Príprava tepla v rodinnom dome vodíkom alebo zmesou plynov
Vykurovanie vodíkom alebo príprava tepla a elektrickej energie palivovými článkami je jednou z možností dekarbonizácie ekonomiky, ktorá je potrebná vzhľadom na klimatické zmeny.
Zmena klímy je pre ľudstvo jednou z najdôležitejších výziev súčasnosti.
Pri jej riešení by mala pomôcť Parížska dohoda, ktorej hlavným cieľom
je udržať zvyšovanie priemernej celosvetovej teploty výrazne pod 2 °C
a snažiť sa ho obmedziť do 1,5 °C. Tento cieľ sa má dosiahnuť dekarbonizáciou ekonomiky. S ním spojené záväzky sú vyjadrené rôznymi stratégiami, napr. tzv. vodíkovou stratégiou, a premietajú sa do európskej legislatívy. Reaguje aj sektor plynárstva, a to snahou o integráciu dekarbonizovaných a obnoviteľných plynov. Medzi ne patria biometán
a vodík.
1. Plyny v distribučnej sieti
Biometán
Pravidlá primiešavania biometánu do zemného plynu (ďalej len ZP)
sú jasné. Biometán je upravený bioplyn, ktorý má technické parametre porovnateľné s technickými parametrami ZP, je teda zameniteľný
so ZP bez ďalších úprav na strane odberateľa a možno ho distribuovať plynárenskými sieťami. Významný potenciál na zvyšovanie produkcie biometánu v SR existuje vo využívaní biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu. Podľa Integrovaného národného energetického a klimatického plánu je to až 65 mil. m3 + ďalších 42 mil. m3 z kuchynského a reštauračného odpadu + ďalších 205 mil. m3 z exkrementov hospodárskych zvierat. Na Slovensku však treba legislatívne a aj fakticky zaviesť modernú cirkulárnu ekonomiku. Znížila by sa tým aj potreba skládkovania.
Vodík
Jedným z ďalších projektov dekarbonizácie ekonomiky je výroba
a primiešavanie vodíka (ďalej len H2) do ZP, po ktorom nasleduje prechodné štádium a neskôr distribúcia čistého H2. Tento projekt je známy pod názvom H2Pilot. Primiešavanie H2 je v rámci plynárenského sektora vnímané ako evolučný krok, ktorý bude musieť plynárenský sektor
(v našom prípade na úrovni distribúcie) v najbližších rokoch vykonať.
V súčasnosti badať nárast výroby elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Pri výrobe zo slnka alebo vetra je však neregulovateľná, resp. regulácia jej výroby je obmedzená. Takáto prebytočná energia má nízku cenu, v niektorých prípadoch až zápornú. Preto je výhodné uskladniť ju na „horšie časy“, keď po nej bude zvýšený dopyt.
Výroba H2 ako „batérie“ pomocou elektrolýzy má svoj praktický význam. Navyše elektrolýza má vysokú účinnosť (75 % výroba elektrickej energie, 20 % teplo, ktoré sa dá využiť priamo na mieste). Do 1 kg H2 je možné uskladniť 39,4 kWh energie, do 1 kg batérií cca 0,300 kWh. Kapacity na uskladnenie a distribúciu H2 z miesta výroby po miesto spotreby už existujú. Batériové úložiská je však nutné vybudovať. Cena lítia za ostatný rok vzrástla o viac ako 500 %.
S distribúciou H2 v plynárenských sieťach počíta aj pripravovaný návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Európskej komisie o podmienkach prístupu do prepravných sietí pre ZP, z ktorého vyplýva povinnosť akceptovať pri cezhraničnej preprave ZP obsah H2 do úrovne 5 % obj.
od r. 2025. Keďže sú systémy prepravy, distribúcie a skladovania vzájomne prepojené, táto legislatívna povinnosť ovplyvní aj podmienky prevádzky distribučnej siete.
2. Projekt H2Pilot
H2Pilot reprezentuje konkrétny príspevok SPP – distribúcia, a.s. (ďalej len SPPD) k snahe transformovať plynárenskú infraštruktúru na Slovensku. Ide o historicky prvú hmatateľnú iniciatívu v spojitosti s aplikáciou H2 v prevádzkových podmienkach. Prvoradým zámerom SPPD pri projekte H2Pilot je zabezpečiť jeho realizáciu pri maximálnej úrovni bezpečnosti, preto je prípravná aj realizačná časť projektu riadená za účasti inštitúcie z oblasti posudzovania bezpečnosti, ktorou je spoločnosť TÜV SÜD. Zmes ZP a H2 sa dodáva spotrebičom, či už sú to plynové sporáky, prietokové ohrievače vody, plynové kotly alebo lokálne zdroje tepla (gamatky).
