Reminiscencie alebo drobné úlety a veľké detaily
Do Kolína nad Rýnom merali cestu tradične začiatkom roka interiéroví dizajnéri, nábytkové firmy a firmičky, študenti a profesori dizajnu, nadšenci a svorka novinárov. Vybrali sa na výstavu nábytku a bývania pod názvom imm cologne, na ktorej svet interiérového dizajnu priznal farbu a materiál.
V lete pred započatím príprav na imm 2007 sa zišli experti, ktorí študujú súvislosti medzi štýlmi, trendami, materiálmi a spoločenskými zmenami. Diskutovali a nakoniec sa dohodli na štyroch príznačných smeroch, ktoré sa najvýraznejšie premietajú do súčasného interiéru:
Heirloom Culture – štýl v duchu kultúrnych tradícií a dedičstva,
New hybrids – novodobý štýl miešania,
Size Matter – voľný preklad: záležitosť rozmerov alebo na veľkosti záleží,
Design as Art – dizajn ako umenie.
{R1}
Na výstave to také jednoznačné nebolo. K High-Tech sa ako protiklad prezentoval trend s romantickými prvkami, dizajnéri sa opäť pohrávali so 60. rokmi – organické tvary, abstraktné a kvetinové vzory, tapety z tamtých čias. Na svoje si prišli plasty, ohýbané kovové konštrukcie, poťahy plyšové, lesklé, štruktúrované… Nábytok akceptoval súčasné požiadavky na životný štýl. Iný smer ukazoval zariadenie bytu ako výraz sociálneho postavenia a „vyjadrenia veľmi osobných prianí“.
Drevo a ešte drevo v podobe masívu alebo návratu k tvarovateľnej preglejke. Ohýbali, kreovali a na povrchu nábytku sa objavovala najmä kresba orechového svetlého či tmavého dreva. Postele a komody sa nechali vylepšiť chrómom alebo hliníkovými prvkami. Tmavý dub nič nestratil na svojom dramatickom výraze a tropické dreviny znova doplatia životom na módu. Ich obľuba neustále rastie – zebrano, palisander, tík, wengé. Skutočný nádych luxusu im dodáva impregnácia a voskovanie. Čerešne a vôbec ovocné stromy to už majú tiež nahnuté… Príborníky, police, stoly a stoličky – vďaka čoraz prešpekulovanejším technológiám sa práve na tejto časti nábytku dizajnéri a výrobcovia najviac vybláznia. Drevo v kombinácii so sklom, kovom alebo novodobou syntetikou v konečnom dôsledku vytvára príťažlivé kombinácie a kompozície. Minimalizmus ešte nezahynul. Prešiel do štádia precíznej hry s detailami.
Konstantin Grcic, nemecký dizajnér s vlastným štúdiom Industrial Design, sa prezentoval hneď v niekoľkých kolekciách vystavujúcich firiem. Možno preto, že si vo svojich začiatkoch siahol priamo na stolárske remeslo a bezprostredne „obcoval“ s materiálom (popritom sa mu priplietol aj dar tvorivosti), nakoniec plodí a plodí pre také značky, ako sú Authentics, Cappelini, Driade, Flos, Moroso. V tomto prípade ide o príjemný návrat kresielka ONE (2003) s prenesenou myšlienkou do podoby barových stoličiek (regnum, Magis) | Vitra naozaj nie je neznámy fenomén v oblasti dizajnu. Šťastné spojenie s významnými osobnosťami sveta estetiky a funkčnosti prinieslo ďalší úspech – kreslo Ravioli od Grega Lynna. Zahral sa s kubickým tvarom, ktorý rozvlnil počítačovou metódou do úsmevu sexi cestoviny. Nejde o žart. Obliny zaručia odpočinok pre chrbát a netradičné opierky zase poslúžia unaveným ramenám. Aj v tomto prípade sa dizajnér postaral o výhodu pre tých, ktorým je jedno Ravioli málo: kreslá sú stohovateľné (regnum, Vitra) | |
