Dom zlomu na úbočí Nízkych Tatier s minimom schodov a maximom slnka
Výstižnejšie ani nemohli autori túto stavbu na úbočí Nízkych Tatier pomenovať. Je totiž domom hneď niekoľkých zlomov. Najdôležitejšie dva – pôdorys zalomený v tvare L a zvýšenie strechy nad spoločenskou zónou – určujú nielen architektonickú podstatu modernej stavby, ale majú pozitívny vplyv i na pohodlie jej užívania. Zlomy sa však v akcentoch objavujú v celom interiéri.
{R1}
Vďaka pôdorysu v tvare L získala nočná časť domu čiastočné súkromie a denná zóna zase maximum slnka. Okrem toho mohli architekti obytné podlažie vysunúť smerom k ulici nad suterén, čím vytvorili chránený vstup a vjazd do domu a uličná fasáda získala subtílnejší vzhľad. Zámer potlačiť suterén ešte zvýraznili čiernym obkladom v kontraste s bielou omietkou podlažia nad ním. Druhým dôležitým zlomom je zvýšenie strechy, a tým aj svetlej výšky dennej časti domu, ktorá sa oproti nočnej plynule zdvíha až o jeden meter. Vyšší strop nielen pridáva obývacej hale na exkluzivite a podčiarkuje prirodzenú hierarchiu priestorov, ale väčší objem vzduchu v priestoroch má vplyv aj na dlhšiu trvácnosť mikroklímy v tejto zóne. Obidva základné zlomy vidno v interiéri aj v exteriéri a dopĺňajú ich ďalšie. Zlomový motív sa zopakoval napríklad na kuchynskom pulte, niektorých zaskleniach, či nábytku.
Minimum schodov a maximum slnka
Taká bola požiadavka investorov – mladých manželov dnes už s tromi malými deťmi, ktorí predtým žili v panelákovom byte. Ten ale rozrastajúcej sa rodine začal byť pritesný. Začali teda hľadať architekta, ktorý by ich doviedol k domu snov. Oslovili svojho známeho, pôsobiaceho v hlavnom meste, odbil ich však s odôvodnením, že prácu jeho štúdia by si rodina celkom isto nemohla dovoliť a odporučil im nájsť niekoho z rodnej Banskej Bystrice. V tejto situácii manželia náhodne stretli vrstovníkov a známych ešte zo školských čias – architektov Martina Paulínyho a Branislava Hovorku z ateliéru PHA, obzreli si ich práve dokončený Dom niva a spolupráca bola na svete.
Základné požiadavky na nový domov boli v prvom rade praktické – určený počet miestností, ich prepojenie, napríklad kuchyňa spojená s obývacou halou, či detské izby oddelené šatníkovou skriňou. Dôležitým kritériom bolo, aby, vzhľadom na deti, nemuseli v dome prekonávať počas bežnej prevádzky schody, a navyše, manželia túžili po priestore zaliatom slnečnými lúčmi. Nielen pre pocit, ale aj z praktického hľadiska tepelnej bilancie stavby, keďže tepelné zisky zo slnečného žiarenia v zimnom období podstatne šetria náklady na vykurovanie, zvlášť pri dnešných dobre zateplených domoch. Poslednou požiadavkou bolo postaviť dom na relatívne malom svahovitom pozemku na okraji obce Kynceľová pri Banskej Bystrici.
Dedina na úbočí Nízkych Tatier ponúka, prirodzene, nádherné výhľady na okolie. Stoja tu pekné pôvodné domčeky, oblasť, kde sa nachádza Dom zlomu, je však podľa jeho autorov veľkým hendikepom: „Všade okolo vyrástla súčasná živelná architektúra, ktorá je typická pestrými tvarmi a cukríkovými farbami. Každý dom je inak veľký, mnohé sú ukryté za vysoké pevnostné oplotenia. Je to, bohužiaľ, veľmi častý obraz súčasného Slovenska. Dom zlomu má paradoxne bližšie k domom, ktoré stoja oproti, na druhej strane cesty. Sú to takzvané kocky z obdobia socializmu, ktoré s ním dokážu svojou strohosťou viesť určitý disciplinovaný dialóg,“ myslí si Martin Paulíny z architektonického tandemu.
