Betónový dom neďaleko Tel Avivu žiari stredomorskou bielobou

Betónový dom neďaleko Tel Avivu žiari stredomorskou bielobou

27. 03. 2012
Zdieľať

Silná tradícia stavieb z pohľadového betónu v Izraeli ožíva v posledných rokoch aj v segmente luxusných rezidencií. Betónový dom v meste Ramat Hašaron neďaleko Tel Avivu nie je fádny, sivý. Naopak, priam žiari stredomorskou bielobou, s ktorou sa už na priečelí mieša atraktívny, sýty tón tíkového dreva.

Viac ako pohodlné obydlie pre dve osoby na ploche okolo 450 štvorcových metrov je ako stvorené na stretávanie rozvetvenej rodiny v tienistých zákutiach záhrady, na rozľahlých terasách či vo vzdušnom obývacom priestore.

Takmer ideálne pravouhlá parcela, len s miernou odchýlkou pri uličnej čiare, akoby predurčila tvar domu, ktorý rytmom dvoch zalomených jednoliatych plôch pôsobí ako tvrdza – mohutne a neprístupne. Priečelie mnohé naznačuje, mnohé skrýva. Zvonku i vnútri sa variuje v podstate rovnaký motív konfrontácie svietivej a tlmenej plochy.


Dva bloky a hlboké zastrešenie vytvárajú na priečelí domu od ateliéru Pitsou Kedem Architect monumentálnu „bránu“. Vedľa tohto exponovaného miesta sa vyníma americký tropický strom vlnovec (Ceiba insignis), ktorý sa vyskytuje aj v Amazónii. V Izraeli, kde sa mu darí a je pomerne populárny, kvitne v apríli. Jednou z jeho zvláštností je, že mladé konáre a kmeň majú ostne.

Dva bloky a hlboké zastrešenie vytvárajú na priečelí domu od ateliéru Pitsou Kedem Architect monumentálnu „bránu“. Vedľa tohto exponovaného miesta sa vyníma americký tropický strom vlnovec (Ceiba insignis), ktorý sa vyskytuje aj v Amazónii. V Izraeli, kde sa mu darí a je pomerne populárny, kvitne v apríli. Jednou z jeho zvláštností je, že mladé konáre a kmeň majú ostne.
Amit Geron


Na drevenej ploche z úzkych dosák takmer zanikajú vstupné dvere. Cestou po miernych schodoch z lešteného betónu upúta úzky priezor, cez ktorý vidieť trávnik pred salónom. Spomenieme si naň v obývacom priestore, kde je podobné úzke, dlhé a nízke okno. Vľavo popri chodníku z betónových kociek, ktorým sa dá vojsť do pracovne, vysadili pri múre juhoafrickú Sansevieriu cylindricu.

Na drevenej ploche z úzkych dosák takmer zanikajú vstupné dvere. Cestou po miernych schodoch z lešteného betónu upúta úzky priezor, cez ktorý vidieť trávnik pred salónom. Spomenieme si naň v obývacom priestore, kde je podobné úzke, dlhé a nízke okno. Vľavo popri chodníku z betónových kociek, ktorým sa dá vojsť do pracovne, vysadili pri múre juhoafrickú Sansevieriu cylindricu.
Amit Geron

Na jednej strane betón s charakteristickou patinou, rastrom otvorov po debnení v modernistickom štýle a s pravidelným vodorovným, akoby stavebnicovým členením, na druhej strane dokonale hladká omietnutá plocha, taká, aká sa na priečelí vyníma na vystupujúcom juhovýchodnom bloku. Nielen na fasáde, ale aj v dome ich kontrast tlmí obklad z úzkych dosák, pripomínajúci šrafovanie na papieri. V interiéri sa však viac ako vitálny tík uplatňuje elegantné, matné dubové drevo podláh, pri ktorom biele steny lepšie vyniknú.


