Nakupovať nábytok na webe? Áno či nie?

23. 04. 2020
Zdieľať

Nakupujete nábytok na webe, alebo dávate prednosť návšteve kamennej predajne a priamemu kontaktu s nábytkom? Pripravili sme pre vás anketu.

NIE

„Najradšej si všetko ohmatám, vyskúšam, premeriam. Mnoho obchodov s nábytkom ponúka inšpirácie na kombinovanie nábytku, ktoré vidíte v reálnom priestore.“



2637529

Veronika je na rodičovskej dovolenke a čiastočne pracuje z domu. S manželom a štyrmi deťmi žije v menšom trojizbovom byte v Pezinku.

„Nákup nábytku robievame priebežne podľa životných situácií (sťahovanie, nový člen rodiny, rast detí…). Paradoxne nemám toľko času, aby som ho strávila prehliadaním internetu. V kamennom obchode vidím na jednom mieste všetok tovar, netreba ‚rozklikávať‘ jednotlivé položky a čítať si o nich. Navštevujeme osvedčené obchody, kde si môžem jednotlivé kusy pred ich zaplatením dôkladne pozrieť. Stalo sa nám, že sme pri nákupe stretli ľudí, ktorí nám dali recenziu na nakupovaný tovar priamo ‚face to face‘, žiadna vymyslená recenzia.

V predajni si vždy môžem byť istá, že dostanem naozaj to, čo som si vybrala. Síce miniem čas pri ‚výjazde‘ do obchodu, ale ušetrím ho, keďže nemusím tovar vracať, reklamovať. Nemusím platiť za poštovné a balné. Na tovar netreba čakať, ak si ho nevieme odviezť sami, predajca nám ho privezie najneskôr na druhý deň. Viaceré obchody nám dávajú možnosť vidieť zostavený nábytok v reálnom priestore, je to lepšie ako na akomkoľvek obrázku.

Kamenné pobočky tiež ponúkajú okamžité poradenstvo. Predajcu nemusím kontrolovať, či je zapísaný v obchodnom registri a pod. Tiež sa vyhneme nákupu napodobenín za cenu značkových vecí. Mnoho obchodov tiež ponúka na predaj vystavovaný tovar, čo je jedna z možností, ako ušetriť.“ 

ÁNO

„V e-shopoch je výrazne väčšia ponuka tovaru, vždy nájdem to, čo hľadám.“



2637527

Anka sa spoločne s manželom venuje realizáciám interiérov a záhrad. S piatimi deťmi žijú obaja v rodinnom dome pod Tatrami. (lainterier.com, gardeno.sk)

„Hoci bývame v pomerne veľkom okresnom meste, nie vždy som v kamennom obchode našla presne to, čo som hľadala. A tak som sa začala čoraz častejšie obzerať po možnostiach na e-shopoch, kde bola ponuka tovaru väčšia. Postupne som sa naučila odfiltrovať nekvalitnú ponuku na nespoľahlivých (často dokonca predražených) e-shopoch. Pomohlo mi pritom nielen štúdium rôznych materiálov, ale najmä skúsenosti s konkrétnymi značkami.

Keď skúšam nový e-shop, vždy si najskôr preštudujem recenzie na stránku, podmienky platieb a vrátenia tovaru a prečítam si skúsenosti iných nakupujúcich. Nikdy neplatím platobnou kartou, ale zvolím si možnosť platby na dobierku. V prípade zahraničného e-shopu používam službu paypal, a tým mám istotu ochrany karty a vrátenia peňazí, ak by náhodou išlo o podvodný e-shop. Priznávam, mala som už aj zopár nevydarených nákupov. Nikdy som však nemala problém s vrátením tovaru. Práve možnosť vrátenia tovaru (výmenou za peniaze) je pre mňa veľký benefit.

V kamenných obchodoch s tým bol často problém. Ďalšou výhodou je, že si košík môžem dopĺňať postupne, v pokoji a nemusím nikam cestovať. Internet mi tiež dáva možnosť dôkladne si porovnať produkty rôznych firiem a ich ceny na jednom mieste. Na nákupy cez internet jednoducho nedám dopustiť.“

„Každý môj nákup na e-shope je dobre premyslený. Nestáva sa mi, že by som nakupovala impulzívne, ako to občas bývalo v prípade kamenného obchodu.“

Ste nespokojní s tovarom? Aj online nákup sa dá reklamovať 

Takmer celý svet teraz trápi nebezpečný vírus COVID-19. Tento problém výrazne ovplyvnil aj nakupovanie. Viacerí internetoví predajcovia potvrdzujú nárast predaja vybraného tovaru cez e-shopy. Ako je to však s prípadným reklamovaním tovaru? Poradíme vám, ako postupovať.

Právo na reklamáciu vám vzniká, ak na výrobku alebo službe dôjde k chybe, ktorá znemožňuje ďalšie použitie. Reklamácie sa riadia európskymi pravidlami, aj pri nákupe online platí 2-ročná záruka a predajca má povinnosť reklamáciu vybaviť do 30 dní.