Staršie spotrebiče boli konštruované na spaľovanie ZP, v ktorom prevažuje metán. Nové spotrebiče sa testujú skúšobným plynom G222. V západných krajinách sa týmto plynom plynové spotrebiče testujú už od začiatku
90. rokov. Podľa vyjadrenia výrobcov sú už nové spotrebiče pripravené na zmes ZP a 20 % H2. Nutnou podmienkou použitia zmesi ZP a H2 v domácich spotrebičoch je bezpečné spaľovanie zmesi bez významného vplyvu na samotné spotrebiče, resp. bez akýchkoľvek ich dodatočných úprav. V odborných publikáciách renomovaných spoločností platí všeobecná zhoda – obsah vodíka do 10 % v zmesi nepredstavuje žiadne, resp. minimálne technické riziko pre domáce spotrebiče. Zmes ZP a H2 má byť použitá aj na kotly a sporáky staršej konštrukcie, pri ktorých sa nepočítalo s iným palivom ako ZP.
3. Vykurovanie Rodinných domov zmesou plynov a čistým vodíkom
Výhrevnosť H2 je trikrát nižšia ako výhrevnosť ZP, preto bude potrebné distribuovať trikrát väčšie množstvo H2 ako ZP, aby odberateľ získal požadované množstvo energie. Súčasná distribučná sieť z kapacitnej stránky vyhovuje. Na základe modelovania programom Simone (európsky softvérový systém na simuláciu a optimalizáciu prepravy a distribúcie plynu) bolo určené, že pri zachovaní kapacity plynovodu treba zväčšiť jeho priemer o 15 %. Zdá sa, že v prípade celkového znižovania spotreby energií je kapacita distribučnej siete na distribúciu čistého H2 postačujúca.
Plynový kondenzačný kotol
Pri zmesi plynov, ako je napr. zmes ZP a biometán, sa nič nemení. Plynový kondenzačný kotol, tak ako ho poznáme, vie túto zmes spaľovať bez akýchkoľvek obmedzení. V prípade zmesi plynov s H2 do 10 % sa aj vykurovanie a príprava teplej vody javí bez obmedzení. Výrobcovia plynových kotlov deklarujú, že nové kotly skonštruované po roku 2020 sú H2 „ready“ do 20 % obsahu vodíka a od roku 2024 sú v príprave kotly, ktoré budú schopné spaľovať čistý vodík. Moderné plynové kotly budú schopné pripravovať teplo a teplú vodu tak ako doteraz.
Palivový článok – „semiostrovná“ prevádzka
V súčasnosti sú už k dispozícii palivové články (ďalej len PČ), ktoré v reforméri rozložia ZP na H2 a CO2. Ak sa bude do PČ dodávať čistý H2, resp. zmes bohatá na čistý H2, bude účinnosť výroby elektrickej energie vyššia, približne na úrovni 60 % a 30 % teplo. Moderný systém s PČ (na obrázku) je schopný prostredníctvom riadiaceho systému smerovať energiu podľa požiadaviek. Teplo vyrobené v PČ bude slúžiť na prípravu teplej vody a vykurovanie. V prípade potreby väčšieho tepelného výkonu sa časť vyrobenej elektrickej energie využije na výrobu tepla.
Zvyšná elektrická energia sa uskladní v batériovom boxe a bude pripravená na okamžitý odber. Riadiace systémy tohto druhu sa učia predvídať potrebu elektrickej energie jednotlivými spotrebičmi. V prípade nedostatku elektrickej energie alebo výkonu systém „nakúpi“ elektrickú energiu z verejnej siete. Výkon PČ, veľkosť batériového boxu a zásobníka tepla (teplá voda + vykurovanie) treba bilancovať, modelovať a optimalizovať. Letný režim prevádzky je limitovaný prípravou teplej vody a tým je určené aj množstvo vyrobenej elektrickej energie. Zimný režim umožňuje použiť „nadvýrobu“ elektrickej energie na prípravu tepla.
4. Záver
Podstatná časť komponentov prepravnej, uskladňovacej a distribučnej infraštruktúry či odberných zariadení a spotrebičov dokáže pracovať s
10 vol. % H2 tu a teraz. SPPD prostredníctvom projektu H2Pilot testuje možnosti a obmedzenia distribúcie zmesi zemného plynu s vodíkom. Vykurovanie vodíkom (plynové kotly) alebo príprava tepla a elektrickej energie palivovými článkami je jednou z možností dekarbonizácie ekonomiky. Zároveň bude napomáhať elektrickej distribučnej sieti v čase špičiek alebo slúžiť ako jej náhrada.
Text: Ing. Radovan Illith, PhD., SPP – distribúcia, a. s.
Foto: iStock
Zdroj: Časopis Tvorivé bývanie