysliteľným poznávacím detailom spoločnosti v strede televízora. Geometrickú strohosť tentoraz „narušila“ krivka, ktorá priznáva príslušnosť k značke a doterajšej dizajnérskej línii. Spotrebiteľ má opäť na výber z niekoľkých variácií umiestnenia. Každý výrobca pomenúva technológiu obrazu trochu ináč, ale v zásade je High definition technológia založená na rozlíšení 1 366 × 768 pixlov, čiže je to približne dvojnásobok oproti klasickému PAL systému. Loewe dal svojmu obrazu prívlastok MediaPlus HD, čím sa taktiež prihlásil k nastupujúcej vlne digitalizácie televízneho signálu. Takzvaná plná verzia je rozšírená o systém Digital Recording Plus. Je to zabudovaný počítačový hard disk, na ktorý môžete nahrať až sto hodín záznamu s možnosťou oneskoreného sledovania programu. Systém zobrazovania signálu je takisto vybavený množstvom príjemných technológií, ktoré umocňujú zážitok zo sledovania filmov alebo televízie. Napríklad nepríjemné trhanie obrazu pri rýchlych scénach, ktoré bolo častým sprievodným javom plazmových obrazoviek, je už tiež minulosťou.

Beovision 7


„Svätá“ trojica

49187

Horúca novinka z Dánska opäť presviedča verejnosť, že Bang & Olufsen a dizajn audia a videa stále patria do absolútnej svetovej špičky. Na ilustráciu za dizajnérsky kúsok s označením Beovision 3500 z roku 1974 by sa viaceré domácnosti ešte stále nemuseli hanbiť. Nová akvizícia pokračuje v nastúpenom dizajnérskom trende, za ktorého konkrétnou podobou stojí dizajnér David Lewis. Bang & Olufsen prináša opäť trochu odlišnú koncepciu, ale zachováva technologickú prepracovanosť a reaguje na najnovšie trendy. Tvary a línie sú trochu pestrejšie, aj keď ešte prevláda geometria. Zaujímavá kompozícia obrazovky a aktívnej reprosústavy sa takisto líši od koncepcií konkurenčných značiek a opäť potvrdzuje dôvody, prečo práve túto značku dizajnéri hodnotia ako číslo jeden. Čierna a strieborná znovu dokazujú absolútnu dominanciu v segmente čiernej techniky, ale tentoraz je k dispozícii aj možnosť širšieho výberu základnej farby zo šiestich odtieňov.


„Svätá“ trojica

49183

Ak si váš interiér žiada pestrejšie farebné vybavenie, nemal by v tom byť nijaký problém. Táto dielňa je známa aj vlastným vývojom materiálov rámov a tela samotného prijímača, ktoré sú pre ňu charakteristické. Pri dotyku tak máte pocit, že ide o zvláštnu kombináciu plastu, kovu a gumy s veľmi príjemným povrchom. Technológia prenosu obrazu obsahuje aj APC systém (automatic pictures controls), ktorý priebežne automaticky prispôsobuje parametre obrazu meniacim sa podmienkam v interiéri počas sledovania.Najväčší odklon od najbežnejších geometrických tvarov je zreteľný pri reproduktorových sústavách. Aj pri ostatných značkách je bežný systém rozmiestnenia sústavy domáceho kina. Ale pri tejto konkrétnej značke bežný smrteľník niekedy zaváha, či je to skutočne reproduktor, alebo umelecký výstrelok sochára, či nábytkového dizajnéra. Nenápadne zabudovaný DVD prehrávač už len dotvára celkový imidž siedmeho pokračovania s názvom Beovision.

Budúcnosť je za dverami…


„Svätá“ trojica

49184

Tak ako je ťažké jednoznačne určiť absolútnu jednotku spomedzi gigantov Mercedes, Ferarri a Porsche, nemôžeme niečo podobné tvrdiť o spomenutej trojici. Isté je len to, že milovníci progresívnych audiovizuálnych technológií v dokonalom dizajne majú postarané o menšiu dilemu. HDTV technológia intenzívne klope na dvere a za pár rokov bude úplnou samozrejmosťou. Asociácia EICTA sa preto rozhodla udeľovať výrobkom, ktoré spĺňajú prísne kritériá na dokonalé zobrazenie tohto systému, označenie HD Ready. Práve túto značku by mal mať váš nový exkluzívny prijímač. Vývoj cien elektroniky, ktorý má prudko klesajúci trend, určite do istej miery zasiahne aj firmy Bang & Olufsen, Loewe a Pieneer. Časom sa teda aj širšia verejnosť dostane k týmto ikonám dizajnu a technológií. Nie hneď, ale časom určite.

Kategória: Bývanie Dizajn Domáce spotrebiče
Tagy: elektro hifi
Zdieľať článok

Diskusia