Nesmrteľné stoličky Ray a Charlesa Eamesovcov
Charles Eames sa považuje za jedného z najvplyvnejších dizajnérov 20. storočia. A aj napriek tomu, že podiel Ray Eamesovej v geniálnom tandeme sa niekedy podceňuje, ako bezprostredná spolupracovníčka svojho manžela sa aktívne podieľala na všetkých projektoch, najmä na dekoratívnych aspektoch ich spoločnej práce.
K prínosom Eamesovcov sa radí povojnová vízia moderného nábytku, používanie novodobých materiálov a koncepcia otvoreného obytného priestoru. Majú veľký podieľ na vytvorení nového vzťahu medzi dizajnom a životným štýlom. Táto dvojica významných dizajnérov stála pri zrode masovo vyrábaného sedacieho nábytku. Manželská a tvorčia dvojica sa zaoberala všetkým, čo súviselo s dizajnom a architektúrou, grafikou, filmom, divadelnými scénami a kostýmami, nábytkom, kobercami a bytovými doplnkami, navrhovali aj interiéry a domy. Dizajn Charlesa a Ray Eamesovcov sa stal modernou klasikou a jeho význam ostáva rovnako intenzívny ako v časoch, keď ho navrhli a vytvorili. Dôvodom ich výroby aj v súčasnosti je, že objekty sú nadčasové, možno ich zaradiť do ktoréhokoľvek obdobia, priestoru a kultúry, a aj napriek tomu sa nedajú považovať za starožitnosti.
Stolička „Plywood Group“Ku koncu vojny pripravili Eamesovci kolekciu stoličiek Plywood Group. Sériová výroba sa začala v roku 1946. Preglejková časť stoličky bola rozdelená na sedačku a opierku. Tie boli navzájom spojené nosnou konštrukciou z ohýbaných lamiel alebo oceľových trubiek. Jemne zakrivené povrchy tenkostenného operadla a škrupiny sedadla vhodne podopierajú ľudské telo. Stoličky môžu mať rôzne výšky sedadla a kovový rám. Vyrábajú sa aj ich stolové ekvivalenty. Príjemné a pohodlné sedenie urobilo z týchto výrobkov stále žiadaný evergreen, a hoci sa vystavuje v múzeách, stále sa aj napriek tomu vyrába.
Eames plastic Chairs
Experimenty s ohýbanou preglejkou boli iba začiatkom na ceste hľadania nových postupov, ktorými prispôsobovali nepoddajné materiály organickým tvarom ľudského tela. Potom prišiel na rad tvarovaný plast, spájanie sedadla a operadla do jednoliateho univerzálneho celku, použitie sklených vlákien a vinylové membrány namiesto tradičného čalúnenia. Pred kovom mal laminát niekoľko výhod – nízke výrobné náklady, univerzálnosť, nízku hmotnosť a cenovú dostupnosť. Výrobu nerecyklovateľných laminátových stoličiek ukončil rok 1993, kedy Vitra – od roku 1984 jediný legitímny výrobca autentického dizajnu manželov Eamesovcov – prestala originálnu verziu vyrábať (od roku 1946 Charlesa Eamesa sponzorovala firma Herman Miller). Vývoj moderných technológií umožnil, že počase sa mohli „sklenené stoličky“ opäť objaviť v celej svojej kráse. Nik na prvý pohľad nepozná, že sú z iného materiálu – z ekologického polypropylénu.
Stolička Eames plastic Chair – prvá priemyselne vyrábaná plastová stolička – bola humánna vo svojom zakrivení, v organických formách a hľadaní ekonomicky prijateľnej voľby. Výsledný objekt má prísnu štruktúru, modulovaný tvar a je stohovateľný.
Stolička s drôtenou kostrouEamesovci využili v nábytkovom dizajne aj ohýbaný a zváraný drôt. Stoličky s drôtenou kostrou sa sériovo vyrábali v rokoch 1951-1957 a aj dnes sú stále vyhľadávaným produktom. Netradičná podoba drôtených stoličiek a kresielok Wire Chairs si hneď na začiatku získala rad nadšených priaznivcov. Široké oká vytvárajú ľahký a transparentný vzhľad stoličky – pôsobí ako trojdimenzionálna kovová kresba. Zvláštny látkový alebo kožený poťah poskytuje väčší komfort pri sedení. Okrem podnože „Eiffelova veža“ sa vyrába aj špeciálna podnož, ktorá umožňuje stohovateľnosť týchto stoličiek. Stolička má univerzálne použitie do verejných priestorov aj do domácnosti.
Stolička „Aluminium group“
Ďalším materiálom, ktorý Eamesovci úspešne vyskúšali, bol hliník. Ich prvá stolička mala univerzálne použitie – hodila sa do interiéru aj exteriéru, univerzálne sa používa na prácu i na relax. Nadchla svojou eleganciou, a pretože bola aj veľmi pohodlná, stala se základom úspechu kolekcie Aluminium Group (1958). Tú tvoria stoličky s tromi výškami operadla, štvor- a päťhviezdičkovou podporou na kolieskach alebo bez nich, s podrúčkami alebo bez nich a otomanu. Dizajn stoličiek tejto kolekcie je jednoduchý a čitateľný. Kvalitu dizajnérskeho návrhu podporuje tiež skutočnosť, že na ňom nebolo potrebné meniť počas štyridsiatich rokov nič.
Leňoška „Lounge Chair and Ottoman“
Jeden z najslávnejších návrhov Eamesovcov – leňoška Lounge Chair s podnožkou Ottoman dnes patrí medzi klasiku moderného nábytku. Je modernou interpretáciou tradičnej klubovky a skladá sa z troch vzájomne prepojených prvkov, ktoré tvorí škrupina z ohýbaného vrstveného dreva a pohodlný matrac s vymeniteľným koženým čalúnením.Päťramenná podnož (kreslo sa otáča a otoman je na pevnej konštrukcii) a spoj na chrbte operadla sú odlievané z hliníka, ktorý je nafarbený a nalakovaný načierno. Kreslo vzniklo v roku 1956 ako darček k narodeninám filmového režiséra Billyho Wildera.