Krilon alebo Modernizácia prútia
Krilon je efektný, elegantný plast, ktorý sa aj napriek svojej exotickosti už stihol zapísať do dejín dizajnu. Na výplety stoličiek a ležadiel ho totiž používa výhradne firma, ktorá ho vyvinula. Bonacina Pierantonio po desaťročiach skúseností s tradičnými aj menej tradičnými prírodnými materiálmi nenútene prešla k plastu. Akoby len k ďalšej úlohe z dizajnu a technológie...
{R1}
Krilonové modely majú pôvabné názvy, v ktorých variuje začiatočné písmeno firmy. Bikini, Miss B., Bliss. Evokujú nie práve činorodé, ale o to príjemnejšie pocity – možno dokonca až pocity sladkého ničnerobenia a snívania s otvorenými očami. Všetky sa dajú postaviť k bazénu na páliace slnko, možno na nich sedieť v dvojdielnych plavkách a užívať si pocit rozkoše alebo sa ponoriť do spomienok. Skôr či neskôr stoličky osirejú. Ľudí vyženie slnko, hlad, smäd, ale ony tam môžu stáť celé leto… a potom aj ďalej v sychravom októbri. Výplet s obsahom nylonu ostáva napnutý, príjemný na dotyk, vďaka UV filtru s nezmenenými farbami. Najznámejší model Bikini môže na palube jachty nahradiť aj mimoriadne odolný tíkový nábytok. Neškodí mu, keď ho omývajú vlny, sadajú naň husté hmly a celé dni padajú slané výpary.
Šperky so schopnosťou zatajiť sa
Je zaujímavé, že výrobcovi so skúsenosťami s voľnejšími štruktúrami, dokonca s celkom priehľadným viedenským výpletom, nestačil tradičný plast, ktorý zapadá do trendu a mäkko ladí s moderným interiérom s priesvitnými až priehľadnými prvkami. Vyvinul hneď niekoľko transparentných farebných variantov krilonu. Ladné šperky sú v tomto vyhotovení ešte subtílnejšie. Akceptuje ich aj minimalistická estetika a sú vhodné do priestoru, v ktorom sú prioritou čisté plochy – do interiéru formovaného svetlom a dotváraného zeleňou za oknom.
Nábytok od Bonaciny Pierantonio by sa, samozrejme, nestal šperkom iba vďaka krilonu. Je to zásluha klasikov dizajnu, ako sú Giuseppe Viganó, autor Blissu, či Tito Agnoli, ktorý navrhol Miss B., Franco Bizzozzero, tvorca „Bikín“, je zasa známy pohovkami tak prostých, ako aj monumentálnych tvarov (Viadurini, Omega). Práve vďaka nemu sa krilonový nábytok pred šiestimi rokmi dostal do pomyselného interiéru slávy.
Ako laureát prestížnej ceny Compasso d‘ Oro by kresielko Bikini mohlo stáť neďaleko čierneho oválneho stola Legato od Enza Mariho (Driade) a obrovského bieleho stola s mimoriadne tenkou doskou Titano od Studia Cerri & Associati (Poltrona Frau). Pri stoloch by stáli graciózne štíhle biele stoličky Bellini z polyesteru vystuženého laminátom od Maria Belliniho (Heller), svietili by tu polykarbonátová lampa May Day s čiernym háčikom na zavesenie od Konstantina Grcica (Flos) a sklenené, jemne sa rozširujúce Tite (visiaca) a Mite (stojaca) od Marca Sadlera (Foscarini) s dekorom jemných čiernych karbónových pásikov. V interiéri by všetkým konkurovala (a možno by ich aj zatlačila do úzadia) objemná polyetylénová pohovka oblých tvarov Bubble Club od Philippa Starcka (Kartell). Bol by to možno trocha nesúrodý, ale o to vyberanejší interiér laureátov Compasso d‘ Oro!
A prečo spomínam tak podrobne ostatné objekty odmenené spolu s „Bikinami“? Takmer všetky majú jedno spoločné – okrem stolov s tradičnými drevenými doskami a kovovými nohami a jedného svietidla sú všetky ocenené predmety z plastu. Tu je aj odpoveď na to, prečo klasický výrobca po rokoch skúseností s rotangom, kožou a prútím investoval do náročného vývoja krilonu. Trendy sú rozbehnuté vlaky, na ktoré sa patrí a niekedy aj oplatí riskovať skok.