Ostrovná galéria v kamenici

07. 01. 2009
Zdieľať

Dalmácia. Hvar. Jelsa. Malý prístav, malé príbehy rybárov. Niekoľko turistov po sezóne, ktorých ešte studená vlna vzduchu nestiahla späť do ich mestských príbytkov. Rušné je už viac more ako pobrežie. Plagát na móle láka do jednej z „kameníc“ v stredovekej zástavbe. Dalmacijaland! Domácka galéria pohodového chlapíka víta zvedavcov figurínami odetými do bizarných hábov. Vedľa vstupných dverí sa seriózne tvári dopravná značka...

Slovné spojenie víno v pivnici ma rozosmieva podobným spôsobom ako môj nedávny prešľap v texte: kávová súprava na čaj. Verte či nie, ale za podobným „nezmyslovím“ galerijné bývanie v pivnici sa ukrýva holá skutočnosť. V prípade kamenice na dalmatínskom ostrove Hvar ide o skutočnosť obnaženú na kameň starých múrov. Tie si pamätajú ako ich domom prechádzal čas, ľudské osudy a najmä ako sa menil význam najnižšieho podlažia so vstupom obráteným do typicky úzkej uličky. Dávno ju nahusto obstavali kamennými domami smerujúcimi k prístavu. Tie sa na seba tlačia ako našinci pri nástupe na výletnú loď. Blízkosť domov zmierňuje letné páľavy, ktoré sú tu už stáročia znesiteľnejšie vďaka kamennej architektúre.
 


Ostrovná galéria v kamenici

175523
Daniel Veselský


Ostrovná galéria v kamenici

175524
Daniel Veselský

Stavitelia na ostrove sa na nedostatok stavebného materiálu nikdy nesťažovali. Skôr ako mohli ostrovania sadiť a zbierať úrodu, museli pozbierať kamene. Zbierali, prenášali a trpezlivo ich obracali, až kým im nenašli správnu polohu v niektorej zo stien kamenného obydlia. Murovalo sa najprv na maltu z vápna a piesku, neskôr na cementovú maltu.

Kamenná pivnica, v ktorej si v roku 2005 zriadil Toni Bobanović Fauer obytnú galériu, slúžila istý čas lodiarom, potom sa v nej rozvaľovali vínne sudy. Dokonca v roku 1933 mali v útrobách kamenice členovia športového klubu Sokol telocvičňu. V tých časoch Toniho starý otec zdvihol v miestnosti strop. Na ostrovné pomery to bol v tých časoch novátorský alebo skôr betonársky počin. Teraz priestor galérie určuje originálna palubovka, kamenné múry vrstvené staviteľmi už od raného stredoveku, rebrový betónový strop a Toniho bláznivé elektro-, ale najmä výtvarné inštalácie.
 


Ostrovná galéria v kamenici

175543
Daniel Veselský


Ostrovná galéria v kamenici

175552
Daniel Veselský

Kameničné vtipy

Na priečelie domu si Toni vyvesil firemnú tabuľu Dalmacijaland Gallery&More, na dvere pripevnil svojrázne pokyny pre všímavých. Nárožie kamenice istí dopravná značka s jednoznačnou výpovednou hodnotou… Chvíľu som sa pri vchode ošívala: Jeden nevie, či tu nemajú klub nejakí miestni týpkovia alebo tu nebýva vyšinutý exot.‘ Len čo som však zočila obrazy, ale aj malé plastiky nainštalované na stenách miestnosti a všimla si regál so šatstvom pod vydareným veľkorozmerným olejom s tromi postavami pod hladinou, už som neváhala.
 


