Dvojgeneračné bývanie v Modre: Netradičné riešenie, ako rozšíriť obytný priestor, oživilo historickú pamiatku
Nezvyčajný projekt v Modre dokazuje, že aj dva výrazne odlišné domy môžu fungovať ako jeden prepojený celok. Výsledkom je dvojgeneračné bývanie. Pôvodný dom bol postavený v 19. storočí a napriek tomu, že mal narušenú statiku, podarilo sa ho ešte zachrániť. K nemu je pristavená drevostavba, ktorá sa dotýka starých mestských hradieb. Projekt vyšiel z dielne architektky Jany Konečnej.
Na začiatku bol malý dom na Hrnčiarskej ulici v Modre, ktorý si všimli dnešní majitelia a chceli si ho opraviť na bývanie. Nielen samotný dom je očarujúci, ale aj jeho bezprostredné okolie. Na malom priestore sa totiž stretávajú rôzne časové obdobia. Pôvodný dom bol pristavený k vonkajšej strane mestských hradieb zo 17. storočia. Na druhej strane hradieb, ktoré rozdeľujú parcelu, bola záhrada, ktorá kedysi patrila k židovskej synagóge.
Narušená statika
Hoci pôvodný dom stál, statika nosných konštrukcií bola narušená – časť sa zrútila smerom dovnútra. Architektka Jana Konečná brala už od začiatku plánu rekonštrukcie do úvahy nielen obnovu domu, ale aj jeho rozšírenie – dostavanie nového objektu.
Fázy obnovy a dostavby
Celý proces zahŕňal viacero dôležitých momentov. Najskôr bolo potrebné obnažiť najstaršiu hmotu mestských hradieb a ponechať všetky okolité kamenné prvky a oplotenia. Potom prišiel čas na rekonštrukciu pôvodného domu. Jej súčasťou bolo otvorenie severnej strany, vďaka čomu mohlo vzniknúť átrium s obnaženou strieľňou. Posledným, no nemenej dôležitým bodom bola dostavba domu – stodoly, ktorý autorka nazýva neviditeľným. Stojí na mieste bývalého mikve, ktoré patrilo synagóge.
Špeciálnu atmosféru pôvodnému domu po rekonštrukcii dávajú odhalené kamenné múry a súčasti, ktoré sa podarilo zachovať. Zdroj: Martin Frič
Tehla, drevo, kamenné múry
Umiestnenie dostavby druhého samostatného domu sa odvíjalo od mnohých faktorov vrátane osadenia jediného povoleného otvoru cez mestské hradby, ktorý vlastne prepája starý dom s novou hmotou. Celý proces projektovania a realizácie domu schvaľoval bratislavský pamiatkový úrad. Nezvyčajný projekt sa podarilo zrealizovať aj vďaka pracovníčke úradu, ktorej veľmi záležalo na tom, aby bol proces obnovy čo najčistejší a najúprimnejší. V menších krokoch to znamená, že rekonštrukcia pôvodnej stavby dodržiavala jej charakter – využívala len predpísané materiály: tehla, drevo a odkryté časti pôvodného kamenného muriva v interiéri. Všetok materiál, ktorý bolo možné použiť pri rekonštrukcii, zostal na mieste.
Súčasťou „neviditeľného“ domu sú: spoločenský priestor s kuchyňou, dve kúpeľne, dve izby a malá pracovňa – všetko v jednoduchom minimalistickom štýle. Zdroj: Martin Frič
„Neviditeľná“ stodola z dreva
Špeciálnu atmosféru pôvodnému domu po rekonštrukcii dávajú odhalené kamenné múry a súčasti, ktoré sa podarilo zachovať.
Dostavaný objekt využíva ako základný stavebný materiál drevo. Tento koncept je nenápadný a prirodzený, pripomína v minulosti častú kombináciu murovaných domov s drevenými stodolami. Drevo dominuje nielen zvonku, ale aj vo vnútri. Z okien vidíte kus histórie v podobne hradobného múru. Zo schodiska zase uvidíte panelové sídlisko, ktoré patrí k novodobejšej podobe mesta Modra.
Intuitívna spomienka na krajčírku
Súčasťou „neviditeľného“ domu sú: spoločenský priestor s kuchyňou, dve kúpeľne, dve izby a malá pracovňa – všetko v jednoduchom minimalistickom štýle, ktorý podporuje vnímanie špeciálnej atmosféry a prelínania rôznych časových období. V interiéri pôvodného domu po obnove figuruje starý šijací stroj, upravený ako stolík pod umývadlo. Paradoxne, v tom čase ešte architektka ani netušila, že tu roky žila vychýrená krajčírka.
„My sme sa o tom, že v dome bývala hluchá krajčírka, dozvedeli až vtedy, keď „singerka“ už stála v kúpeľni v podobe stolíka pod umývadlo. V celom interiéri, ale aj vonku intuitívne ožívali rôzne artefakty z minulosti, ktoré chceli byť odhalené. A to odhalenie nebolo vynútené našou vedomosťou o nich. Nejakým spôsobom sa pripomenuli samy, hoci sme o nich nevedeli,“ opisuje mágiu, ktorá bola citeľná aj pri zariaďovaní domu, architektka Jana Konečná.
Domy v Modre
autor: Ing. arch. Jana Konečná
spolupráca: Martin Frič
lokalita: Modra
plocha pozemku: 201 m2
zastavaná plocha: 96,2 m2
podlahová plocha: 93,1 m2 – dom 1/ 66 m2 – dom 2
návrh: 2018 – 2019
realizácia: 2020 – 2022
Text: Sabína Zavarská
Foto: Martin Frič
- Pôvodný dom bol pristavený k vonkajšej strane mestských hradieb zo 17. storočia. Na druhej strane hradieb, ktoré rozdeľujú parcelu, bola záhrada, ktorá kedysi patrila k židovskej synagóge.
- Pristavená drevostavba sa dotýka starých mestských hradieb.
- Špeciálnu atmosféru pôvodnému domu po rekonštrukcii dávajú odhalené kamenné múry a súčasti, ktoré sa podarilo zachovať.
- Súčasťou „neviditeľného“ domu sú: spoločenský priestor s kuchyňou, dve kúpeľne, dve izby a malá pracovňa – všetko v jednoduchom minimalistickom štýle.
- Drevo dominuje nielen zvonku, ale aj vnútri.
- Kúpeľňa
- Všetko je v jednoduchom minimalistickom štýle, ktorý podporuje vnímanie špeciálnej atmosféry a prelínania rôznych časových období.
- Rekonštrukcia pôvodnej stavby dodržiavala jej charakter – využívala len predpísané materiály: tehla, drevo a odkryté časti pôvodného kamenného muriva v interiéri.
- Stretnutie moderného minimalizmu a kamenných múrov.
- Architektka Jana Konečná brala už od začiatku plánu rekonštrukcie do úvahy nielen obnovu domu, ale aj jeho rozšírenie – dostavanie nového objektu.
- Posledným, no nemenej dôležitým bodom bola dostavba domu – stodoly, ktorý autorka nazýva neviditeľným.
- Umiestnenie dostavby druhého samostatného domu sa odvíjalo od mnohých faktorov.
- Na začiatku bol malý dom na Hrnčiarskej ulici v Modre, ktorý si všimli dnešní majitelia a chceli si ho opraviť na bývanie.
- Celý proces projektovania a realizácie domu schvaľoval bratislavský pamiatkový úrad.
- Postupne sa pri rekonštrukcii odhaľovali historické predmety.