Stred prízemia zaberá priestor, ktorý vyúsťuje na schodište a svojím členením pripomína loď vo svätyni. Stenu vedľa schodišťa zdobí obraz od Dannyho Tabaka. Typické modernistické zábradlie z jednoduchého štvorcového oceľového profilu s bariérou z laniek, natreté načierno, nájdeme aj o poschodie vyššie na balkóne obrátenom do záhrady. Pohovka a kreslá (Paul/Poltroncina) v obývacej časti sú od talianskeho architekta a dizajnéra Antonia Citteria.

Stred prízemia zaberá priestor, ktorý vyúsťuje na schodište a svojím členením pripomína loď vo svätyni. Stenu vedľa schodišťa zdobí obraz od Dannyho Tabaka. Typické modernistické zábradlie z jednoduchého štvorcového oceľového profilu s bariérou z laniek, natreté načierno, nájdeme aj o poschodie vyššie na balkóne obrátenom do záhrady. Pohovka a kreslá (Paul/Poltroncina) v obývacej časti sú od talianskeho architekta a dizajnéra Antonia Citteria.
Amit Geron


Podobne jednoduché, elegantné tvary, ako majú tieto schodiskové stupne, charakterizujú celý dom. Tíkové drevo, z ktorého ich vyrobili, navyše zmierňuje kontrasty v interiéri aj v exteriéri.

Podobne jednoduché, elegantné tvary, ako majú tieto schodiskové stupne, charakterizujú celý dom. Tíkové drevo, z ktorého ich vyrobili, navyše zmierňuje kontrasty v interiéri aj v exteriéri.
Amit Geron

Brána až po strechu

Pred vstupom do domu teda dostávame pravdivú informáciu o jeho štýle, avšak veľmi skreslenú o jeho dispozícii. Hornú časť spomínaného omietnutého bloku, ktorá už na prvý pohľad presahuje úroveň druhého podlažia, by sme napríklad mohli považovať za bariéru terasy. Lenže vstupy na terasu nenájdeme. Projektanti z telavivského ateliéru Pitsou Kedem Architect na želanie majiteľov mlčia o viacerých detailoch, konkrétne aj o tomto. Jedno je isté – proporcie bloku sú dané kompozíciou.

Tip: Všetok nábytok a bytové doplnky na jednom mieste

V kompozícii priečelia „spoluúčinkuje“ aj súčasť druhého, betónového zalomeného bloku – silno presahujúca strešná doska, ktorá by prípadnú terasu dokonale clonila. Navyše, spoluvytvára pôsobivú bránu do domu, ktorého dvere na latkovej ploche architekti zamaskovali a z diaľky ich vôbec nevidno. Na záhradnej fasáde je prvok brány ešte mohutnejší.

Samozrejme, vystupujúca strešná doska neslúži len ako kompozičná finesa. Zmierňuje prehrievanie priečelia v dopoludňajších hodinách. Veď dom stojí v oblasti, kde priemerná ročná teplota presahuje dvadsať stupňov.

Terasa do oblohy

Pri skúmaní kompozície priečelia azda najviac prekvapí, že interiér na druhom podlaží sa končí tam, kde vedie línia dreveného obkladu. Horná časť bloku pred parkovacou plochou totiž neohraničuje vnútorné priestory, ale nezvyčajnú, dokonale izolovanú terasu pozdĺž poschodia, z ktorej vidieť jedine oblaky, vejáre paliem a koruny stromov.


Tým, že je schodište mierne odsadené od betónového múru, pôsobí ľahšie. Východný múr, stvárnený podobne ako obklad fasády, využívajú ako knižnicu, kde uložili aj zbierku starých písacích strojov.

Tým, že je schodište mierne odsadené od betónového múru, pôsobí ľahšie. Východný múr, stvárnený podobne ako obklad fasády, využívajú ako knižnicu, kde uložili aj zbierku starých písacích strojov.
Amit Geron

Toho, kto čaká, že potešenie z objavovania nečakaných vzťahov aj súvislostí tvarov a línií bude pokračovať aj za prahom, dom nesklame. Vynárajú sa na nečakaných a od seba vzdialených miestach: okrem iného sú to príklady uplatnenia štvorca, ktoré akoby nemali konca-kraja.


