Láska na druhý pohľad
O netradičnom pásikavom obklade hovorí majiteľ tejto kúpeľne, že si ho zamiloval „hneď na druhý pohľad“ – len čo ho uvidel „naživo“ v malej predvádzacej kóji na výstavisku v Bologni. Nechápal, ako mohol predtým váhať nad obrázkom tohto jedinečného porcelánového materiálu v katalógu. Fotografia pôsobila fádne, priam nezaujímavo, ale dotyk s realitou majiteľom doslova zatriasol.
Hoci znaky originality a perfekcionizmu, ktoré vnímate pri pohľade na tieto súmerné podlhovasté diely, obyvateľ bytu istý čas bral na vedomie prostredníctvom referencií zahraničných odborníkov, nevenoval im pozornosť, akú si v skutočnosti zaslúžia. „Pásikavý obklad sa mi zdal hrozný,“ spomína si na prvý dojem z fotografií a vzoriek od španielskeho výrobcu. Nerozhodnosť a obavy, spojené s počiatočným pocitom všednosti, rozptýlil až reálny kontakt so zaujímavou kombináciou farieb a formátov, ohmatanie si porcelánového povrchu, ale aj možnosť zhliadnuť pôsobivú hru svetiel na ňom.
A bolo rozhodnuté!
Nebolo jednoduché vybrať do kúpeľne také zariadenie, ktoré by svojím vzhľadom nenarúšalo atmosféru tridsiatych rokov minulého storočia a vhodne zapadlo do prostredia bytu, ktorý si mladý majiteľ zvolil pre svoj nový štart do života. Byt v nádhernom tichu, a pritom v centre mesta, si vyhliadol najmä kvôli vysokým stropom. Dojem z výšky miestností a otvorenosť priestoru umocňujú aj dominantné dvojkrídlové dvere medzi kúpeľňou a spálňou. Na rozdiel od pôvodných siahajú až po strop. Biele dvere vytvorili na mieru v historizujúcom duchu, podobne ako drevené okná rovnakej farby v celom byte. Tie sú vernou kópiou klasických, s vnútornými a vonkajšími krídlami.
{R1}
Kontrast, nie však priveľmi výrazný
Pôsobivý materiál na stenách a podlahe kúpeľne, porcelánový obklad pôvodom zo Španielska, by však zrejme nedokázal zaujať bez mimoriadne precíznej práce zručných obkladačov. Jeho uloženie si vyžadovalo priam hodinársky zmysel pre detaily. Rovnaký materiál bol v ponuke aj v iných farebných kombináciách – napríklad svetlý béžový, takmer biely obklad s ľahkou mramorovou kresbou tvoril protipól výrazne tmavšiemu antracitovému odtieňu. „Práve táto dvojica farieb mi však prišla ako príjemná miera kontrastu,“ hovorí majiteľ, ktorý si zámerne vybral vyblednuté, akoby ošumelé odtiene, vyvolávajúce dojem, že boli vyrobené v minulosti. Aj pomocou stien chcel totiž vystihnúť atmosféru mestského architektonického štýlu z obdobia medzi dvomi svetovými vojnami.
Úvaha nad detailmi
Zrkadlá vyrobili v bratislavskom ramárstve obrazov tak, aby ladili s dverami a rámom kúpeľňového okna; vaňa nestojí na pôvodných antikorových nohách – namiesto kovového vzhľadu ich majiteľ bytu nechal prefarbiť na bielo, pretože nechcel, aby svojím leskom dominovali a upriamovala sa na ne pozornosť. Skôr si prial, aby vynikli batérie, ktoré sú decentnou kombináciou lesklého antikora a bieleho keramického materiálu. Sú nemeckej výroby a pôsobia umiernenejším dojmom ako talianske, ktorých historizujúci štýl býva na plánovaný účel a majiteľov vkus príliš zdobený. „Nemecké batérie sú strohejšie, vzbudzujú vo mne prísny a veľmi precízny dojem dobre odvedenej prácičky,“ vysvetľuje a dodáva, že to bola predovšetkým umývadlová batéria, ktorá ho od začiatku zaujala. „Musel som ju mať,“ hovorí, a keďže bola k dispozícii iba v sérii s vaňovou, pomyslel si, že to nie zlá kombinácia. Pôvodne rozmýšľal nad batériou stojacou vedľa vane, ale nakoniec sa zmieril so súčasným riešením. Človek sa pri pohľade naň len ťažko bráni chuti zakričať si „haló“ do sprchy nápadne podobnej telefónu z medzivojnového obdobia.
Článok bol uverejnený v časopise Môj dom.