Inšpiráciou boli požiadavky a parcela
„Pri vytváraní konceptu domu je našou prioritou a inšpiráciou zohľadniť zadanie investora a parametre lokality, kde bude stavba stáť,“ konštatuje M. Paulíny a dodáva: „Požiadavky sa snažíme vždy v maximálnej miere naplniť. Navrhujeme predsa niekomu domov, musí s ním byť spokojný.“ Vysnívaný dom manželov mal byť teda jednoposchodový, najlepšie bez schodiska a čo najviac preslnený. Poloha a tvar parcely ale požiadavkám dvojice príliš nenahrávali – pozemok je totiž svahovitý a od ulice rastie do kopca. Architekti však šikovne terén využili v prospech veci, dom zalomili do tvaru L, vstup s garážou sčasti zapustili do zeme a bez nutnosti väčších terénnych úprav tak vytvorili dostatočný základ pre veľkú, jednopodlažnú obytnú časť. Aj keď je teda pozemok svahovitý, okrem momentu vstupu do domu sa jeho obyvatelia pohybujú podľa svojich predstáv na jednej výškovej úrovni, a to aj pri vstupe do záhrady.
„Všetky obytné miestnosti sú veľkými zasklenými stenami spojené so záhradou a terasami pri južnej a západnej fasáde, čím sme zabezpečili ich maximálne preslnenie. Dom sa musí, pochopiteľne, vždy do istej miery prispôsobiť terénu a lokalite, v ktorej stojí. Terénne úpravy sú vždy možné len v určitej miere a my neradi budujeme rozsiahle oporné múry, neradi terén zásadne ‚znásilňujeme‘. V tomto prípade sme nemuseli oporné múry budovať vôbec. Dom vďaka zvolenému konceptu celkom prirodzene splynul so svahovitým pozemkom. Jeho základnú myšlienku sme ‚dopovedali‘ redukovaným minimalistickým vzhľadom, ktorý je nám blízky a ktorý neskrýva prázdnosť architektúry za barličky ornamentálnej trendovosti. Čisté tvaroslovie preferujeme aj preto, že nechá dostatočne vyniknúť základným koncepčným vlastnostiam, ničím obyvateľa zbytočne neruší a nezunuje sa mu,“ vysvetľuje architekt Paulíny. „Náš vzťah k Domu zlomu je veľmi pozitívny a rovnako aj k jeho obyvateľom. Veľkú radosť máme vždy, keď môžeme ísť k nim na návštevu. Sú to naši priatelia.“
Spolu a predsa oddelene
Obytné podlažie je teda rozdelené do dvoch blokov. Denná časť je svojou dlhšou stranou rovnobežná s ulicou, čo domácim vďaka dlhému pásu okien umožňuje kontrolovať vstup do areálu. Je tu obývacia hala s kuchyňou, komora a pracovňa využiteľná aj ako izba pre hostí, ktorí môžu využívať menšiu, dennú kúpeľňu. Nočná časť je orientovaná výhradne do záhrady. Je v nej spálňa rodičov, dve menšie detské izby, ktoré sa môžu v prípade potreby prestavbou nábytku zmeniť na jednu veľkú, a hygienické zázemie. Zaujímavým momentom interiéru v tejto časti stavby je chodba presvetlená strešným svetlíkom otočeným na juh. Chodba tak má v každý okamih dňa inú atmosféru, meniacu sa spolu s pohybom slnka na oblohe. V celom interiéri použili architekti prevažne atypický nábytok v neutrálnej bielej farbe s vysokým leskom, ktorý zaujímavo reaguje na dopadajúce slnečné lúče aj premyslené umelé osvetlenie. „K bielej farbe inklinovali naši klienti a my proti nej nič nemáme, takže sme ju radi využili, hoci naša prvá predstava bola trochu viac ‚drevenejšia‘. Myslím, že obľuba bielej súvisí aj s túžbou užívateľov po slnku, keďže práve táto farba výrazne a zaujímavo odráža slnečné lúče,“ hovorí Martin Paulíny.