Drevená plocha členiaca fasádu prepúšťa svetlo do odpočinkového priestoru pri vyústení schodov a aj do predsiene na prízemí. Snímka zobrazuje aj ďalší zdroj svetla na schodisku – úzke okno, ktoré vedie do kúta obývacieho priestoru. Zasklený otvor je tiež pod stropom vedľa betónového múru. Dverami s mliečnym sklom sa vchádza do veľkej spálne.

Drevená plocha členiaca fasádu prepúšťa svetlo do odpočinkového priestoru pri vyústení schodov a aj do predsiene na prízemí. Snímka zobrazuje aj ďalší zdroj svetla na schodisku – úzke okno, ktoré vedie do kúta obývacieho priestoru. Zasklený otvor je tiež pod stropom vedľa betónového múru. Dverami s mliečnym sklom sa vchádza do veľkej spálne.
Amit Geron

Z otvorenej predsiene sa vstupuje do obytného priestoru, ktorý je hoden majestátnej „brány“. Zaberá takmer celé podlažie a Pitsou Kedem Architect ho rozčlenili na dve časti. Užšia, vnútorná časť, ktorá vyúsťuje na schodište, evokuje loď v svätyni – už aj preto, lebo ju ohraničujú rytmické prvky, tvorené štyrmi úsekmi múrov.


„Loď“ uprostred domu ohraničujú štyri štvorcové múry. Ich sériu dopĺňa úsek múru medzi kuchyňou a jedálňou s charakteristickým výklenkom, ktorý nájdeme aj na jeho opačnej, kuchynskej strane, ako aj na poschodí v stene medzi veľkou spálňou a kúpeľňou. Motív štvorcových prvkov je však v dome oveľa bohatší – zo štvorca vychádza napríklad pôdorys interiéru poschodia.

„Loď“ uprostred domu ohraničujú štyri štvorcové múry. Ich sériu dopĺňa úsek múru medzi kuchyňou a jedálňou s charakteristickým výklenkom, ktorý nájdeme aj na jeho opačnej, kuchynskej strane, ako aj na poschodí v stene medzi veľkou spálňou a kúpeľňou. Motív štvorcových prvkov je však v dome oveľa bohatší – zo štvorca vychádza napríklad pôdorys interiéru poschodia.
Amit Geron

Orientálne signály

V členitom obytnom priestore na prízemí je, podobne ako vo dvoch spálňach na poschodí, jednotná podlaha, na ktorej sa vynímajú sporadické, zväčša orientálne koberce, čo je jediný, i keď, samozrejme, nie jednoznačný náznak, že ide o interiér z Blízkeho východu – zariadenie je totiž zväčša od známych talianskych firiem. Iba znalec spozná, že výtvarné diela na stenách sú od izraelských výtvarníkov.


Pred západným slnkom je dom chránený mohutným prvkom pripomínajúcim bránu. Na hlbokom múre podopierajúcom zastrešenie sa ráno cez priechod z balkóna na terasu zjaví pás slnečného svetla, ktorý stúpa po múre, zužuje sa a popoludní osvetľuje čoraz širší úsek betónovej zvislice. Múr terasy prerušuje v spodnej časti výklenok, ktorý je v noci efektne osvetlený. Ešte viac tak vyniká schéma dvoch lomených plôch, ktorá sa v inej podobe objavuje na uličnom priečelí.

