Dizajnér Alan Robertson: „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
Polus City Center v súčasnosti prechádza rozsiahlou rekonštrukciou, ktorá ho premení na moderné a otvorené centrum pre komunity, rodiny a širokú verejnosť. Autorom dizajnu nového interiéru je britské štúdio Air Design, ktoré má za sebou viacero podobných projektov po celom svete. O tom, ako prebiehala modernizácia Polus City Center, sme sa rozprávali s Alanom Robertsonom, zakladateľom Air Design.
Aké ste mali plány pri rekonštrukcii interiéru Polus City Center?
Pred tým, ako sme sa pustili do navrhovania, sme sa snažili pochopiť celý priestor a jeho osobnosť. Na základe našich zistení sme vytvorili koncept „Home from Home+“, od ktorého sa odvíjali všetky naše ďalšie rozhodnutia ohľadom redizajnu a prispôsobili sme ho špecifikám lokality. V praxi to znamenalo rekonštrukciu priestoru bývalého supermarketu, úpravu interiérov, čo zahŕňalo redizajn food courtu, eskalátorov a orientačných tabúľ.
Aké sú základné body tohto redizajnu?
Polus City Center nechce byť obrovským nákupným centrom pre celý región, ktoré by sa zameriavalo len na luxusné a exkluzívne značky. Práve naopak. Chce tu byť pre všetkých návštevníkov a ponúkať im príjemné a ústretové priestory, kde sa môžu cítiť príjemne.
Túto ambíciu reflektuje aj koncept „Home from Home+“. Navrhli sme kvalitné materiály, praktické riešenia, ktoré myslia na potreby ľudí a odolný, dizajnový a pohodlný mobiliár.
V jadre konceptu „Home from Home+“ je idea, že nákupné centrum by malo byť priestorom, kde si ľudia chodia oddýchnuť a zabaviť sa. Všetky prvky sme navrhovali tak, aby napomáhali znižovaniu stresu, nech ľudia nemyslia na to, akí sú z návštevy nákupného centra vyžmýkaní, ale nech sa radšej tešia na to, ako sa stretnú s priateľmi alebo rodinou. Dôležitá je preto intuitívna navigácia, ktorú sme dosiahli vhodným orientačným značením a veľkým množstvom pohodlných miest na sedenie a oddych.
Ako ste docielili to, že sa ľudia v nákupnom centre budú cítiť ako doma?
Základom je estetika celého priestoru. Pod tým myslím výber mobiliáru a rastlín, ktorý je inšpirovaný materiálmi, farbami a vzormi, ktoré by sme našli aj v domácnostiach. Preto sme sa napríklad rozhodli pre pohodlnejší a ležérnejší nábytok v niektorých častiach food courtu, ktorý návštevníkom pripomína ich vlastnú obývačku a preto sa ihneď cítia príjemnejšie a uvoľnenejšie.
Súčasťou tejto domáckej atmosféry je však aj celkový zážitok z nákupného centra. Predstavte si, že ste na návšteve u priateľov. Je to neformálna návšteva, je o vás dobre postarané, cítite sa pohodlne a strávite so svojimi priateľmi pár príjemných hodín. Presne takýto zážitok chceme sprostredkovať ľuďom, ktorí navštívia Polus City Center. Je to o tom, aký ústretový je celý priestor a ako pohodlne sa v ňom cítite. Veľkú rolu v tom hrajú svetlá, povrchová úprava stropov a podláh, ale aj jednoduchosť a intuitívnosť navigácie.
Aký dopad má osvetlenie na to, ako návštevníci vnímajú priestory nákupného centra?
Správne osvetlenie, ktoré pomáha ľuďom cítiť sa uvoľnene a pohodlne, je založené na nepriamom svetle a zmenšovaní lesklých odrazových plôch. Základom je teda mäkšie a príjemnejšie osvetlenie.
Optickú priestrannosť priestoru ovplyvňuje aj množstvo „optického znečistenia“. Je to o zarovnávaní prekomplikovaných povrchov a zjednodušovaní palety materiálov. Tým sa dá dosiahnuť to, že sa na celý priestor ľahšie pozerá, je čitateľnejší a ľahko sa ňom dá zorientovať. Pridanou hodnotou takéhoto vyčistenia priestoru je aj jeho zdanlivé zväčšenie.