Ostrovná galéria v kamenici

175535
Daniel Veselský


Ostrovná galéria v kamenici

175527
Daniel Veselský

Prechádzala som pomedzi figuríny, staré kusy nábytku a civela na podivné kompozície vecí dennej potreby. Tie v podaní nového majiteľa zmenili svoj pôvodný význam. Väčšina z nich už slúži novému účelu oveľa ochotnejšie ako tomu, na ktorý ich výrobcovia priviedli na svet. Vyzerá to, akoby sa celá tá zohraná spoločnosť starých spotrebičov, súčiastok z lodí a bicyklov, nábytku od všelikoho, kostí a úlomkov z nevedno čoho, vyslúžilých figurín, gýčikov a umeleckých diel dobre zabávala na zvedavcoch, čo ich nedôverčivo okukujú. Ak chcel majiteľ galériu s odklonom od akýchkoľvek pravidiel uhladenosti, upratanosti a skostnatenosti, podarilo sa! Kostnaté sú len rámy na zrkadlách, lebka vo výklenku, nekonvenčná spodná bielizeň alebo snáď plážové oblečenie na čiernom torze. Tradičné sú zas materiály, ktorými si zariadil priestor galérie.
 


Ostrovná galéria v kamenici

175567
Daniel Veselský


Ostrovná galéria v kamenici

175569

Súkromný ostrov

Sám majiteľ tiež nie je ani kostnatý a ani skostnatený. Podpalubie kamenice obýva pracovne i súkromne. Galérii a obývačke v jednom patrí väčšia časť, zadná časť otvoreného priestoru tvorí neobvyklé zázemie. Toni si tam vybudoval súkromný ostrov na konci sveta. Našlo sa tu miesto pre funkčnú, i keď ošumelú kuchyňu s jedálenským kútom v duchu pomerov bežnej domácnosti z 50. rokov minulého storočia.


Ostrovná galéria v kamenici

175547
Daniel Veselský

Spálňa za obrazom ukrýva okrem lôžka aj „hudobnú skriňu“. Najmodernejšiu audio výbavu a tri tisíc CD nahrávok si Toni umiestnil v almare po starej matke. Nech som sa v galérii rozhliadala akokoľvek, pocit sentimentu sa nedostavil. Nijaké múzeum, nijaké retro a ani kúsok nostalgie! Kritik-sympatizant by povedal: Umelec so sebevlastným humorom dal veciam nový život, navrstvil nové funkcie, odkryl estetický rozmer každodennosti… Podivná galéria si však nepýta dobrozdania a jej majiteľ si vystačí s workshopmi ‚Komikaze‘ a ‚Emisiaemocia ‘, ktoré ho zásobujú novými nápadmi a pritiahnu pozornosť záujemcov o netradičné umenie. Jeden z výtvorov posledného stretnutia umelcov visí nad čelom postele. Iné dostali podobu plagátov. Toni nezaháľa aj keď v galérii nie je plno, píše komiksy, ktoré potom rozkreslí skúsený výtvarník. O sponzorov komiksov nie je núdza najmä keď popularita ich postavičky Lavendermana rastie nielen medzi miestnymi. Umelecká tvorba je v rodine Bobanovićovcov dedičná; Toniho rodičia majú stálu predajnú výstavu svojich diel v synovej galérii.

Gagy WC

Galéria sa naplnila zariadením a vecami, ktoré by za iných okolností, v inom byte alebo interiéri a popri iných predmetoch pôsobili sentimentálne, možno kričali gýčom. Tu sa lapajsky usadili ako vo vlastnom. Z času na čas sa prirodzene sťahujú z jedného miesta galérie na druhé, z obytnej časti do galerijnej a naopak. Meravosť tradičnej galérie sa tomuto priestoru vyhla na suchozemské, ale aj morské míle.
 


Ostrovná galéria v kamenici

175564
Daniel Veselský


Ostrovná galéria v kamenici

175566
Daniel Veselský

Návšteva kuriozít bývania v galérii nabrala na obrátkach vo chvíli, keď sa Toni pochválil svojou najintímnejšou miestnôstkou, ktorú môžu v úradných hodinách využiť aj návštevníčky galérie. Všetky rozvody, pripojenia tlakomerov, trpaslíkov, keramických čiernobielych Dalmatíncov, dôsledný výber dlažby a obkladov, umiestnenie stolného futbalu do podhľadu a iné dizajnérske šperky sú autorským dielkom šťastného majiteľa. Ideovým zámerom nebolo ohurovať, ale pobaviť, prípadne dojať. Funkčnosť detailov sme neoverovali…

Článok bol uverejnený v časopise Môj dom

Kategória: Bývanie Návšteva Štýl
Tagy: dekorácie interiér
Zdieľať článok

Diskusia