Kedy sa mať pri nákupe na pozore

Všetky kvalitné e-shopy uvádzajú na svojich webových stránkach základné informácie, akými sú obchodné a reklamačné podmienky, možnosti dopravy či spôsoby platby. „Pokiaľ vám ako zákazníkovi chýbajú informácie alebo potrebujete s čímkoľvek poradiť, obráťte sa priamo na e-shop. Rýchlosť jeho reakcie, jeho ochota i prístup vám čo-to napovedia, ak sa tieto informácie na stránkach e-shopu nenachádzajú, svoj nákup si radšej rozmyslite,“ radí manažér zákazníckeho servisu obchodného radcu Heureka Jan Kriegel.

Ak sa stane, že vami zakúpený a už zaplatený tovar nedorazí v danom termíne, okamžite daný e-shop kontaktujte. Pokiaľ predajca nereaguje či nerieši vzniknutú ujmu, je dôležité, aby ste podali podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tento postup sa síce môže zdať siahodlhý, ale v konečnom dôsledku je najefektívnejší. 

Ako postupovať pri reklamácii tovaru zakúpeného online

  • Pokiaľ reklamujete tovar z internetového obchodu, treba ho poslať späť na adresu obchodu, v ktorom ste ho zakúpili. Následnou povinnosťou predajcu je zabezpečiť bezplatnú opravu, výmenu tovaru, vrátenie kúpnej ceny tovaru či uplatnenie zľavy na tovar. Predajca má však právo na odstúpenie od zmluvy či zamietnutie reklamácie. 
  • Reklamovaný tovar poriadne zabaľte a priložte k nemu sprievodný list s odôvodnením, kontaktnými údajmi a dokladom o zaplatení či záručným listom. Vždy trvajte na písomnom potvrdení o reklamácii, kde bude uvedená chyba a presne opísaná požadovaná náprava – oprava, výmena, uplatnenie zľavy alebo odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí). Ak reklamujete rovnakú chybu trikrát po sebe, máte nárok na vrátenie peňazí automaticky. Ten vzniká aj v prípade, ak reklamujete štyrikrát rôzne chyby alebo tri rôzne chyby naraz.
  • Účtenku nepotrebujete, ak viete kúpu výrobku dokázať iným spôsobom, napríklad výpisom z účtu, v krajnom prípade čestným vyhlásením. S účtenkou však máte istotu, že proces prebehne jednoduchšie. Ak tovar odošlete s doručenkou, dostanete presnú informáciu, kedy si obchodník tovar prevzal, a viete si skontrolovať 30-dňovú lehotu.
  • V prípade reklamácie skúste kontaktovať aj priamo e-shop, môžu vám poradiť, ako najlepšie pristúpiť k žiadosti. Dobrá správa je, že tovar môžete vrátiť v každej pobočke e-shopu. Pôvodný obal ani škatuľu nepotrebujete, pretože obal nie je považovaný za súčasť tovaru. Táto podmienka platí len v prípade, ak je obal neoddeliteľnou súčasťou produktu alebo je bez obalu nepredajný.
  • Pokiaľ vám e-shop reklamáciu uzná, hradí aj poštovné, no týka sa to najnižších nutných nákladov. Ak sa tovar rozhodnete vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu, náklady na dopravu platíte sami. Ak ste tovar kúpili v zľave, na vašich spotrebiteľských právach to nič nemení. Nemožno však tovar reklamovať z rovnakého dôvodu, pre ktorý bola znížená cena.

Kedy právo na reklamáciu neplatí

Reklamačné právo má však aj výnimky, ktoré sa vzťahujú na tovar vyrobený na objednávku rovnako ako na tlačoviny, filmy a DVD. Výnimka sa týka aj potravín, ktoré podliehajú rýchlemu procesu kazenia. Reklamovať nemožno chyby, ktoré vznikli bežným opotrebovaním alebo nesprávnym použitím. Reklamáciou sa nepredlžuje záručná lehota – pokiaľ vám tovar nevymenia, nezačína sa vám nová dvojročná lehota, ale pokračuje predchádzajúca.

Heureka je najväčší nezávislý nákupný radca a porovnávač cien, zahŕňa milióny produktov z tisícok internetových obchodov. Heureka pôsobí na trhu od roku 2007. Snaží sa, aby bolo nakupovanie cez internet čo najjednoduchšie a bezproblémové. Aj preto ponúka niekoľko nástrojov na zjednodušenie nákupov cez e-shopy. Napríkad služba Overené zákazníkmi ukazuje, ktoré obchody sú dôveryhodné, spoľahlivé a bezpečné.

ANKETA

Akú formu nákupu nábytku uprednostňujete vy a prečo?

Pripravila: Katarína Paukeje
Foto: ISIFA/SHUTTERSTOCK
Zdroj: časopis Môj dom

Kategória: Nábytok
Tagy: debata nakupovanie
Zdieľať článok

Diskusia