Zhmotnenie nábytkárskeho dômyslu i elegancie: Driečna drevená stolička
Driečna drevená stolička, ktorú americký architekt Norman Cherner navrhol v roku 1958, predstavuje zhmotnenie nábytkárskeho dômyslu i elegancie.
Stolička, ktorá do učebníc dizajnu vstúpila pod názvom Cherner Chair, predstavuje vrcholné číslo štýlu „mid-century modern“, teda modernistickej produkcie vznikajúcej v povojnovom období hospodársky prekvitajúcej Ameriky. Stolička sa dá ľahko spoznať podľa jedinečného obrysu: v mieste, kde sedadlo prechádza do operadla, je zúžená, takže pôsobí, akoby mala korzetom stiahnutý pás.
Autorom nápadito tvarovanej sedadlovej škrupiny je Norman Cherner. Podobne ako ďalší jeho kolegovia, ktorí v USA pôsobili po 2. svetovej vojne, aj on rozvinul svoju prax v zlatej ére: trh prahol po pohodlnom a dostupnom bývaní, takže bolo na architektoch, aby čo najrýchlejšie priniesli riešenia. Normanovou špecialitou boli prefabrikované rodinné domy.
Navrhoval ich v súlade s myšlienkami o generáciu starších funkcionalistov, teda tak, aby čo najlepšie spĺňali praktickú stránku každodennej prevádzky. Ich vnútrajšok zapĺňal lacným, no dobre navrhnutým nábytkom a časť z neho – jedinečné drevené stoličky – dokonca navrhol sám. Využil pri tom súdobú inováciu, technológiu ohýbanej preglejky. Tvarované preglejkové škrupiny boli vtedy hitom – využil ich Charles Eames v slávnom kresle Eames Lounge Chair, George Nelson v „praclíkovej stoličke“ či architekt Arne Jacobsen na opačnej strane Atlantiku. Ohýbaná preglejka, teda sendvič navrstvených drevených dýh, umožnila autorom dosahovať neobyčajne ladné línie nábytku a súčasne úsporu dreveného materiálu. Chernerov stoličkový nápad technológiu posunul o kúsok dopredu.
Pre výrazné zúženie sedadlovej škrupiny ju musel v mieste najväčšieho namáhania spevniť – päť vrstiev preglejky na okraji zvýšil na pätnásť, takže hrúbka sedadla sa postupne mení. Štyri jednoduché pevné nohy a lakťová opierka, ktorá sa vinie okolo stoličky ako stuha, dopĺňajú celok v bezchybnej harmónii.
{R1}
Príbeh stoličky však nie je len ukážkou radostného modernizmu či amerického sna. Poznačili ho aj etické mrzutosti. Dizajn Normana Chernera z roku 1958 vznikol v dielňach massachusettskej firmy Plycraft na popud jej predstaviteľov, ktorí architekta najali, aby vyvinul pevný, ľahko zostavený model. Cherner prišiel s niekoľkými prototypmi, vedenie Plycraft ich však zavrhlo ako nerentabilné. Nemilé prekvapenie čakalo architekta o tri roky nato, keď objavil svoju stoličku vystavenú v jednom newyorskom obchodnom dome.
Plycraft návrh odkopíroval a začal produkovať pod obchodným menom Bernardo. Norman Cherner firmu zažaloval, súdny spor vyhral a s nábytkármi, ktorí mali dokonale zvládnutú technológiu ohýbanej preglejky, sa dohodol na tantiémach. V 70. rokoch, keď preglejka vyšla z módy a ľudia uprednostnili plast, nábytkárske oddelenie Plycraft aj s výrobou stoličky zaniklo.
Ikonický model Cherner Chair sa opäť začal vyrábať až na sklonku milénia. Normanovi synovia založili v roku 1999 rodinný podnik a dizajnérske dedičstvo otca rozvinuli do širokej stoličkovej kolekcie. Vďaka dôsledne vernej výrobe a spoľahlivej kvalite Made in USA, tak naďalej pretrváva odkaz „mid-century modern“.
Norman Cherner (1920 – 1987)
americký architekt
Originál 1958
PÔVABNÁ KRÁSKA Cherner Chair – stolička, ktorá sa vyrába vo viacerých rozmerových obmenách, vznikla presne pred šesťdesiatimi rokmi ako vízia architekta Normana Chernera o dostupnom nábytku. Cherner Chair Company
Pokračovatelia
1957
VŠESTRANNÁ Grand Prix je treťou zo série preslávených preglejkových stoličiek dánskeho architekta Arneho Jacobsena – z trojice tou najmenej známou. Podobne ako dva autorove skoršie návrhy (Sedmička a Mravec) i Grand Prix využíva tvaroslovné možnosti ohýbaného preglejkového sedadla upevneného na štyroch drevených nohách. Jeho silueta má však o poznanie ostrejšie rysy. Oceňovaný model už 60 rokov produkuje firma Fritz Hansen.
2013
SVIŽNE VYFORMOVANÁ stolička Saya má s ikonou tohto článku spoločný útly driek. Kým klasická „šernerovka“ je zúžená v spodnej časti preglejkovej škrupiny, moderný model od španielskych dizajnérov Lievore Altherr Molina sa zužuje o čosi vyššie. Vizuálne úderný tvar vychádza z úsilia o ľahko rozpoznateľný znak inšpirovaný kaligrafiou. Stolička naozaj vyzerá, akoby bola rýchlymi ťahmi zhmotnená v priestore. Vyrába Arper.
2018
AJ POHODLNÁ STOLIČKA Fox (po anglicky líška) stavia svoju výnimočnosť na škrupine rezko vykrojeného tvaru, ktorý plynie v kontrastných organických líniách. Na rozdiel od viditeľného povrchu ohýbanej preglejky na ostatných stoličkách z tejto dvojstrany je „líštička“ odetá v priliehavom úbore z pevnej kože. Komfort pri sedení umocňuje priebežná línia lakťových opierok. Stoličku navrhol Francúz Patrick Norguet pre Pedrali.
TEXT: MICHAL LALINSKÝ
FOTO: ARPER, CHERNER, FRITZ HANSEN, PEDRALI
Zdroj: časopis Môj dom 7/2018