Bezpečné návraty domov: Slovensko buduje modernú a dostupnú dopravu pre všetkých
Rozhovor so štátnou tajomníčkou Ministerstva dopravy SR Denisou Žilákovou.
Pani štátna tajomníčka, pod vaším vedením sa Ministerstvo dopravy SR stalo lídrom v čerpaní eurofondov. Aký má tento úspech dosah na každodenný život ľudí?
Naše výsledky nie sú len o číslach – ide najmä o konkrétne zmeny, ktoré ľudia cítia. Keď dnes hovoríme o „bezpečných návratoch domov“, máme na mysli cesty, ktoré sú bezpečné, železnice, ktoré sú spoľahlivé, a verejnú dopravu, ktorá je moderná a ekologická. Ak sa pýtate na čerpanie eurofondov, môžem s hrdosťou skonštatovať, že ministerstvo dopravy je lídrom v čerpaní eurofondov v aktuálnom Programe Slovensko 2021 – 2027. Aktuálne máme zazmluvnené (podpísané zmluvy) na projekty v hodnote 1,155 mld. eur a prijímateľom sme už vyplatili 350 miliónov eur. Pri ukazovateli čerpania európskych zdrojov sme na prvom mieste na celoslovenskej úrovni. Ale čo je dôležité: vďaka týmto peniazom môžeme modernizovať železničné trate, budovať nové cestné obchvaty či zlepšovať verejnú dopravu – a to všetko pre komfort a bezpečnosť našich občanov.
Spomenuli ste železnice. Slovensko prechádza v tomto smere výraznou modernizáciou. Čo konkrétne sa podarilo a čo nás čaká?
Začiatkom tohto roka sme úspešne dokončili elektrifikáciu trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou, kde sme okrem nového trakčného vedenia zmodernizovali aj nástupištia a zabezpečovacie zariadenia. Modernizácia železničného uzla v Žiline je v plnom prúde a je to projekt, ktorý zmení dopravu nielen v regióne, ale aj na osi Bratislava – Košice. Podarilo sa nám prekonať aj problémy pri najväčšej česko-slovenskej železničnej stavbe, ktorou je modernizácia trate Devínska Nová Ves – Kúty – štátna hranica na rýchlosť 200 km/h. Nedávno som túto stavbu osobne kontrolovala a musím povedať, že je to moja srdcovka. V roku 2025 plánujeme ukončiť modernizáciu vyše 100 kilometrov železníc na desiatich úsekoch vrátane strategickej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné.
Znie to ambiciózne. Kam ešte eurofondy smerujú?
Okrem železníc investujeme do cestnej infraštruktúry – výstavby obchvatov Prievidze, Stropkova či Šale, dobudovania diaľnice D3, aj do verejnej osobnej dopravy. Napríklad v slovenských regiónoch sa postupne spúšťajú projekty na výstavbu prestupných terminálov a záchytných parkovísk, ktoré výrazne pomáhajú znížiť dopravnú záťaž v mestách. Všetky tieto aktivity sú výsledkom dôsledného plánovania a snahy nepremeškať ani jedno euro z európskych zdrojov.
Bezpečné návraty domov sú však aj o ľuďoch, ktorí dopravu spravujú. Ako podporujete odborné vzdelávanie?
Našu víziu nemôžeme naplniť bez kvalitných odborníkov. V spolupráci s Ministerstvom školstva sme spustili program štipendií pre študentov odborných škôl v stavebníctve a doprave. Zároveň sme cez Plán obnovy investovali 8 miliónov eur do modernizácie vysokoškolských internátov, aby mladí ľudia mali dôvod študovať a zostať na Slovensku. Zavádzame reformy ako zákon o strategických investíciách či nový stavebný zákon, ktoré urýchlia výstavbu a zároveň zatraktívnia sektor pre mladé talenty.
Keď už v súvislosti s dopravou spomínate študentov, ako sa správa mladá generácia v cestnej premávke?
Mladí ľudia ako začínajúci vodiči, to je riziková kategória, ktorá si na cestách nepočína vždy ukážkovo, a v oblasti prevencie k vyššej bezpečnosti na cestách si preto vyžaduje zvýšenú pozornosť. Nás, rodičov mladých ľudí, vždy veľmi zasiahnu správy v médiách, keď pri dopravnej nehode zbytočne vyhasne mladý život.
Rozmeňme si to na drobné…
Mladí ľudia sú v tejto dobe veľmi aktívni – cestujú, stretávajú sa, trávia svoj čas v pohybe a využívajú svoje prvé autá alebo autá svojich rodičov. Niekedy však zabúdajú na to, že sadnúť si za volant je veľkou zodpovednosťou. My sa snažíme na nich pozitívne vplývať a prihovárať sa im, že prehnané ego musí ísť za volantom bokom a že dobrým vodičom sa nestanú momentom získania vodičského preukazu, ale postupne praxou.
Čo zaberá v prevencii k vyššej bezpečnosti cestnej premávky medzi mladými ľuďmi?
Všeobecne platí, že správne návyky v cestnej premávke je potrebné u človeka budovať čo najskôr, lebo čím sme starší, tým ťažšie sa zbavujeme dlhoročných zlozvykov. Osvedčenou formou vzdelávania je zážitkové vzdelávanie, pomáhajú nám pri ňom simulátory nárazu a prevrátenia pri nehode. Ani tejto oblasti sa nevyhýba vplyv sociálnych sietí. Tí, ktorých mladí počúvajú, sú ich mediálne známi rovesníci – rôzni influenceri. Obzvlášť rada som tiež, že sa nám na ministerstve podarilo vydať vzdelávací materiál pre žiakov stredných škôl, ktorý už teraz využívajú napríklad preventisti viacerých mestských polícií.
A čo by ste na záver odkázali čitateľom Môjho domu špeciál?
Nejde len o stavby, ale o ľudí. Naším cieľom nie je budovať infraštruktúru pre štatistiky, ale pre ľudí, ktorí sa chcú každý deň bezpečne vrátiť domov – či už autom, vlakom, alebo električkou. Budujeme Slovensko, kde je mobilita nielen dostupná, ale aj bezpečná a udržateľná.
Zdroj: PR článok Ministerstvo dopravy SR