Nová vízia televízie
Televízia je dnes nielen zdrojom informácií a (nie príliš oceňovanou) alternatívou trávenia voľného času – moderné technológie umožnili, aby sa stala aj interaktívnym centrom domácej zábavy a komunikácie. Tí z vás, ktorí sa bez „najväčšieho žrúta času“ zaobídu, môžu nasledujúce stránky pokojne preskočiť. Pre ostatných budú možno zdrojom informácií – mali by vás doviesť k tomu najvhodnejšiemu riešeniu pre vašu domácnosť.
{R1}
Prvá otázka znie: Potrebujete vôbec nový televízor? Ak tá vaša stará objemná „debna“ stále slúži a vy v televízii sledujete najmä slovenské a české pôvodné seriály (či už archívne, alebo tie nové) alebo správy, v zásade nie je na jeho výmenu nijaký dôvod. Klasické obrazovky označované ako CRT poskytujú veľmi kvalitný obraz – prirodzené farby, dobrú odozvu. Navyše si na klasickú TV môžete odložiť trebárs rodinnú fotografiu, misu s ovocím alebo fotografický LCD rámik s prezentáciou fotografií z letnej dovolenky či detského karnevalu. Ak ale neprepasiete žiaden hollywoodsky trhák na Blu-ray nosiči alebo máte prístup k televíznemu vysielaniu vo vysokom, tzv. HD rozlíšení, hľadajte prístroj, ktorý špičkové vlastnosti signálu využije.
Vždy pripravený
Rozdiel medzi televízormi s nižším (HD ready) a vyšším rozlíšením (Full HD) je v schopnosti zobrazovať rôzne typy signálov. HD ready zobrazuje signál 720p (1 280 × 720 bodov), teda 720-riadkový neprekladaný obraz, alebo 1080i, čiže 1080-riadkový prekladaný obraz. Full HD televízor dokáže zobraziť rozlíšenie 1080p (1 920 × 1 080 bodov), zobrazuje teda signál na 1080 riadkoch naraz. V tomto rozlíšení ale vysielanie zatiaľ nenájdete, vychutnáte si ho napríklad pri filmoch na Blu-ray diskoch.
Čo to je?
Ultraširokouhlá obrazovka Cinema 21 : 9
Väčšina televízorov má pomer strán 16 : 9 (alebo 1,78 : 1) a rozlíšenie 1080p Full HD. Veľkorozpočtové hollywoodske filmy sú však väčšinou natočené s pomerom strán 2,39 : 1. Nové televízory Cinema 21 : 9 značky Philips sú prispôsobené tomuto pôvodnému filmovému formátu 21 : 9 (2,39 : 1), ktorý využívajú režiséri. Takže nech sledujete akýkoľvek film, môžete si ho vychutnať v pôvodnom formáte bez čiernych pruhov. Pri sledovaní TV programu však dokáže inteligentná technológia prispôsobenia formátu automaticky upraviť akýkoľvek obsah na obrazovku 21 : 9 alebo ho môžete sledovať v jeho pôvodnom formáte. Stačí stlačiť jediné tlačidlo.
Multi-view
Širokouhlá obrazovka modelu Cinema 21 : 9 je ideálna na pohodlné využívanie sveta pripojení. Pomocou funkcie Multi-view môžete pri sledovaní futbalu na ľavej strane obrazovky súčasne prehľadávať internet na jej pravej strane alebo diskutovať na sieti Twitter. Vďaka službe Philips Net TV získate stlačením jedného tlačidla obsah a služby on-line: video na požiadanie, sledovanie zmeškaných TV programov, Twitter a mnoho ďalších… Okno služby Net TV možno otvoriť vedľa televízie alebo televíziu skombinovať s iným videozariadením. Malú obrazovku možno vymeniť za hlavnú aktivitu, takže máte vždy všetko pod kontrolou.
Ambilight Spectra 3
Táto patentovaná technológia od spoločnosti Philips rozširuje obraz projekciou svetla zo zadnej časti obrazovky po troch stranách na stenu okolo televízora. Ambilight automaticky prispôsobí farbu a jas svetla obrazu, čím vytvára nevšedný zážitok. Funkcia prispôsobujúca sa farbe steny zabezpečí, že farba svetla sa vždy bude zhodovať s obrazom bez ohľadu na farbu vašej steny.
3D Max
Kombinácia rýchlej obrazovky a aktívnych spínacích okuliarov vnáša do rozlíšenia Full HD reálnu hĺbku. Teraz si môžete všetok 2D obsah vychutnávať v 3D, a dokonca môžete ovládať aj hĺbku 3D podľa vlastnej chuti. Stačí pridať 3D Max okuliare PTA516 a prehrávač Blu-ray diskov kompatibilný s 3D (príslušenstvo Philips PTA516 sa predáva samostatne).
