Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Bezpečné návraty domov: Slovensko buduje modernú a dostupnú dopravu pre všetkých

27. 06. 2025 Zdieľať

Rozhovor so štátnou tajomníčkou Ministerstva dopravy SR Denisou Žilákovou.

Pani štátna tajomníčka, pod vaším vedením sa Ministerstvo dopravy SR stalo lídrom v čerpaní eurofondov. Aký má tento úspech dosah na každodenný život ľudí?

Naše výsledky nie sú len o číslach – ide najmä o konkrétne zmeny, ktoré ľudia cítia. Keď dnes hovoríme o „bezpečných návratoch domov“, máme na mysli cesty, ktoré sú bezpečné, železnice, ktoré sú spoľahlivé, a verejnú dopravu, ktorá je moderná a ekologická. Ak sa pýtate na čerpanie eurofondov, môžem s hrdosťou skonštatovať, že ministerstvo dopravy je lídrom v čerpaní eurofondov v aktuálnom Programe Slovensko 2021 2027. Aktuálne máme zazmluvnené  (podpísané zmluvy) na projekty v hodnote 1,155 mld. eur a prijímateľom sme už vyplatili 350 miliónov eur. Pri ukazovateli čerpania európskych zdrojov sme na prvom mieste na celoslovenskej úrovni. Ale čo je dôležité: vďaka týmto peniazom môžeme modernizovať železničné trate, budovať nové cestné obchvaty či zlepšovať verejnú dopravu  – a to všetko pre komfort a bezpečnosť našich občanov.

Spomenuli ste železnice. Slovensko prechádza v tomto smere výraznou modernizáciou. Čo konkrétne sa podarilo a čo nás čaká?

Začiatkom tohto roka sme úspešne dokončili elektrifikáciu trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou, kde sme okrem nového trakčného vedenia zmodernizovali aj nástupištia a zabezpečovacie zariadenia. Modernizácia železničného uzla v Žiline je v plnom prúde a je to projekt, ktorý zmení dopravu nielen v regióne, ale aj na osi Bratislava – Košice. Podarilo sa nám prekonať aj problémy pri najväčšej česko-slovenskej železničnej stavbe, ktorou je modernizácia trate Devínska Nová Ves – Kúty – štátna hranica na rýchlosť 200 km/h. Nedávno som túto stavbu osobne kontrolovala a musím povedať, že je to moja srdcovka.  V roku 2025 plánujeme ukončiť modernizáciu vyše 100 kilometrov železníc na desiatich úsekoch vrátane strategickej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné.

Výstavba cestnej komunikácie z dronu.
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Znie to ambiciózne. Kam ešte eurofondy smerujú?

Okrem železníc investujeme do cestnej infraštruktúry – výstavby obchvatov Prievidze, Stropkova či Šale, dobudovania diaľnice D3, aj do verejnej osobnej dopravy. Napríklad v slovenských regiónoch sa postupne spúšťajú projekty na výstavbu prestupných terminálov a záchytných parkovísk, ktoré výrazne pomáhajú znížiť dopravnú záťaž v mestách. Všetky tieto aktivity sú výsledkom dôsledného plánovania a snahy nepremeškať ani jedno euro z európskych zdrojov.

Bezpečné návraty domov sú však aj o ľuďoch, ktorí dopravu spravujú. Ako podporujete odborné vzdelávanie?

Našu víziu nemôžeme naplniť bez kvalitných odborníkov. V spolupráci s Ministerstvom školstva sme spustili program štipendií pre študentov odborných škôl v stavebníctve a doprave. Zároveň sme cez Plán obnovy investovali 8 miliónov eur do modernizácie vysokoškolských internátov, aby mladí ľudia mali dôvod študovať a zostať na Slovensku. Zavádzame reformy ako zákon o strategických investíciách či nový stavebný zákon, ktoré urýchlia výstavbu a zároveň zatraktívnia sektor pre mladé talenty.

Keď už v súvislosti s dopravou spomínate študentov, ako sa správa mladá generácia v cestnej premávke?

Mladí ľudia ako začínajúci vodiči, to je riziková kategória, ktorá si na cestách nepočína vždy ukážkovo, a v oblasti prevencie k vyššej bezpečnosti na cestách si preto vyžaduje zvýšenú pozornosť. Nás, rodičov mladých ľudí, vždy veľmi zasiahnu správy v médiách, keď pri dopravnej nehode zbytočne vyhasne mladý život.

Rozmeňme si to na drobné…

Mladí ľudia sú v tejto dobe veľmi aktívni – cestujú, stretávajú sa, trávia svoj čas v pohybe a využívajú svoje prvé autá alebo autá svojich rodičov. Niekedy však zabúdajú na to, že sadnúť si za volant je veľkou zodpovednosťou. My sa snažíme na nich pozitívne vplývať a prihovárať sa im, že prehnané ego musí ísť za volantom bokom a že dobrým vodičom sa nestanú momentom získania vodičského preukazu, ale postupne praxou.

Štátna tajomníčka Denisa Žilákova v aute.
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Čo zaberá v prevencii k vyššej bezpečnosti cestnej premávky medzi mladými ľuďmi?

Všeobecne platí, že správne návyky v cestnej premávke je potrebné u človeka budovať čo najskôr, lebo čím sme starší, tým ťažšie sa zbavujeme dlhoročných zlozvykov. Osvedčenou formou vzdelávania je zážitkové vzdelávanie, pomáhajú nám pri ňom simulátory nárazu a prevrátenia pri nehode. Ani tejto oblasti sa nevyhýba vplyv sociálnych sietí. Tí, ktorých mladí počúvajú, sú ich mediálne známi rovesníci – rôzni influenceri. Obzvlášť rada som tiež, že sa nám na ministerstve podarilo vydať vzdelávací materiál pre žiakov stredných škôl, ktorý už teraz využívajú napríklad preventisti viacerých mestských polícií.

Štátna tajomníčka Denisa Žilákova.
Štátna tajomníčka Denisa Žilákova. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

A čo by ste na záver odkázali čitateľom Môjho domu špeciál?

Nejde len o stavby, ale o ľudí. Naším cieľom nie je budovať infraštruktúru pre štatistiky, ale pre ľudí, ktorí sa chcú každý deň bezpečne vrátiť domov – či už autom, vlakom, alebo električkou. Budujeme Slovensko, kde je mobilita nielen dostupná, ale aj bezpečná a udržateľná.

Logo Ministerstva dopravy SR.
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Zdroj: PR článok Ministerstvo dopravy SR

Kategória: Aktuality
Tagy: doprava financovanie
Zdieľať článok
Banská Bystrica mení kvôli výstavbe novej nemocnice dopravu. Otestuje bus pruhASB.sk

Banská Bystrica mení kvôli výstavbe novej nemocnice dopravu. Otestuje bus pruh

Žiar nad Hronom sa púšťa do veľkej rekonštrukcie autobusovej stanice. Mesto ju zrealizuje vo svojej réžiiASB.sk

Žiar nad Hronom sa púšťa do veľkej rekonštrukcie autobusovej stanice. Mesto ju zrealizuje vo svojej réžii

Masívna rekonštrukcia Krížnej aj zmeny pri Novej tržnici. Obnova Ružinovskej radiály získala ďalšie povolenieASB.sk

Masívna rekonštrukcia Krížnej aj zmeny pri Novej tržnici. Obnova Ružinovskej radiály získala ďalšie povolenie

Trenčín dostane novú autobusovú stanicu. Projekt je menší, ako sa pôvodne plánovaloASB.sk

Trenčín dostane novú autobusovú stanicu. Projekt je menší, ako sa pôvodne plánovalo