Jednopodlažnú prevádzku domu si pracovne vyťažení rodičia veľmi cenia – nikto z rodiny nie je „v exile“ na poschodí a všetci majú rovnocenný prístup do spoločných priestorov. Keď sa vzácne doma všetci zídu, tak spolu skutočne sú. Vnútri aj vonku. Tráviť čas spoločne je dôležitý rodinný rituál a záľuba zároveň.
Priamy kontakt dennej časti so záhradnou terasou zabezpečujú nadrozmerné posuvné dvere. Okolie Domu zlomu je oddychové, okrem zatrávnenej či drevenej terasy mu dominuje bazén a priestor s grilom. Exteriér zatiaľ nie je dokončený do svojej finálnej podoby. Záhradu onedlho prepoja s exteriérom susedného domu, ktorý je momentálne vo výstavbe a je rovnako dielom architektonického ateliéru PHA. Pozemok je relatívne malý, takže zložité sadové úpravy tu vzhľadom na dodržiavanie pravidiel minimalizmu ani neprichádzajú do úvahy. A menej je predsa niekedy viac.
Dom v kocke
Pozemok: 1 100 m2, svahovitý, prevýšenie 7,67 m
Úžitková plocha: 260 m2
Úžitková plocha suterénu: 73,7 m2
Úžitková plocha obytného podlažia: 165,2 m2
Celková úžitková plocha domu: 238,9 m2
Obytná plocha: 124 m2
Terasa s bazénom: 156 m2
Nosné konštrukcie: suterén – monolitický železobetón, prízemie – murované steny, PPOROTHERM 30 cm v kombinácii so železobetónovými stenami, železobetónové piliere, jeden oceľový stĺp pred zasklenou fasádou, železobetónové monolitické stropy
Plochá strecha: PVC fólia, štrk
Vonkajšie povrchy: omietky, obklady z kompaktných dosiek, izolačné sklo s protislnečnou ochranou, exteriérové žalúzie
Hlavný zhotoviteľ: VVINGS Košice
Technické vybavenie: podlahové vykurovanie teplovodné, kondenzačný plynový kotol Viessmann + bivalentný zásobník TÚV s napojením na solárne vákuové kolektory (dodávateľ VVINGS), ktoré ohrievajú vodu v bazéne a podporujú kúrenie, centrálny vysávač Husky (Cevys), bez klimatizácie
Hliníkové zasklené steny, okná a svetlík: systém Reynaers
Zatepľovací systém s minerálnou vlnou a s omietkou: Baumit Nanopor
Vetraný fasádny obkladový systém s kompaktnými doskami: Fundermax
Hydroizolačné PVC fólie: SIKAP
Polymérová hydroizolácia spodnej stavby: Bostik Aquablocker (Atro)
Veľkoplošná betónová dlažba: Renit
Výplne zábradlí antikorovými sieťami: Jakob Webnet
Garážová brána: Hörmann
Exteriérový kompozitný keramický bazén: Compass Pools Slovakia-Poo&home
Steny a stropy: sadrové gletované omietky Rigips
Obklady v kúpeľniach: veľkoplošné keramické dosky Laminam
Podlaha: drevená masívna z bieleného duba
Dvere: na mieru, bez poldrážky, s obložkovými zárubňami, posuvné dvere, Idona
Antikorové kľučky na dverách: M&T
Kuchyňa: pracovná doska s drezom z Corianu, Idona
Vstavané skrine a šatníky: knižnice, police, kúpeľňová skrinka s umývadlovým pultom z Corianu, postele, pracovné stoly, konferenčný a toaletný stolík, všetko na mieru, návrh PHA, Idona
Kúpeľňová sanita: Duravit
Batérie: Hansgrohe Axor