Smart TV
Funkcia Smart TV využíva bezdrôtovú technológiu a uľahčuje sledovanie v štyroch oblastiach. Služba Net TV umožní využívať veľké množstvo on-line aplikácií v televízore: požičiavať si filmy, sledovať zmeškaný TV program a využívať sociálne siete. Prepínať kanály alebo zadávať text môžete pomocou inteligentného telefónu či tabletu. Vďaka funkcii SimplyShare si na obrazovke televízora vychutnáte fotografie, hudbu a video z počítača, telefónu alebo tabletu. Sprievodca programami zabezpečí inteligentné nahrávanie na USB.
Filter Moth Eye
Filter inšpirovaný okom nočného motýľa výrazne redukuje nepríjemné odrazy od obrazovky. Poskytuje dokonalý antireflexný povrch, ktorý vdychuje obrazu život vďaka väčšej hĺbke tmavých odtieňov a vyššej intenzite svetlých prvkov.
Uhlopriečka
Z hľadiska výberu správnej veľkosti obrazovky sú určujúce tri kritériá: veľkosť miestnosti (vzdialenosť pozorovateľa od TV), divácke návyky a cena.
„Všeobecne sa uvádza, že vzdialenosť od TV by mala byť približne 2,5-násobok uhlopriečky – ale samozrejme s ohľadom na kvalitu signálu,“ uvádza na pravú mieru uhlopriečkové mýty Martin Benko zo spoločnosti Philips. Prenesené do reality – SD signál bez problémov zvládnete aj z tesnej blízkosti televízie.
Tretí rozmer televízie
Vlani sa na módnej vlne viezli 3D televízory. So striedavými úspechmi. Aj keď výrobcovia TV si úspech tejto technológie pochvaľujú a podľa americkej filmovej produkcie sa zdá, že vlna 3D ešte nejakú chvíľu bude v kurze, mnohí náročnejší diváci už odhalili, že zlý film nezachráni ani tretí rozmer. Keď je takéto sledovanie navyše podmienené nosením nie celkom pohodlných (aktívnych či pasívnych) okuliarov, je možné, že s konečnou platnosťou pôjde o slepú uličku. Budúcnosť majú skôr „neokuliarové“ 3D systémy, ktoré sa sem-tam začínajú objavovať u niektorých výrobcov (Toshiba). Áno, vizionári tvrdia, že 2D televízor je jednoducho zastaraný, nechajme však výrobcov, nech sa ešte chvíľu popasujú s výbavou jej mladšej sestry.
Martina Benka, produktového manažéra spoločnosti Philips, sme sa opýtali:
1. Ktoré sú najnovšie technológie v oblasti TV?
Hlavným trendom sú 3D a Smart TV technológie. Vďaka nim už spotrebiteľ nevníma televízor len ako pasívny zdroj, ale ako aktívnu súčasť domácej zábavy. Prostredníctvom pripojenia na internet sa otvárajú nové možnosti používania TV. Dá sa povedať, že týmto smerom sa vydala väčšina značiek. Dlhodobým špecifikom našich TV je funkcia Ambilight. Nie je to síce novinka, ale každoročne sa snažíme funkciu zdokonaľovať. Premietaním svetelnej žiary na okolitú stenu sa prehĺbi zážitok pri sledovaní televízie. Ďalšou unikátnosťou Philipsu je filter Moth Eye. Technológia využíva poznatky z prírody a vychádza z antireflexného povrchu oka nočného motýľa. Znie to možno bláznivo, ale práve vďaka týmto poznatkom vieme dosiahnuť kontrast obrazu a zároveň jas bez žiary a rôznych odrazov.
2. Ktoré funkcie menia pohľad spotrebiteľa na TV?
Spotrebiteľ má v súčasnosti veľké nároky. Klasické sledovanie TV je už dávnou minulosťou a Smart TV a Smart Phone sú bežnou záležitosťou. Preto používateľom poskytujeme štandard, na ktorý je zvyknutý. Pripojenie na internet, ovládanie pomocou Smart Phoneov a externých myší, zdieľanie obsahu zo Smart a externých zariadení.
3. Čo všetko poskytuje spotrebiteľovi internet v TV? Čo môže očakávať?
Už niekoľko rokov používame v Smart TV ponuku otvoreného prehľadávača Opera. Dostupný je celý obsah internetu. Používateľa preto nelimitujeme len používaním aplikácií ako YouTube alebo Twitter. Rôznorodosť aplikácií nevnímal používateľ pozitívne. Práve preto vytvorili Philips, LG a Sharp skupinu, ktorej úlohou je zjednotiť systém aplikácií pre Smart TV. Vytvorením spoločných aplikácií sa zjednoduší ich ovládanie.
4. Aký pokrok nastal v oblasti 3D?
Momentálne je trh rozdelený na pasívne a aktívne 3D TV. My sme vyšli v ústrety obom skupinám používateľov. V rámci vývoja 3D sa neustále zdokonaľuje konverzia z 2D na 3D. Okrem toho sa zdokonaľuje pohybová ostrosť a odstraňuje sa zdvojené videnie. V prvých generáciách LED TV sa vyskytovalo zdvojené videnie, keď sa obraz nestíhal prepínať. Pri sledovaní TV na najnovších LED modeloch je 3D efekt plynulý.
