Dizajn
Dizajnové inšpirácie pre všetky oblasti bývania – horúce trendy od svetových interiérových návrhárov, najnovšie kreácie pre každý interiér.
Duchampove fontány
Asi najviac zviditeľnil zariadenie záchoda dadaista Marcel Duchamp, ktorý v roku 1964 obrátil pisoár hore nohami, nazval ho fontánou a vystavil ho v galérii. Duchamp aj pisoár sa tak dostali do dejín umenia. Vtedy asi mnohých popudil a rozčúlil, avšak z dnešného pohľadu zdá sa jeho čin vizionárskym. Dnes sa tvarovaním pisoárov, záchodov a zariadení podobne intímnych bežne zaoberajú poprední svetoví dizajnéri (aj keď presne toto zrejme nebol hlavný Duchampov zámer), a tak sa aj u nás z drevenej búdky na hnojisku stala v mnohých domácnostiach tá najelegantnejšia a najdrahšie vybavená „výstavná sieň“ s keramickými nádobami, tvary ktorých vzbudzujú obdiv.
Doplnky v byte
Takmer každý človek si z času na čas umiestni vo svojom byte „drobnosť“, ktorá ho poteší, predmet, ktorý mu pripomenie pekne prežitú chvíľu či blízkeho človeka. Inokedy je to vec, ktorá sa mu jednoducho páči a ku ktorej si postupne vo svojej mysli vytvára osobitý vzťah. A práve prostredníctvom týchto jedinečných „drobností“ sa „vkráda“ do nášho bytu špecifická, neopakovateľná atmosféra typická jedine pre ten náš vlastný, konkrétny byt. Doplnky s väčšími i menšími rozmermi sa v ňom stávajú akousi divadelnou kulisou bytového zariadenia, textilu a iných predmetov, kulisou vnášajúcou do interiéru časť života a všetko, čo s ním súvisí.
„Svätá“ trojica
Pre niektorých možno trochu odvážny titulok, ale ak sa pozorne začítate do nasledujúcich riadkov, zistíte, že vhodnejší prívlastok by sa hľadal ťažko. Prevažná väčšina akýchkoľvek súťaží v akomkoľvek odvetví má svojich víťazov aj porazených. Najväčšia publicita sa venuje len tým najlepším, ktorí sa umiestnia na stupňoch víťazov. Nezriedka sú výkony medailistov také vyrovnané, že si na súťažiach miesta vymieňajú. Stále sú to však tí istí, ktorí predstavujú absolútnu špičku vo svojom odvetví. Pre fanúšikov sa stanú modlami, a ak nezaspia na vavrínoch, dokážu si udržať slávu a neporaziteľnosť dlhý čas.
O aristokratoch, dámach, múdrych dievčatách a rebeloch
Nebojte sa, milí čitatelia, reč nebude o posledných akčných filmoch alebo videoklipoch populárnych hudobných skupín, lež o trendoch v bytovom textile zaznamenaných na najväčšom svetovom veľtrhu v tejto oblasti Heimtextil, ktorý sa každoročne koná vo Frankfurte na Mohanom. Súčasné trendy však hľadajú – a nachádzajú – korene tak v popkultúre, umení, vo filme, v divadle, na výstavách, v jedle, knižných bestselleroch, v hudbe, v mestskej i masovej kultúre, ako aj v politike a vo filozofii. V ostatnom čase sa hľadanie obracia do multikultúrneho prostredia Londýna a New Yorku.
Nesmrteľné stoličky Ray a Charlesa Eamesovcov
Charles Eames sa považuje za jedného z najvplyvnejších dizajnérov 20. storočia. A aj napriek tomu, že podiel Ray Eamesovej v geniálnom tandeme sa niekedy podceňuje, ako bezprostredná spolupracovníčka svojho manžela sa aktívne podieľala na všetkých projektoch, najmä na dekoratívnych aspektoch ich spoločnej práce.
Studio Piano Design – Renzo a Matteo Pianovci
„Remeslo vzniklo a skúsenosti sa podávali z generácie na generáciu, čiže spomienka sa stáva nielen minulosťou, ale aj základom budúcich návrhov. To je vo všetkých oblastiach rovnaké, tak v poľnohospodárstve, ako aj v priemysle, ale obzvlášť na miestach, kde sa udržiavajú rodinné tradície. Pokúšame sa dávať našim myšlienkam formu, ktorá sa bude vo svete realizovať sama a bude mať svoju vlastnú identitu. To však, samozrejme, neznamená prispôsobovať sa minulosti, všetko sa musí diať krok za krokom, s nevyhnutným urýchlením, ktoré vytvára hranicu medzi minulosťou a súčasnosťou. Len s prekročením tejto hranice možno robiť nové veci“.
Lesklé skvosty
Pre svetoznámu taliansku firmu Alessi pracujú nemenej známi dizajnéri a architekti, ktorí svojou tvorbou prispievajú k dobrému menu tejto značky. A nielen tí. Mnohí mladí dizajnéri dostali šancu zviditeľniť sa práve pod značkou Alessi. V tomto čísle vám niektorých predstavíme a zameriame sa na určité predmety v interiéri: vázy, misy, košíky a podnosy. Používame ich, a preto musia byť funkčné. Pozeráme sa na ne – a tak nám ich skvelý dizajn určite ponúkne silný zážitok.
Vždy by mala existovať alternatíva
Až tesne pred stretnutím som si uvedomila absurdnosť situácie: vo svojej zvyčajnej uniforme – rifliach, tričku a teniskách – sa idem rozprávať s jednou z najvýraznejších osobností slovenskej módy a textilného dizajnu? Na oblečenie si naozaj priveľmi nepotrpím, ale pochopí to textilná výtvarníčka? Našťastie je Lea Fekete nielen sympatická, ale aj inteligentná žena, ktorá si cení slobodu vyjadrovania a slobodu názorov – aj v obliekaní. Našťastie vie, že šaty povedia o človeku dosť, ale nie všetko, a našťastie sme sa nerozprávali o šatách, ale o interiéroch.
Obed u Pascala Mourgua
Pozvanie na obed k Pascalovi Mourguovi prišlo vo chvíli, keď sme sedeli na jeho pohovke Lover. Zdobila brniansky Mobitex, na ktorom sa významný francúzsky dizajnér zúčastnil ako čestný hosť. Nevenovala som tejto ponuke veľkú pozornosť. Iste je to len zdvorilostná otázka a po návrate do Paríža upadne do zabudnutia. Niekde v kútiku duše však vo mne začal hlodať malý červíček. Bolo by úžasné vidieť na vlastné oči, ako býva osobnosť svetového dizajnu!
Svetlo s vyznaniami lásky
Luster Zettel’z je skutočným majstrovským dielom dizajnéra Inga Maurera. Zettel’z je interaktívne osvetľovacie teleso, na ktorom prívesky z kryštáľového skla nahradili popísané lístky z písacieho stola neúnavného romantika. Prostredníctvom ľúbostných lístkov v mnohých jazykoch svietidlo vytvára dialóg so svojím okolím. Lístky sa individuálne pripájajú na štíhle drôty pomocou štipcov. Prázdne lístky pozývajú majiteľa lustra, aby sám prispel svojou kreativitou k jeho dotvoreniu (31 lístkov je s potlačou, 49 lístkov bez potlače).