Nový dizajn je bohatý aj na drevené prvky. Akú rolu hrá drevo v interiérovom dizajne?
Drevo, zeleň a vlastne všetky prírodné materiály sú súčasťou biofilického dizajnu. Ten sa zaoberá praktickým využitím vzťahu človeka a prírody. V mestskom prostredí so zvýšeným znečistením vzduchu a neustálym stresom sa ukazuje, že biofilický dizajn pomáha tieto problémy potláčať. Celosvetovo sa tento trend začína objavovať v čoraz viac a viac budovách – pozrite sa napríklad na singapurské letisko, je proste úžasné! My sme sa teda rozhodli pre použitie drevených prvkov s cieľom uvoľniť návštevníkov. Zrelaxovaný návštevník sa tak cíti príjemnejšie a v nákupnom centre ostáva dlhšie, čo má samozrejme aj komerčný benefit.
Ako funguje proces navrhovania orientačných tabúľ?
Už pred niekoľkými rokmi sme navrhli systém značenia a orientačný systém pre nákupné centrá, ktorý sme použili aj v Bratislave. S návrhmi orientačných tabúľ máme bohaté skúsenosti a veľmi dobre rozumieme funkciám, ktoré by tieto systémy mali plniť. Na jednej strane slúžia na to, aby návštevníkom pomohli nájsť obchody. No oveľa dôležitejšie je, aby zabránili tomu, aby návštevníci mali nepríjemné skúsenosti alebo sa cítili stratene. Pomáhajú návštevníkom nájsť, kde zaparkovali a pri hľadaní WC alebo prevádzok s občerstvením, kde si môžu oddýchnuť a doplniť energiu. Pri navrhovaní orientačných systémov dodržiavame jasnú hierarchiu, ktorá sa riadi týmito princípmi.
Aké boli najväčšie výzvy pri redizajne interiéru Polus City Center?
Presun medzi podlažiami – odborne vertikálna cirkulácia – je vo verejných budovách vždy najväčšou výzvou. Ľudia sú podvedome nervózni pri presune medzi podlažiami, ak nevedia, čo ich tam čaká. Pri použití eskalátoru alebo výťahu je preto dôležité, aby návštevníci vedeli, čo ich čaká na druhej strane. Preto je dôležité, aby boli práve na týchto miestach, kde návštevníci prechádzajú z podlažia na podlažie, jasné smerovníky, ktoré pomáhajú návštevníkom zorientovať sa, a zároveň zaručujú konzistentnú návštevnosť všetkých častí nákupného centra.
Ako sa pri takýchto projektoch vyrovnávate s tým, že široká verejnosť častokrát pristupuje k zmenám negatívne?
Je pravda, že ľudia zmenu nemusia. Teda, až kým nepríde, potom ju zväčša začnú mať radi. Vždy si spomeniem na citát od Henryho Forda, ktorý povedal: „Ak by som bol počúval svojich zákazníkov, dal by som im iba rýchlejšieho koňa.“
Ako dizajnéri si musíme stáť za tým, čo navrhujeme a veriť, že to prinesie úžitok a aj ľudia to budú mať radi. Našťastie pracujeme na projektoch tohto typu už roky a môžeme zužitkovať všetky naše skúsenosti. Ak máme jasnú víziu miesta, poznáme jeho osobnosť a ducha a vieme na aký účel má slúžiť, tak nám stačí iba držať sa procesu, pridať trochu talentu a expertízy a výsledkom je nové lepšie miesto, ktoré ľudia pochopia, užijú si ho a budú sa naň chcieť vracať.
Čo vás najviac baví na takýchto projektoch?
Projekty ako tento, ktoré v sebe spájajú architektúru, interiérový dizajn, brand a navigáciu, sú vždy komplikované. Aj preto pre nás predstavujú jedinečnú výzvu. Zvládnuť na ňu zareagovať, a vďaka tomu vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú je vždy nesmierne uspokojivé. A to aj preto, lebo ľudia si zaslúžia kvalitné verejné priestory.
ZDROJ PR článok