Adam´s Temptation od Edwina Niekla a Taca Regtiena je vlastne vtipná lopta na sedenie s priemerom 85 cm. Netradičným spôsobom ukazuje, ako sa odlíšiť od podobných vynálezov: kusy kože sú zozipsované do špirály, a napriek akože nenápadnému dizajnu sa väčšina návštevníkov stánku firmy Leolux pristavila a čudovala (regnum, Leolux) | Nesklamali, vystavili niekoľko kompozícií nábytkových kusov zohraných farebne i tvarovo. Bytové doplnky na policiach s čistými líniami obohatili miniatúry úspešných dizajnérskych návrhov stoličiek a kresiel. Fakt, fotogenické (regnum, Vitra) | |
Miura od Konstantina Grcica – stolička barová, ktorá žije ako chameleón: s eleganciou sa ponúka v pestrej škále farbeného polypropylénu pre exteriér aj interiér, rovnako pre domácnosť, ako aj verejné priestory (regnum, PLANK) | Minimalistická expozícia minimalistického dizajnu stále priťahuje pozornosť, najmä ak ide o kvalitu a štýl takej vychytenej značky, akou je Zanotta. Stolička LIA od Roberta Barbieriho je v stálej pozornosti od roku 1988. V komornom tmavom prostredí ju predstavili vo všetkých vyrábaných odtieňoch (imm07 Koelnmesse, Zanotta) | |
Veľa sa videlo, veľa sa fotilo, veľa sa chodilo, niekde sa obchodovalo, a tak niet divu, že sa použili všetky dostupné prostriedky. Zaujať obchodného partnera v množstve tovaru špičkovej kvality nie je vôbec jednoduché (imm07 Koelnmesse) | Chvalabohu: farebná a vtipná kompozícia Aqua Surround nenechá nikoho na pochybách, že firma ABBCO zapracovala s fantáziou a ponúkla nezvyčajnú alternatívu pre interiér spálne (imm07 Koelnmesse, Bett ABBCO) | |
Limited Edition, Wild Spirit, Marie´s Corner – tri dánske firmy, ktoré pohladili dušu rozmanitosťou povrchov a štruktúr. Inštalácia provokovala k obchytkávaniu všetkého, čo bolo na dosah. Poťahy a koberce sa pohrávali s rôznymi výškami a smermi vlákien (regnum, Limited Edition, Wild Spirit, Marie´s Corner) | Patrik Jouin pre MGX materialise objavil Rapid Prototyping Technology: RP techniku na špeciálne opracovanie plastov. Vytvoril SOLID collection. Stolička vznikla prenesením dvojrozmerného vzoru do priestoru. Organický tvar pripomína začiatok moderny v prvej polovici minulého storočia, keď A. Aaalto podobne pristupoval k vytváraniu drevených objektov (regnum, MGX) | |
Tradičný „exot“ výstavy, firma Bretz, rozohrala priam divadelnú scénu s dramaticky nasvietenými kusmi čalúneného nábytku. Plyš, neorokokové vzory, lesk a žiara. Za výpravnosťou vystavovaných nábytkových kompozícií nezaostávali ani deliace panely s nadrozmernými fotografiami krások v prostredí veľkomesta. Napriek všetkému: inšpirujúce (regnum, Bretz) | Každoročne párik expertov na to najlepšie bývanie dostane príležitosť ukázať absolútne trendy bývania budúcnosti. Predpokladám, že viac-menej ide o futuristickú víziu prepletenú s inak nerealizovateľným veľkonávrhom. Bola som nadšená výtvarne strhujúcim objektom, len mi trochu unikla súvislosť s realitou nášho bývania. | |
Ak globálne otepľovanie nezlikviduje všetok ľad v Škandinávii a ešte viac na severe, potom sa Ideal House 2007 dvojice architektov-poetov Zaha Hadid a Naoto Fukasawa môže časom udomácniť v architektúre z ľadu. Inak išlo o dva obrovské červené kvádre štylizované do organických foriem jeden proti druhému a nakoniec spojené do celku. Trochu ako novodobá jaskyňa. Voľne stojaci nábytok – len ten, ktorý má byť nevyhnutne na očiach, dostal miesto vytvarované na mieru vecí a ľudí. Masívne steny tvarované do organického celku majú svoj dôvod na existenciu – pohlcujú a uvoľňujú veci, ktorými v súčasnosti zapĺňame svoje domovy (regnum, Ideal House 2007) |