Svetlá: Modular
Kozub: Pisch ateliér
Oplotenia, brána: REMO
Vonkajšie žalúzie a vnútorné rolety: Warema – D.O.S. sk
Architektonický ateliér PHA založili architekti Martin Paulíny (1973, Fakulta architektúry STU v Bratislave) a Branislav Hovorka (1973, Fakulta architektúry STU v Bratislave) v Banskej Bystrici v roku 1998. S dlhoročnými skúsenosťami a dobrými výsledkami v oblasti tvorby reprezentačných firemných budov, exkluzívnych rezidenčných stavieb, rodinných domov a víl vo vysokom štandarde majú ambíciu zaujať predovšetkým náročnú klientelu. Reprezentatívne a exkluzívne stavby navrhujú a projektujú do posledného detailu, vrátane všetkých prvkov interiéru. „Pri tvorbe základných konceptov našej architektúry sa snažíme vychádzať z veľmi racionálnych východísk, sú to predovšetkým požiadavky investora, vlastnosti pozemku a jeho okolia, či ekonómia výstavby. Tie nám veľmi efektívne pomáha napĺňať minimalistický, od nánosov prežitých schém očistený architektonický dizajn. Dôležité sú pre nás detaily, preto počas výstavby v rámci autorského dozoru bojujeme za kvalitné materiálové a remeselné spracovanie našich stavieb.“
Najvýznamnejšie realizované diela:
Centrála firmy Phoenix Zeppelin, Banská Bystrica, 2010 (v roku 2011 získala tri najvýznamnejšie slovenské architektonické ocenenia, Cenu časopisu ARCH, Cenu CE.ZA.AR a národnú cenu za architektúru Cenu Dušana Jurkoviča)
Rodinný dom – Dom zlomu, Kynceľová, 2010 (v roku 2011 získal finálovú nomináciu na Cenu časopisu ARCH a Cenu CE.ZA.AR)
Pobočka firmy Phoenix Zeppelin, Košice, 2007
Pobočka The Cat Rental Store, Žilina, 2007
Rodinný dom – Dom Niva, Dobrá Niva, 2007
K2 je jednogeneračný rodinný dom navrhnutý v susedstve Domu zlomu. Svahovitý terén a požiadavky užívateľov priniesli ideu domu, ktorý „stúpa“ do svahu. Sledovanie svahovitého terénu sa z hľadiska prevádzkového konceptu domu viaže k dvom jednoramenným schodiskám, ktoré v interiéri prekonávajú výškový rozdiel terénu medzi vstupnou uličnou a záhradnou časťou pozemku, pričom vytvárajú tri samostatné, oddelené výškové úrovne. Schodiskové ramená sa prejavujú aj v tvarovaní domu a tvoria jeho základnú, veľmi originálnu formu v uličnom pohľade. Rozdelenie domu na tri samostatné úrovne umožnilo dôsledne naplniť dôležitú požiadavku užívateľov – čo najlepšie prevádzkovo aj zvukovo oddeliť pracovňu od hlavnej obytnej časti domu. Zaujímavá je najmä strecha stavby. Z úrovne záhradnej terasy za domom špirálovito stúpa systémom naklonených rovín ponad vnútorné schodiskové ramená pri uličnej fasáde až do najvyššej strešnej úrovne. Väčšia časť strechy bude zatrávnená a pochôdzna. Domy K2 a vedľajší Dom zlomu patria k sebe a bude ich využívať jedna širšia rodina. Zámerom pri navrhovaní domu K2 však nebolo vytvoriť kompozičný doplnok pre vedľajší objekt, ale ďalší plnohodnotný dom s vlastnou originálnou koncepciou.