5. Aký dôvod na kúpu nového TV je pre spotrebiteľa najdôležitejší a najčastejší? Aké sú trendy?
Z pohľadu bežného spotrebiteľa je stále najrozhodujúcejšia cena produktu. V súčasnosti si môže dovoliť kúpiť väčšiu uhlopriečku ako v minulosti za tú istú a možno aj nižšiu cenu. Ak pri výbere nerozhoduje cena, spotrebiteľ uprednostňuje čo najväčšiu uhlopriečku. Ďalšími prvkami, na ktoré spotrebiteľ pri výbere prihliada, je spotreba. Ako jediní na trhu ponúkame TV v energetickej triede A++. Mnoho ľudí takisto investuje do LED TV, ktoré sú úspornejšie ako klasické LCD TV. Vďaka spoločenskému pokroku a novým trendom, ako sú digitálne vysielanie či možnosť prijímať obraz v HD kvalite, začali ľudia vyhľadávať kvalitnejší obraz za nižšiu cenu.
TV ako centrum zábavy
Ak obrazovku využívate aj na likvidáciu desiatok nepriateľov v Call of Duty (znalí vedia J) alebo doma organizujete virtuálnu olympiádu, musí vás viac než rozlíšenie zaujímať kompatibilita televízora s vaším herným zariadením. Grafika zariadenia by mala zvládať rovnaké rozlíšenie ako TV. Dôležité je tiež skontrolovať množstvo a typ rôznych vstupov, ktoré televízor podporuje. A pokiaľ ide o hry – tu oceníte aj 3D TV (a to nielen pri hrách, ktoré tretí rozmer podporujú). V prípade, že sa vaša interaktívna zábava s počítačom obmedzuje na polievanie záhradky vo FarmVille na Facebooku, nemá prepojovanie PC s TV veľký zmysel. No napríklad na najnovších 3D televízoroch od Philipsu možno využiť paralelné hranie dvoch hráčov bez delenia obrazu – každý z hráčov vidí prostredníctvom svojich 3D okuliarov len svoj obraz.
Chytrá TV
Áno, musíme sa zmieriť so skutočnosťou, že nielen počítač či telefón, ale aj chladnička a prípadne televízia bude o chvíľu múdrejšia ako my. Výrobcovia televízorov veľa stavajú na pripojenie prístroja na internet a využitie s tým spojených služieb. Najzmysluplnejším sa zdá využívanie špeciálnych aplikácií, ako je napríklad telefonovanie cez Skype. Pozor, ak chcete obraz nielen prijímať, ale aj vysielať, potrebujete pripojiť webkameru! Smart TV ponúkajú zvyčajne aj prístup k facebookovému účtu, sledovanie videí na YouTube či vstup do on-line databázy filmov a podobne. Nie všetky proklamované služby však využijete u nás (je to podobné ako donedávna (ne)dostupnosť on-line obchodu s hudbou iTunes). Preto niektorí výrobcovia (napríklad Philips) umožňujú prostredníctvom TV aj neobmedzené surfovanie na webe – stačí len zaistiť potrebné pripojenie (pri najlepších prijímačoch dokonca bezdrôtové wi-fi).
Optická televízia
Najvyspelejšou možnosťou príjmu televízneho signálu je jeho prenos cez optické vlákna. Na prvý pohľad za optiku zaplatíte viac. V cene však máte rôznorodé výhody a často aj vysokorýchlostný internet a pevnú telefónnu linku. Takýto balík napríklad ponúka Orange cez produkt FiberPlay za mesačný poplatok 19,99 €.
Niektoré výhody optickej televízie
• ostrý obraz, mimoriadny kontrast či najmenšie detaily na 59 televíznych staniciach v základnom balíku
• slovenské TV stanice v HD kvalite a dva kanály v 3D
• sedemdňový TV archív (možnosť pozrieť si program, keď vám to vyhovuje)
• možnosť nahrať a uložiť si nahrávky bez potreby pevného disku (cez mobilný telefón alebo internet)
• prehľad o vysielaných programoch s TV mozaikou
• služba FiberTV programový sprievodca s usporiadanou ponukou staníc
• možnosť zastaviť sledovaný program a v pozeraní pokračovať neskôr
• videopožičovňa priamo v televízore s ponukou viac ako 1 000 filmov.
Dizajn
Pri výbere televízora ide o možno najpodceňovanejšie, o to však dôležitejšie kritérium. Opýtajte sa ktoréhokoľvek výrobcu technologicky vyspelých produktov – od práčok cez autá až po televízory: zákazník vždy prikladá význam tomu, čo sa mu páči. Aktuálne trendy smerujú k ultratenkým televízorom s nie čiernym vzhľadom. V móde je biela, chróm, rôzne ambientné osvetlenie… Aj keď sa dizajn nedá zaradiť do žiadnej porovnávacej tabuľky, často je práve on rozhodujúcim faktorom pri výbere. Ak navyše patríte medzi umiernených konzumentov televízneho vysielania, je pravdepodobné, že váš prijímač bude omnoho častejšie vypnutý než zapnutý. A jeho tvar, farba či detaily vyhotovenia stojanu budú oveľa dôležitejšie ako jeho akokoľvek inteligentné vnútornosti.