Pred západným slnkom je dom chránený mohutným prvkom pripomínajúcim bránu. Na hlbokom múre podopierajúcom zastrešenie sa ráno cez priechod z balkóna na terasu zjaví pás slnečného svetla, ktorý stúpa po múre, zužuje sa a popoludní osvetľuje čoraz širší úsek betónovej zvislice. Múr terasy prerušuje v spodnej časti výklenok, ktorý je v noci efektne osvetlený. Ešte viac tak vyniká schéma dvoch lomených plôch, ktorá sa v inej podobe objavuje na uličnom priečelí.
Amit Geron

Z rozľahlého obytného priestoru sú vyčlenené miestnosti v južnom nároží, ktoré spolu so schodišťom tvoria gro spomínaného záhadného omietnutého bloku s nádychom trinástej komnaty. Pre úplnosť treba uviesť, že na protiľahlej, severnej strane domu je vedľa kuchyne oddelená úzka práčovňa, ktorá je prístupná zvonka.


Atmosféra domu vzniká vďaka kontrastu nielen materiálov, ale aj miest ponorených v prítmí a partií v plnom svetle. Výrazne k tomu prispieva pomerne hlboký prienik obvodových múrov pod strop, ktorý dobre vidieť v ľavej časti snímky. Vonkajší betónový múr s vodorovným členením a otvormi po debnení nevniká do interiéru len v obývacom priestore. Na pravom okraji fotografie je ďalší príklad takéhoto prieniku – krátky úsek betónového múru oddeľuje vstupný priestor od salónu. V jedálni visí maľba Anata Arona, azda najznámejšieho z autorov zobrazených diel.

Atmosféra domu vzniká vďaka kontrastu nielen materiálov, ale aj miest ponorených v prítmí a partií v plnom svetle. Výrazne k tomu prispieva pomerne hlboký prienik obvodových múrov pod strop, ktorý dobre vidieť v ľavej časti snímky. Vonkajší betónový múr s vodorovným členením a otvormi po debnení nevniká do interiéru len v obývacom priestore. Na pravom okraji fotografie je ďalší príklad takéhoto prieniku – krátky úsek betónového múru oddeľuje vstupný priestor od salónu. V jedálni visí maľba Anata Arona, azda najznámejšieho z autorov zobrazených diel.
Amit Geron


Pohľad z jedálne na roh záhrady s bazénom. Oproti sebe tu stoja modely od Patricie Urquioly: farebne diferencované jedálenské stoličky z polyuretánových a polyesterových vlákien Lazy (2004, B&B Italia) a biela, polyetylénovým vláknom vypletaná záhradná pohovka Canasta (2007). Nad stolom visia dvojfarebné, zvonka gaštanové, vnútri biele lampy Rock z lakovaného polykarbonátu od spoločností Foscarini/Diesel (2009).

Pohľad z jedálne na roh záhrady s bazénom. Oproti sebe tu stoja modely od Patricie Urquioly: farebne diferencované jedálenské stoličky z polyuretánových a polyesterových vlákien Lazy (2004, B&B Italia) a biela, polyetylénovým vláknom vypletaná záhradná pohovka Canasta (2007). Nad stolom visia dvojfarebné, zvonka gaštanové, vnútri biele lampy Rock z lakovaného polykarbonátu od spoločností Foscarini/Diesel (2009).
Amit Geron


Pohľad z jedálne na roh záhrady s bazénom. Oproti sebe tu stoja modely od Patricie Urquioly: farebne diferencované jedálenské stoličky z polyuretánových a polyesterových vlákien Lazy (2004, B&B Italia) a biela, polyetylénovým vláknom vypletaná záhradná pohovka Canasta (2007). Nad stolom visia dvojfarebné, zvonka gaštanové, vnútri biele lampy Rock z lakovaného polykarbonátu od spoločností Foscarini/Diesel (2009).

Spolužitie pendantov

Obytný priestor s obývačkou, jedálňou a kuchyňou rozdeľujú nosné prvky na tretiny. Je priľahlý k záhrade a dokonale osvetlený cez sklenú zasúvaciu stenu s rámami natretými podobne ako ostatné kovové časti v dome – načierno. V celej svojej šírke sa otvára na terasu, kde sa skvie leštená betónová podlaha.


Južná betónová stena rozhoduje aj o vzhľade veľkej spálne na poschodí, kde je k nej prisunuté čelo postele. Na terase na prízemí stojí ďalšia skupina farebne diferencovaného nábytku: čierne a biele stohovateľné stoličky Plana z polypropylénu spevneného sklenými vláknami (2009, Kristalia, dizajn LucidiPevere Studio).

Južná betónová stena rozhoduje aj o vzhľade veľkej spálne na poschodí, kde je k nej prisunuté čelo postele. Na terase na prízemí stojí ďalšia skupina farebne diferencovaného nábytku: čierne a biele stohovateľné stoličky Plana z polypropylénu spevneného sklenými vláknami (2009, Kristalia, dizajn LucidiPevere Studio).
Amit Geron

Do terasy kolmo zasahuje bazén, ktorého bledomodrá mozaika je ojedinelým, no výrazným a neprehliadnuteľným spestrením čierno-bielo-hnedej farebnej škály, inak narúšanej len obrazmi. V tomto dome akoby mal každý prvok aspoň jeden pendant – a aj bazén ho má. Zrkadlovým obrazom prieniku obdĺžnika modrej mozaiky s úzkym pásom lesklého betónu je o podlažie vyššie terasa nadväzujúca na pretiahnutý balkón.


V pohľade cez úzky výrez v južnom múre sa črtajú všetky tri diferencované skupiny nábytku. Biele a čierne modely okolo kuchynského ostrova z kolekcie HAY JW01 s operadlom z lakovanej dyhy sú v dome ojedinelým príkladom dánskeho dizajnu. Navrhol ich Jakob Wagner (2002).

V pohľade cez úzky výrez v južnom múre sa črtajú všetky tri diferencované skupiny nábytku. Biele a čierne modely okolo kuchynského ostrova z kolekcie HAY JW01 s operadlom z lakovanej dyhy sú v dome ojedinelým príkladom dánskeho dizajnu. Navrhol ich Jakob Wagner (2002).
Amit Geron

Aj vďaka tejto terase, kam vedú takmer všetky okná na poschodí – z oboch kúpeľní pri spálňach, zo šatníka i z menšej spálne, sa k najbližším susedom neobracia ani jedno okno v dome. Kuchynské i nízke pásové v obývacej časti na prízemí sú totiž spoľahlivo mimo pohľadovej línie, ktorá vedie ponad múry oplotenia.


Pôdorys prízemia 1 rekreačná plocha 2 bazén 3 terasa 4 obývačka 5 jedáleň 6 kuchyňa 7 schodište – „loď“ 8 pracovňa 9 WC 10 výťah 11 predsieň 12 salón 13 práčovňa

Pôdorys prízemia
1 rekreačná plocha
2 bazén
3 terasa
4 obývačka
5 jedáleň
6 kuchyňa
7 schodište – „loď“
8 pracovňa
9 WC
10 výťah
11 predsieň
12 salón
13 práčovňa
Amit Geron


Pôdorys prízemia 1 rekreačná plocha 2 bazén 3 terasa 4 obývačka 5 jedáleň 6 kuchyňa 7 schodište – „loď“ 8 pracovňa 9 WC 10 výťah 11 predsieň 12 salón 13 práčovňa


Pôdorys poschodia 1 balkón 2 spálňa  3 kúpeľňa 4 šatňa 5 schodište 6 kúpeľňa 7 odpočinkový priestor 8 výťah 9 spálňa 10 terasa

Pôdorys poschodia
1 balkón
2 spálňa
3 kúpeľňa
4 šatňa
5 schodište
6 kúpeľňa
7 odpočinkový priestor
8 výťah
9 spálňa
10 terasa
Amit Geron


Pôdorys poschodia 1 balkón 2 spálňa 3 kúpeľňa 4 šatňa 5 schodište 6 kúpeľňa 7 odpočinkový priestor 8 výťah 9 spálňa 10 terasa

 

Kategória: Bývanie Návšteva
Tagy: bývanie návšteva sveta zo
Zdieľať článok

Diskusia